KTM Duke 125, kvalitet?

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Nej det är ingen trolltråd, frågan är helt seriös.

Jag fick för ett tag sen ett ”stalltips” från en av de ledande mc-handlarna att i mitt letande efter 125a till sonen undvika KTMs RC 125(jo, dom säljer KTM)

Nu har vi lite funderingar på att inte välja en racereplica och då är han
sugen på en Duke 125.

Man blir lite tveksam när man läser i annonser typ ”ny motor, byttes på garantin efter 200 mil”.

Så, ni med lite koll på dessa maskiner, hur orolig ska man va, eller är det rent av bara att köpa en av nyare modell och allt är frid o fröjd?

Mvh
Micke
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Problemet med 4-t och 16åringar är att de tycker bättre om att spendera tid på varvstoppet än att underhålla grejerna. Och sket man i att underhålla sin 2-t på den gamla goda tiden så skar den och då kostade det någon tusing. Idag kostar ett ras en förmögenhet.....

Jag hade inte köpt en beggad RC125 till mitt barn om jag inte var jäkligt säker att den körts av någon som sköter grejerna. I annat fall hade jag valt Honda för att de verkar mest seriösa med garantin.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite märkligt bara att japanska 125-or funkar i 10.000 mil på varvstoppet lastade med en hel familj, en bur med höns och tre säckar ved...


Buy quality, cry once
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite märkligt bara att japanska 125-or funkar i 10.000 mil på varvstoppet lastade med en hel familj, en bur med höns och tre säckar ved...


Buy quality, cry once



Man önskar att det gick att skylla på "modernt effektuttag", men med 11 kW-begränsningen har dagens 125or ungefär samma kraft som min XL 125a från mitten av 70-talet.

Den gick fullt i tre år, och gick banne mig att sälja efteråt.



Vore intressant att få in en körskola i tråden som håller några moderna 125or i praktisk trafik, och har koll på kostnaderna.
Hur håller dagens 125or ihop?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns det NÅGOT exempel på en havererad Honda CB125 från 70-talet som havererat trots 15 hk och 13.000 rpm?


Buy quality, cry once
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Ja, det är lite detta som är bekymret, i min bok är det en Japanare som gäller och han vill gärna ha en CBR 125 Repsol av senaste modellen.

MEN, så är det ju det här med övningskörning och allt vad det innebär i frågan om manövrering och kontroll, där är ju körställningen och det breda styret en klar fördel på "nakencyklarna".

Och säga vad man vill om KTM, men design och image kan dom, deras cyklar får det att vattnas i munnen på vilken 16-åring som helst.

Men det är jag som ska stå med jobbet om inte saker o ting funkar, och senast igår kväll kom det in ytterligare en Duke 125 på blocket där man haft motorbyte på garantin pga en defekt växellåda, årsmodell 2018.

Även om det går på garantin är det tröttsamt att behöva hantera sånt här och bor man dessutom på offsiden innebär det ett jäkla härjande.

Tack för alla svar och jag fortsätter gärna läsa fler inlägg kring detta då jag kommer att köpa en cykel till honom inom de närmaste 3-4 veckorna.

Jag behöver inte tips om alternativ för dom har jag koll på, det handlar mer om jag ska "våga" ge honom en Duke 125 eller ej, och det stora kruxet verkar ju vara att det kanske inte hjälper att köpa en fabriksny heller:va

Mvh
Micke
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Jag behöver inte tips om alternativ för dom har jag koll på, det handlar mer om jag ska "våga" ge honom en Duke 125 eller ej, och det stora kruxet verkar ju vara att det kanske inte hjälper att köpa en fabriksny heller:va

Mvh
Micke

Jag har blivit ombedd att hjälpa en granne som har en blivande 16-åring att hitta en Duke 125.
Precis som du så inser jag att denna grannen kan köpa sig en helvetes massa huvudvärk - allra helst som personen ifråga inte skruvar själv.
Så min fråga till dig är - vilka är alternativen till en Duke 125, du som har koll...?
:confused:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det är lite detta som är bekymret, i min bok är det en Japanare som gäller och han vill gärna ha en CBR 125 Repsol av senaste modellen.

MEN, så är det ju det här med övningskörning och allt vad det innebär i frågan om manövrering och kontroll, där är ju körställningen och det breda styret en klar fördel på "nakencyklarna".

Och säga vad man vill om KTM, men design och image kan dom, deras cyklar får det att vattnas i munnen på vilken 16-åring som helst.

Men det är jag som ska stå med jobbet om inte saker o ting funkar, och senast igår kväll kom det in ytterligare en Duke 125 på blocket där man haft motorbyte på garantin pga en defekt växellåda, årsmodell 2018.

Även om det går på garantin är det tröttsamt att behöva hantera sånt här och bor man dessutom på offsiden innebär det ett jäkla härjande.

Tack för alla svar och jag fortsätter gärna läsa fler inlägg kring detta då jag kommer att köpa en cykel till honom inom de närmaste 3-4 veckorna.

