Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Scrambler Icon -15
    Inlägg
    75

    Fattas olja 1 år efter service

    Hej för ett år sen gjorde jag 1200 mil service på min 2015 duc scrambler icon. Idag fann jag det saknades nästan 500 ml motorolja till max. Är det rimligt? Mvh

  2. #2
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 661
    Blogginlägg
    37
    Hur långt har du kört på det året?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Scrambler Icon -15
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Hur långt har du kört på det året?
    800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
    Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.

  4. #4
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    3 060
    Citat Ursprungligen postat av rn85bn Visa inlägg
    800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
    Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.
    Fullt rimligt.

    Du måste hålla bättre koll.
    Buy quality, cry once.

  5. #5
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    686
    Kan väl vara så enkelt att de tappat ur oljan, bytt filter, fyllt på ny olja och sedan konstaterat det som klart, utan att kolla nivån efter nån minuts uppstart.

    Det nya filtret suger ju åt sig en liten mängd olja. Fyll upp till mitten, tuta å kör. Nivån ska inte vara på maxstrecket om du har ett titt-fönster, utan mittemellan när cykeln står rakt. Men det vet du säkert.
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2019-09-09 klockan 21:40.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Scrambler Icon -15
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Fullt rimligt.

    Du måste hålla bättre koll.
    Bra,agree,och så fint som den spinner nu lär jag ha motivation för det!

  7. #7
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 479
    Citat Ursprungligen postat av rn85bn Visa inlägg
    Bra,agree,och så fint som den spinner nu lär jag ha motivation för det!
    Mmm... just den modellen vill gärna låta lite skorvigt utan olja.
    Påminner lite om KTM 790 i det avseendet.
    IBA #40701

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 236
    Citat Ursprungligen postat av rn85bn Visa inlägg
    800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
    Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.
    Tur det inte är en Honda CBR1000RR. För då hade din motor skurit för länge sedan
    Oljeförbrukning låg för många köpare på ca 1 liter olja / 100 mil.
    https://www.1000rr.net/forums/1000rr...ng-thread.html
    Eller en KTM 790
    https://www.motorcyclenews.com/bike-.../ktm/790-duke/

    På min SV650S låg oljeförbrukningen på ca 1,5 dl/100mil.
    På Sprint RS, ingen märkbar förbrukning.
    Att din hoj dragit 500ml olja på ca 900 mil är snålt, Tur för dig.

    Det är en god ide att kolla oljeglaset, oljestickan regelbundet.

    Det är också en god ide att kolla kylmedelnivån i expansionskärlet regelbundet.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-09-09 klockan 22:10.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  9. 2019-09-10, 05:30

  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Scrambler Icon -15
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Tur det inte är en Honda CBR1000RR. För då hade din motor skurit för länge sedan
    Oljeförbrukning låg för många köpare på ca 1 liter olja / 100 mil.
    https://www.1000rr.net/forums/1000rr...ng-thread.html
    Eller en KTM 790
    https://www.motorcyclenews.com/bike-.../ktm/790-duke/

    På min SV650S låg oljeförbrukningen på ca 1,5 dl/100mil.
    På Sprint RS, ingen märkbar förbrukning.
    Att din hoj dragit 500ml olja på ca 900 mil är snålt, Tur för dig.

    Det är en god ide att kolla oljeglaset, oljestickan regelbundet.

    Det är också en god ide att kolla kylmedelnivån i expansionskärlet regelbundet.
    Har kollat var månad, där har alltid synts något i glaset, men kanske under min då. Nu är det max varje fall!

    Den är luftkyld men bromsolja kollar jag var månad.

  11. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 236
    Citat Ursprungligen postat av rn85bn Visa inlägg
    Har kollat var månad, där har alltid synts något i glaset, men kanske under min då. Nu är det max varje fall!

    Den är luftkyld men bromsolja kollar jag var månad.
    Låter bra.

    En annan sak som är bra och kolla är tjockleken på bromsbeläggen.
    Både fram och bak, i varje fall någon gång om året.
    (För jag själv aldrig brytt mig om kolla beläggen bak och fick en 2a på besiktningen av Sprint RS. Bara 1mm kvar efter ca 5500 mil......)
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  12. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Scrambler Icon -15
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Låter bra.

    En annan sak som är bra och kolla är tjockleken på bromsbeläggen.
    Både fram och bak, i varje fall någon gång om året.
    (För jag själv aldrig brytt mig om kolla beläggen bak och fick en 2a på besiktningen av Sprint RS. Bara 1mm kvar efter ca 5500 mil......)
    Japp jag kollar nedan varje månad. Och ljus, bromstryck, fälgar nån gång i veckan.
    Bromsskivor
    Bromsbelägg
    Motorolja
    Bromsolja
    Oljar nyckelhål
    Däcktryck
    Kedje-slack
    Intervall oljning kedja
    Mönsterdjup
    Batteri-spänning

    Saknar nåt kanske?

  13. #12
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 751
    Det är fullt rimligt. En motor ska normalt sett dra lite olja. Det beror på att det hamnar olja på cylinderväggarna för att dom ska ha smörjning. Det skrapas bort av oljeringarna och kolvringarna men en del blir krav och förbränns.
    Om oljenivån inte sjunker så beror det troligen på att det kommer ner något annat som ersätter den förvsunna oljevolymen. Dvs oljan blir utspädd.
    Normalt sett är det inget problem.
    Att kolla och behöva fylla på olja några gånger mellan servicarna är helt normalt.
    The man, the myth, the concept.

