Krafttag mot trafikbrott behövs för ökad trafiksäkerhet!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
De här sänkningarna till 40 på 50 sträckor är ju att överdriva också! Fungerade bra med 50 på alla byvägar när jag växte upp, nu är allt livsfarligt.

Det är ännu ett exempel på Trafikverkets alla meningslösa "reformer". Allt detta går bara ut på att verka effektiva och aktiva, så att man kan fortsätta på sina behagliga jobb och trakassera medborgarna. Jag var ute och åkte i Uppland för någon vecka sedan, och dessa "differentierade" fartgränser blir bara patetiska. Man åker i 80 km/t på en landsväg, så närmar man sig en by och det blir 70. Sista sträckan innan byn blir det 60 som snart övergår i 50. I själva byn råder 40, utom när man passerar ett dagis där det är 30 km/t som gäller. Ungefär samma visa när man lämnar byn...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
80 km/t på en landsväg, så närmar man sig en by och det blir 70. Sista sträckan innan byn blir det 60 som snart övergår i 50. I själva byn råder 40, utom när man passerar ett dagis där det är 30 km/t som gäller.

Som grädde på moset har man tydligen fått beviljat ytterligare $tålar och kan då sätta upp "Hastighetsgränsen blir XX om 200 meter, bara så att du vet om att skylten du kommer att passera snart, där det står XX, betyder att du förmodligen kommer att behöva sänka farten - om du nu inte redan kör max XX." Ungefär som lapparna vissa orkar sätta upp i pentryt på jobbet, "städa efter dig" - och jag städar och städar - genom att slänga lapparna i pappersåtervinningen. Ännu har jag inte kommit på vem det är som ostädar pentryt, denne måste jobba övertid - när en annan gått hem - platsen där man slipper pekfingrande lappar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som grädde på moset har man tydligen fått beviljat ytterligare $tålar och kan då sätta upp "Hastighetsgränsen blir XX om 200 meter, bara så att du vet om att skylten du kommer att passera snart, där det står XX, betyder att du förmodligen kommer att behöva sänka farten - om du nu inte redan kör max XX." Ungefär som lapparna vissa orkar sätta upp i pentryt på jobbet, "städa efter dig" - och jag städar och städar - genom att slänga lapparna i pappersåtervinningen. Ännu har jag inte kommit på vem det är som ostädar pentryt, denne måste jobba övertid - när en annan gått hem - platsen där man slipper pekfingrande lappar.

Om de skyltarna gör att man slipper alla som trampar på bromsen exakt vid skylten så är det värt det.

Men dessvärre tror jag att alla dessa bromsare redan vet var skylten är men de ska prompt köra exakt laglig fart ända fram till skylten.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Om de skyltarna gör att man slipper alla som trampar på bromsen exakt vid skylten så är det värt det.

Men dessvärre tror jag att alla dessa bromsare redan vet var skylten är men de ska prompt köra exakt laglig fart ända fram till skylten.

Men tänk på alla liv man sparar! Eller...
Trafikverket betraktar oss som impulsiva och oansvariga barn som måste kontrolleras och övervakas i detalj.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men tänk på alla liv man sparar! Eller...
Trafikverket betraktar oss som impulsiva och oansvariga barn som måste kontrolleras och övervakas i detalj.

Tragikvärket vill inte att vi ska vara kunniga trafikanter utan enbart vara duktiga på att följa skyltad hastighet. :huvet

Kunniga trafikanter kan ju ifrågasätta dumheter.
Medans okunniga inte ifrågasätter.
T. ex. formeln att x km sänkt hastighet alltid ger x antal färre dödade!

Anpassa hastigheten efter förhållandena? :tummenupp Men så gjorde vi förr och det krävde ju kunniga trafikanter som tar eget ansvar. Nu tänker vi nytt! :huvet

Tragikvärket tror inte på information säger de. Fast det kan också vara så att de faktiskt vet att information fungerar. Och då skulle fler bli duktigare.
Men med Noll Vision, som innebär att vi ska kunna krocka utan att dö, kan trafikanter fortsätta att rattsurfa och kolla på GPS eller annat än köra sitt fordon. Ja inte alla trafikanter förstås utan bilisterna som Noll Vision är skapad för.
Nu finns det länder som inte kommit lika långt som Sverige och inte har Noll Vision utan informerar trafikanterna...

