RD 350 tappar orken

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Något som kan ge liknande symptom är om det är fel svänghjul till statorn. Ska finnas tre stycken olika enligt länken jag skickade.

Hej.
Tack för tipset.
I det här fallet så ter det sig inte sannolikt, eftersom den bara haft en ägare, som jag dessutom känner väl, och han har inte skruvat i den alls.
Men vi får se vad framtiden ger.
Tack så länge.
/Tobias
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.
Jobbet äter upp mitt liv.
Har haft beredskap mm, så min kära RD har stått i ett hörn och skämts.
Men nya insatser har anlänt och monterats dit.
Spolarna är uppmätta, förgasarna rengjorda en omgång till.
Nu ligger hösten runt hörnet med minusgrader, men ska starta den ikväll i alla fall, så får vi se....

/Tobias

ins1.jpg
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.

Startade, men kunde inte köra på grund av väglaget.
Den tvekar dock betänkligt vid ca 8000 rpm, så någonting är fel.
Men då är det förmodligen CDI:n som finns kvar att byta, så jag ska gå vidare med det.
Tack för alla tips.

/Tobias

 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hej på er.

Startade, men kunde inte köra på grund av väglaget.
Den tvekar dock betänkligt vid ca 8000 rpm, så någonting är fel.
Men då är det förmodligen CDI:n som finns kvar att byta, så jag ska gå vidare med det.
Tack för alla tips.

/Tobias

plågar du den lite till, så blir det mer än cdi box att byta...

kan du haft en röd R1 2005 & varit på gotland någon gång i tiden ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
plågar du den lite till, så blir det mer än cdi box att byta...

kan du haft en röd R1 2005 & varit på gotland någon gång i tiden ?

Hej.

Nej, tyvärr har jag inte haft någon R1:a....ännu.
Men finns en på Blocket som verkar fin i mitt närområde.

Lite märkligt dock det här med CDI-funderingarna.
Har haft så många snöskotrar från 80-talet och framåt, med CDI-tändning.
Och det CDI-relaterade problemen har varit av karaktären "funkar/funkar inte", det vill säga inte att den tvekar, eller känns svag.

Och nog ska väl en motorcykel Yamaha klara av att ligga kring rödmarkeringen livet ut, det gör ju snöskotrarna :tummenupp

Nåja, om solen ligger på lite nu, så kan jag nog göra en sista provkörning i år, innan den hamnar i sarkofagen.
 

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Skutskär
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
"Och nog ska väl en motorcykel Yamaha klara av att ligga kring rödmarkeringen livet ut, det gör ju snöskotrarna"

Dock stor skillnad på och tokvarva med belastning och utan. En bekant gasade sönder sina crosshojar i depån, då han tyckte den gick orent på fullgas... :huvet gick både vevar och ramlager stup i ett.

Bara ett tips i all vänlighet :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har väldigt nedsatt hörsel men tycker det låter som ett mekaniskt skrammel på höga varvtal.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
"Och nog ska väl en motorcykel Yamaha klara av att ligga kring rödmarkeringen livet ut, det gör ju snöskotrarna"

Dock stor skillnad på och tokvarva med belastning och utan. En bekant gasade sönder sina crosshojar i depån, då han tyckte den gick orent på fullgas... :huvet gick både vevar och ramlager stup i ett.

Bara ett tips i all vänlighet :tummenupp

Hej.
Jo, förstår det, det var lite med glimten i ögat.
Märkligt dock att den tvekar lite på högre varv även obelastad?
Idag är det plusgrader, så jag ska ta en sväng med den, och se om det är någon skillnad.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hej.

Nej, tyvärr har jag inte haft någon R1:a....ännu.
Men finns en på Blocket som verkar fin i mitt närområde.

Lite märkligt dock det här med CDI-funderingarna.
Har haft så många snöskotrar från 80-talet och framåt, med CDI-tändning.
Och det CDI-relaterade problemen har varit av karaktären "funkar/funkar inte", det vill säga inte att den tvekar, eller känns svag.

Och nog ska väl en motorcykel Yamaha klara av att ligga kring rödmarkeringen livet ut, det gör ju snöskotrarna :tummenupp

Nåja, om solen ligger på lite nu, så kan jag nog göra en sista provkörning i år, innan den hamnar i sarkofagen.

Vet inte om man kan jämföra hojar med djur, men i så fall var det djurplågeri. Tänk på att din varvräknare är vajerdriven också, dvs den hinner dåligt med om man gasar från tomgång till fullt i friläge.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Om den stått så länge så kan det ju vara vettigt med ett kompprov. Samt byta pboxar på veven.
Det var många år sen jag pillade med en Rd. Men ett vanligt strul med yamaha båtmotorer var picuperna. Dom hade två lindningar en låg och en högfart. Vanligt att en lade av.
Bara några idéer.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om den stått så länge så kan det ju vara vettigt med ett kompprov. Samt byta pboxar på veven.
Det var många år sen jag pillade med en Rd. Men ett vanligt strul med yamaha båtmotorer var picuperna. Dom hade två lindningar en låg och en högfart. Vanligt att en lade av.
Bara några idéer.

Hej.

Tack för tipsen, kan vara värt att kolla även detta.
Körde den en sväng igår, och det är precis som tidigare.
Och nu blir det väl lite stopp i provkörningarna i och med vintern.
Men ska beställa lite prylar till den, och se om man kan få ordning på godingen.

