RD 350 tappar orken

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.

Har en RD 350 YPVS som jag pysslar lite med, men inte får riktigt ordning på.
Historiken är att den stått förvarad i ett garage i 25 år.
Jag startade den aldrig när jag övertog den, utan plockade isär förgasare, bytte olja i växellådan, nya bromsar mm.

Men jag får den inte att gå riktigt som den ska.
Den är lättstartad, och går bra på låga varv.
Men sedan när man ska upp på "rätt" varv, så känns det som att det "motar" ordentligt, den tappar kraften.
Ibland kan den rycka till, och man känner att effekten kommer.
Jag får aldrig upp varven riktigt ordentligt, och trodde att det berodde på bränslebrist.
Så isär med förgasarna igen, mätte även flottörernas läge, men till min besvikelse så hittar jag inget uppenbart fel.
Flyttade upp nålarna ett snäpp, och nu är dom högst upp, men ingen skillnad.
Känns som att det är högfarten som är problemet i alla fall.
Bränslekranen är också kontrollerad, och i PRI-läget så verkar det rinna på bra.

Kan inte så mycket om reed-ventiler och YPVS.
Men när jag bort locket som döljer vajrarnas ingång till YPVS-mekaniken, så ser jag att den går en cykel när jag vrider på tändningen, och om jag gasar så rör den sig lite med varvtalet.

Finns det någon som har pysslat med detta och har några tips?
Tänkte om man kan prova att YPVS fungerar som det ska, eller om det kan vara något annat allmänt känt fel?

M.V.H

/Tobias
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Hur ser bensinslangen ut? Hade liknande problem med min 350, och trodde det berodde på kranen. Köpte en pingel högflödeskran och ny slang sen var problemet borta. Med facit i hand misstänker jag att det bara var slangen som var underdimensionerad. Min gick dock bra på fullgas ett litet tag, för att sedan dö.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hur ser bensinslangen ut? Hade liknande problem med min 350, och trodde det berodde på kranen. Köpte en pingel högflödeskran och ny slang sen var problemet borta. Med facit i hand misstänker jag att det bara var slangen som var underdimensionerad. Min gick dock bra på fullgas ett litet tag, för att sedan dö.

Hmmm, ok, tack för input.
Tyckte att det rann bra från den när jag lossade vid förgasarna, men kan vara värt att kolla upp.
Min går dock inte bra "ett tag", utan stretar emot direkt när varven ökar.
Tack.

/Tobias
 

L Hoffman

Ny medlem
Gick med
12 May 2016
Ort
Falkenberg
Hoj
Kawasaki VN 1600
Hmmm, ok, tack för input.
Tyckte att det rann bra från den när jag lossade vid förgasarna, men kan vara värt att kolla upp.
Min går dock inte bra "ett tag", utan stretar emot direkt när varven ökar.
Tack.

/Tobias

Kolla att så du inte har blandat ihop trottlarna. hände en kompis på 80 talet
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79
Hej Tobias !

Jag vet inte om det här är problemet på din hoj, men jag kan ändå dela
med mig av ett tips.

Jag köpte en RD350 -84 för många år sedan och den uppvisade en ovilja
att gå bra över 6000 rpm. Precis när YPVS:en öppnade, så istället för att
dra iväg på tvåtaktsvis började den gå orent. (Toppfart = 120 km/h)

Det blev en del felsökning innan jag kom på att kolla insatserna i original-
ljuddämparna. De såg bra ut, men efter att jag rensat bort all dämpull så
gick den som den skulle.

/ Mikael
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej Tobias !

Jag vet inte om det här är problemet på din hoj, men jag kan ändå dela
med mig av ett tips.

Jag köpte en RD350 -84 för många år sedan och den uppvisade en ovilja
att gå bra över 6000 rpm. Precis när YPVS:en öppnade, så istället för att
dra iväg på tvåtaktsvis började den gå orent. (Toppfart = 120 km/h)

Det blev en del felsökning innan jag kom på att kolla insatserna i original-
ljuddämparna. De såg bra ut, men efter att jag rensat bort all dämpull så
gick den som den skulle.

