REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Suzuki Vanvan, Yamaha Neos, KTM 1190 Adventure, BMW R 1100 RS.
    Inlägg
    56

    Bakgrundsbelysning ständigt på – tar batteriet stryk?

    Har just monterat ett USB-uttag på en moped och upptäckte att det lyser om eländet. Jag kopplade det direkt till batteriets plus och minus. Är risken nu stor att det inte går att starta mopeden? Den körs ganska mycket, den här mopeden och inte bara korta sträckor, så batteriet får en hel del laddning. Men hur mycket drar det där jäkla ljuset...?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2019-09-04 kl. 21.33.33.png
Visningar:	55
Storlek:	1,36 MB
Id:	450521   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2019-09-04 kl. 21.34.15.png
Visningar:	50
Storlek:	224,4 KB
Id:	450522  


  2. #2
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 891
    Den klarar sig säkert några dagar om det är en liten lysdiod men jobbigt om där är någon mer krets som drar ström och den inte startar när du ska hem från jobbet, eller när du kommer tillbaka från semestern. Jag hade kopplat den på switchad ström istället, måste finnas någon du kan använda?
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  3. #3
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Suzuki Vanvan, Yamaha Neos, KTM 1190 Adventure, BMW R 1100 RS.
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Den klarar sig säkert några dagar om det är en liten lysdiod men jobbigt om där är någon mer krets som drar ström och den inte startar när du ska hem från jobbet, eller när du kommer tillbaka från semestern. Jag hade kopplat den på switchad ström istället, måste finnas någon du kan använda?
    Jo, det finns det säkert. Var så praktiskt att koppla direkt till batteriet bara, precis intill. Hade hoppats att du skulle skriva att en sån där lysdiod drar nästan ingen ström alls och att det är först efter en vecka som batteriet blir försvagat. Men jag ska följa ditt råd. Verkar säkrast. Kanske till sladden som går till bakljuset?

  4. #4
    Medlem Nord_K6_1000Rs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Hellsingland
    Hoj
    2006 Suzuki GSXR1000
    Inlägg
    59
    Monterade ett liknande USB på grabbbens Aerox, skiten lyste hela tiden...blev en liten smutt strömbrytare bredvid omedelbums, antog att ett litet moppebatteri inte pallar allt förmycket tjuvström när grejjerna blir stående några dagar.
    Citat Ursprungligen postat av Vanvan Visa inlägg
    Har just monterat ett USB-uttag på en moped och upptäckte att det lyser om eländet. Jag kopplade det direkt till batteriets plus och minus. Är risken nu stor att det inte går att starta mopeden? Den körs ganska mycket, den här mopeden och inte bara korta sträckor, så batteriet får en hel del laddning. Men hur mycket drar det där jäkla ljuset...?

  5. #5
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 317
    Koppla usb-uttaget till strålkastaren eller bakljuset beroende på monteringsplats.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 534
    I det här testet drog USB utttagen från 3mA till 6mA
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...t=#post6422757
    Medel ca 4mA blir på 24h ca 0,1Ah, på en vecka ca 0,7Ah och på en månad ca 3Ah.
    Körs moppen varje dag och bara står över helgerna tror jag det är problemfritt.
    Men kommer moppen stå en vecka, koppla in en smart batteriladdare eller sätt in strömbrytare eller koppla uttaget till tex bakljuset.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-09-04 klockan 21:58.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  7. #7
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 713
    Picka sönder lysdioden, klart!

  8. #8
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Suzuki Vanvan, Yamaha Neos, KTM 1190 Adventure, BMW R 1100 RS.
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Picka sönder lysdioden, klart!
    Det var min första tanke! Men hur gör jag det?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 959
    Gör det ordentligt, koppla uttaget direkt till batteriet via säkring och relä och ta styrningen till reläet från lämpligt ställe, lyse eller nåt annat som slås av och på med tändningen. Själv tog jag styrningen till reläet från signalhornet.

  10. #10
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 628
    Koppla över relä för att ladda mobilen?

    Åkaaay...? Känns lite overkill, ärligt talat.
    Säkring, visst. Relä, njae...
    IBA #40701

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Picka sönder lysdioden, klart!
    Utmaningen kan nog vara att även själva kretsen drar ström, förutom lysdioden då alltså.
    Att hela enheten är limmad/svetsad underlättar ju inte heller...

