Cigguttag via 220V

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Finns det någon mojäng som kan driva manicker med cigguttag, tex minikompressor, fast via vägguttag i hemmet. Dvs någon form av transformator? Och om så, vad ska jag köpa?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla Jula/Biltema etc på samma sidor som 12v kylväskor, kan ju finnas på Ö&B etc etc oxå.

Annars så är det ju bara att ta en 12v adapter (kolla att den du väljer pallar för lasten) och sätta dit en cigg-hona.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Varenda stationär persondator (låna från återvinningen) innehåller ett switchat aggregat med +12 volt (gul sladd). Oftast klarar de av 15 ampere dvs närmare 200 watt. Röd är +5 volt (också ca 15 ampere) Svart är jord. Aggregatet slås på genom att jorda den tunna gröna mot svart. Gratis ÄR gott!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Den här borde väl funkamtill minikompressorn?

CjwKCAjwnrjrBRAMEiwAXsCc49Lx9lfuMoE6LGJYTuKnhLa1kf97v1i_OMFOGNOGIQFyDE_SD6C_ABoCJwsQAvD_BwE
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag har en 230-adapter med cig-uttag i andra änden, den kan du få gratis, finns på söder.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
*nyfiken i en strut* Vad skall du driva?
En sån här kanske:
38-122_xl_2.jpg


:hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Hmm. Den där drar 15A. Dom flesta adaptrar för ciguttag grejar 5A. Ska du ha en som klarar minst 15A så lär det kanske bli knepigare. Jag skulle gissa att det finns en risk att du behöver köra med ett labaggregat typ som någon länkat till ovan men som grejar 15-20 A. Dvs det är troligen billigare att helt enkelt köpa en liten pyttekompressor som går på 220 V.

Den som du har går troligen inte att köra med ett cigguttag i bilen eftersom dom sällan brukar vara avsäkrade till 15A eller högre.

Det är nog typ en sådan här du behöver och ett löst cigguttag att koppla in.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-13-8-v-20-a-p44812
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hmm. Den där drar 15A. Dom flesta adaptrar för ciguttag grejar 5A. Ska du ha en som klarar minst 15A så lär det kanske bli knepigare. Jag skulle gissa att det finns en risk att du behöver köra med ett labaggregat typ som någon länkat till ovan men som grejar 15-20 A. Dvs det är troligen billigare att helt enkelt köpa en liten pyttekompressor som går på 220 V.

Den som du har går troligen inte att köra med ett cigguttag i bilen eftersom dom sällan brukar vara avsäkrade till 15A eller högre.

Det är nog typ en sådan här du behöver och ett löst cigguttag att koppla in.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/switchat-nataggregat-13-8-v-20-a-p44812
Bara för tydlighetens skull så fungerar den jag har utmärkt via bilens ciguttag. Ser lika dan ut som den på bilden, men kommer inte ihåg var jag köpte den. Kanske annan spec på den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top