Honda CR125R -97 problem

Parkado

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2019
Ort
Visby
Hoj
Honda CR125R
Hej, jag har problem med min Honda CR125 från -97 som jag nyligen köpte som har stått stående i 5 år, jag är helt ny inom det här så jag testar att leta efter tips här. Den går som ett jävla skott när man får igång den, och den går hur bra som helst, sen efter bara några minuter så låter det bara ”baaaaap baap” och sen dör den, känns som den dör helt i tändningen. Jag har rengjort och renoverat förgasare, satt i rätt munstycken, kollat insug, reeds och kolv, allt ser ut som det ska. Dock så har jag ingen avgaspackning så det läcker mycket mellan cylinder och krök. Men det känns konstigt att den går extremt bra när när man kallstartar, mina vänner som kör cross professionellt säger att den går bättre än övriga 125:eek:r som dom har kört. Sen när den har kalllnat så går det att starta igen. Men den hinner ju knappt att bli varm förns den lägger av. Tändstift har jag bytt 5 gånger och dom ser oboybruna ut, och jag kan absolut ingenting om el, så det kanske är något elfel. Hoppas att någon har en aning om vad det kan vara. Tack på förhand!
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Fixa en avgaspackning först och främst, 2-taktare tar snabbt skada av för snål blandning och det är viktigt att avgassidan är ok.

Kolla också om du får undertryck i tanken när du kör. Igensatt tankventilation har skapat mycket huvudbry genom åren och är enkelt och billigt att åtgärda.
 

Parkado

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2019
Ort
Visby
Hoj
Honda CR125R
Hej och tack för svar! Har beställt en avgaspackning från en Honda återförsäljare eftersom jag inte hittade någon på nätet, det är den mellan cylindern och kröken. Men det fanns tydligen inte en enda i Sverige så den kommer att skickas ifrån Japan vilket kommer ta flera veckor, vet du något annat sätt man kan täta provisoriskt? Har kört utan tanklock utan framgång tyvärr. Kliar mig i huvudet dygnet runt...
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Värmebeständig silicon. Pannkitt. Avgaspasta.
Stator eller tändspole tippar jag på

Hej och tack för svar! Har beställt en avgaspackning från en Honda återförsäljare eftersom jag inte hittade någon på nätet, det är den mellan cylindern och kröken. Men det fanns tydligen inte en enda i Sverige så den kommer att skickas ifrån Japan vilket kommer ta flera veckor, vet du något annat sätt man kan täta provisoriskt? Har kört utan tanklock utan framgång tyvärr. Kliar mig i huvudet dygnet runt...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den här sökningen på eBay:

Gasket Exhaust Honda Cr 125 1990-2004 Athena S410210012045

Hade iaf gett dig grejerna inom typ 10 dgr
 

Parkado

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2019
Ort
Visby
Hoj
Honda CR125R
Okej, så du tror att det är avgaspackningen som är problemet? För det känns så märkligt att den går så bra i några minuter och sen vägrar den att tända förens man låtit den stå i en kvart...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, problemet är nog att flottörhuset av någon anledning inte fylls tillräckligt snabbt.

Se över att det verkligen kommer bränske från tanken, kanske stopp i kranen men kan även vara nere i förgasaren det stockat igen eller så är flottörnivån feljusterad.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Okej, så du tror att det är avgaspackningen som är problemet? För det känns så märkligt att den går så bra i några minuter och sen vägrar den att tända förens man låtit den stå i en kvart...

Nej det tror jag inte men det ska ju fixas oavsett, tänkte det borde varit lättare att köpa än så du beskrev, och det är det.

Soppan tar slut i förgasaren, eller tändplattan lägger av när den blir lite varm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Först och främst måste du kolla om gnistan på tändstiftet försvinner när den stannar ha ett stift i fickan så du blixtsnabbt kan trula dit det i tändhatten och mot jord på motorn. Om de inte gnistar då är de såklart elfel. Om så är fallet är de till 90% chans statorspolen. Om den får gnista då den inte startar är de problem med bränsletillförsel troligast skit bakom/vid flotörnålventil eller totalt felinställd flotörhöjd.