/ Mikael

Hej.

Ok, vilket mysko fenomen!
Det ska jag undersöka, har faktiskt inte haft isär dom, så det kanske är på sin plats hur som helst.
Tack.

/Tobias
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
DU har satt i helt nya obegagnade tändstift va?
Lita inte på att gnistan är fin. Gamla tändstift kan spela spratt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
YVPS-ventilerna är en lite svag punkt på RD 350. De slits på flera sätt och även medbringaren som kopplar ihop dem. Kolla att de rör sig enligt den här anvisningen (inte skriven av mig)

https://froggy.se/skalmanmc/rd350/mech/ypvs.htm

Jag har precis monterat nya YVPS-ventiler och tätningar på min och passade på att porta cylindrarna samtidigt och utelämna toppackningen och fräsa spår för O-ringar i stället. Reedventilerna är bytta till V Force 4 och TM34 förgasare. Den är aspigg nu med Jollymoto pipor.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
DU har satt i helt nya obegagnade tändstift va?
Lita inte på att gnistan är fin. Gamla tändstift kan spela spratt.

Hej.
Ja, tändstiften är faktiskt helt nya, men funderar på om man ska prova ett annat par, bara för att utesluta även dom.
Tack för inputen.

/Tobias
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
YVPS-ventilerna är en lite svag punkt på RD 350. De slits på flera sätt och även medbringaren som kopplar ihop dem. Kolla att de rör sig enligt den här anvisningen (inte skriven av mig)

https://froggy.se/skalmanmc/rd350/mech/ypvs.htm

Jag har precis monterat nya YVPS-ventiler och tätningar på min och passade på att porta cylindrarna samtidigt och utelämna toppackningen och fräsa spår för O-ringar i stället. Reedventilerna är bytta till V Force 4 och TM34 förgasare. Den är aspigg nu med Jollymoto pipor.

Oj, det där var intressant, tack!
Kunde dock inte riktigt tyda bilden på vad som var dåliga YPVS-ventiler och godkända.
Funderar på om man skulle kunna koppla ut YPVS rent elektriskt, och bara provköra för att testa.
Då borde man väl bara tappa lite på lägre varv, men få rätt effekt på det högre registret.
Tänker jag rätt?

/Tobias
 

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Även flottörhusen går att sätta fel. Chokekrets bara i den ena (om jag kommer ihåg rätt!).
Kan vara värt att prova att skifta mellan förgasarna.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Oj, det där var intressant, tack!
Kunde dock inte riktigt tyda bilden på vad som var dåliga YPVS-ventiler och godkända.
Funderar på om man skulle kunna koppla ut YPVS rent elektriskt, och bara provköra för att testa.
Då borde man väl bara tappa lite på lägre varv, men få rätt effekt på det högre registret.
Tänker jag rätt?

/Tobias

Ja man kan koppla ur dem och se till att de står öppna. Antar att det finns en kontakt mellan servomotorn och styrenheten till den men inget jag har kikat på.

Här är några kontroller du kan göra.
- Lossa det locket till höger på höger cyl som är lagringen för den högra YVPS ventilen. Vrid på axelen lite lätt med och moturs och kolla att det inte finns något glapp. Det beror i så fall på att medbringaren och YVPS-ventilernas axlar är slitna där ventilerna kopplas ihop mellan cylindrarna. Det kan du se om du tittar in mellan cylindrarna under/framifrån.
- Kolla även att det inte finns oljeklet vid avgasventilerna mellan cylindrarna.
- Om det är ok så långt så sätt tillbaka det högra täcklocket och ta bort det till vänster på vänstra cylindern. Känn efter att det inte är glapp mellan medbringaren som drar med vajrar och avgasventilen.
- Med det locket borttaget ska du även kunna se att ventilen ställer sig i de lägen som jag visade med länken förut när du slår på och av tändningen fram och tillbaka. Du behöver inte ha motorn igång för det.
- Vill du kolla noga lossar du avgasrören och känner efter med ett finger att ventilerna ligger jäms med avgasportarnas tak när tändningen har slagits till. Samt att den rör sig när du slår av och på tändningen igen. Men har för sjutton inget finger som du vill behålla i avgasporten när du slår till och från tändningen :)

