Hur går det till när man skrotar hoj?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har en hoj jag inte tror jag kan sälja och tänkte kolla upp hur det går till när man skrotar.

Transportstyrelsen säger att de vill ha "en redogörelse om vilka åtgärder som gjorts". Vad refererar det här till? Är det hur man garanterar att fordonet inte körs mer?

Jag tänkte lämna in det hos en demontering såklart. Ger de en något intyg att de mottagit hojen för demontering?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Helt ot, men jag gjorde såhär:
Höll stumt på gamla bakrakan på Sviesta och bromsade alldeles för sent. :rodnar
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tror jag var lite för pessimistisk.
Innan jag hade fått notisen om att annonsen var uppe så hade någon svarat att de tar hojen helt osedd. Är priset tillräckligt lågt så kan man väl sälja vad som helst kanske? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tror jag var lite för pessimistisk.
Innan jag hade fått notisen om att annonsen var uppe så hade någon svarat att de tar hojen helt osedd. Är priset tillräckligt lågt så kan man väl sälja vad som helst kanske? :va

:tummenupp

Helt ot, men jag gjorde såhär:
Höll stumt på gamla bakrakan på Sviesta och bromsade alldeles för sent. :rodnar

Jag körde på vilt i betydligt skyltad hastighet. Hann inte ens tänka broms... :(

Tror det är enklare och billigare att sälja till lågt pris! :D
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Även om Shimonu nu sålde hojen så låt gärna tråden fortsätta för jag undrar också.

Jag har försökt skicka in papper om att skrota bil som jag ville behålla som reservdelsobjekt vilket vägverket inte accepterat utan krävt att "fordonet" ska lämnas in på auktoriserad skrot.

Men jag undrar fortfarande om man kanske kan skrota en MC själv det är ju inte många delar på en MC som inte går att återanvända. Ta vinkelslipen, såga ur ramnumret och skicka in tillsammans med begäran om skrotning? Funkar det?

Eller ska man tvingas anmäla skrotobjekt som stulna?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Även om Shimonu nu sålde hojen så låt gärna tråden fortsätta för jag undrar också.

Jag har försökt skicka in papper om att skrota bil som jag ville behålla som reservdelsobjekt vilket vägverket inte accepterat utan krävt att "fordonet" ska lämnas in på auktoriserad skrot.

Men jag undrar fortfarande om man kanske kan skrota en MC själv det är ju inte många delar på en MC som inte går att återanvända. Ta vinkelslipen, såga ur ramnumret och skicka in tillsammans med begäran om skrotning? Funkar det?

Eller ska man tvingas anmäla skrotobjekt som stulna?
När jag bytt ram på krockade hojar så har försäkringsbolaget ibland velat ha styrhuvudet med ramnumret på för att försäkra sig om att den är bytt.

edit: när jag sen slagit in ramnumret i den nya ramen med Biltemas piss-grejor (för att det ÄR ju så billigt och blir precis lika bra (företagsledningen), så har man sen sagt på besiktningen "vafan är det här för skit, det ser skumt ut"
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skrotade en 125,a o skrev helt sonika att jag körde den till soptippen och slängde den i anvisad metallåtervinnings container.

Detta godkände transportstyrelsen direkt..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade en reservdelsram stående i cykelkällaren. När fastighetsägaren städade källaren tog fastighetsägaren ramen och slängde ramen. Jag visste inte var nummer skylten var så jag beställde en ny nummerskylt från transportstyrelsen.
https://transportstyrelsen.se/registreringsskyltar
När jag fått nummerskylten skrev jag att fastighetsägaren slängt min reservdelsram (som jag tagit fotpinnar, bromspedal osv från, någon motor hade aldrig funnits)
Jag skrev det och skickade med nummerskylten.
Några dagar senare kom ett papper om att ABC123 var avförd från registret.
Vilket betyder jag slipper "registeravgiften" på 50(?)kr/år.

Läs moddlaren's inlägg # 7
Svårare behöver det inte vara.
Men är man jyst kan man ju tömma motorn på olja, kylvätska, plocka ur batteriet och tömma ur bromsvätska.
Plockat av hjulen. Slängt fälgarna med däck i container för däck med fälg.
Och lämna allt på respektive plats hos återvinningen innan man dumpar hojen i metall återvinningen.


Och intyget skriver du själv. Berättar vad du gjort.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top