Såhär (länk) ser en stator ut och den sitter bakom svänghjulet. Om någon har ohm mätvärden kan Den mätas upp först kall då den funkar och sedan varm då den läger av.

https://www.ebay.com/itm/STATOR-FIT...713165?hash=item3f78ce1c0d:g:OOQAAOSwol5Y22Sk
 
Last edited:

Parkado

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2019
Ort
Visby
Hoj
Honda CR125R
Tack för alla svar, crossen var tydligen trimmad med större förgasare osv, så det var inte så konstigt att den inte gick bra när jag satte i originaltändstift och munstycken, men främsta problemet var flottörnivån, böjde till flottörerna och nu går den som den ska, tack för all hjälp!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kanonbra men kör gärna org hårdhet på tändstiftet för de går inte trimma dem så hårt att de behövs hårdare stift då måste du sätta dit turbo eller extremt högt kompförhållande och därmed köra racebränsle då är hårdare stift befogat.Fördel med så mjukt stift som möjligt typ org i detta fall är att de håller bättre mot släckning pga surhet eller olja och de går finare på tomg mer lättstartad med org stift.
 

Parkado

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2019
Ort
Visby
Hoj
Honda CR125R
Okej, är helt lost i tändstiftsvärlden... det satt ett BPR6ES i när jag köpte den, det första jag gjorde var att köpa ett fempack med BR9EG-stift, vilket är originalstiften till den modellen. Stiftena gick en efter en, men den gick ju trots allt några minuter.
Av någon anledning satte jag tillbaka BPR6ES-stiftet och nu går den jättebra efter att jag fixade förgasaren. Bra tomgång, bra tryck i motorn. Dock så börjar crossen att gasa upp bra när man kommer till 1/2 gasläget, men när man ska dra till full gas så, dör motorn i en halv sekund och sen kommer fullgasdraget. Det är jävligt jobbigt, för om man drar fullgas, så håller man på att slå runt med crossen eftersom den dör till och sen kommer all power, och man håller på att åka åt helvete på bakhjulet. Är det nålen som ska ställas då?
Det kom massor med frågor i det här inlägget men jag vet ingenting om crossen, fick köpa den billigt av en snubbe som inte visste ett dugg om den, men för att sammanfatta kort:

: Varför tror du/ni att det sitter ett BPR6ES-stift i och vilket tycker ni att jag bör använda med tanke på det jag skrev i tråden.

: Varför dör den till en halv sekund när jag kommer till 1/2 gasläget när jag ska gasa på fullt? Är det nålen? För den står på 3:e läget som det står i boken.

: Den startar nu på första kicken, och går fint på tomgången, men efter ca 1 minut så går varvtalet ner och tillslut dör den. Har haft loss tomgång/chok- ”skruven” och den såg fin ut. Men det händer inget när jag vrider på tomgångsskruven. Kan vrida hur mycket som helst utan att det händer något. Samma med blandskruven, det händer inget när jag vrider på den, men den är inställd efter orginalinställningen, 2 varv. (förgasaren är nyrenoverad)
 
Last edited:

Parkado

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2019
Ort
Visby
Hoj
Honda CR125R
Nej, problemet är nog att flottörhuset av någon anledning inte fylls tillräckligt snabbt.

Se över att det verkligen kommer bränske från tanken, kanske stopp i kranen men kan även vara nere i förgasaren det stockat igen eller så är flottörnivån feljusterad.

Tack! Det va du som hade rätt, flottörerna var inställda så det kom in för lite bensin i förgasaren, lyckades böja till dom så att det blev bra flöde till slut, gissade mig bara fram när jag böjde, men det blev bra ändå. Kolla gärna på mina frågor längre ner, för du verkar vara kunnig inom det här, jag är totalt ny inom cross, men jag kan mycket om motorer i övrigt. Tack för hjälpen!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
: Varför tror du/ni att det sitter ett BPR6ES-stift i och vilket tycker ni att jag bör använda med tanke på det jag skrev i tråden.

: Varför dör den till en halv sekund när jag kommer till 1/2 gasläget när jag ska gasa på fullt? Är det nålen? För den står på 3:e läget som det står i boken.

