Fattas olja 1 år efter service

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej för ett år sen gjorde jag 1200 mil service på min 2015 duc scrambler icon. Idag fann jag det saknades nästan 500 ml motorolja till max. Är det rimligt? Mvh
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hur långt har du kört på det året?
800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.

Fullt rimligt.

Du måste hålla bättre koll.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan väl vara så enkelt att de tappat ur oljan, bytt filter, fyllt på ny olja och sedan konstaterat det som klart, utan att kolla nivån efter nån minuts uppstart.

Det nya filtret suger ju åt sig en liten mängd olja. Fyll upp till mitten, tuta å kör. Nivån ska inte vara på maxstrecket om du har ett titt-fönster, utan mittemellan när cykeln står rakt. Men det vet du säkert.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.

Tur det inte är en Honda CBR1000RR. För då hade din motor skurit för länge sedan
Oljeförbrukning låg för många köpare på ca 1 liter olja / 100 mil.
https://www.1000rr.net/forums/1000rr-general-discussion/52418-2008-cbr1000rr-oil-burning-thread.html
Eller en KTM 790
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/790-duke/

På min SV650S låg oljeförbrukningen på ca 1,5 dl/100mil.
På Sprint RS, ingen märkbar förbrukning.
Att din hoj dragit 500ml olja på ca 900 mil är snålt, Tur för dig.

Det är en god ide att kolla oljeglaset, oljestickan regelbundet.

Det är också en god ide att kolla kylmedelnivån i expansionskärlet regelbundet.
 
Last edited:

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Tur det inte är en Honda CBR1000RR. För då hade din motor skurit för länge sedan
Oljeförbrukning låg för många köpare på ca 1 liter olja / 100 mil.
https://www.1000rr.net/forums/1000rr-general-discussion/52418-2008-cbr1000rr-oil-burning-thread.html
Eller en KTM 790
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/790-duke/

På min SV650S låg oljeförbrukningen på ca 1,5 dl/100mil.
På Sprint RS, ingen märkbar förbrukning.
Att din hoj dragit 500ml olja på ca 900 mil är snålt, Tur för dig.

Det är en god ide att kolla oljeglaset, oljestickan regelbundet.

Det är också en god ide att kolla kylmedelnivån i expansionskärlet regelbundet.

Har kollat var månad, där har alltid synts något i glaset, men kanske under min då. Nu är det max varje fall!

Den är luftkyld men bromsolja kollar jag var månad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har kollat var månad, där har alltid synts något i glaset, men kanske under min då. Nu är det max varje fall!

Den är luftkyld men bromsolja kollar jag var månad.

Låter bra.

En annan sak som är bra och kolla är tjockleken på bromsbeläggen.
Både fram och bak, i varje fall någon gång om året.
(För jag själv aldrig brytt mig om kolla beläggen bak och fick en 2a på besiktningen av Sprint RS. Bara 1mm kvar efter ca 5500 mil......)
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Låter bra.

En annan sak som är bra och kolla är tjockleken på bromsbeläggen.
Både fram och bak, i varje fall någon gång om året.
(För jag själv aldrig brytt mig om kolla beläggen bak och fick en 2a på besiktningen av Sprint RS. Bara 1mm kvar efter ca 5500 mil......)

Japp jag kollar nedan varje månad. Och ljus, bromstryck, fälgar nån gång i veckan.
Bromsskivor
Bromsbelägg
Motorolja
Bromsolja
Oljar nyckelhål
Däcktryck
Kedje-slack
Intervall oljning kedja
Mönsterdjup
Batteri-spänning

Saknar nåt kanske?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är fullt rimligt. En motor ska normalt sett dra lite olja. Det beror på att det hamnar olja på cylinderväggarna för att dom ska ha smörjning. Det skrapas bort av oljeringarna och kolvringarna men en del blir krav och förbränns.
Om oljenivån inte sjunker så beror det troligen på att det kommer ner något annat som ersätter den förvsunna oljevolymen. Dvs oljan blir utspädd.
Normalt sett är det inget problem.
Att kolla och behöva fylla på olja några gånger mellan servicarna är helt normalt.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Det är fullt rimligt. En motor ska normalt sett dra lite olja. Det beror på att det hamnar olja på cylinderväggarna för att dom ska ha smörjning. Det skrapas bort av oljeringarna och kolvringarna men en del blir krav och förbränns.
Om oljenivån inte sjunker så beror det troligen på att det kommer ner något annat som ersätter den förvsunna oljevolymen. Dvs oljan blir utspädd.
Normalt sett är det inget problem.
Att kolla och behöva fylla på olja några gånger mellan servicarna är helt normalt.