Jag behöver inte tips om alternativ för dom har jag koll på, det handlar mer om jag ska "våga" ge honom en Duke 125 eller ej, och det stora kruxet verkar ju vara att det kanske inte hjälper att köpa en fabriksny heller:va

Mvh
Micke

Honda CBR 125 har ganska högt styre och "normal" körställning. Utseendet motsvarar inte alls egenskaperna.

Men i värsta fall kan det ju vara så att grabben måste öva mer - rimligen är detta inget annat än BRA. De drar ca 0,2 l/milen och om du sponsrar med bensin blir det inte särskilt dyrt. Jag har alltid haft dealen med mina barn att jag sponsrar soppan till hojen oavsett hur mycket de kör, men bil är lovlig gång-från-gång och med begränsning.

Du ville inte ha alternativ men om man som 16-åring inte blir attraherad av CBR125R eller Yamaha YZF-R 125 så kanske man skall skippa det där med hojar.. och kex.:tuttar
 
Last edited:

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
jag har blivit ombedd att hjälpa en granne som har en blivande 16-åring att hitta en duke 125.
Precis som du så inser jag att denna grannen kan köpa sig en helvetes massa huvudvärk - allra helst som personen ifråga inte skruvar själv.
Så min fråga till dig är - vilka är alternativen till en duke 125, du som har koll...?
:confused:

mt 125.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Du ville inte ha alternativ men om man som 16-åring inte blir attraherad av CBR125R eller Yamaha YZF-R 125 så kanske man skall skippa det där med hojar.. och kex.:tuttar

Make no mistakes, dessa står högst på önskelistan, även den GSX-R 125 "Moto GP" som finns helt ny hos Bike Port i Hudiksvall är på tapeten.

Jag försöker bara vara lite förnuftig då dottern fick en CBR125R för 3 år sedan och de första manöverövningarna slutade med spruckna kåpor, knäckta blinkers och ett stukat självförtroende, därav tanken på en mer upprätt körställningen och ett bredare styre.

Men av dessa cyklar är nog YZF-R 125 den lämpligaste storleksmässigt då grabben är lång för sin ålder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Make no mistakes, dessa står högst på önskelistan, även den GSX-R 125 "Moto GP" som finns helt ny hos Bike Port i Hudiksvall är på tapeten.

Jag försöker bara vara lite förnuftig då dottern fick en CBR125R för 3 år sedan och de första manöverövningarna slutade med spruckna kåpor, knäckta blinkers och ett stukat självförtroende, därav tanken på en mer upprätt körställningen och ett bredare styre.

Men av dessa cyklar är nog YZF-R 125 den lämpligaste storleksmässigt då grabben är lång för sin ålder.

Kraschpuckar och -båge kan vara bra i början, sedan tar man bort dem.


Buy quality, cry once
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Ser bra ut, dock för ny (läs dyr) för grannens plånbok...

För min del tänker jag också på MT 125 eller GSX-S 125 vilka som du säger i grannens fall är för dyra.
Men en Yamaha XT125 borde gå att hitta för vettiga pengar.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Ett alternativ är att köpa en billig motorcykel med upprätt körställning som han kan övningsköra och köra upp med. När han har fått körkortet kan ni sälja den och köpa en annan som passar hans smak bättre.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Ett alternativ är att köpa en billig motorcykel med upprätt körställning som han kan övningsköra och köra upp med. När han har fått körkortet kan ni sälja den och köpa en annan som passar hans smak bättre.

Japp, just den tanken finns som alternativ, eller så gör man manövergrejerna med den Drac RR-moppen som han har nu till dom sitter och sen går över till "racern".
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Om moppen är trimmad är det nog ingen större skillnad, men det är nog lättare att övningsköra och köra upp med samma fordon. Han kommer att känna sig säkrare och lugnare på uppkörningen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, just den tanken finns som alternativ, eller så gör man manövergrejerna med den Drac RR-moppen som han har nu till dom sitter och sen går över till "racern".

Så kan man absolut göra. Och framförallt lägga rätt många mil i sadeln på 125-an innan man börjar öva på manöverbanan. Det är ju oftast därför man lägger hojen, dvs att man inte känner sig hemma på den.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns det NÅGOT exempel på en havererad Honda CB125 från 70-talet som havererat trots 15 hk och 13.000 rpm?


Buy quality, cry once

Tvärtom:D

Vi hade en -81 när vi var små, det var strykmoppen i gänget som man fick ta som "straff" när man saknade Wheels för stunden. De var inget värda då men SHIT var stryk den fick, full gas och tre man på jättelimpan. Gick aldrig varm, gick aldrig sönder. Den gick inte ens sönder när man kraschade, bara resa upp den igen, vinkla tillbaka backspeglarna och köra iväg igen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo tack, det kan du va lugn för:gnissla

Min grabb körde ifrån alla 125cc här i våra trakter med sin reiju drac fina chassi inga bekymer alls med bromsar o dyligt i 120-125km.

Men till ktm 125.

En bekant köpte en ktm 125 duke o jag säger inte mer än att bike kommer aldrig att sälja en hoj till den familjen igen o dom är 3 som åker hoj. Ktm kommer heller aldrig få sälja en hoj till den familjen igen.. tror att allt.som kan gå sönder på en hoj gjorde detta på duke,n.

O samma med mej en ktm i livet räcker mer än väl..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top