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Scrambler Icon -15
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Det är fullt rimligt. En motor ska normalt sett dra lite olja. Det beror på att det hamnar olja på cylinderväggarna för att dom ska ha smörjning. Det skrapas bort av oljeringarna och kolvringarna men en del blir krav och förbränns.
    Om oljenivån inte sjunker så beror det troligen på att det kommer ner något annat som ersätter den förvsunna oljevolymen. Dvs oljan blir utspädd.
    Normalt sett är det inget problem.
    Att kolla och behöva fylla på olja några gånger mellan servicarna är helt normalt.
    Yes, numer ska jag i princip alltid hälla på en skvätt vid den månatliga kollen, för jag hör hur bra MCn mår av det.

    Likaväl tycker jag det är dåligt att verkstan inte startar MCn o fyller på efter att filtret svalt sin del olja, eller åtminstone säger åt mig att jag borde hälla på lite snart. Om man precis lagt 6 papp på en service förväntar man ju sig att slippa göra nåt med MCn på en månad varje fall, men den hade behövt en skvätt olja redan efter några dagar ju..

  15. #14
    Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Vid en marina
    Hoj
    Ducati Hypermotard 939
    Inlägg
    1 258
    Och du är säker på att du kollar oljan rätt sätt, dvs kall motor och 100 % upprätt. Räcker med att hojen lutar marginellt för att få en missvisande avläsning.

    "Check engine oil levelEngine oil level can be checked through the sightglass (1) located onto clutch cover. Oil level must bechecked with the motorcycle perfectly upright andthe engine cold. Oil level should be between themarks on the sight glass. If the level is low, top upwith SHELL Advance 4T Ultra engine oil. Remove theoil filler cap (2) and top up until the oil reaches therequired level. Refit the plug"
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1, Ducati Hyperstrada

  16. #15
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 751
    Citat Ursprungligen postat av rn85bn Visa inlägg
    Yes, numer ska jag i princip alltid hälla på en skvätt vid den månatliga kollen, för jag hör hur bra MCn mår av det.

    Likaväl tycker jag det är dåligt att verkstan inte startar MCn o fyller på efter att filtret svalt sin del olja, eller åtminstone säger åt mig att jag borde hälla på lite snart. Om man precis lagt 6 papp på en service förväntar man ju sig att slippa göra nåt med MCn på en månad varje fall, men den hade behövt en skvätt olja redan efter några dagar ju..
    Nja. Om dom inte kör runt motorn så att den fyller filtret och kollar nivån efter det så har dom faktiskt inte gjort som man ska tycker jag. Hade jag haft hojen inne på service och konstaterat direkt efter att jag hämtat ut den att det var låg oljenivå så hade jag tagit en diskussion med dom.

    Har du haft hojen inne på service med oljebyte så ska du inte behöva bry dig om oljan på ett tag om du inte har en hoj som drar exceptionellt mycket olja.

    Men att kolla oljan med relativt täta intervall är generellt sett en ganska bra idé. Det är bättre att kolla öfr mycket än för litet.
    The man, the myth, the concept.

  17. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Scrambler Icon -15
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av H_____P Visa inlägg
    Och du är säker på att du kollar oljan rätt sätt, dvs kall motor och 100 % upprätt. Räcker med att hojen lutar marginellt för att få en missvisande avläsning.

    "Check engine oil levelEngine oil level can be checked through the sightglass (1) located onto clutch cover. Oil level must bechecked with the motorcycle perfectly upright andthe engine cold. Oil level should be between themarks on the sight glass. If the level is low, top upwith SHELL Advance 4T Ultra engine oil. Remove theoil filler cap (2) and top up until the oil reaches therequired level. Refit the plug"
    Japp är medveten.

  18. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Mariestad
    Hoj
    Honda cbr600rr
    Inlägg
    70
    Det är fullt rimligt att hojen drar lite olja mellan servicar. Det kan ju va så att verkstaden fyllde den till rätt nivå och att det fram till nu förbrukats en del. Det är väl italienskt vi pratar om?

  19. #18
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 661
    Blogginlägg
    37
    Personligen så litar jag inte heeemskt mycket på verkstäder innan jag dubbelkollat deras arbete ett par gånger.
    Sambon råkade ut för att verkstaden fyllde på 2-3 liter för mycket olja i hennes hoj, och de glömde dra åt hjulbulten bak efter sig på samma service, exempelvis.

    Det är din hoj och din lekamen, så gör alltid en ordentlig kontroll av hojen när någon skruvat på något på den.

  20. #19
    #3395 Delicatos avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Götet
    Hoj
    999s -03
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av rn85bn Visa inlägg
    800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
    Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.
    0,06 L/1000km är en relativt låg oljefbr. Kör alltid mina V-twinnar på min-nivå, och byter olja vid ca 7000-8000 km. Ibland får man slå på någon dl under säsongen.
    100% Fullkorn

  21. #20
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 185
    Det är absolut ingen fara med TS oljeförbrukning. Men det finns så klart ett samband att en hoj som drar mycket redan innan den har gått långt kan komma att blåryka och lukta bränd olja tidigare än andra.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Här får det plats rätt många per kvadratmeter mark...

BrooklynS
Vill du annonsera ovan? Klicka här