Yes, numer ska jag i princip alltid hälla på en skvätt vid den månatliga kollen, för jag hör hur bra MCn mår av det.

Likaväl tycker jag det är dåligt att verkstan inte startar MCn o fyller på efter att filtret svalt sin del olja, eller åtminstone säger åt mig att jag borde hälla på lite snart. Om man precis lagt 6 papp på en service förväntar man ju sig att slippa göra nåt med MCn på en månad varje fall, men den hade behövt en skvätt olja redan efter några dagar ju..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Och du är säker på att du kollar oljan rätt sätt, dvs kall motor och 100 % upprätt. Räcker med att hojen lutar marginellt för att få en missvisande avläsning.

"Check engine oil levelEngine oil level can be checked through the sightglass (1) located onto clutch cover. Oil level must bechecked with the motorcycle perfectly upright andthe engine cold. Oil level should be between themarks on the sight glass. If the level is low, top upwith SHELL Advance 4T Ultra engine oil. Remove theoil filler cap (2) and top up until the oil reaches therequired level. Refit the plug"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Yes, numer ska jag i princip alltid hälla på en skvätt vid den månatliga kollen, för jag hör hur bra MCn mår av det.

Likaväl tycker jag det är dåligt att verkstan inte startar MCn o fyller på efter att filtret svalt sin del olja, eller åtminstone säger åt mig att jag borde hälla på lite snart. Om man precis lagt 6 papp på en service förväntar man ju sig att slippa göra nåt med MCn på en månad varje fall, men den hade behövt en skvätt olja redan efter några dagar ju..

Nja. Om dom inte kör runt motorn så att den fyller filtret och kollar nivån efter det så har dom faktiskt inte gjort som man ska tycker jag. Hade jag haft hojen inne på service och konstaterat direkt efter att jag hämtat ut den att det var låg oljenivå så hade jag tagit en diskussion med dom.

Har du haft hojen inne på service med oljebyte så ska du inte behöva bry dig om oljan på ett tag om du inte har en hoj som drar exceptionellt mycket olja.

Men att kolla oljan med relativt täta intervall är generellt sett en ganska bra idé. Det är bättre att kolla öfr mycket än för litet.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Och du är säker på att du kollar oljan rätt sätt, dvs kall motor och 100 % upprätt. Räcker med att hojen lutar marginellt för att få en missvisande avläsning.

"Check engine oil levelEngine oil level can be checked through the sightglass (1) located onto clutch cover. Oil level must bechecked with the motorcycle perfectly upright andthe engine cold. Oil level should be between themarks on the sight glass. If the level is low, top upwith SHELL Advance 4T Ultra engine oil. Remove theoil filler cap (2) and top up until the oil reaches therequired level. Refit the plug"

Japp är medveten.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Det är fullt rimligt att hojen drar lite olja mellan servicar. Det kan ju va så att verkstaden fyllde den till rätt nivå och att det fram till nu förbrukats en del. Det är väl italienskt vi pratar om? :rofl
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen så litar jag inte heeemskt mycket på verkstäder innan jag dubbelkollat deras arbete ett par gånger.
Sambon råkade ut för att verkstaden fyllde på 2-3 liter för mycket olja i hennes hoj, och de glömde dra åt hjulbulten bak efter sig på samma service, exempelvis.

Det är din hoj och din lekamen, så gör alltid en ordentlig kontroll av hojen när någon skruvat på något på den.
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.
0,06 L/1000km är en relativt låg oljefbr. Kör alltid mina V-twinnar på min-nivå, och byter olja vid ca 7000-8000 km. Ibland får man slå på någon dl under säsongen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är absolut ingen fara med TS oljeförbrukning. Men det finns så klart ett samband att en hoj som drar mycket redan innan den har gått långt kan komma att blåryka och lukta bränd olja tidigare än andra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top