Köpa repsatser till bromsok och huvudcylinder

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är frambromsen halvt renoverad. Renoverade huvudcylindern och bytte bromsslangen fram har inte testkört men lite stummare kändes handtaget då man trycker hårdare. Om det vad nödvändigt att renovera huvudcylindern vet jag inte men man såg i alka fall skillnad på packningarna so säkert är 20 år gamla. Är väl tveksamt om det gör nån skillnad om man renoverar oken läcker dom inte borde det ju vara bra.

Hade ett smärre helvetet att lufta, använder en vakuumluftare till kompressorn men det funkade inte alls, hade kollat att huvudcylindern byggde tryck innan jag monterade den på hojen. Tillslut började hag misstänka luftnippel och mycket riktigt var den igentäpt så den fick rensas med en ståltråd, sen blev det så bra sug att jag hann tömma koppen med bromsolja innan jag tittat upp.

Får se om jag ger mig på bakbromsen nu, hade ju tänkt fixa detta i vinter men det var dåligt väder idag ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade tråkigt idag så jag renoverade också bakbromsen med nya packningar i huvudcylindern och ny bromsslang bak. Har försökt att trampa hårt på pedalen och kolla efter eventuella läckage, hade lite läck vid banjon i oket men jag lossade och drog igen den på nytt blev det tätt. Ska hålla extra koll på kopplingen som jag vridit efter eventuella läck.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hade tråkigt idag så jag renoverade också bakbromsen med nya packningar i huvudcylindern och ny bromsslang bak. Har försökt att trampa hårt på pedalen och kolla efter eventuella läckage, hade lite läck vid banjon i oket men jag lossade och drog igen den på nytt blev det tätt. Ska hålla extra koll på kopplingen som jag vridit efter eventuella läck.

Förmodligen så kommer du aldrig att bromsa så hårt med fotbromsen så att det börjar läcka. Eventuellt om du ber din fetaste polare hoppa på pedalen kan du se nån droppe. Men å andra sidan så påstår några att "basejump" är säkert... :brynad
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förmodligen så kommer du aldrig att bromsa så hårt med fotbromsen så att det börjar läcka. Eventuellt om du ber din fetaste polare hoppa på pedalen kan du se nån droppe. Men å andra sidan så påstår några att "basejump" är säkert... :brynad

Hade lite läck men det var från själva banjokopplingen på oket då jag monterat slangen och skulle lufta med vakuumluftaren, fick lossa och dra kopplingen igen för att den skulle bli tät. Banjon är vinklad och vinkeln ligger mot oket så det kan ev vara det som gjorde att man fick lossa och dra lite mer eller så var det nåt annat små skit som gjorde att det inte ville hålla tätt men sen jag lossade och drog igen är det tätt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top