Köpa repsatser till bromsok och huvudcylinder

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tycker att bromsen är lite svampig på KLR:en och funderar på att renovera upp bromsarna i vinter. Nu närmar ju sig Brexit och i England verkar det finnas en hel del repsatser till bra pris så jag funderar på att ev beställa så det hinner komma innan det skulle kunna bli nåt tjorv mec Brexit.

Vågar man köpa repsatsenr på ebay? Verkar ju vara nån form av no name satser som säljs på eBay. Wemoto säljer Tourmax repsatser till huvudcylindrarna, hur är dessa Tourmax grejer som är lite dyrare än det andra märket dom har som heter TRK? Till oken finns bara satser som heter TRK.

Bromsslangarna har jag tänkt byta till stålspunna Hel det borde ju göra lite mot de 20 år gamla originalslangarna.


Just bromsar är ju inget att chansa med så väg säger ni om dessa fabrikat, Tourmax och TRK? Är det lika bra att köpa originalgrejer till huvudcylinder och ok och sen bara byta till Hel stålspunna bromsslangar?
 

Octa

Medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Strömsund
Hoj
R1 2006
Jag har beställt från en firma som kallar sig powerhouse, funkade fint. Var ett par år sedan men typ 1/3 av priset hos min lokala handlare. Hojen i fråga hade 18 år på nacken så det var på tiden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan tänka mig att man sparar runt 500 kr lite beroende på vad man köper om ,an handlar på ebay. Har inte kollat priserna men köper man av Northbike så ligger dom på ungefär samma prisnivå eller något billigare än cmsnl. Dock är ju 500 kr små pengar om man skulle få en broms som ger upp vid fel tillfälle.

Dock är det smidigare att handla på ebay och går fortare men i detta fall spelar det ju mindre roll. Har ca 40 mil till närmaste Kawa handlare vilken finns i Umeå och Northbike tar 100 kr i frakt oavsett om det är små skit man köper.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser att Xlmoto har nersatt pris på sina Snell bromsslangar, priset på dessa är ungefär lika som Hel om man beställer från England. Nån som har koll på kvalitén på dessa Snell slangar? Det ser ju väldigt lika ut och det verkar ju finnas lite olika slangar som ser ut väldigt lika, Hel, Goodridge och dessa Snell.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ser att Xlmoto har nersatt pris på sina Snell bromsslangar, priset på dessa är ungefär lika som Hel om man beställer från England. Nån som har koll på kvalitén på dessa Snell slangar? Det ser ju väldigt lika ut och det verkar ju finnas lite olika slangar som ser ut väldigt lika, Hel, Goodridge och dessa Snell.

Jag har fått hem såna, väldigt flotta med krympslang och små loggor. Kändes påkostat med RF bult, brickor mm så komplett, blingigt ( om man nu valt det ) och fin kvalite.

Jag köpte en slang häromveckan på en sån slangfirma, den ser ju ut att sitta i en traktor i jämförelse, ytfinish på kopplingar osv
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om postnord kunde ta å slopa den :huvet @×#%!! hanteringavgiften för smågrejer skulle det
ju slå lite mindre...Man har sparat mycket pengar på alla englandsköp man gjort, så det är synd på det viset.

Dock helt rätt med Brexit!, och nu Swexit!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har fått hem såna, väldigt flotta med krympslang och små loggor. Kändes påkostat med RF bult, brickor mm så komplett, blingigt ( om man nu valt det ) och fin kvalite.

Jag köpte en slang häromveckan på en sån slangfirma, den ser ju ut att sitta i en traktor i jämförelse, ytfinish på kopplingar osv

Känns väl ut hugget som stucket då risken med att köpa från Xlmoto eller Hel, från Hel finns ju risken med Brexit om det skulle dra ut på tiden. Ska nog Maila Xlmoto och kolla vilka längder det är på deras slangar, Är ju ett elände att köpa delar till KLR650 då jag måste försäkra mig att det är till en C modell. Tror att slangarna ska vara samma på A modellen och C modellen, är det hos Hel och har fått måtten av dom framslangen verkar vara några cm längre men ska funka, bak är det rätt längd hos Hel. Det är nog säkrast att kolla längden hos Xlmoto innan man beställer då dom inte anger vilken "modellbetäckning" av KLR 650 slangarna passar till.