    Som jag ser det finns två (redan presenterade) alternativ:

    1: Koppla in någonstans där strömmen bryts av tändningslåset. Det är så låg effekt (max 10W / 1A på 12V sidan) att det går att koppla in i princip var som helst. P-ljuset är en personlig favorit, inget livsnödvändigt påverkas och det är ofta (relativt) enkelt att komma åt.

    2: Strömbrytare. Kräver manuell avstängning alltså.

    Relä?
    Nja, inte för så låg effekt.

    Ju äldre jag blir desto mer jobbar jag enligt principen "Less is more".
    Färre komponeter inblandade i ett tekniskt system -> Färre saker som kan strula.

  12. #12
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 770
    Ta från utgången från tändingslåset så du måste ha nyckeln i och vridet on är enklast
    Rattar hyllan

  13. #13
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 605
    Jag har satt in liknande uttag i samtliga hojar och bilar jag har haft senaste åren. På hojar styrs relät av parkeringsljuset, på bilar så styrs relät av tändlåset så att jag kan ladda mobilen tills jag tar ur nyckeln, även om jag har stängt av motorn.

    Att ha ett uttag som alltid är igång på en hoj eller moped är ju att be om problem, i synnerhet om det inte är avsäkrat. Vad händer om någon stoppar in något i uttaget, eller öppnar locket så att det rinner in vatten och kortsluter det? En hoj går ju att springa igång, åtminstone så länge det inte är en stor twin eller så, men en variatormoppe gissar jag kan vara en viss utmaning att springa igång
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av DieselSverige Visa inlägg
    Ju äldre jag blir desto mer jobbar jag enligt principen "Less is more".
    Färre komponeter inblandade i ett tekniskt system -> Färre saker som kan strula.
    Lyssna till klokskapen här!
    Saker som inte är monterade går inte sönder!

  15. #15
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 605
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Saker som inte är monterade går inte sönder!
    Johodå, det gör dom visst, men dom ställer till med mindre skada när dom går sönder på hyllan Ja, utom dom gånger det är bråttom och man måste byta till den "hela" på hyllan, och efter många svordomar inser att den också är trasig

    //B. Itter
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  16. #16
    Dakotapilot!
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Ö-vik
    Hoj
    SUPERDUKE 990 -06
    Inlägg
    899
    Fråga bara för jag är nyfiken. Är det inte kick på mopeder längre? Alltså elstart + kick.

  17. #17
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Suzuki Vanvan, Yamaha Neos, KTM 1190 Adventure, BMW R 1100 RS.
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av monno Visa inlägg
    Fråga bara för jag är nyfiken. Är det inte kick på mopeder längre? Alltså elstart + kick.
    Det är kick direkt på sidan av variatorkåpan och det verkar de flesta moderna mopeder med variator ha. Inte sällan står det i annonser att startmotorn inte fungerar, men att motorn startar direkt med kicken.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Vanvan Visa inlägg
    Det är kick direkt på sidan av variatorkåpan och det verkar de flesta moderna mopeder med variator ha. Inte sällan står det i annonser att startmotorn inte fungerar, men att motorn startar direkt med kicken.
    Inte den här...
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kolv.jpg
Visningar:	22
Storlek:	48,2 KB
Id:	450528
    Dagens lärdom: Att köra med 0,6 dl olja bidrar positivt till smörjningen...dock inte tillräckligt...
    (normal mängd: 7,5-8,5 dl...)

  19. #19
    Dakotapilot!
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Ö-vik
    Hoj
    SUPERDUKE 990 -06
    Inlägg
    899
    Citat Ursprungligen postat av Vanvan Visa inlägg
    Det är kick direkt på sidan av variatorkåpan och det verkar de flesta moderna mopeder med variator ha. Inte sällan står det i annonser att startmotorn inte fungerar, men att motorn startar direkt med kicken.
    Då bör den väl gå att kicka igång än om batteriet är lite trött?

    Och då är frågan helt enkelt hur mycket man orkar jävlas. =)
    Vid vinterförvaring så plocka ur batteriet och underhållsladda.

  20. #20
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 770
    Startbatterier tar stryk av att laddas ur och upp i större grad...startaccar kan ha så få cykler med 100% som 25-50st innan dom är skrot eller iaf allvarligt skadade
    Rattar hyllan

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Dvs du ska koppla + på oljelampa och + neutrallampa till + batteriet och börja med att koppla - på oljelampa och -minus på neutrallampa till - på batteriet.' D [...]

Comeback
Vill du annonsera ovan? Klicka här