Köpa repsatser till bromsok och huvudcylinder

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag beställt slangarna det fick bli slangar från Hel, fick svar från xlmoto att dom skulle prata med nån tekninskavdelning. Känns lika bra att köpa Hel slangar som man vet har rätt mått och vinklar på banjokopplingarna.

Köpte även repsatserna till huvudcylindrarna på ebay från Brooks Barn, är nog inte helt fel att renovera huvudcylindrarna efter 20 år. Dock så tror jag avvaktar med bromsoken och river isär dessa innan jag köper grejerna, behövs inga kolvar är det ingen stor prisskillnad på original grejer eller köpa på eBay.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De har ”templates” till olika modeller, ingen kommer att kunna svara på frågor om längder, vinklar, delning osv

Finns din hoj i listan= beställ och prisvärt

Finns din hoj inte i listan? Trist men då går det inte att beställa, synd för det skulle vara praktiskt för byggare att kunna komponera egen slang

Ha ha, du hade rätt. Fick svar på mailen att dom inte lyckats hitta rätt specifikationer så dom rekomenderade att handa från nån annan. Nu är ju problemet redan löst och jag fick mail idag att Hel har skickat slangarna så det var ju hyfsad snabb tillverkning, då jag mailat med dom tidigare om längder och vinklar så sa att dom tillverkar slangarna på beställning och att det tar 2-3 dagar. Även repsatserna till huvudcylindrarna ska vara på gång från England så i slutet av nästa vecka borde ju grejerna anlända hit.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gick som vanligt, alltid nåt tjorv. Nog fan måste dom pressat banjokopplingarna fel så dom är vridna 90 grader och ska inte var vridna alls. Har mailat Hel och skickat bilder på både slang, ok och huvudcylinder, hoppas dom på hjälpa mig.

Vet inte om jag vill vrida den pressade kopplingen i slangen så den blir rätt, känns inte ut som att man ska laborera med bromsslangarna.

Så här ser det ut på hojen


Och detta är den nya slangen
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De går att vrida, men varje gång jag skriver det så tycker någon annan att det inte går. Du får välja vem du ska lita på.

Jävla HELD ( eller va de heter )btw haha
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De går att vrida, men varje gång jag skriver det så tycker någon annan att det inte går. Du får välja vem du ska lita på.

Jävla HELD ( eller va de heter )btw haha

Du är vriden :D Klart att det går att vrida på nipplarna sen är det bara att hoppas att det håller tätt, kom ihåg att göra operationen vid fullmåne. :brynad
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har med framgång fått bromsslangar tillverkade av Hydroscand.
Då är alla kopplingar vridbara fram till att man trycksätter dem första gången.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har låtit tillverka en bromsslang till min kompis skoter då vi höjde styret på den. Gjorde det på en firma i Luleå som jag glömt vad den heter men ligger på Storheden vid Pizzan som nyligen brann, bra priser hade dom med tror dom tog två eller trehundra kr för en slang som var drygt metern. Dom var i alla fall väldigt noga med att få kopplingarna rätt vridna i förhållande till varandra innan dom pressade ihop kopplingarna.

Får se om jag får svar från Hel hyfsat fort har mailat killen som jag mailat med tidigare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De går att vrida, men varje gång jag skriver det så tycker någon annan att det inte går. Du får välja vem du ska lita på.

Jävla HELD ( eller va de heter )btw haha

Fick detta svar från Hel men dom nämner inget om fullmånen men ska nog kolla upp när nästa fullmåne är för att bara på säkra sidan, måste det vara klart väder så månen syns tydligt eller funkar det vid mulet väder? :D:D

Hi Bo,



Apologies that your brake line is out of alignment, our fittings are designed to rotate so this can be rectified.



Firstly protect the swaged ferrule with some cloth, then apply locking grips (only firm pressure required) and using a 10mm bar or drift through the banjo it can be rotated in either direction.

Sorry for the inconvenience.



