Hur blev sommaren ?

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Det har blivit löjligt lite mil för mig, cirka 150 hittills i år, de flesta i februari och mars. April och maj regnade bort och sedan 1 juni har vi haft mellan 30 och 38 grader varmt, då tryter lusten något... Men nu kommer det bättre tider med svalare väder så jag hoppas på fler roliga mil framöver :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Bra sommar trots allt.
Säsongen började skit, bruten handled mitten på Maj, gips 4 veckor + rehab och trodde inte det skulle bli något åka alls men sen tog det sig och har kunnat njuta av åkning från mitten Juli och fortfarande går det att åka.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R
Sommaren blev en stor besvikelse.
Första semesterdagen kom jag hem och hittade min häst svårt skadad på sommarbetet ( sommarbete brukar betyda mycket hoj och körning för min del). Det blev bandage ombyte tre ggr/dag i nästan fyra veckor för min del. Inte den sommaren som varken jag, hojen eller hästen hade väntat på.
Vi hoppas på nästa sommar helt enkelt.
/B
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Jodå, fick några pokaler på banan och på gatan en semesterresa till Dalarna. Missade dock säsongsavslutningen på Gelleråsen pga mansförkylning men allt som allt hyfsat nöjd.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Förhoppningsvis några hundra mil kvar i år:tummenupp
Hoppas hinna köra slut på frammen rullat1100mil nu typ 2mm kvar så bara byta till nytt däck samma märke i vinter. Väldigt skumt att det gick åt så snabbt. sägs ju att det går ett fram på två bak men det kan inte gälla t30däcket. Bak ser "nytt" ut 700mil ingen tplatta än
 
Last edited:

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Mitt livs sämsta sommar, han bara köra 50 mil innan jag fick körkortet indraget för fortkörning i 7 månader.:mad:
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag åker året runt med mina tre hojar.
Min vinterhoj från 2016-17, Kawasaki z750 LTD Twin ställde jag av i höstas och åkte med TDMen in i december. Mitt långtidsprojekt, Suzuki DR600, blev äntligen klart. Hojen hade stått ute i tre år innan jag tog in den för några år sedan. Motor från Blocket, ram blästrad och pulverlackad, allt annat putsat, lackat, infettat och lite ombyggt. Så året började med DR600:an. Åkte bl a en 45-milatripp uppåt Gysinge i mitten av februari. Kom hem med en knackande motor. Har inte kollat vad det är för fel.
Ställde på TDMen 26 februari. Åkte lite var och varannan dag fram till 6 april då jag startade min Europatripp. Ner till Danmark, följde kusten ner till Laredo i Spanien. Ett mål var Brest men hoppade över det pga dålig kedja. (Bytte i Bordeaux.) Via Picos de Europa till Madrid och Sevilla till Tarifa som är Europas sydligaste punkt. Norrut till Gibraltar och vidare utmed kusten. In i varenda turistort för att fota och bocka av stan. In i Frankrike. Planen var att åka hemåt men det var alldeles för kul så jag fortsatte utmed kusten till Marseille, St-Tropez, Cannes, Nice, Monaco och vidare in i Italien. Genova, La Spezia (och tillbaka till Cinque Terre som jag blåste förbi på motorvägen). In i Pisa och leta upp det där jäkla tornet. Vidare till Livorno. Hade lite överläggning med mig själv. Rom ligger 30 mil bort... Nu eller aldrig. Det blev Rom. Dags för oljebyte. 1000 mil i år, ca 800 mil på denna resa. Utomlands fotar fartkamerorna bakifrån. Den som vid det tillfället äger nummerplåten ansvarar för att böterna betalas. Rekommenderat brev efter några månader. Jag och den nummerplåten ska till Italien igen så jag betalade 600 kr. Efter Rom blev det Rimini och San Marino 3-4 dagar. Kurviga vägar utan packning. Började fundera på att åka hem. Kollade väder och kartor. Hade glömt Gardasjön så jag tog småvägarna upp dit. Åkte runt sjön dag två. Himla fint. Jag trodde att Trento eller Bolzano skulle vara fint nog att invänta bättre väder. Väl där kände jag att jag inte ville stanna så det blev en kall blöt tripp i regn och snö till München. Följde skylt till första bästa hotell. Dagen efter blev det Berlin i ett par dagar. Sedan ville jag hem. Det blev Polen. Frulle och tankning sedan raka spåret i kraftig sidvind, lätt regn då och då. Två snabba tankstopp utan kaffe eller toabesök. Behövde vara vid färjeläget i Gdansk kl 16. Åkte på skyltar sista biten, Nynäshamn!! Kom fram 16.30. Frågade ett par svenskar hur man köper biljett. De hade köpt på nätet. Frågade personal. Öppnar sen... Väntade en kvart. Släppte artigt förbi tre bilar trängde mig före de andra som stod där när jag kom, köpte biljett och hytt. Det funkade. Så jäkla skönt. Ville absolut inte stanna i Polen längre än nödvändigt. Framme i Nynäs kl 12, strålande väder.
Kostnad för drivpaket och bakdäck (corden hade släppt inuti) 3500 kr ink arbete.
Oljebyte, 20 euro per liter. Behövde inte byta filter. De bjöd på jobbet.
Nu är det snart dags för det andra oljebytet för i år. Nu med filter.
Kawan är min favvohoj. Många dagsturer i och runt Stockholm. Snart dags oljebyte.
Så 300+1900+400=2600 mil hittills.
Hade planer på Trollstigen och uppåt i Sverige. Västkusten från Ängelholm upp till Götet. Blev aldrig tillräckligt sugen.
Min Europatripp är bland det bästa jag gjort. Åkte ensam. Tält, betalkort, Google Maps och en gammal Yamaha räcker gott och väl.
5d1a9c4bed02e3d37eaa17b7e6adfcc7.jpg

Snö i Stockholm!

