Hur kan jag få mina föräldrar att låta mig skaffa A1

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Hej! Jag är snart 16 och har just nu en moppe, men jag vill verkligen uppgradera till en lätt mc, (yamaha wr125X) men problemet är att mina föräldrar tycker att det är för farligt för mig att skaffa. De sa också att en "hoj som går över 50 dör man på".

Hur gjorde ni för att övertala de ( om ni ens behövde ) men snälla hör av er!
Tack!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Förklara för dem att rent statistiskt så överlever de flesta motorcyklisterna. De har alltså stor chans att dö före dig trots mc.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Dina föräldrar har delvis rätt, man kan dö men det är inte 50 som är den magiska gränsen för det, det räcker att trilla omkull i gångfart för att slå ihjäl sig.
Mina föräldrar hade tyvärr inget att säga till om, jag började åka moppe när jag var 9-10 bast, vilket senare blev en livslång förälskelse i tvåhjuliga fordon.

Det positiva är väl att man höll sig borta från knark och allsköns skit, det kan du ju poängtera :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dina föräldrar övertalar du bara genom att visa att du är mogen att köra hoj.
Eller så skaffar du ett helgjobb och betalar körkortet och hojen själv så kan de inte göra jättemycket åt det.

Men vill du vara lite dryg kan du ju fråga om du får börja köra havremoppe (Alltså, rida häst)... Om de går med på det så har du ju argumentet att det är lika farligt, om inte farligare, att hålla på med de opålitliga mackapärerna än mc. :hihi
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Jag vet folk som brutit ryggen, krossat det ena och det andra i kroppen, samt dött, i farter upp till 50km/h. En utav dem som gått bort i ett sånt scenario, var min egen pappa och han var väldigt erfaren och skicklig. Så det spelar ingen roll hur fort/sakta det går...

Ett tips är att säga att om du får börja köra hoj nu, så är du mer erfaren sen när du är 18 och ska skaffa A2-körkort och sen A vid 20, vilket kanske gör att du håller dig vid liv längre.

För när du är myndig, så får ju de tycka vad de vill om dina beslut resten av livet :hihi
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Det absolut bästa är dock att alltid hålla sig innanför dörren och aldrig gå ut! Då kanske man överlever tills man är 100 år gammal.

Eller så ramlar man ner för trappen mitt i natten och slår ihjäl sig bara för man ville ha lite mjölk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det absolut bästa är dock att alltid hålla sig innanför dörren och aldrig gå ut! Då kanske man överlever tills man är 100 år gammal.

Eller så ramlar man ner för trappen mitt i natten och slår ihjäl sig bara för man ville ha lite mjölk

När jag låg och roade mig på skattebetalarnas och försäkringsbolagens bekonstnad för några år sedan så var där en tant som ramlat av en stol och slagit i nacken i en bordskant och blivit förlamad. Och en gubbe som halkat omkull i hissen och slagit nacken i handtagen och brutit nacken.

Det absolut farligaste stället är ju inne på dass, så man ska akta sig för att gå in där. :hihi
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det går inte att argumentera mot påståendet att det är farligt, helt ärligt är det ju en del av hojåkat, om det var ofarligt skulle de flesta sluta.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Alltså jag har försökt allt jag kan för att få de att säga ja, men varje gång jag säger att jag kommer vara en jätte bra förare, så tar de alltid upp att det måste inte vara ditt fel för att du krashar.

Vad fan ska jag säga åt det?
Asså fuck
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tror inte jag kommer låta mina barn ta lätt mc. Kanske om vi kör enduro tillsammans och jag därmed kan se om deras personliga mognad räcker.
Men det är faktiskt rejält farligt.

De har sen hela livet på sig att köra och ju äldre de är när de kör, desto bättre.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dina föräldrar övertalar du bara genom att visa att du är mogen att köra hoj.
Eller så skaffar du ett helgjobb och betalar körkortet och hojen själv så kan de inte göra jättemycket åt det.

Men vill du vara lite dryg kan du ju fråga om du får börja köra havremoppe (Alltså, rida häst)... Om de går med på det så har du ju argumentet att det är lika farligt, om inte farligare, att hålla på med de opålitliga mackapärerna än mc. :hihi

Jag har fler nära döden upplevelser på kuse än på nåt annat hk-relaterat dessutom så är skadebilden till kusens nackdel MEN man kan rida och dricka bärs :fyllisar . Apropå att dö, de flesta dödsfall sker i sängen så undvik den i största möjliga mån om du dessutom somnar i sängen så är riskfaktorn ännu högre.... Uppemot 80% av alla som har dött har legat till sängs. (en siffra tagen ur luften baserat på tro.)