Mobile phones
-put your phone away before starting a journey, this way you won’t be tempted to use it.
-Don’t contact someones mobile if you know they are driving or riding.
-make a pledge to not use your phone whilst driving or riding via RAC’s be phone smart.

https://www.think.gov.uk/advice-for-road-users/

För det är att göra annat än köra som är farligt, inte att hålla telefonen i handen som de flesta i Sverige tror.


A person using a mobile phone when driving is four times more likely to have a crash that will result in hospital attendance. Sex, age group, or availability of a hands-free device do not influence the increased likelihood of a crash. In this study, we measured the seriousness of crashes by participants' injuries; almost all had at least one injury and almost half had two or more.

Conclusions When drivers use a mobile phone there is an increased likelihood of a crash resulting in injury. Using a hands-free phone is not any safer.

https://www.bmj.com/content/331/7514/428

Publicerad 2005 i Australien så de kanske har ändrat sig när de har köpt Noll Vision, med dess vajerräcken, med hull och hår... :död

To reach our goal of zero deaths and serious injuries, you’ll be seeing safety barriers being installed across Victoria. It’s simple. The more safety barriers, the more lives that can be saved.

https://www.towardszero.vic.gov.au/campaign/safety-barriers-save-lives
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
En sak jag märkt när man t.ex kör i USA där hastigheten generellt är 10-30km högre på större vägar (motorväg och större) så när man precis börjar köra så är jag som normalt sett är fartsyndaren i Sverige plötsligt är den långsamma. Det flyter, man tar sig snabbt mellan A och B. Vägarna är stora och breda och anpassade efter mycket trafik.

I Sverige har vi ett minimalisttänk. Ta Eskilstuna som exempel som byggde bort alla 2-filiga vägar för antal år sedan. Den staden är körd trafikmässigt. Man står still på kringlederna för allting är underdimensionerat. Det är ett praktexempel på folk i styrande position som inte har en verklighetskoppling i sina "beslut". Man höftar och tror biltrafiken kan minska om man tvingar bort folk från välja bilen genom att fördyra och göra det långsammare att ta sig någonvart. Men alla arbetsföra behöver en bil. Fler folk i Sverige = fler bilar.

Det är liksom inte ens rocket science att vi kommer få mer trafik i framtiden. Men på något sätt planerar Trafikverket att vi kommer ha mindre trafik i framtiden.

Men oavsett, back on topic. Tänk om vi som Comeback säger kunde ta idioterna och få bort dom LÄNGE från övriga samhället. Idag släpps ungdomarna som utför brott direkt. De kommer tillbaka till kompisgänget med mer "respekt" och anses tuffare för varje brott. Det blir ett system. Även där jag bor på en rätt liten ort hänger det 20-talet ungdomar i "pack" och förstör. Extremt mycket förstörelse, stölder av cyklar. Det är där det börjar redan.

Häromdagen fick några åka ambulanshelikopter för att två mopeder lyckats frontalkrocka...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan inte annat än småle åt ”säkerhetstänket” man har i Sverige. Man fråntar allt ansvar hos trafikanterna och lägger den på trafikmiljön där man försöker eliminera alla risker. Man passiviserar trafikanterna helt enkelt. Vi har långa avstånd och väldigt glest trafikerad trafikmiljö utom runt omkring och i några av storstäderna och bara vissa tider på dygnet.

Just nu är jag i Italien och där verkar man ha en annan filosofi. Hastighetsgränserna är satta högre än vad man rimligen kan hålla på vägavsnittet på landsbygden. De kan sätta 70 km/h som gräns men man kan köra i 30- 50 km/h utom på några partier av sträckan. Vägkvalitén är betydligt sämre vilket också tvingar folk att vara uppmärksam på var kör. Endast betalvägarna håller bra kvalitet generellt sett.