: Den startar nu på första kicken, och går fint på tomgången, men efter ca 1 minut så går varvtalet ner och tillslut dör den. Har haft loss tomgång/chok- ”skruven” och den såg fin ut. Men det händer inget när jag vrider på tomgångsskruven. Kan vrida hur mycket som helst utan att det händer något. Samma med blandskruven, det händer inget när jag vrider på den, men den är inställd efter orginalinställningen, 2 varv. (förgasaren är nyrenoverad)

Värmetal 6 låters som ett alldeles för varmt stift till en högkompad motor. Kör på det som Honda anger som t.ex. 8or för motionärer och 9or för hård körning.

Jag skulle prova att höja nålen ett steg om det är på halvgas den tvekar. Men tvekar den en bit upp i varv om du drar rullen i botten kan det vara för små huvudmunstycken. Speciellt om det sitter luftfilter som flödar mer än original.

Fick du till rätt flottörnivå? Det påverkar lågfarten också. Annars är det bara att testa fram vilket lågfartsmunstycke som passar bäst som du kan läsa om på t.ex. www.braigasen.se hur man gör. Det skiljer på om förgasaren har luft-eller bränsleskruv för lågfartskretsen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Br6es är absolut livsfarligt i en crossmotor de är på tok för varmt de smälter! I med org eller än bättre NGK BR9EYA för de stiftet tål mer surhetoch olja innan de släcks.
Stupningen på gasen beror nog på för litet högfartsmunstycke.
Att den stannar på tom gång är felinställd flotörnivå (för hög så den flödar över) eller för stort lågfartsmunstycke de går för fett.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt, B6 är på tok för varma, och passar bäst på original mopeder eller gräsklippare. Kanske nåt moppefucko till tidigare ägare som tagit tändstiftet från sin moped.

Motorn går snålt om den suckar, fixa det för en snålt ställd tvåtaktare brukar sällan bli långlivad.

Och vanliga ES stift brukar inte hålla på crosshojarna även om värmetalet är rätt, jag har mest kört på EGV men det är länge sen jag körde 2t-cross nu så det finns kanske bättre val. Förslagsvis läser du vad manualen säger.
 

Parkado

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2019
Ort
Visby
Hoj
Honda CR125R
Värmetal 6 låters som ett alldeles för varmt stift till en högkompad motor. Kör på det som Honda anger som t.ex. 8or för motionärer och 9or för hård körning.

Jag skulle prova att höja nålen ett steg om det är på halvgas den tvekar. Men tvekar den en bit upp i varv om du drar rullen i botten kan det vara för små huvudmunstycken. Speciellt om det sitter luftfilter som flödar mer än original.

Fick du till rätt flottörnivå? Det påverkar lågfarten också. Annars är det bara att testa fram vilket lågfartsmunstycke som passar bäst som du kan läsa om på t.ex. www.braigasen.se hur man gör. Det skiljer på om förgasaren har luft-eller bränsleskruv för lågfartskretsen.

Ja, jag körde på BR9EG, men den dog ofta och sen testade jag flera gånger med nya likadana stift, men alla gick sönder. Men det kan ha varit för att jag vad i på tok för mycket biltema-olja i bensinen (novis som sagt) så nu har jag köpt fin tvåtakts-olja och tänkte köra 3% blandning som det står i manualen. Har även beställt ett NGK BR9EIX, ett iridiumstift, var kanske dumt eftersom det kostade tre gånger så mycket som ett vanligt, men jag provar iallafall.

Jag har faktiskt ingen aning om jag ställde in flottörnivån rätt, tog av och på flottörhuset och böjde flottörernas tills det var lite under kanten... ska kolla i manualen sen vad det står, lyckades få tag i en nämligen. Tyvärr har jag så lite tid över för mekandet så det blir väldigt hackigt och ofokuserat, man vill ju vara att hojen ska gå. Men jag tror att jag snart har en välgående första hoj, det här var min grej kände jag. Om nått År kanske det blir en 250. Men tack för all hjälp iallafall :krama
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Nöj dig inte med att den går. En 2-taktare som går för snålt tar skada rätt omgående.

mvh
2 kolvar och en cylinderborrning på 7 mil. (RD350)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående flotörnivån, den ska vara så hög som möjligt utan att den flödar över.

Så om du är osäker, höj nivån mer tills den flödar över, sedan sänker du den en liten aning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang iridumstift så kan den gå dåligt med det och de släcks fort av soppa och olja. Bästa stift du kan ha är champions billigaste som passar modellen och NGKbr9eya för de båda tål överdriven soppa och olja och de är billiga.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top