Bromsoken vet jag skiljer mellan de olika KLR modellerna då C modellen har större ok fram än A modellen men hur det är med övriga broms grejer vet jag inte.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Känns väl ut hugget som stucket då risken med att köpa från Xlmoto eller Hel, från Hel finns ju risken med Brexit om det skulle dra ut på tiden. Ska nog Maila Xlmoto och kolla vilka längder det är på deras slangar, Är ju ett elände att köpa delar till KLR650 då jag måste försäkra mig att det är till en C modell. Tror att slangarna ska vara samma på A modellen och C modellen, är det hos Hel och har fått måtten av dom framslangen verkar vara några cm längre men ska funka, bak är det rätt längd hos Hel. Det är nog säkrast att kolla längden hos Xlmoto innan man beställer då dom inte anger vilken "modellbetäckning" av KLR 650 slangarna passar till.

Bromsoken vet jag skiljer mellan de olika KLR modellerna då C modellen har större ok fram än A modellen men hur det är med övriga broms grejer vet jag inte.

De har ”templates” till olika modeller, ingen kommer att kunna svara på frågor om längder, vinklar, delning osv

Finns din hoj i listan= beställ och prisvärt

Finns din hoj inte i listan? Trist men då går det inte att beställa, synd för det skulle vara praktiskt för byggare att kunna komponera egen slang
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har beställt från en firma som kallar sig powerhouse, funkade fint. Var ett par år sedan men typ 1/3 av priset hos min lokala handlare. Hojen i fråga hade 18 år på nacken så det var på tiden.

Jag skickade oken till Powerhouse för renovering. 57 pund styck för fyrkolvsok. Funkar kanon nu, väldigt dåligt förut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De har ”templates” till olika modeller, ingen kommer att kunna svara på frågor om längder, vinklar, delning osv

Finns din hoj i listan= beställ och prisvärt

Finns din hoj inte i listan? Trist men då går det inte att beställa, synd för det skulle vara praktiskt för byggare att kunna komponera egen slang

Har mailat Xlmoto och väntar på svar, verkar ju konstigt om dom kan tillverka en slang till en specifik modell utan att veta hur den ser ut:va Att nån tillverkar slangarna åt dom är väl klart men man tycker ju att dom borde ju kunna få ut längder och vinklar på banjon av dom som gör slangarna.

Utan att hundra veta måtten vågar jag inte beställa då Xlmoto bara anger KLR650 och inte om det rör sig om A eller C modellen, i Sverige verkar det om jag fattat det rätt att C modellen ska vara vanligast men i resten av världen är det A modellen som är vanligast och det är till den det finns mest delar så det gäller att se upp då det gäller delar då dessa modeller är tillverkade under samma modellår. Vissa delar är lika och vissa skiljer så utan att veta chansar jag inte.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hos hell kan du mått beställa o designa själv hur du vill ha utseendet. Kör hell slangar på YZF1000R o någon random p sats till ok o huvud cylinder har funkat utmärkt i narmare 1000 mil.

Crossar o motarder har jag köpt det billigaste jag funnit i många år o har aldrig råkat ut för att det inte funkar eller att det inte är tätt. Tvärt om har jag fått kritik för att ha för direkta bromsar men det är ju kombon av isr skivor o ebc belägg.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hos hell kan du mått beställa o designa själv hur du vill ha utseendet. Kör hell slangar på YZF1000R o någon random p sats till ok o huvud cylinder har funkat utmärkt i narmare 1000 mil.

Crossar o motarder har jag köpt det billigaste jag funnit i många år o har aldrig råkat ut för att det inte funkar eller att det inte är tätt. Tvärt om har jag fått kritik för att ha för direkta bromsar men det är ju kombon av isr skivor o ebc belägg.

Kollade in Hela hemsida och det kostar ju i princip samma som standardslangarna att beställa en specialbeställd slang hos Hel, ska vänta till måndag och se om jag får svar hos Xlmoto annars beställer jag nog bromsslangar från Hel.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har mailat Xlmoto och väntar på svar, verkar ju konstigt om dom kan tillverka en slang till en specifik modell utan att veta hur den ser ut:va Att nån tillverkar slangarna åt dom är väl klart men man tycker ju att dom borde ju kunna få ut längder och vinklar på banjon av dom som gör slangarna.