Folk verkar inte hålla på med sina smartphones i samma utsträckning här eftersom det helt enkelt inte finns marginaler för det i trafiken. Man måste vara aktiv och allert för att överleva.

Tyvärr är så inte fallet i Sverige. Man har en trafikmiljö som gör att folk kan syssla med allt annat än att köra bil.

Jag tror att viss risk är bra eftersom det tvingar fram överlevnadsinstinkter.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Funderar på vad hastighetsskyltar egentligen ska förmedla?

Har deltagit och gjort ett antal ASA o riskbedömningar i industrin och där finns väldigt bra verktyg för arbetsgången och det känns inte som man använder dessa fullt ut när det gäller vår trafik...

Eftersom väglag och trafikförhållanden är högst varierande så är en skylt som anger en laglig maxhastighet tämligen värdelös, det finns bättre hjälpmedel att upplysa om särskilda faror och hinder..

Skyltarna blir i första hand ett verktyg för myndigheter som ser till att lagar efterlevs så på så sätt sållar det ändå bort någon promille av de som faktiskt kör som idioter.

Skulle man å andra sidan i tät dimma krascha i 110km/h på en motorväg och döda/skada andra så har man ändå åsidosatt lämplig hastighet så vad är skyltinfon då värd i praktiken?
Straff lär man få ändå för sina bristande körkunskaper, synd för de som drabbades pga de bristande kunskaperna...

För att återgå till säkerhetsanalystänket, ska man välja mellan att minska konsekvenserna vid en olycka eller värdet av att helt undvika sammhällsdyra olyckor så är det det sistnämnda man bör lägga krutet på.
Sen när det inte är möjligt då inskränker man, inte tvärt om för det gör oftast processer långsammare och fördyrar produktionen.

Tycker inte det är så man arbetar när man varannan dag läser att en bil åkt in i mittvajerräcket en normal sommardag på E4 som går förbi stan....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller med Comeback i väldigt mycket, men kortsiktigt måste det bli stopp på vansinnet och det gör man nog med fler poliser, här uppe skulle inte tro att det är då många nysvenskar som står för vansinnet dom flesta som var här har ju dragit här ifrån även om det finns här med. Sen måste man gå till botten med samhällsproblemen på många plan och då gäller det stora förändringar om det ska gå vägen.

Hastighetskyltarna är väl till för att vanligt folk ska hålla sig någorlunda inom ramarna skulle det vara fri fart tror jag nog att det skulle spåra ur totalt. Dock är det ju vansinne att sänka farterna som man gör nu istället för att få folk att inse att en hastighetskylt inte anger en exakt hastighet som man ska hålla. Hade en liknande diskussion med en jaktkompis där vi båda konstaterade att vi faktiskt körde på en 70-väg men att vi förmodligen trots att vi hade min fyrhjulsdrivna pickup redan hade gått av vägen innan vi kommit upp i 50 km/h om vi hade provat. Fast vi fick ju köra 70 km/h lagligt även om 10-15 km/h var lämplig hastighet efter rådande förhållanden.

Det är ju hit man måste komma att få folk att tänka men det verkar vara svårt för de beslutande att fatta detta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
bosse-l skriver:
Det är ju hit man måste komma att få folk att tänka men det verkar vara svårt för de beslutande att fatta detta.

Inget konstigt. Det finns väl inget annat arbete man kan nå så högt med så låg utbildning som i politiken ?

Ta t.ex. Carl 500% Bildt som utan att blinka satte 10000-tals företag i konkurs och skickade 100000-tals i arbetslöshet.

Eller se på EU, de flesta länderna (och alla stora EU-länder) har idag så dåliga statsfinanser att de inte skulle kunna bli medlemmar i EU.
För budgetunderskott större än 3% av BNP och/eller Statsskuld större än 60% av BNP.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
bosse-l skriver:
Det är ju hit man måste komma att få folk att tänka men det verkar vara svårt för de beslutande att fatta detta.

