Cake el-motorcyklar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cake motorcyklar verkar precis ha fått in 135 miljoner i riskkapital så jag får väl börja med att lyfta på hatten och önska dom framgång. Det vore ju kul om vi återigen kunde få ett etablerat svenskt motorcykelfabrikat.
https://digital.di.se/artikel/svenska-elmotorcykeln-gasar-tar-in-135-miljoner

För min egen del tycker jag dock att det mest ser ut som elektriska downhillcyklar som fått pedalerna ersatta med motor och batteri.
Öhlinsfjädringen tyder ju även på att de verkar vilja hålla sig på premiumnivå och det gillar jag som kontrast till det mesta annat liknande som oftast byggs med billigaste möjliga komponenter.


Säkert roliga att leka med och den låga ljudnivån gör ju att man kan ha en bana mitt i ett villaområde utan att störa någon.

Verkar dock ganska jämförbar med en YZ85 i storlek, prestanda etc och en sån kan väl också gå att leka med men jag skulle nog våga köra betydligt hårdare med en YZ85.

Lite film där jag tror testförarna är just cyklister.
https://www.youtube.com/watch?v=ZNfl0wVXONA
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror jag är för gammal för det här...
Jag har svårt med videos där folk skrattar hejdlöst, skriker yahaaaaaahh.... för att man kör i nedförsbacke eller trappor.
Men jag är nog inte målgruppen heller.
Jag hoppas ändock att det hela leder till något mera gatorienterat som vi lite mera vuxna och kapitalstarka köpare finner intressant.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Yikes! Den var ju inte snygg på något sätt, nånstans, i mina ögon.
Däremot tror jag den kan vara ruggigt rolig att köra på små skogs-stigar eller i stan. Liten och smidigt sak.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Cake, hojen man inte behöver skydd på sig för att köra - man gör ALDRIG illa sig - det går inte - den är elektrisk - och helt rätt - och tyst - och kan INTE skrämma hästar - inte ens på bakhjulet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Öhlinsfjädringen tyder ju även på att de verkar vilja hålla sig på premiumnivå och det gillar jag som kontrast till det mesta annat liknande som oftast byggs med billigaste möjliga komponenter.

Och även om fjädringen till det yttre är förvillande lik alldaglig mountainbike-fjädring så är den faktiskt utvecklad av de människor som normalt jobbar med Öhlins eftermarknadsprylar till sporthojar. Alltså de ingenjörer och tekniker som normalt jobbar med framgafflar, cartridgekit och stötdämpare till de 600-1000 cc sporthojar som normalt diskuteras på detta forum.

Något som definitivt borgar för bättre funktion såväl som bättre kvalitet än alldaglig, prispressad och lågkvalitativ trampcykelfjädring.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Cake, hojen man inte behöver skydd på sig för att köra - man gör ALDRIG illa sig - det går inte - den är elektrisk - och helt rätt - och tyst - och kan INTE skrämma hästar - inte ens på bakhjulet.

Funderade jag också på. Plus att får man ens köra ett motorfordon för nöjes skull i skog och mark sådär? Utan registreringsskylt och antagligen försäkring? Vad händer om de kör på en joggare på löpslingan där de kör?

Ja jag låter som en sur gubbjävel - men va fan vi som kör hoj på gata blir ju ständigt ifrågasatta för minsta lilla, då kan ju inte detta vara ok?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Så länge det följer rådande vänstertrender så är allt okej. #sojalatte
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
69 kg fulltankad!!!!!!!:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty. DET går inte att snacka bort!!!! VILL HA!!!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hahaha... Ja som testföraren i Wiseguys länk, han provkör den på cykel och gångbanan istället för ute på vägen.

Det känns som att det här fordonet/företaget verkligen hittat in i matchen från fel håll och missat några väsentliga detaljer.

Och andra sidan är det nog i den här kategorin elmotorcyklar bäst passar in i dagsläget. En MTB av premiummodell kan ju som jämförelse också kosta 100000 kr.

Historien återupprepar sig, en gång i tiden fick cyklarna hjälpmotorer, sk påhängsmotorer. De blev snabbt mer avancerade, pedalerna försvann snabbt. Och motorerna blev raskt starkare men i allt för klena chassin och det verkar vara hit elmotorcyklarna kommit idag.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag funderade en stilla stund varför test-föraren fortfarande var vid liv och dessutom alla armar och ben i behåll. Sen såg jag skadan på armen :crash
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Har väl bara en enda futtig invändning mot Cake Kalk Ink och det är placeringen av batteriet. En bagatell, men en ruggigt irriterande sådan: För att lyfta ur batteriet måste man lätta på fyra skruvar, två som håller sadeln på plats och två som håller själva batteriet. *Ammenvaffan!* Gör om, gör rätt, Cake! Hur svårt kan det vara att fixa ett rejält och säkert snabbfäste? Då kan ju även vi statsbor ge fullständigt fan i den totala avsaknaden av laddstolpar - bara att lyfta i och ur batteriet och ladda det inomhus hemma...
Geschwint...!

1626536324440.png
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Utseendet kan ju bara en mor älska, det är för mig en större invändning än att jag måste skruva lite! ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top