Hur kan jag få mina föräldrar att låta mig skaffa A1

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Hoppas du skojar?!

Nej det gör jag inte, om det bara handlar om att ta sig från A till B på bästa, säkraste och mest komfortabla sätt finns det alternativ som vida överglänser mc.
Hojåka handlar om helt andra saker och faran är en del av det, sen säger jag inte att man ska åka i tisha och badtofflor.
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Min far är anledningen till att jag tog MC-kort. Jag fick all stöttning och hjälp av honom. Men om man saknar det får man nog sticka ut hakan lite och fixa själv.
Jag tror däremot att du kanske kan använda argument såsom att lätt MC hjälper dig lära dig trafiken snabbare och på så vis blir B-kortet billigare då du inte behöver lika många lektioner för det sedan. Lägg tung vikt vid ord som defensiv körning och bra skyddskläder.
Lycka till med päronen, men tänkt på att dom bara tänker på dig om dom säger nej :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej det gör jag inte, om det bara handlar om att ta sig från A till B på bästa, säkraste och mest komfortabla sätt finns det alternativ som vida överglänser mc.
Hojåka handlar om helt andra saker och faran är en del av det, sen säger jag inte att man ska åka i tisha och badtofflor.

Ja, det finns massor av anledningar till att jag kör hoj, jag gillar farten (för snabbt oftast?!), jag gillar adrenalinet av att bromsa hårt inför och att ta en kurva snabbt, ljudet vid acceleration, att vara ute på fina vägar etc. INGET av det hade varit annorlunda om jag vetat att det varit 100% riskfritt att köra, så jag vänder mig mot att du tror att folk skulle sluta köra hoj om man kunde ta bort riskerna. Allt annat med hojkörningen skulle fortfarande finnas kvar.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du kommer inte gilla mitt svar men jag hade likande sits för ett drygt halvt liv sen där farsan tyckte vi skulle skita i moppe och gå på lätt mc istället. Sen parkerar min kusin sin lätta mc i en lyktstolpe, då bytte morsan åsikt rätt hårt och det blev ingen lätt mc...

Jag började dyka istället, sen drygt 20 år senare så fick jag bestämma själv :)
(varför tog jag inte hojkort tidigare? Hade inte tid och det ramlade ur priolistan. Sen fick jag inte dyka längre och då blev det aktuellt igen)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inte sjutton kör jag hoj för att det är farligt. Snarare trots att det är farligt. Det finns inihelskotta massor av sätt att göra sig illa på och de flesta undviker jag. Jag har absolut noll dragning till nästa adrenalinpåslag. För mig är hojåkandet ett sätt att umgås med mig själv och mina tankar utan att det blir kladdigt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har kört SportHoj sedan början av 80-talet och lever än. :)
OM det vore så farligt så skulle jag vara ganska ensam om det men medelåldern här ligger inte på 27 direkt! :tungan

Visst finns det risker men det finns risker med allt! Fler tar livet av sig än dör i trafiken. :fakta

Motorcykeln har hjälpt mig när livet varit lite deppigt. Jag har svårt att tänka mig ett liv utan motorcykel så jag förstår din längtan.
Samtidigt förstår jag dina föräldrars oro men den beror troligen på okunskap. Väldigt ofta framställs motorcyklister som vårdslösa. Att köra motorcykel är svårare än att sitta bakom ratten och rattsurfa i en bil men det betyder nödvändigtvis inte att du riskerar livet hela tiden. :fakta

Jag kan tänka mig att träffa dig och dina föräldrar och svara på deras frågor.

De tror nog att det kommer att bli så här..
https://vimeo.com/47196131

Men det är så här det ser ut...
https://vimeo.com/83585889
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min far är anledningen till att jag tog MC-kort. Jag fick all stöttning och hjälp av honom. Men om man saknar det får man nog sticka ut hakan lite och fixa själv.
Jag tror däremot att du kanske kan använda argument såsom att lätt MC hjälper dig lära dig trafiken snabbare och på så vis blir B-kortet billigare då du inte behöver lika många lektioner för det sedan. Lägg tung vikt vid ord som defensiv körning och bra skyddskläder.
Lycka till med päronen, men tänkt på att dom bara tänker på dig om dom säger nej :)


Jag ser på min äldsta dotter hur sjukt mycket bättre bilförare hon är tack vare MC-körkortet. Hon har med verktyg hon lärt sig på KNIX-kurser undvikit olyckor med bil.

Det finns statistik som säger att MC-förare är runt 40% bättre bilförare än de som inte har MC-körkort. Det är ett starkt argument.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag tog kortet vid 19 och det tog säkert 5 år innan morsan var OK med att jag körde hoj.
Det är svårt att få jobb när man är under 18 nuförtiden men det bästa vore om du själv gnetade ihop pengar till körkort och en billig hoj. Då är det liksom svårt att sätta emot som förälder.
Sen kan du säkert få hjälp med pengar till skyddsutrustning och trafiksäkerhetskurser med SMC. Intresse för sådant brukar vara populärt där hemma.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Börja köra rr med ssp 300 ( a2). Den sporten är ganska säker med dessa lågeffekt hojar på max 48 Hk. Banorna som används har mjuka avåkningszoner utan fasta hinder. Föraren använder alltid full skyddsutrustning. Många av dom allvarliga skadorna som finns i rr är ofta kopplade till 1000 CC hojar på 200 Hk.