Inget konstigt. Det finns väl inget annat arbete man kan nå så högt med så låg utbildning som i politiken ?

Ta Carl 500% Bildt som utan att blinka satte 10000-tals företag i konkurs och skickade 100000-tals i arbetslöshet.

Jag är lite intresserad av att testa att komma in i riksdagen bara för att göra det inte för det politiska och att förändra utan av samma skäl som de flesta förmodligen gör det för, för att få egen vinning och riksdagspension. Det värsta är att jag tror att det skulle vara fullt möjligt att komma dit och sitta åtta år om man bara ger sig fan på det och slickar rätt rövar nog mycket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är lite intresserad av att testa att komma in i riksdagen bara för att göra det inte för det politiska och att förändra utan av samma skäl som de flesta förmodligen gör det för, för att få egen vinning och riksdagspension. Det värsta är att jag tror att det skulle vara fullt möjligt att komma dit och sitta åtta år om man bara ger sig fan på det och slickar rätt rövar nog mycket.

Bli aktiv i SD så är hälften vunnet, dom växer snabbt och har svårt att i motsvarande takt hitta friska hjärnor till sina mandat. Dessutom tvingas dom regelbundet sparka ut sådana som gör bort sig med div klavertramp.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En sak jag märkt när man t.ex kör i USA där hastigheten generellt är 10-30km högre på större vägar (motorväg och större) så när man precis börjar köra så är jag som normalt sett är fartsyndaren i Sverige plötsligt är den långsamma. Det flyter, man tar sig snabbt mellan A och B. Vägarna är stora och breda och anpassade efter mycket trafik.

I Sverige har vi ett minimalisttänk. Ta Eskilstuna som exempel som byggde bort alla 2-filiga vägar för antal år sedan. Den staden är körd trafikmässigt. Man står still på kringlederna för allting är underdimensionerat. Det är ett praktexempel på folk i styrande position som inte har en verklighetskoppling i sina "beslut". Man höftar och tror biltrafiken kan minska om man tvingar bort folk från välja bilen genom att fördyra och göra det långsammare att ta sig någonvart. Men alla arbetsföra behöver en bil. Fler folk i Sverige = fler bilar.

Det är liksom inte ens rocket science att vi kommer få mer trafik i framtiden. Men på något sätt planerar Trafikverket att vi kommer ha mindre trafik i framtiden.

Men oavsett, back on topic. Tänk om vi som Comeback säger kunde ta idioterna och få bort dom LÄNGE från övriga samhället. Idag släpps ungdomarna som utför brott direkt. De kommer tillbaka till kompisgänget med mer "respekt" och anses tuffare för varje brott. Det blir ett system. Även där jag bor på en rätt liten ort hänger det 20-talet ungdomar i "pack" och förstör. Extremt mycket förstörelse, stölder av cyklar. Det är där det börjar redan.

Häromdagen fick några åka ambulanshelikopter för att två mopeder lyckats frontalkrocka...

Den stora skillnaden är att i USA accepterar man att folk får tänka själva. I Sverige får vi en hysterisk debatt om huruvida man kan köpa alkohol eller inte på en söndag. Världen går tydligen under och i sant klasshat är det bara knarkare på Danderyd som gynnas detta. En oroande stor mängd av mina vänner håller med. DÅ får trafikverket knappast något motstånd, snart är det krav på vuxenblöja för att få köra bil...
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Mentaliteten att skylla allt på nyanlända kan jag till viss del förstå ur vissa aspekter men att dra in detta argument med hänsyn till trafiken är helt absurt. Jag pendlar själv från Ekerö in till Kista och där kan jag garantera att det inte finns nämnvärt många nyanlända som man samsas med i morgon och eftermiddagsrusningen.

Här gäller inte särskilt många trafikregler, speciellt i brommaplansrondellen. Svensken är mån om trafikreglerna så länge det är bekvämt. När det börjar bli lite stressigt så är det en "free for all".

