Lättaste batteri test 2019

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har testat att köra RC batteri på hojen KTM 990 nu under hela sommaren. Batteriet väger endast 480gr!
https://hobbyking.com/en_us/graphene-4000mah-4s-45c-w-xt90.html

Jag har mångårig erfarenhet av radioflyg så jag är väl bekant med lipobatterier, jag har följt utvecklingen slaviskt i jakt på senaste batteriteknik och nu finns de batteri som klarar den starka amp laddning en hoj ger.
Nog om förpladder nu till de roliga.

Hojen startar brutalt effektivt med detta löjliga batteri och en v-twinn går tungt org Yousa batteriet är slött i jämförelse fart på startmotorn. Batteriet klara starta hojen även när de är vinter för de har jag testat i vintras vid minusgrader. Batteriet lämnar otroliga 360 amp så de är bet starkare start amp än de bästa stora blybatterier som sitter i hojen org. Som ex de Yousa blysänket (ca 2kg) som är de bästa man kan ha i en hoj ger 230amp startström som bäst vilket är 100amp mindre än detta fjuttiga lipo som bara är på 4amp i viloläge.
Jag har inte haft ett enda problem med detta batteri och då kör jag korta repor aldrig mer än 2 mil åt gången så de blir många stopp på en dag och de klar batteriet skitlätt de laddas upp till rätt volt på bara 5-10 min.
Jag har medvetet valt 4 cells paket för att då laddar hojens laddregulator bara upp det till 14,8 volt och de är ett 4 cells lipos storage mode dvs de är bara uppladdat till 70-80 % vilket gör att batteriet ligger i viloläge där de håller som bäst. Trixet att de funkar köra just detta lipo är att de klarar upp till otroliga 15c laddning dvs deklarar att laddas upp snabbt utan att skadas 5-10min. Batteriet är på 4 amp och klarar 15c vilket blir 60 amp laddning och hojen ger inte mer än 20-30amp. Man kan med andra ord köra en bil på detta batteri. Faktum är att man startar en bilmotor skitlätt med detta batteri all som varm motor!!

För o nackdelar då.
Fördelar..
+ 1 Lätt extremt bra för racing enduro cross ja ni fattar till en cross behöver man bara 2 amp lipo = 240gr paket!!

+ 2 Billigt ca 600kr

+ 3 Lång livslängd då de ligger i storage mode och laddas aldrig fullt. Baserat på min erfarenhet på livslängd tror jag på 7-10 års livslängd men jag skulle inte bli förvånad om de håller 10-15 år. Jag startar hojen med ett 10 år gammalt lipo som jag använt enormt mycket med under åren.

Nackdelar.

- 1 Brandfarligt men detta nya grafitbatteri påstås va mer brandsäkert. Men man köper en sok laddpåse för lipobatterier och stoppar in batteriet i den och sedan mont man det i hojen då är de rel säkert :confused:. Men jag har även snabbkontakter så de är bara rycka ur batteriet varenda dag om man vill de har jag gjort nu i sommar för extra säkerhet. Jag har de förvarat i en plåt kakburk i garaget för då får de brinna bäst de vill :). Obs de är mycket brandfarligt så ha de i åtanke !!!!!!!!!!!!!!!!!!
- nr 2
Batteriet måste balansera då o då dvs alla celler måste ligga rätt nära varandra i volt annars tar de stryk. Jag balanserarladdar batteriet efter ca 10 kördagar och de är nog lite onödigt ofta men de är lätt att göra och bra för batteriets livslängd..
- 3
Man måste köpa lipoladdare som klarar 4 cells paket och den måste ha lipobalansering. Finns att köpa för 300-700kr.

Jag vill inte rek detta batteri till vanliga väghojar pga brandrisken men till dårar som jag och tävlingsmaskiner är de kanon. Jag kör med detta batteri på väg men då har jag snabbkontakter på batteriet och lång säkerhets vire på batteriet så man kan dra loss batteriet utan att ta i det när de brinner. :gnissla
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Bra att testa sej fram till alternativ...
Har kört tredje säsongen med biltemas LiFepo4.