9f407b6fc3f988fc8a804c54c4bf7732.jpg

Om ni drar upp bilden så ser ni polisen som är på väg till mig. Man får INTE åka motorcykel där.

5c4bf46bfd155b707a84326605480508.jpg

Rimini, samma tält som Jonte H. Väldigt nöjd med det.

ebd8dc69b26e53f6998e85f653703f9c.jpg

En bild till en Facebook-grupp som jag postat i under resan.
Nynäshamn - Riddarholmen - hem.

b6d493c54a4116dbe4a572ce243a6474.jpg

Foto Goran Stefanov. Fotokurvan, Bulten.
Vinterhojen pallar klimatet i Stockholmsområdet utan större problem. Gillar Autosol :)

En bra säsong hittills :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det blev inte alls så mycket kört som det var tänkt, mest beror det på att vi fick barn i höstas, och det har varit mycket med annat, också. Men jag har ett snitt på 30-40 mil, per runda, när jag väl har kommit så har jag bränt av en rejäl sväng, det känns ju fånigt gräva fram grejerna bara för en liten fjösrunda när man väl får komma loss.

Höjdpunkten blev när grabben fick åka hoj för första gången, några dagar före ettårsdagen, han verkade tycka att det var hur kul som helst :tummenupp
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
De senaste åren har det bara blivit 60-70 mil/sommar. En av orsakerna kan ju vara att man är solo, alla andra är upptagna med att dokumentera sina middagar på Instagram. I början av sommaren sålde jag R1:an och kör nu Diversion. Konstigt nog ledde det till en mindre nytändning ocj jag har i alla fall loggat 160 mil. Varför vet jag inte men den känns på något konstigt vis mer "tillgänglig", som om den uppmuntrar mer till en spontantur eller att man tar den istället för bilen om vädret tillåter. I praktiken är det ju inte så men ändå...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Mitt liv har varit fucked dom senaste två åren. Matat mil som fan förr(bl a kört hoj i 37 länder, moped 10 länder etc). Hänt lite tokigheter i mitt liv så den mentala orken har riktigt räckt till. Vinterhojen(R1) står, kört drygt 100 mil förförra året och ca 150 mil i år.

Grävt ner mig istället i arbete(anställd) + eget företag så man slipper tänka på allt skit som hänt. Nåja, kommer väl en dag när jag rycker upp mig igen :)
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Tack till alla er som fotar mycket under era resor och delar med er (eller filmar). Själv är jag dålig på det. Denna sommaren har jag varit på resande fot runt 4 av 6 semesterveckor. Först en tur med bilen neråt Balkan. Först Budapest, sen Serbien, Bosnien och sen lite bad i Kroatien innan hemfärd. Härlig runda med en av mina pågar, mycket grabbsnack blev det. Sen tog jag en solotur med hojen neråt alperna, mest Frankrike, lite Italien, Österrike och södra Tyskland. Tält, sovsäck och primuskök :) Öl och vin på kvällen så man sover gott. Som sagt ganska dålig på att fota och dokumentera. På 4 veckor blev det nog 20 bilder totalt :rodnar

20190819_13543711.jpg
Garmisch

1561821993530.jpg
Hotellutsikt Sarajevo
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har inte exakta siffror men på ca 12 månader blev det
- TDMen 2100 mil varav 1000 till bl a Gibraltar och Rom
- Kawan 600 mil mysåkning runt i Sörmland och Uppland
- DR600an 300 mil Bulten, Gysinge och Norrtälje
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
2019 var ett bra hoj-år.
Till I o M TT och tebax inkl ca 100 mil på ön.
Ett hyfsat antal bandagar.
En del sommarstugetouring och fikarundor.

Hoppas på ett minst lika bra 2020.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Är det inte sommar ff i Mälardalen? Lyckades iaf spränga lilla Suzuki 250 på motorvägen från Nynäs för två veckor sedan. Ni vet, tvåtakt, kall syrerik luft? Hann tänka; ” Fan vad bra den går, undrar vad som händer om den skär i 140?”
Nåja, det gick bra iaf...
Annars har jag lagt ganska många mil denna säsong. (Som ff pågår...):banana
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sommaren blev fin! Har inte räknat så noga, men över 1000 mil blev det nog 2019.

Sprinten (till salu) var en sväng till Åland.
Thruxton var en snabbtur till fjälls i Norge.
Den nyinköpta Tigern var en helg i Danmark.
Kawa-scootern...? Den var mest i city, på jobbet! :)
Å så...

sprinten.jpg Thruxton i Norge.jpg Tigern.jpg


EDIT: Kawa-scootern avslutade aldrig säsongen 2019. Den har rullat hela året förutom när jag hade jullov, eller de få dagar det har varit frost. Inte så många frostdagar på västkusten i vinter, än så länge.
 
Last edited:

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Började övningsköra den 18 juli 2019, körde ca 100 mil och den 22 augusti fick jag köra "utan övervakning" efter en lyckad uppkörning. Hann med 150 mil efter det. Mycket nöjd med det jag hann köra min första säsong! :rock Längtar enormt mycket efter att få rasta pållarna så fort det blir varmare och grusfritt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top