Snart kommer lågkonjunkturen också, ladda med lite argument när en nyanländ är orsaken till din kommande arbetslöshet :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mentaliteten att skylla allt på nyanlända kan jag till viss del förstå ur vissa aspekter men att dra in detta argument med hänsyn till trafiken är helt absurt. Jag pendlar själv från Ekerö in till Kista och där kan jag garantera att det inte finns nämnvärt många nyanlända som man samsas med i morgon och eftermiddagsrusningen. Här gäller inte särskilt många trafikregler, speciellt i brommaplansrondellen.......

Snart kommer lågkonjunkturen också, ladda med lite argument när en nyanländ är orsaken till din kommande arbetslöshet :tummenupp

Tämligen riskfritt.
Om du kan svenska och har ett skolbetyg.

Citat: "Där träffar jag Abdi Ahmed som bott fem år i Sverige och Yussef som varit här i fyra år. De kämpar med språket. Yussef tittar på barnprogram på TV för att lära sig svenska, Abdi Ahmed säger att han tittar på Rapport. De säger att moskén har 300 medlemmar. Kanske 20 har arbete. De andra? Praktik, socialen, etablering, säger Yussef som arbetade i affär i Somalia.
– Man måste ha körkort och erfarenhet och…
– … och intyg, vad heter det, betyg, inflikar Abdi Ahmed.
Han var snickare i Somalia.
– I Sverige behöver en snickare studera på gymnasiet eller universitetet, säger han. I Somalia arbetade jag med handen, bara handen."
https://arbete.story.aftonbladet.se/chapter/de-nyanlanda/

I Sverige ska du kunna läsa en ritning som snickare efter Byggymnasiet....

Det är enklare bli narkotikasäljare.
Den typiske skytten i Göteborg har kommit hit i 14årsåldern, gått ut skolan några år senare utan betyg i ett enda ämne och har ingen annan försörjning än brott eller det sociala skrev GP för några år sedan.
https://www.svt.se/nyheter/granskni...nella-far-ingen-aterkoppling-i-99-fall-av-100
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tämligen riskfritt.
Om du kan svenska och har ett skolbetyg.

Citat: "Där träffar jag Abdi Ahmed som bott fem år i Sverige och Yussef som varit här i fyra år. De kämpar med språket. Yussef tittar på barnprogram på TV för att lära sig svenska, Abdi Ahmed säger att han tittar på Rapport. De säger att moskén har 300 medlemmar. Kanske 20 har arbete. De andra? Praktik, socialen, etablering, säger Yussef som arbetade i affär i Somalia.
– Man måste ha körkort och erfarenhet och…
– … och intyg, vad heter det, betyg, inflikar Abdi Ahmed.
Han var snickare i Somalia.
– I Sverige behöver en snickare studera på gymnasiet eller universitetet, säger han. I Somalia arbetade jag med handen, bara handen."
https://arbete.story.aftonbladet.se/chapter/de-nyanlanda/

I Sverige ska du kunna läsa en ritning som snickare efter Byggymnasiet....

Det är enklare bli narkotikasäljare.
Den typiske skytten i Göteborg har kommit hit i 14årsåldern, gått ut skolan några år senare utan betyg i ett enda ämne och har ingen annan försörjning än brott eller det sociala skrev GP för några år sedan.
https://www.svt.se/nyheter/granskni...nella-far-ingen-aterkoppling-i-99-fall-av-100
Yes.
Det är klart som tusan att arbetsföra människor som beviljas uppehållstillstånd både ska och förväntas bidra till samhället och det är väl här det gick lite fel i matematiken vid tillfällen som bl,a Syrienvågen...

Fast kommentarer i artikeln ovan sätter verkligen huvet på spiken.
T,ex: -Man måste ha en utbildning för att utföra ett arbete...
Ja, vad är det för konstigt med det, kolla Fuskbyggarna, eller vad det heter på TV.
Jag tycker även att "motsvarande kunskaper" kan funka inom vissa yrken.