Tack så länge till alla som bidragit med tips och tankar :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är inte så enkelt som att choken läcker? Har du testat att hålla ner den med lite tryck?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är inte så enkelt som att choken läcker? Har du testat att hålla ner den med lite tryck?

Hej.

Hmmmm....har inte tänkt på det.
Det är ju som en knapp som går horisontellt ut från den ena förgasaren, den andra har ingen choke.
Men ska kolla hur det ser ut.
Tack!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hej.

Hmmmm....har inte tänkt på det.
Det är ju som en knapp som går horisontellt ut från den ena förgasaren, den andra har ingen choke.
Men ska kolla hur det ser ut.
Tack!

Ja kan vara värt att kolla. Jag har för mig att det sitter en gummidyna i änden på en kolv som stänger chokekanalen och att fjädern är mjuk som trycker på kolven.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.

Tack för frågan.
Provade med nya insatser till ljuddämparna (original, och har alltid varit original, men en var trasig och skramlade.).
Tog komptest, men kompmätaren jag lånade var av tveksam kvalitet, kunde inte få konsekventa värden, och felet varierade lite för mycket tycker jag, kändes inte som att det var rättvisande.
Mätte som sagt var tändspolar och, har även plockat isär förgasarna en gång till, och varit extremt noga med alla små kryphål, men dom ser som nya ut nu, och bränslekranen fungerar.
Kollade upp choken, men den verka vara i sin ordning.
Även YPVS-spjällen verkar öppna som dom ska, jag kollade det när jag plockade bort avgasrören.

Tyvärr så åberopar jag bristande karaktär, jag renoverade en moped i vinter, och la ner betydligt mycket mer tid på det :va
Och i och med att jag flyttade nu i våras, så hamnade den "i hörnet" under ett kapell, så jag måste nog även åberopa bristande intresse för tillfället, lika bra att erkänna det, istället för att säga att "jag ska fixa med den där snart".
Läste någon som skrev en träffande sak angående renoveringar och byggnationer, och det är relationen till prylen.
Jag känner att den här är lite före min tid, jag hade ingen hoj då, och det var inte aktuellt på grund av mina föräldrar.
Så relationen stannade vid moped, och sedan blev det snöskoter.
Motorcykel kom in långt senare, så den här hade man bara sett i en katalog, så det kanske är det som gör att min brinnande iver saknas, och en moped kändes på något sätt mer energigivande?
Nåja, bara en utvikning från min egna reflektion, eftersom jag själv kan irriteras över saker som påbörjas, men inte fullföljs.
Men är nöjd över min minimala mopedsamling :)

Chappy_Giggle_resize.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag antar du är less på r-den så jag kan köpa den billigt:) No kidding pm ett pris bara :tummenupp
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hej.

Tack för frågan.
Provade med nya insatser till ljuddämparna (original, och har alltid varit original, men en var trasig och skramlade.).
Tog komptest, men kompmätaren jag lånade var av tveksam kvalitet, kunde inte få konsekventa värden, och felet varierade lite för mycket tycker jag, kändes inte som att det var rättvisande.
Mätte som sagt var tändspolar och, har även plockat isär förgasarna en gång till, och varit extremt noga med alla små kryphål, men dom ser som nya ut nu, och bränslekranen fungerar.
Kollade upp choken, men den verka vara i sin ordning.
Även YPVS-spjällen verkar öppna som dom ska, jag kollade det när jag plockade bort avgasrören.

Tyvärr så åberopar jag bristande karaktär, jag renoverade en moped i vinter, och la ner betydligt mycket mer tid på det :va
Och i och med att jag flyttade nu i våras, så hamnade den "i hörnet" under ett kapell, så jag måste nog även åberopa bristande intresse för tillfället, lika bra att erkänna det, istället för att säga att "jag ska fixa med den där snart".
Läste någon som skrev en träffande sak angående renoveringar och byggnationer, och det är relationen till prylen.
Jag känner att den här är lite före min tid, jag hade ingen hoj då, och det var inte aktuellt på grund av mina föräldrar.
Så relationen stannade vid moped, och sedan blev det snöskoter.
Motorcykel kom in långt senare, så den här hade man bara sett i en katalog, så det kanske är det som gör att min brinnande iver saknas, och en moped kändes på något sätt mer energigivande?
Nåja, bara en utvikning från min egna reflektion, eftersom jag själv kan irriteras över saker som påbörjas, men inte fullföljs.
Men är nöjd över min minimala mopedsamling :)

View attachment 454428

Va roligt, jag har också en -83 RD350, men den går till skillnad mot din bra över hela registret
Jag har nog lite samma bakgrund som du då, var i mopedåldern då man såg nån RD350 i broschyrer, sen blev det mest skoter för min del också i många år, först 10år senare jag skaffade mc-kort och nu har jag snöat in lite på äldre Yamaha hojar, har ingen moped men några landsvägare från 125-500cc både tvåtakt och fyrtakt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Men detta låter ju som det mest klassiska av alla fel som inträffar på en Yamaha med YPVS.
Är det inte så att kablarna till YPVS sitter omkastade så att den stänger på högvarv? Det misstaget har jag själv gjort och resultatet blir exakt som felet du beskriver.

Kablarna ska korsa varandra på väg ner från YPVS-motorn om jag minns rätt. Det är ologiskt och därför sätter många dem fel när de monterar tillbaka dem.


Nu är det 20 år sedan jag hade en RD350, men om jag minns rätt så ska ventilerna vara fult öppna när man vridit om tartnyckeln och låtit YPVS köra sin startsekvens. Sedan stänger de så fort motorn startar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top