Krafttag mot trafikbrott behövs för ökad trafiksäkerhet!

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Ta Eskilstuna som exempel som byggde bort alla 2-filiga vägar för antal år sedan. Den staden är körd trafikmässigt. Man står still på kringlederna för allting är underdimensionerat.

Ja Eskilstuna har blivit sämre på många sätt, dock får du nu köra med MC på bussfälten sedan ett par år tillbaka, om du nu lyckas komma ur den vanliga bilkön först dvs. Här i Linköping har dom också byggt om många tvåfältare till 1 + buss, helt värdelöst när bussfältet står tomt i rusningstrafik.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur gick en tråd om trafikbrott till att bli den gängse klagokören på invandrare?!

När en skribent citerade ordagrant ur svensk kvällstidning. Tyvärr postas inte "Rapportera inlägget" till tidningens redaktion utan vi som inte kan så mycket om det rådande PK-läget får famla lite i blindo.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I Norrbotten fter E10:an skulle jag nog inte tro att Somalier är det stora problemet i trafiken ;) Då värsta, flyktingvågen var kördes det ju bil lite hur som helst men då man bor på ett litet ställe visste man vilka bilar man skulle passa sig för, nu finns det ju också vissa livsfarliga pensionärer som är ute och kör så det är lite samma sak.

Jag skulle snarare peka ut gruppen veckopendlare till malmfälten som en grupp med mycket trafikidioter. Dessa firmabilar verkar köras av många som tror dom är odödliga och gör omkörningar hur som helst i höga farter, tror att dessa pendlare också var nervös då dom gjorde sin första dåliga omkörning men med åren blivit avtrubbade för att det gått bra så många gånger att det blivit den vana att det brukar gå bra och har gjorts hittils.


Sen är det väl gott om idioter i övrigt som saknar förstånd och förmågan att visa hänsyn plus att det är fritt fram då det är väldigt sällan man ser en polis efter vägarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Problemt är att det bland tex somalier är få som är arbetsföra i Sverige. I Göteborg har kommunen bla gett bidrag till start av en kamelfarm för att försöka utnyttja de nyanländas kompetens. Sök på kamelfarm göteborg

Det andra problemet är att i östafrika är det traditionellt kvinnorna som försörjer familjen med sitt arbete på fälten under dagarna. Det finns alltså ett skäl till att en hustru kostade 12 kor i södra Sudan när jag reste genom Sudan från Uganda via Juba, Kosti, Khartoum, Wadi Halfa 1977.
Vad gör mannen då ? Ja medan hustrun/hustrurna sover med barnen i varsitt hus (en hustru=ett hus), ja då ligger mannen ute på marken under natten bredvid husen under kanske ett moskitnät med sitt spjut klar försvara familjen.
Och när skörden nalkas, ja då är det mannen som försvarar skörden sittande på en plattform mitt i fältet med en kastpinne som han trär lerbollar på och prickskjuter tjyvaktiga fåglar med.
Förmodar det är likadant i Sverige som i Norge nedan.
https://www.rights.no/2018/09/somaliere-bunner-alle-statistikker-men-er-superfornoyd-med-norge/

Den som kom på det där med kamelfarmerna måste vara ganska ordentligt rasistiskt lagd. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
I Norrbotten fter E10:an skulle jag nog inte tro att Somalier är det stora problemet i trafiken ;) Då värsta, flyktingvågen var kördes det ju bil lite hur som helst men då man bor på ett litet ställe visste man vilka bilar man skulle passa sig för, nu finns det ju också vissa livsfarliga pensionärer som är ute och kör så det är lite samma sak.

Jag skulle snarare peka ut gruppen veckopendlare till malmfälten som en grupp med mycket trafikidioter. Dessa firmabilar verkar köras av många som tror dom är odödliga och gör omkörningar hur som helst i höga farter, tror att dessa pendlare också var nervös då dom gjorde sin första dåliga omkörning men med åren blivit avtrubbade för att det gått bra så många gånger att det blivit den vana att det brukar gå bra och har gjorts hittils.


Sen är det väl gott om idioter i övrigt som saknar förstånd och förmågan att visa hänsyn plus att det är fritt fram då det är väldigt sällan man ser en polis efter vägarna.