Ibland dyker det upp någon tjomme som hävdar att denne är en duktig mekaniker och lätt kan jobba som det....

Oookej,
-Vad är skillnaden på en 8.8 och 10.9 skruv?
-Ehh?

Bara för att man vet att de flesta skruvar lossas motsols betyder det inte att man är mekaniker, yrket är så mycket mer och att säga något annat är ju som att pissa på de som ägnat tid och pengar på att utbilda och förkovra sej tills de kan betraktas som yrkesmän.

Däremot funkar det ju ofta att arbeta i t,ex montageindustri där förutsättningarna är mer tillrättalagda.

-Man måste ha körkort..
-Ja ska man köra fordon som kräver körkort är det nog jäkligt bra att man bevisat man kan köra också och kräver jobbet fordonskörning så är det såklart körkort som gäller..
Det är inget annorlunda än att köra kran och truck..

Mycket handlar om förutsättningar.
Spelar ingen roll om man är tokduktig på något om det kanske är lika viktigt att man kan kommunisera, kan man inte det saknas en förutsättning men så fort det rättats till så funkar det, förhoppningsvis.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Yes.
Det är klart som tusan att arbetsföra människor som beviljas uppehållstillstånd både ska och förväntas bidra till samhället och det är väl här det gick lite fel i matematiken vid tillfällen som bl,a Syrienvågen...

Problemt är att det bland tex somalier är få som är arbetsföra i Sverige. I Göteborg har kommunen bla gett bidrag till start av en kamelfarm för att försöka utnyttja de nyanländas kompetens. Sök på kamelfarm göteborg

Det andra problemet är att i östafrika är det traditionellt kvinnorna som försörjer familjen med sitt arbete på fälten under dagarna. Det finns alltså ett skäl till att en hustru kostade 12 kor i södra Sudan när jag reste genom Sudan från Uganda via Juba, Kosti, Khartoum, Wadi Halfa 1977.
Vad gör mannen då ? Ja medan hustrun/hustrurna sover med barnen i varsitt hus (en hustru=ett hus), ja då ligger mannen ute på marken under natten bredvid husen under kanske ett moskitnät med sitt spjut klar försvara familjen.
Och när skörden nalkas, ja då är det mannen som försvarar skörden sittande på en plattform mitt i fältet med en kastpinne som han trär lerbollar på och prickskjuter tjyvaktiga fåglar med.
Förmodar det är likadant i Sverige som i Norge nedan.
https://www.rights.no/2018/09/somaliere-bunner-alle-statistikker-men-er-superfornoyd-med-norge/
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Problemt är att det bland tex somalier är få som är arbetsföra i Sverige. I Göteborg har kommunen bla gett bidrag till start av en kamelfarm för att försöka utnyttja de nyanländas kompetens. Sök på kamelfarm göteborg

Det andra problemet är att i östafrika är det traditionellt kvinnorna som försörjer familjen med sitt arbete på fälten under dagarna. Det finns alltså ett skäl till att en hustru kostade 12 kor i södra Sudan när jag reste genom Sudan från Uganda via Juba, Kosti, Khartoum, Wadi Halfa 1977.
Vad gör mannen då ? Ja medan hustrun/hustrurna sover med barnen i varsitt hus (en hustru=ett hus), ja då ligger mannen ute på marken under natten bredvid husen under kanske ett moskitnät med sitt spjut klar försvara familjen.
Och när skörden nalkas, ja då är det mannen som försvarar skörden sittande på en plattform mitt i fältet med en kastpinne som han trär lerbollar på och prickskjuter tjyvaktiga fåglar med.
Förmodar det är likadant i Sverige som i Norge nedan.
https://www.rights.no/2018/09/somaliere-bunner-alle-statistikker-men-er-superfornoyd-med-norge/
Jag ser problemet, fundamentalt olika samhälls och trossystem kan ibland vara svår, för att inte säga okomplatibla :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top