Depåstöd fram hur?

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Beställde depåstöd och bak funkar det fint med de gummibeklädda vinklarna.

Men fram vetitusan. Ser att många kör med dom där piggarna som sticker upp men dom skulle ta i bulten som går rakt igenom. Det känns inte rätt.

Provade med vinklarna fram också men det känns lite äventyrligt. Vågar man lita på dom fram?

Har inget hål upptill i gaffelkronan som en del hojar har så måste lyfta nertill.

Den där piggen skulle ta i den genomgående bulten så det känns som en dålig ide.
b82b0485546563faf19f88968e4cdf15.jpg


Vågar man lita på det här?
6db91bc04513fef73287aa6b845ecec4.jpg


Bak funkar fint.
eb816c36e12da3693379f8d74df1d7ea.jpg
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag skulle definitivt satsat på piggarna fram. Kapa av dem så att de blir lagom långa (eller fasa av), så att stödet inte fastnar när du ska ta bort det.
Plattan bak funkar väl om man inte har bråttom. Föreslår annars gafflar och bobbiner.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
När behöver man depåstöd fram? Om det är för att underlätta demontering av framhjul faller ju vinklarna direkt då de blockerar hjulaxeln.
Personligen har jag aldrig tyckt att det känts särskilt stabilt att lyfta under gaffeln med piggar heller. Jag har istället fäst en ögla i taket och de få gångerna jag behöver hissa upp fronten lyfter jag den i gaffelkronan.

Vad är det förresten för hoj som inte har hål i styrstolpen?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Till att börja med måste du ha depåstöd bak om du ska lyfta hojen i fram också, annars kommer den att tippa.

Jag har några olika varianter, dels en som lyfter med rullar, en bakom en och en under gaffeln, och dels med piggar. Men mina piggar har betydligt grövre diameter, och är koniska längst ut. Det ser ut som att du har köpt någon helt oanvändbar budgetvariant som inte ens är bra som bojsänke.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver:
Ser att många kör med dom där piggarna som sticker upp men dom skulle ta i bulten som går rakt igenom.
Det känns inte rätt.

Bara att hålla med.
Många hojar har två skruvar i gaffelbenen. Med hållet mittimellan. Och då funkar piggarna.

Så det blir att
lyfta i gaffelkronan.
Eller
lyfta under motorn.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/mc-lyftar/mc-lyft-680-kg-2000021674
om det funkar (men det kanske inte funkar)
Lite lyxigare

Abba Superbikestand med Frontliftarm
https://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=superbike-stand&pid=1
https://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=front-lift-arm&pid=42

Har själv råkat ut för att delarna på vänster och höger sida glidit isär och nära tappat Sprint RS
så jag har borrat två hål , gängat M8 och "säkrar" högerdelen med en M8 insex i hålet (ett passar GSX1300R, det andra hålet Sprint RS).
Se foto, plankan pga golvet lutar

Vilken hoj är det ?

så går det kanske lättare komma med billiga förslag.
 

Bifogat

  • AbbaStandSafetyscrew.jpg
    AbbaStandSafetyscrew.jpg
    134.4 KB · Visningar: 83
Last edited:

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
När behöver man depåstöd fram? Om det är för att underlätta demontering av framhjul faller ju vinklarna direkt då de blockerar hjulaxeln.
Personligen har jag aldrig tyckt att det känts särskilt stabilt att lyfta under gaffeln med piggar heller. Jag har istället fäst en ögla i taket och de få gångerna jag behöver hissa upp fronten lyfter jag den i gaffelkronan.

Vad är det förresten för hoj som inte har hål i styrstolpen?
Såhär med facit i hand vet jag inte riktigt varför jag skulle ha den typen av depåstöd fram. Det verkar ju ganska oanvändbart.

Det är en Yamaha XJ6 och jag trodde inte den hade nåt hål under men vid en närmare titt så verkar det vara ett där som det sitter nån gummiplupp för. Var nog därför jag missade den först.




Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Plattorna ska inte sitta under benen fram, de ska lyfta i bromsfästet/bromsoket. Prova, du ska se att det blir mycket stadigare.

Piggarna kan du kapa till lagom längd, de behöver inte alls vara långa. Så slipper du att de tar i axeln och det kommer funka mycket bättre.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag använde ett exakt sådant depåstöd när jag bytt framdäck på grabbens XJ6. Skruvade först ut bulten på höger gaffelben och därefter funkade det utmärkt med piggarna. Givetvis hade jag ett depåstöd även bak.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
När behöver man depåstöd fram? Om det är för att underlätta demontering av framhjul faller ju vinklarna direkt då de blockerar hjulaxeln.
Personligen har jag aldrig tyckt att det känts särskilt stabilt att lyfta under gaffeln med piggar heller. Jag har istället fäst en ögla i taket och de få gångerna jag behöver hissa upp fronten lyfter jag den i gaffelkronan.