Här i södra Skåne snurrar invandrarna mest runt i stan och kör dåligt. Höga (riktigt höga, 80 på 40-väg i stan är inget ovanligt) hastigheter i skruttiga målvaktsbilar där konsekvenstänket är noll. När det händer en olycka springer de bara därifrån, om de kan.

På landsvägarna härjar vita skåpbilar med byggare som är ungefär lika dåliga i trafiken. Hög hastighet, fokus på mobilen och brådis till nästa jobb. De är min största rädsla på hojen, galna omkörningar, ut från småvägar utan att se sig omkring, vingligt och med en "jag är bäst i trafiken"-mentalitet.

På motorvägen är det lastbilarna som är faran, med trötta utarbetade förare som inte borde vara på vägen i sina dåligt underhållna bilar, samt de stressade tjänstebilspiloterna som ska ligga i minst 130 oavsett väglag, sikt eller trafik för tillfället, gärna så nära bilen framför som möjligt.

Det är rätt dåligt överlag i trafiken idag, oavsett om det är en invandrare eller svensk bakom ratten. Alla har skitbråttom.

Jag är själv tjänstebilsförare, kör runt 3000 mil per år i tjänsten. Förstår inte för fem öre varför jag ska ösa på i tjänsten, jag är ju på jobbet. Det är ju inte så att jobbet betalar en eventuell bot - plus om jag blir av med körkortet blir det jättejobbigt med tjänsteresorna (har en kollega som precis blivit av med körkortet 6 månader, idioten körde typ i 90 i tättbebyggt område) och han har det jobbigt nu - och det är välförtjänt.

Men visst, min hastighetsmoral är kanske tveksam när jag kör alldeles för fort på en tom landsväg om man frågar någon annan. Så egentligen borde jag kanske vara tyst bara...:)

Så vad behövs? Ja inte lägre skyltad hastighet i alla fall - ingen bryr sig ändå. Utbildning (har man utomeuropeiskt körkort ska det inte gå att växla in mot ett svenskt tex), poliskontroller och hårdare regler för cabotage.

Ett annat förslag är att sätta stopp för målvaktsbilarna, lämpligast genom att man max får äga ett visst antal fordon. Ja - jobbigt för oss som håller på med gamla bilar, men då får man söka om dispens och vissa villkor ska uppfyllas, tex att man inte är skyldig staten pengar för obetald bilskatt, och/eller har hundratusentals kronor i skuld hos Kronofogden (då ska man inte ha bil ändå...).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur gick en tråd om trafikbrott till att bli den gängse klagokören på invandrare?!

Kan väl bero på att Polisen har lämnat vägarna för att försöka återta gatorna.
Men egentligen är det väl vårt eget fel som valt de politiker som administrerar soppan.
https://www.expressen.se/gt/polischefen-har-fatt-nog-aterta-gatorna/
Men 1a steget är ju vårat skolsystem. Man placerar en 14-åring som talar sin klans språk, kanske också swahili om han kommer från östafrika och i bästa fall lite engelska i 8:ttan, han begriper nada av vad som händer i skolan, läraren har en klass där barnen har nästan lika många modersmål som det är elever och efter 2 år går han ut grundskolan utan betyg i ett enda ämne. Och har att välja mellan sociala eller kriminalitet. (Enligt en artikel i Göteborgsposten)
Så istället för att kunna ha poliser på vägarna sysslar polisen med kriminalitet.

2004 när jag började jobba runt om i Sverige var det alltid fartkontroll någonstans längsvägen när jag körde mellan Göteborg ( Jönköping) Stockholm.
Jag kan inte minnas när jag såg poliser med fartkontroll på den sträckan sista gången.......
Och jag kör därefter.
Försöker hålla hastigheten så det inte ska bli körkortsindragning och blir oavbrutet omkörd av bilar. Som kör ännu fortare.
När katten är borta dansar råttorna på bordet.....
 
Last edited:

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Ja, det blir ju det när man inte får köra asfort!

Visserligen:hihi

Men intresset att framföra fordon har upphört för vissa grupper idag, resan är målet finns inte längre. Aldrig har folk så bråttom som på semester.
Även resan till ica PÅ 10 minuter ska företas av jobb/barn/träning/kompis-multitasking istället för att köra. Ta dem 10 minuterna och varva ner istället. Men den moderna människan är speciell.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top