Best Regards



Shaun Northcott
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du är vriden :D Klart att det går att vrida på nipplarna sen är det bara att hoppas att det håller tätt, kom ihåg att göra operationen vid fullmåne. :brynad

Om du sätter dig in i hur det ser ut, mellan nylonslang och banjo, så fattar du också att det inte kan lossna eller läcka av att du vrider på grejerna.

Och jag har frågat när jag gjort slangar, de säger ok
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du sätter dig in i hur det ser ut, mellan nylonslang och banjo, så fattar du också att det inte kan lossna eller läcka av att du vrider på grejerna.

Och jag har frågat när jag gjort slangar, de säger ok

Jag har tyvärr annan erfarenhet av detta så jag gör det inte på bromsslangar. Kanske oflyt men jag fegar ur. :hej
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Berätta! Vad hände då? Vred du en banjo så den började läcka?
Typ, vred en koppling för ett framok på bilen, var tvungen att vrida på anslutningen 30grader. Läckte efter några timmar och inspirerad körning, sjunkande pedal är okul.

En bonnmekande bekant med lastbil och grävare har många hydralkopplingar som läcker. Enkelt att vrida rätt säger han och droppar vidare.

Förvisso har ovanstående högre tryck än än mc-bromsar men om det föreligger risk med bromsar på nåt som jag befinner mig på/i så chansar jag inte.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man borde väl ändå våga lita på tillverkaren? Dock kan det ju göra ont om dom skulle ha fel även om det rör sig om bakbromsen men den är ju bra att ha då det går sakta efter dåliga vägar, men som Steffe säger känns det lite olustigt att vrida en banjokoppling i just bromsslangen.

Utan att veta kan jag tänka mig att det kan skilja mellan olika kopplingar, kan det vara så att kopplingen i denna bromsslang gjord så att så att trycket i slangen gör att slangen tätas mot kopplingen? I sånt fall skulle man ju kunna tänka sig att det kan funka att vrida kopplingen innan slangen är trycksatt annars känns det mer tveksamt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Typ, vred en koppling för ett framok på bilen, var tvungen att vrida på anslutningen 30grader. Läckte efter några timmar och inspirerad körning, sjunkande pedal är okul.

En bonnmekande bekant med lastbil och grävare har många hydralkopplingar som läcker. Enkelt att vrida rätt säger han och droppar vidare.

Förvisso har ovanstående högre tryck än än mc-bromsar men om det föreligger risk med bromsar på nåt som jag befinner mig på/i så chansar jag inte.

Misstänkte att det var ngt anekdotiskt & icke relevant som låg som grund till dina killgissningar ;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Man borde väl ändå våga lita på tillverkaren? Dock kan det ju göra ont om dom skulle ha fel även om det rör sig om bakbromsen men den är ju bra att ha då det går sakta efter dåliga vägar, men som Steffe säger känns det lite olustigt att vrida en banjokoppling i just bromsslangen.

Utan att veta kan jag tänka mig att det kan skilja mellan olika kopplingar, kan det vara så att kopplingen i denna bromsslang gjord så att så att trycket i slangen gör att slangen tätas mot kopplingen? I sånt fall skulle man ju kunna tänka sig att det kan funka att vrida kopplingen innan slangen är trycksatt annars känns det mer tveksamt.

Menar du att du tvekar trots tillverkarens egna försäkran om att det är ok? Då är det väl ingen vits att fortsätta dividera, du får väl returnera och hålla tummarna att de inte vrider din slang och skickar tillbaka
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Menar du att du tvekar trots tillverkarens egna försäkran om att det är ok? Då är det väl ingen vits att fortsätta dividera, du får väl returnera och hålla tummarna att de inte vrider din slang och skickar tillbaka

Nä jag kommer att testa att vrida. Tänker att jag vrider banjokopplingen vid huvudcylindern, i händelse att det skulle börja läcka så svinar det i alla fall inte olja över bromsskivan. Säger dom att man kan vrida kopplingen kan man nog misstänka att dom vrider dom i tillverkningen om kopplingarna inte hamnar som dom ska.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top