Finns ju ingen balanseringsladdning så jag satte i batteriet i hojen och har inte petat på det sen dess, vetetusan hur de löst det med cellbalans?

Men som du säger, det är löjlig startström, behöver bara nudda startknappen så är motorn igång :)
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Har kört tredje säsongen med biltemas LiFepo4.
Finns ju ingen balanseringsladdning så jag satte i det och har inte petat på det sen dess, vetetusan hur de löst det med cellbalans?...
De Biltema säljer är Shido-batterier, de har inbyggd balanseringselektronik.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bra att testa sej fram till alternativ...
Har kört tredje säsongen med biltemas LiFepo4.

Finns ju ingen balanseringsladdning så jag satte i det och har inte petat på det sen dess, vetetusan hur de löst det med cellbalans?

Men som du säger, det är löjlig startström, behöver bara nudda startknappen så är motorn igång :)

Som Iceice skriver så har de ju inbyggd balansering eller är de en bluff?
Vart köper man 12 volts balanserare som inte är stor som en tegelsten?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som Iceice skriver så har de ju inbyggd balansering eller är de en bluff?
Vart köper man 12 volts balanserare som inte är stor som en tegelsten?
Har inte kollat vad som finns i plastlådan men det ska vara "motsvarande" 12Ah och väger ett kg.

Vet inte skillnaden på celltyper men har fått uppfattningen att LiFePo4 inte behöver balanseras(?)

Har kört mycket så det borde gått många laddcykler men märker ingen minskning i prestanda.

Edit: Ja nu ser jag att biltemas är väldigt likt de i Shidodatabladet :)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har inte kollat vad som finns i plastlådan men det ska vara "motsvarande" 12Ah och väger ett kg.

Vet inte skillnaden på celltyper men har fått uppfattningen att LiFePo4 inte behöver balanseras(?)

Har kört mycket så det borde gått många laddcykler men märker ingen minskning i prestanda.

Edit: Ja nu ser jag att biltemas är väldigt likt de i Shidodatabladet :)

Men du skrev ju att du satt dit balanserare på Biltemabatteriet hur bar du dig åt då att missa de inbyggda balanseringen?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Men du skrev ju att du satt dit balanserare på Biltemabatteriet hur bar du dig åt då att missa de inbyggda balanseringen?
Hahaha, förlåt, såg först nu att jag uttryckte mej helt galet.
Menade att det saknar extern anslutning för balanseringsladdning och att jag bara satte i batteriet i hojen och kört sen dess :dricka
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En lång wire för att kunna rycka ett brinnande batteri ur hojen känns ju sådär...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En lång wire för att kunna rycka ett brinnande batteri ur hojen känns ju sådär...

Jag det är spännande i mitt fall måste sadeln av innan man kan dra lös batteriet men de är bara in med starnyckel i baken på hojen och rycka lös sadeln. Jag rek inte ett sådant batteri till en hoj med fastskruvad sadel eller skruvad sidokåpa för att komma åt batteriet.
Inte ens en lipo brandpåse är 100% säker men bet säkrare än utan påse. Jag har kört dessa batterier sedan år 2000 (inom rc) och inget har självantänt för mig med undantag när ett plan störtat då har de blivit brand några gånger:)

https://www.youtube.com/watch?v=atkgUwGHL_k
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag det är spännande i mitt fall måste sadeln av innan man kan dra lös batteriet men de är bara in med starnyckel i baken på hojen och rycka lös sadeln. Jag rek inte ett sådant batteri till en hoj med fastskruvad sadel eller skruvad sidokåpa för att komma åt batteriet.
Inte ens en lipo brandpåse är 100% säker men bet säkrare än utan påse. Jag har kört dessa batterier sedan år 2000 (inom rc) och inget har självantänt för mig med undantag när ett plan störtat då har de blivit brand några gånger:)

https://www.youtube.com/watch?v=atkgUwGHL_k

Blir ju en spektakulärt verklighetstrogen crash i alla fall!!!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top