Fallerande bränsletillförsel XJ600 Diversion

sw16

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Karlstad
Hoj
YAMAHA XJ600 Diversion
Ja, rubriken talar för sig själv. Låt mig beskriva det jag upplevt; En dag då jag skulle åka iväg så gick allt som vanligt, startade och gled iväg mellan husen.. När jag skulle dra på och få fart började maskinen sacka, ungefär som om den inte får bensin. Varenda gång jag försöker varva "dör" den. Vänder tillbaka och upptäcker snart att varvtalet när den "dör" sjunker för varje gång jag ger gas. Väl hemma igen (vi pratar meter, inte km) så räcker det att jag tittar på gashantaget för att den skall dö. Förstår så långt att det måste ha med bränsletillförseln att göra. Så fråga 1. Har jag rätt? Fråga 2. Vanligt problem, bränslepump, säkring etc? (det har regnat en hel del och jag har inte täckt hojen ordentligt, skall erkännas.. :(... ) PS... hör inget tickande när jag slår på tändningen
Nån som vet, som kan guida?
Mvh
L
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har väl vacuumstyrd bränslekran på den. Kolla så ingen har "skojat" med dig och vridit av den.

Kolla så det inte är soppatorsk.

Kolla så ingen slang till bränslekranen/vevhuset lossnat.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
kolla om du har ett pri-läge på kranen ställ den i det läget isåfall
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova även klassikern öppna tanklocket för att reda ut om avluftningen från tank funkar. Om inte avluftningen funkar (sitter igen) tappar den bränsle först på hög belastning och tillslut stannar den även från tomg.
 

sw16

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Karlstad
Hoj
YAMAHA XJ600 Diversion
Pri-läge? Vad jag vet finns On reserv och stängd? Fast jag har svårt att tyda märkningen på kranen och vet inte hur den skall stå för att vara på "On" Men om någon har en lika dan hoj så tala gärna om åt vilket håll kranen skall stå.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Pri-läge? Vad jag vet finns On reserv och stängd? Fast jag har svårt att tyda märkningen på kranen och vet inte hur den skall stå för att vara på "On" Men om någon har en lika dan hoj så tala gärna om åt vilket håll kranen skall stå.

Har du den med ett plastvred? Då är det vacuumkran. Kolla att det arrangemanget funkar, sen har den ju soppapump.

Har du aldrig hört pumpen? Det känns som du har lite att kolla upp, börja med att googla hur kranen ska stå, kan inte ta många sekunder...
 

sw16

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Karlstad
Hoj
YAMAHA XJ600 Diversion
Jo, jag tror att jag alltid hört ett tickande när jag slagit på tändningen, men nu är det helt tyst när jag vrider om nyckeln. Vet ju inte ens om den har pump, men jag förmodar det met tanke på att det tickat förut när tändningen slås på,

Har du den med ett plastvred? Då är det vacuumkran. Kolla att det arrangemanget funkar, sen har den ju soppapump.

Har du aldrig hört pumpen? Det känns som du har lite att kolla upp, börja med att googla hur kranen ska stå, kan inte ta många sekunder...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, jag tror att jag alltid hört ett tickande när jag slagit på tändningen, men nu är det helt tyst när jag vrider om nyckeln. Vet ju inte ens om den har pump, men jag förmodar det met tanke på att det tickat förut när tändningen slås på,

Vad har du för årsmodell på hojen?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kolla manualen här:
https://archive.org/details/printermanual-yamaha-xj-600-s/page/n17

Sidan 86
356392411c802a506f62aac58b4a9732.jpg


Är det rätt modell?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vafan, jag har ju en 96-a och jag har inte märkt någon elektrisk bränslepump... :va


Buy quality, cry once
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har haft en -01
Kan kanske röra ihop det men är det inte på den som kranens ”vinge” ska skymma det läge den står i?
På min var förgasarna väldigt lätta att tömma, med en halvmeter bensinslang och en skruvmejsel för uppsamling så gick det utan söl på typ två minuter.

Behövdes ibland när den inte gick på alla fyra, verkstaden sa ”vatten i bensinen”.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vafan, jag har ju en 96-a och jag har inte märkt någon elektrisk bränslepump... :va


Buy quality, cry once
På sidan sidan 86 står det även om den vakumstyrda soppapumpen som de har på USA-modellerna. Kan du ha en sådan? De styrs av undertrycktet i vevhuset, som de flesta utombordsmotorer. Dom pumparna är ju ljudlösa. Kan du ha en sådan?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top