Fattas olja 1 år efter service

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Personligen så litar jag inte heeemskt mycket på verkstäder innan jag dubbelkollat deras arbete ett par gånger.
Sambon råkade ut för att verkstaden fyllde på 2-3 liter för mycket olja i hennes hoj, och de glömde dra åt hjulbulten bak efter sig på samma service, exempelvis.

Det är din hoj och din lekamen, så gör alltid en ordentlig kontroll av hojen när någon skruvat på något på den.

Själv kommer jag bli väldigt förvånad den dagen jag slipper justera eller åtgärda något misstag efter vanlig service. Inga allvarligare grejer men det räckte för att tappa allt förtroende till denna yrkeskategori.

Gäller både bilar och hojar...
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.

-Det är helt normalt med röd olja till hojen. Dom har säkert startat hojen efter oljebytet, men alla verkstäder kanske inte fyller upp till max-strecket. Det är ju tillräckligt med olja i motorn om den ligger mellan min och max-strecket. Sen att vissa hojar drar mer olja än andra får man själv hålla koll på. Alltid skönt att byta oljan själv, så man inte behöver sitta där och fundera på om det är gjort eller inte :)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Har du varit på den kända mc-firman i Göteborg som börjar på Jo.. så kan du räkna med att vad som helst kan hända. På min mc var det bland annat 1,8bar i både fram och bakdäck efter service, det skall vara 2,5 och 2,9bar. I övrigt stod bakdäcket så snett att kedjan rasslade och skavde bakdrevet blankt på ena sidan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top