Bytta delar och försäkring

extra

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2019
Ort
stockholm
Hoj
mt-07 2018
Hej,

Ramlade med mc och håller på att göra en skadeanmälan. Tänkte nu att försäkringsbolag kanske inte gillar att jag har bytt bland annat styre och fotpinnar, har någon info om vad f-bolaget brukar tänka om bytta delar?

Styret är beställt från USA och är inte e-märkt, försäkringsbolaget är Svedea.

Själva olycksfallen hade inget att göra med styre, ramlade pga dålig väder och dålig förare ;)
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Svedea har varit väldigt bra att ha och göra med dom två gånger jag behövt dom.

Eftermarkadsprylar brukar väl generellt vara billigare än originalprylarna och skulle det vara någon deluxepryl som är dyrare borde man iaf kunna få upp till vad originalprylen kostar.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Det där skiljer sig på inget sätt mot att du har en bil som du slänger på fälgar för 40 000 på.
Försäkringsbolaget kollar på vad en likvärdig hoj kostar, du pratar med dem, ni kommer överens om ett pris om de ska lösa ut. Om hojen är värd mer än reparationen kommer de reparera och ersätta det som är skadat med kanske viss åldersavdrag eller liknande.
Gäller att kunna prata för sig som kund
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där skiljer sig på inget sätt mot att du har en bil som du slänger på fälgar för 40 000 på.
Försäkringsbolaget kollar på vad en likvärdig hoj kostar, du pratar med dem, ni kommer överens om ett pris om de ska lösa ut. Om hojen är värd mer än reparationen kommer de reparera och ersätta det som är skadat med kanske viss åldersavdrag eller liknande.
Gäller att kunna prata för sig som kund

Sant. Men det är också så att om försäkringen inte täcker en massa dyr extrautrustning så kan det vara så att dom inte tar kostnaden för sådant som inte är originaldelar. (Inte för att eftermarknadsdelarna nödvändigtvis är dyrare utan att dom anser att det är extrautrustning och det inte skall täckas av försäkringen och därigenom har dom ett godtagbart skäl att inte ta kostnaden.

Det bästa att göra i varje sådant här fall är nog att ta ett snack med försäkringsbolaget och höra exakt vad som gäller.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Sant. Men det är också så att om försäkringen inte täcker en massa dyr extrautrustning så kan det vara så att dom inte tar kostnaden för sådant som inte är originaldelar. (Inte för att eftermarknadsdelarna nödvändigtvis är dyrare utan att dom anser att det är extrautrustning och det inte skall täckas av försäkringen och därigenom har dom ett godtagbart skäl att inte ta kostnaden.

Det bästa att göra i varje sådant här fall är nog att ta ett snack med försäkringsbolaget och höra exakt vad som gäller.
Jag har varit med om att de gjort sjuka åldersavdrag, men att inte täcka delar för det rör sig om eftermarknadsdelar låter faktiskt inte helt rätt. Har du någon källa på detta?
 

bloom

Guest
har en polare som vurpa med sin zx10. lämna in på motospeed och dom sökte upp alla grejor som var skadade och ersatte med lika, vart lite repor på sliponet från ackrapovic och han fick behålla det samt fick ett nytt i kartong med sig! trygghansa.....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har varit med om att de gjort sjuka åldersavdrag, men att inte täcka delar för det rör sig om eftermarknadsdelar låter faktiskt inte helt rätt. Har du någon källa på detta?

Nej. Inte så att dom regelmässigt vägrar ersättning för att det är eftermarknadsdelar.
Däremot har dom flesta försäkringsbolagen mig veterligen begränsningar i hur mycket extrautrustning dom ersätter. Det avser ju typiskt sett väskor och diverse annat som man monterar på extra. Men lite beroende på vad man bytt ut så finns ju risken att försäkringsbolaget anser att det är extrautrustning och därmed vägra ersättning.
Sen är det ju också så att om man hårddrar det så är försäkringen gällande en helfordonsgodkänd motorcykel. Om du då bytt ut saker som ingår i helfordonsgodkännandet så innebär det att dom har en öppning för att hävda att det inte täcks av försäkringen.

Dvs om man läser det finstilta i villkoren så finns den öppningen.
Dock vet jag ingen som råkat ut för det. Troligen för att det i många fall är betydligt billigare att ersätta eftermarknadsdelar än original. Dvs ur försäkringsbolagets perspektiv så är dom gladare att gå byta ut en bucklad slipon för några tusenlappar än att byta ett original-avgassystem för mer än det dubbla.

Dvs i praktiken är det nog inget som tillämpas.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Nej. Inte så att dom regelmässigt vägrar ersättning för att det är eftermarknadsdelar.
Däremot har dom flesta försäkringsbolagen mig veterligen begränsningar i hur mycket extrautrustning dom ersätter. Det avser ju typiskt sett väskor och diverse annat som man monterar på extra. Men lite beroende på vad man bytt ut så finns ju risken att försäkringsbolaget anser att det är extrautrustning och därmed vägra ersättning.
Sen är det ju också så att om man hårddrar det så är försäkringen gällande en helfordonsgodkänd motorcykel. Om du då bytt ut saker som ingår i helfordonsgodkännandet så innebär det att dom har en öppning för att hävda att det inte täcks av försäkringen.

Dvs om man läser det finstilta i villkoren så finns den öppningen.
Dock vet jag ingen som råkat ut för det. Troligen för att det i många fall är betydligt billigare att ersätta eftermarknadsdelar än original. Dvs ur försäkringsbolagets perspektiv så är dom gladare att gå byta ut en bucklad slipon för några tusenlappar än att byta ett original-avgassystem för mer än det dubbla.

Dvs i praktiken är det nog inget som tillämpas.
Men vad är det då vi diskuterar om det inte genomförs i praktiken och du själv heller inte känner någon som råkat ut för det?
Då ser verkligheten ut som så att man faktiskt får ersättning för sina delar, oavsett eftermarknad eller inte. Och jag kan inte minnas att jag läst något som rör eftermarknadsdelar i mitt försäkringsavtal, måste dock dubbelkolla igen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men vad är det då vi diskuterar om det inte genomförs i praktiken och du själv heller inte känner någon som råkat ut för det?
Då ser verkligheten ut som så att man faktiskt får ersättning för sina delar, oavsett eftermarknad eller inte. Och jag kan inte minnas att jag läst något som rör eftermarknadsdelar i mitt försäkringsavtal, måste dock dubbelkolla igen.

Poängen där är väl att TS frågade om vad försäkringsbolaget kan tänkas tycka om eftermarknadsdelar och där är det ju så att om dom anser att den är ett tillbehör så kan det ha betydelse. Är det en del som gör att man strider mot helfordonsgodkännandet så har dom en möjlighet att neka ersättning. Men i normalfallet så får man ersättning för delar där man bytt ut originaldelar mot eftermarknad.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top