Bakgrundsbelysning ständigt på – tar batteriet stryk?

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Har just monterat ett USB-uttag på en moped och upptäckte att det lyser om eländet. Jag kopplade det direkt till batteriets plus och minus. Är risken nu stor att det inte går att starta mopeden? Den körs ganska mycket, den här mopeden och inte bara korta sträckor, så batteriet får en hel del laddning. Men hur mycket drar det där jäkla ljuset...?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-09-04 kl. 21.33.33.png
    Skärmavbild 2019-09-04 kl. 21.33.33.png
    1.4 MB · Visningar: 64
  • Skärmavbild 2019-09-04 kl. 21.34.15.png
    Skärmavbild 2019-09-04 kl. 21.34.15.png
    224.4 KB · Visningar: 54

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den klarar sig säkert några dagar om det är en liten lysdiod men jobbigt om där är någon mer krets som drar ström och den inte startar när du ska hem från jobbet, eller när du kommer tillbaka från semestern. Jag hade kopplat den på switchad ström istället, måste finnas någon du kan använda?
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Den klarar sig säkert några dagar om det är en liten lysdiod men jobbigt om där är någon mer krets som drar ström och den inte startar när du ska hem från jobbet, eller när du kommer tillbaka från semestern. Jag hade kopplat den på switchad ström istället, måste finnas någon du kan använda?
Jo, det finns det säkert. Var så praktiskt att koppla direkt till batteriet bara, precis intill. Hade hoppats att du skulle skriva att en sån där lysdiod drar nästan ingen ström alls och att det är först efter en vecka som batteriet blir försvagat. Men jag ska följa ditt råd. Verkar säkrast. Kanske till sladden som går till bakljuset?
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Monterade ett liknande USB på grabbbens Aerox, skiten lyste hela tiden...blev en liten smutt strömbrytare bredvid omedelbums, antog att ett litet moppebatteri inte pallar allt förmycket tjuvström när grejjerna blir stående några dagar.
Har just monterat ett USB-uttag på en moped och upptäckte att det lyser om eländet. Jag kopplade det direkt till batteriets plus och minus. Är risken nu stor att det inte går att starta mopeden? Den körs ganska mycket, den här mopeden och inte bara korta sträckor, så batteriet får en hel del laddning. Men hur mycket drar det där jäkla ljuset...?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Koppla usb-uttaget till strålkastaren eller bakljuset beroende på monteringsplats.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I det här testet drog USB utttagen från 3mA till 6mA
https://www.sporthoj.com/forum/show...igarettuttag&p=6422757&highlight=#post6422757
Medel ca 4mA blir på 24h ca 0,1Ah, på en vecka ca 0,7Ah och på en månad ca 3Ah.
Körs moppen varje dag och bara står över helgerna tror jag det är problemfritt.
Men kommer moppen stå en vecka, koppla in en smart batteriladdare eller sätt in strömbrytare eller koppla uttaget till tex bakljuset.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gör det ordentligt, koppla uttaget direkt till batteriet via säkring och relä och ta styrningen till reläet från lämpligt ställe, lyse eller nåt annat som slås av och på med tändningen. Själv tog jag styrningen till reläet från signalhornet.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Koppla över relä för att ladda mobilen?

Åkaaay...? Känns lite overkill, ärligt talat.
Säkring, visst. Relä, njae...
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Picka sönder lysdioden, klart!

Utmaningen kan nog vara att även själva kretsen drar ström, förutom lysdioden då alltså.
Att hela enheten är limmad/svetsad underlättar ju inte heller...

Som jag ser det finns två (redan presenterade) alternativ:

1: Koppla in någonstans där strömmen bryts av tändningslåset. Det är så låg effekt (max 10W / 1A på 12V sidan) att det går att koppla in i princip var som helst. P-ljuset är en personlig favorit, inget livsnödvändigt påverkas och det är ofta (relativt) enkelt att komma åt.

2: Strömbrytare. Kräver manuell avstängning alltså.

Relä?
Nja, inte för så låg effekt.

Ju äldre jag blir desto mer jobbar jag enligt principen "Less is more".
Färre komponeter inblandade i ett tekniskt system -> Färre saker som kan strula. :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har satt in liknande uttag i samtliga hojar och bilar jag har haft senaste åren. På hojar styrs relät av parkeringsljuset, på bilar så styrs relät av tändlåset så att jag kan ladda mobilen tills jag tar ur nyckeln, även om jag har stängt av motorn.

Att ha ett uttag som alltid är igång på en hoj eller moped är ju att be om problem, i synnerhet om det inte är avsäkrat. Vad händer om någon stoppar in något i uttaget, eller öppnar locket så att det rinner in vatten och kortsluter det? En hoj går ju att springa igång, åtminstone så länge det inte är en stor twin eller så, men en variatormoppe gissar jag kan vara en viss utmaning att springa igång :hihi
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Fråga bara för jag är nyfiken. Är det inte kick på mopeder längre? Alltså elstart + kick.
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Fråga bara för jag är nyfiken. Är det inte kick på mopeder längre? Alltså elstart + kick.
Det är kick direkt på sidan av variatorkåpan och det verkar de flesta moderna mopeder med variator ha. Inte sällan står det i annonser att startmotorn inte fungerar, men att motorn startar direkt med kicken.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det är kick direkt på sidan av variatorkåpan och det verkar de flesta moderna mopeder med variator ha. Inte sällan står det i annonser att startmotorn inte fungerar, men att motorn startar direkt med kicken.

Inte den här...
kolv.jpg
Dagens lärdom: Att köra med 0,6 dl olja bidrar positivt till smörjningen...dock inte tillräckligt...
(normal mängd: 7,5-8,5 dl...)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är kick direkt på sidan av variatorkåpan och det verkar de flesta moderna mopeder med variator ha. Inte sällan står det i annonser att startmotorn inte fungerar, men att motorn startar direkt med kicken.

Då bör den väl gå att kicka igång än om batteriet är lite trött?

Och då är frågan helt enkelt hur mycket man orkar jävlas. =)
Vid vinterförvaring så plocka ur batteriet och underhållsladda.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Startbatterier tar stryk av att laddas ur och upp i större grad...startaccar kan ha så få cykler med 100% som 25-50st innan dom är skrot eller iaf allvarligt skadade
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top