Vad är det förresten för hoj som inte har hål i styrstolpen?
Det är ju lite svårt om man inte har ett garage med lämpligt tak... Typ varenda gång både hemma och på banan.

Han har satt vinklarna på fel ställe.

Jag tror faktiskt inte det finns, däremot sitter det ofta en plugg.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej
Höll på som du tills hojen välte och jag köpte ett riktigt som lyfter i gaffelkronan:tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det är ju lite svårt om man inte har ett garage med lämpligt tak... Typ varenda gång både hemma och på banan.

Han har satt vinklarna på fel ställe.

Jag tror faktiskt inte det finns, däremot sitter det ofta en plugg.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Ahh, jag glömde bort att det finns folk som kör hoj på bana.
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Plattorna ska inte sitta under benen fram, de ska lyfta i bromsfästet/bromsoket. Prova, du ska se att det blir mycket stadigare.

Piggarna kan du kapa till lagom längd, de behöver inte alls vara långa. Så slipper du att de tar i axeln och det kommer funka mycket bättre.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Kan man lyfta i bromsoket där jag har fingret? Känns som en jäkla belastning där man normalt inte har det.

Som referens ligger stödet på backen och vinklarna kommer inte upp till bromsfästet på gaffeln.
d39c47a776a14b8616bd58b066381409.jpg


Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kan man lyfta i bromsoket där jag har fingret? Känns som en jäkla belastning där man normalt inte har det.

Som referens ligger stödet på backen och vinklarna kommer inte upp till bromsfästet på gaffeln.
d39c47a776a14b8616bd58b066381409.jpg


Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
Varför kan du inte lyfta där oket fäster i gaffeln, mellan ditt finger och bulten? Ungefär där stödet står på bilden.

Du ska inte lyfta hela hojen, så nån större belastning än vad gaffelfjädrar och styrlager utsätts för konstant är det ju inte....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Inte ens med piggen når den upp vid bulten. Mellan bulten och tjocka delen av oket finns inget bra att lyfta i.
583548f20a4036b355f0864f24e47b45.jpg


Sent from my EVA-L09 using Tapatalk
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Kan man lyfta i bromsoket där jag har fingret? Känns som en jäkla belastning där man normalt inte har det.

Som referens ligger stödet på backen och vinklarna kommer inte upp till bromsfästet på gaffeln.


Sent from my EVA-L09 using Tapatalk

Jag hade absolut använt stödet enligt ditt första inlägg d.v.s. med piggarna under gaffeln. Den där skruven är helt ofarlig att ta loss när hojen står still.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Exakt som skrivs ovan. Ta bort axels låsskruv(ar) i gaffelbenen och använd depåstödet med "piggarna". Har du inget centralstöd låter du någon hålla hojen medans du lyfter upp den, eller så tar du ett ytterligare depåstöd och lyfter bak först.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Exakt som skrivs ovan. Ta bort axels låsskruv(ar) i gaffelbenen och använd depåstödet med "piggarna". Har du inget centralstöd låter du någon hålla hojen medans du lyfter upp den, eller så tar du ett ytterligare depåstöd och lyfter bak först.

Ett depåstöd bak innan man lyfter under gaffeln bör nog rekommenderas i alla fall. Finns överhängande risk att det blir rätt ostadigt annars.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alltså... vad gör det om "piggen" tar i skruvarna? :va Den del av skruven som "piggarna" tar i används ju inte; de har ingen gänga som används. Och dessutom skruvar du ju aldrig ur låsskruvarna, du bara lossar dem. Eller?
Så, in med framhjulsstädet under låsskruvarna bara!!
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Alltså... vad gör det om "piggen" tar i skruvarna? :va Den del av skruven som "piggarna" tar i används ju inte; de har ingen gänga som används. Och dessutom skruvar du ju aldrig ur låsskruvarna, du bara lossar dem. Eller?
Så, in med framhjulsstädet under låsskruvarna bara!!

Det är väl mer det att det känns fel på något sätt att medvetet skada gängor :) Dessutom är ju piggen något lång vilket gör att det blir lite snett när den lyfter höger sida i detta fall lite mer än vänster. Kanske inte spelar någon roll egentligen men är man noggrann som jag så vill man ju ha det så perfekt som möjligt. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top