Börja med att beställa lämp och boka in dig på trafikskola :tummenupp även om du måste smyga med det. :brynad
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Moped är definitivt farligare än 125-a. Kolla försäkringsbolagens premier.
Kanske inget argument som biter i det här läget...

Men:

A1 är en riktig körutbildning. Man kör med skyddsutrustning och får lära sig både trafikvett och körteknik. Det krävs övning och innan man släpps ut måste man göra likadant prov - både teori och praktik - som de som kör upp med tung hoj. Bara hojen skiljer.

När du släpps ut får du köra en hoj som toppar drygt 100 km/h men som har riktiga bromsar och bra väghållning.


Jämför detta med att som moppefukko åka i foppatofflor och tshirt med skjuts på en helt värdelös kinestingest utan vare sig bromsar eller väghållning - dessutom med skjuts och i farter som väldigt enkelt hamnar mellan 70 och 90. Och detta utan körutbildning, bara några timmars automatåkande i stadstrafik och en fjant-teoriprov som går ut på att se om du kan läsa.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Det där är väldigt bra sagt, fast de skulle igen bara säga att andra kommer krasha in i mig, även om jag är den bästa föraren som finns
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Får du promenera och cykla? Eller klättra upp på saker?

2016 dog 1056 i fallolyckor, 70 000 behövde akut sjukhusvård och 230 000 sökte öppenvård pga fall, medan 270 dog i trafiken, http://www.dn.se/arkiv/nyheter/fler-...-av-bilolyckor

Förra året dog 23 cyklister och 34 fotgängare, 237 respektive 241 svårt skadade och 1826 respektive 1154 lindrigt skadade. Men det är ju bara rapporterade olyckor, många cykelsingelolyckor går under radarn, inklusive fotgängarvurpor.

Dom har en poäng, det är farligare att köra hoj än att sitta hemma och glo, åtminstone ur olycksperspektiv, men kanske inte långsiktigt, och livskvalitet är nog så viktigt. Vill dom dig väl så ser dom till att du tar kortet, verkligen lär dig köra hoj (tex går KNIX-kurser med SMC både är du övningskör och efteråt), har bra utrustning och en funkis hoj, och kör med skallen, även om det är svårt som tonåring.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag tog MC-kort vid 16-17 år, eller så (mellankort då), hade aldrig kört moppe innan (ägde iaf ingen egen).
Tog alltså MC-kort även före bilkortet.

Är du seriös och vill bli "knutte" och föräldrarna inte bidrar, ta då MC-körkort genom att börja jobba och spara ihop pengarna själv. Visa för dom att du tar ansvar och verkligen vill köra. Det ska då inte heller handla om att du är mer ball än andra för att du kör en 125:a.

De är endast rädda om dig, så visa att du inte kommer bli del av statistiken genom att visa lite vuxet sätt att hantera det här. Det kanske då tar dig 1-2 år extra, men är det ett brinnande intresse kommer du bli väldigt glad och nöjd efteråt!

:tummenupp
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Låter som när jag var i din ålder.
Hänge här och jag vet inte hur många gånger jag blev bannad, tog bort mitt konto och sen kom tillbaka.

Jag skaffade hojkort när jag var 29 och körde två år på gata men tyckte aldrig riktigt att det var kul. Var alltid rädd för polis, olja, grus, vilt osv. Köra gata vara egentligen bara ett enkelt sätt att få köra hoj, men egentligen ville jag köra bana och bli snabb. Men snabb blir du inte av att köra på gata.

I år började jag köra bana och det är det absolut bästa jag gjort.

Dina föräldrar har rätt, det är farligt. Du är ung och har hela livet på dig. Försök få de att hjälpa dig börja med racing eller cross om du tycker det är kul. Annars kan du börja jobba snart och få ihop pengar och ta ditt körkort själv.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
När jag låg och roade mig på skattebetalarnas och försäkringsbolagens bekonstnad för några år sedan så var där en tant som ramlat av en stol och slagit i nacken i en bordskant och blivit förlamad. Och en gubbe som halkat omkull i hissen och slagit nacken i handtagen och brutit nacken.

Det absolut farligaste stället är ju inne på dass, så man ska akta sig för att gå in där. :hihi

Ja, det är ju rent av skitfarligt!
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Mina föräldrar vill att jag bara tar bilkörkort och inte mc kort - även om jag tar det när jag är över 18 så känns det som att de inte kommer vara nöjda med mig. (mina föräldrar låter inte mig köra cross eller bana heller).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top