Utan att hundra veta måtten vågar jag inte beställa då Xlmoto bara anger KLR650 och inte om det rör sig om A eller C modellen, i Sverige verkar det om jag fattat det rätt att C modellen ska vara vanligast men i resten av världen är det A modellen som är vanligast och det är till den det finns mest delar så det gäller att se upp då det gäller delar då dessa modeller är tillverkade under samma modellår. Vissa delar är lika och vissa skiljer så utan att veta chansar jag inte.

De vet inget om slangarna säger jag, du får inga användbara svar. Däremot är det ju bara att returnera gratis om de inte passar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De vet inget om slangarna säger jag, du får inga användbara svar. Däremot är det ju bara att returnera gratis om de inte passar.

Jo men hur kul är det att gå plocka isär allt och så passar det inte, är det vinter må det ju vara. Tror jag beställer slangar från Hel av dom har jag redan fått längder och vinklar på slangarna.

Powerhouse har repsatser till oken och de kostar runt 700 kr till främre oket och 450 kr till bakre oket om man tar repsatserna som också innehåller kolvar. Då jag renoverade Hondan visade sig kolven vara rostig på sidan som varit åt ner i oket så det blev att beställa en ny kolv till den så risken finns ju att det är samma på denna hoj med, lär ju inte vara bytt bromsolja med de intervaller som det ska göras. Rör väl sig om ca 600 kr om man även köper nya kolvar mot att bara packa om oken men då är ju allt nytt.

Är ju lik åt helvetet med denna hoj vet inte hur mycket jag har lagt ut på denna hoj hittils så det är väl bara att fortsätta;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo men hur kul är det att gå plocka isär allt och så passar det inte, är det vinter må det ju vara. Tror jag beställer slangar från Hel av dom har jag redan fått längder och vinklar på slangarna.

Powerhouse har repsatser till oken och de kostar runt 700 kr till främre oket och 450 kr till bakre oket om man tar repsatserna som också innehåller kolvar. Då jag renoverade Hondan visade sig kolven vara rostig på sidan som varit åt ner i oket så det blev att beställa en ny kolv till den så risken finns ju att det är samma på denna hoj med, lär ju inte vara bytt bromsolja med de intervaller som det ska göras. Rör väl sig om ca 600 kr om man även köper nya kolvar mot att bara packa om oken men då är ju allt nytt.

Är ju lik åt helvetet med denna hoj vet inte hur mycket jag har lagt ut på denna hoj hittils så det är väl bara att fortsätta;)

Du behöver inte riva något för att se om slangarna passar. Bara kolla längd och vinkel på anslutningarna, ser man ju DIRECKT om det passar eller inte
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du behöver inte riva något för att se om slangarna passar. Bara kolla längd och vinkel på anslutningarna, ser man ju DIRECKT om det passar eller inte

Nä det stämmer ju då det kommer till slangar men känns ju ut som det är lika bra att beställa från Hel då vet man ju att det blir rätt. Verkar ju vaea uppåt två veckors leveranstid på Snell slangarna och är det då fel s är ju Brexit plötsligt mycket närmare om man ska ta slangar från England.

Har inte kollat priserna i Sverige på övriga bromsdelar men hittils har delarna haft ungefär är samma pris som hos cmsnl, så köper man repsatser som också har med kolvar lär det skilja ganska mycket mer i pengar mellan att köpa på ebay och att köpa av Kawa handlare i Sverige.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Börja med bara slangarna , kläm ut kolvarna putsa med en disksvamp och smörj ytterst lite med bromskolvsfett finns ingen vits att slänga pengar i sjön på onödiga saker som troligen inte behövs.
River du isär i vinter slipper du köpa allt i förebyggande utan ser vad som behövs
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Börja med bara slangarna , kläm ut kolvarna putsa med en disksvamp och smörj ytterst lite med bromskolvsfett finns ingen vits att slänga pengar i sjön på onödiga saker som troligen inte behövs.
River du isär i vinter slipper du köpa allt i förebyggande utan ser vad som behövs

Är sugen på att riva isär oken då jag vet hur det såg ut i Hondan, bromsen funkade i och för sig fint men det var som en smet i botten på oket som förmodligen hade gjort att kolven blivit angripen. Korvarna kan väl vara lite onödiga att köpa men att ta isär och packa om oken kostar ju inga stora summor om man ändå håller på och ska man pressa ut kolvarna känns det väl lika bra att byta så man vet att det är nytt.

Hade det inte varit för att det är smidigt och billigare att köpa från England och att Brexit närmar sig hade jag väntat till i vinter med att köpa grejerna men man vet ju inte vad det blir av denna Brexit.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top