Depåstöd fram hur?

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det är väl mer det att det känns fel på något sätt att medvetet skada gängor :) Dessutom är ju piggen något lång vilket gör att det blir lite snett när den lyfter höger sida i detta fall lite mer än vänster. Kanske inte spelar någon roll egentligen men är man noggrann som jag så vill man ju ha det så perfekt som möjligt. :)

Har du inte klämskruvar i bägge benen?
För övrigt, justerbara depåstöd har en tendens att röra på sig. Gör som förlagits tidigare dvs borra genomgående hål och dra i en skruv.
Det bakre depåstödet sätter du alltid dit först, och tar alltid bort sist.
Lyssna på banfolket, de lyfter ju hojarna mellan varje pass. Många banåkare har depåstöd med piggar då de är smidigare än de som lyfter i gaffelkronan. Att man sedan behöver lyfta i gaffelkronan för att göra gaffelservice är en annan sak.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
men är man noggrann som jag så vill man ju ha det så perfekt som möjligt. :)

Klokt att du är försiktig. Det här är en kompis gaffel som gick i backen utan hjul när den var hissad fram. Dessutom en inte alltför vanlig hoj. Jag kunde dock laga den UA men en del jobb att se till att svetsningen på en sådan detalj blir bra rakt igenom.
 

Bifogat

  • DSC04447.JPG
    DSC04447.JPG
    232.7 KB · Visningar: 60
  • DSC04450.JPG
    DSC04450.JPG
    237 KB · Visningar: 58

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Har du inte klämskruvar i bägge benen?
För övrigt, justerbara depåstöd har en tendens att röra på sig. Gör som förlagits tidigare dvs borra genomgående hål och dra i en skruv.
Det bakre depåstödet sätter du alltid dit först, och tar alltid bort sist.
Lyssna på banfolket, de lyfter ju hojarna mellan varje pass. Många banåkare har depåstöd med piggar då de är smidigare än de som lyfter i gaffelkronan. Att man sedan behöver lyfta i gaffelkronan för att göra gaffelservice är en annan sak.

Verkar som att Yamaha bara har i ena benet. Så är det på XJ6 och även på min Tracer 900.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Inte ens med piggen når den upp vid bulten. Mellan bulten och tjocka delen av oket finns inget bra att lyfta i.
583548f20a4036b355f0864f24e47b45.jpg


Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
Kära nån. Med PLATTAN. Piggen är endast för att använda i hålet under gaffelbenen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Klokt att du är försiktig. Det här är en kompis gaffel som gick i backen utan hjul när den var hissad fram. Dessutom en inte alltför vanlig hoj. Jag kunde dock laga den UA men en del jobb att se till att svetsningen på en sådan detalj blir bra rakt igenom.

Hur gick det med hojen i övrigt? Välte den aldrig?
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Kära nån. Med PLATTAN. Piggen är endast för att använda i hålet under gaffelbenen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Ja men plattan är ju ännu lägre så den når inte. Det var det jag tänkte illustrera med att inte ens piggen når upp.

Man skulle såklart kunna bygga nåt stöd att ställa stödet på så den kommer upp högre. Men känns som att det är enklast att lyfta i gaffelbenen (efter att ha tagit bort den genomgående skruven).

Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top