I ssp 300 är det ofta enklare skador typ bruten handled, nyckelben eller benbrott. ( Vanligtvis enbart en blåslagen förare som kör nästa träningspass). I 1000 CC är ofta farten så hög att kroppen tar stryk av att bara träffa marken och volta runt. Där blir skadorna ofta värre och kan kräva lång rehab. Där ser man ofta skador typ krossade nyckelben ,skulderblad, punkterad lunga, skador på ryggkotor, komplicerade benbrott med flera brott, svåra hjärnskakningar.


Du skall argumentera för en ABS utrustad hoj. ABS minsker risken för olyckor kraftigt hos nybörjare. En vanlig olycka bland nybörjare är att panikbromsa före en kurva eller ett annat hinder. Att reda ut en hjullåsning i en panik situation och samtidigt en planera en korrekt kurvtagning är inte lätt. Då är det lätt att blicken hamnar på det farliga trädet istället för på vägen. I det läget hamnar ofta förare och hoj i skogen.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som 16-åring ansvarar du väl för din egen ekonomi va?

Köp hoj och ta kort för egna pengar och skit i föräldrarnas invändningar!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som 16-åring ansvarar du väl för din egen ekonomi va?

Köp hoj och ta kort för egna pengar och skit i föräldrarnas invändningar!

Tyvärr är det 18 år som är myndighetsgräns i Sverige. (Det borde vara 25)

Till denna dag får man vackert lyda sida föräldrar och smida planer inför vuxenlivet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Börja köra rr med ssp 300 ( a2).

Mycket bra råd om man har möjlighet men det kräver ganska engagerade föräldrar eftersom det är 20 mil till närmaste träningsanläggning om man bor i Stockholm. Kostnaden är dessutom låg för att vara roadracing men det är fortfarande en ganska dyr sport att bekosta själv som 16-åring.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tyvärr är det 18 år som är myndighetsgräns i Sverige. (Det borde vara 25)

Till denna dag får man vackert lyda sida föräldrar och smida planer inför vuxenlivet.

"16 år:

Skolplikten upphör efter nionde klass.

Får köra traktor, lätt motorcykel och övningsköra bil.

Får starta en egen firma eller börja arbeta med ett riskfritt arbete och sköta egna intjänade pengar.

Barnbidraget upphör men kan få studiebidrag.

Får skriva ett testamente över egna intjänade pengar.

Får själv bestämma över egenintjänade pengar. "
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I praktiken är det 19 år eftersom en komplett gymnasie utbildning krävs för att få ett "riktigt* jobb. Att självständigt driva ett företag som 16 åring är nog svårt eftersom dom flesta affäravtal kräver 18 år

Mini gp är ett budget alternativ till ssp 300 och köra på gokart banor runt Stockholm. Det kan vara en ombyggd 85 CC cross eller en fiddy með 4 taktsmotor.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ta dina sparpengar och investera i ett körkort ....( så gjorde jag ). dags att frigöra sig.
Mina föräldrar gillade det inte, men när jag köpte min första hoj så fick jag ett bra skinnställ :tungan
De var ju trots allt lite rädda om mig :banana
När min egen son skaffade körkortstillstånd så var jag INTE överlycklig, men förstod honom.
Han tog dock aldrig kortet och jag är inte ledsen för det ...:banana:banana
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
I praktiken är det 19 år eftersom en komplett gymnasie utbildning krävs för att få ett "riktigt* jobb. Att självständigt driva ett företag som 16 åring är nog svårt eftersom dom flesta affäravtal kräver 18 år

Mini gp är ett budget alternativ till ssp 300 och köra på gokart banor runt Stockholm. Det kan vara en ombyggd 85 CC cross eller en fiddy með 4 taktsmotor.

"Riktigt jobb".. Donken, max BK, kfc, reklam och butik, efter skola och helger, riktigare jobb än så behövs inte.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Från konsumenternas.se
Eget hushåll och 16-årsgränsen
Barn kan dock i vissa fall ha rättshandlingsförmåga inom särskilda områden. Till exempel får en omyndig person som har ett eget hushåll ingå de avtal som behövs för den dagliga hushållningen. Att köpa kläder och mat är exempel på sådana avtal.


Från 16 års ålder får den som är omyndig själv disponera över sin egen arbetsinkomst. En 16- eller 17-åring kan därför på egen hand köpa varor eller tjänster för pengar han eller hon tjänat själv. Den som fyllt 16 år kan också öppna ett bankkonto för att sätta in och ta ut pengar.


Har ett barn fått egendom som en gåva eller genom ett testamente, med villkoret att barnet själv ska råda över den, så får han eller hon i princip själv bestämma över den egendomen.
Så jobba på bara, inget kan stoppa dig bara pengarna räcker.:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top