Har du kommit så här långt och vill testa att köra med fullt öppen avgasport så gör du så här. Slå till tändningen och lossa kontakten till servomotorn som driver ventilerna med vajrar. Testa och kör.

Jag tror dock motorn ska kunna varva på rätt så bra även om avgasventilerna inte arbetar. I alla fall i friläge.

Det som händer om ventilerna glappar för mycket i sina bussningar är att de till slut kan hugga i kolvarna och orsaka ordentliga motorskador. Så märker du att de är glappa eller en massa oljekladd mellan cylindrarna är det dags att köpa nya ventiler, bussningar och tätningar till dem.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De det du beskriver låter som typiskt beteende från en tvåtaktare med igensatta ljuddämpare. Jag hade börjat där.

Angående YPVS ventilerna så gör det inte så stor skillnad om de är öppna eller stängda. Givetvis märks det jämfört med en hoj med väl fungerande ventiler men de går rätt bra med dem helt felinställda ändå så det låter inte som det du beskriver.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Utöver alla andra tips du har fått, är den rätt bestyckad och hur ser luftfiltret ut? Om jag minns rätt så har den 26 mm Mikuni med 240 i huvudmunstycke. Vill minas original-filtret är tvättbart. Nålarnas läge har i princip ingen påverkan på full gas. Som tidigare har nämnts, det är en klassiker att 2:ans YPVS släpar efter när grejorna blir slitna men det lär inte påverka så mkt som du beskriver.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
vad du än gör... ta ej bort insatserna helt & kör utan

motorn SKA ha mottryck, annars måste den ombestyckas.

jag gjorde det misstaget på min RD350 YPVS & den nöp efter mindre än en mil... vilket resulterade i att jag fick borra om, nya kolvar mm
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack för alla svar och tips :tummenupp
Jag tar en helkväll i garaget.
Det regnar som tusan, så provkörning blir väl imorgon.
Men då har jag tid att kika på flottörhusen, YPVS och avgasrören.
Men det lutar väl åt att YPVS inte är mitt problem.
Provade att plocka bort insatserna ur ljuddämparna.
Den högra hade ett mystiskt snitt????
Den har liksom gått av, och är lite för kort, fick ta en ståltråd och lirka ur den ur dämparen.
Har insatserna någon viktig funktion för rätt mottryck, eller är det mest för ljudnivån?
Tänkte om man kan dra en repa utan, och se om det gör skillnad utan insatserna?
Hojen har bara gått 1400 mil, så det här kändes lite överraskande?

/Tobias

IMG_20190902_202256_resized_20190902_082336831.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
vad du än gör... ta ej bort insatserna helt & kör utan

motorn SKA ha mottryck, annars måste den ombestyckas.

jag gjorde det misstaget på min RD350 YPVS & den nöp efter mindre än en mil... vilket resulterade i att jag fick borra om, nya kolvar mm

Oj, hann inte se det här.
Tack för info :tummenupp

/Tobas
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Utöver alla andra tips du har fått, är den rätt bestyckad och hur ser luftfiltret ut? Om jag minns rätt så har den 26 mm Mikuni med 240 i huvudmunstycke. Vill minas original-filtret är tvättbart. Nålarnas läge har i princip ingen påverkan på full gas. Som tidigare har nämnts, det är en klassiker att 2:ans YPVS släpar efter när grejorna blir slitna men det lär inte påverka så mkt som du beskriver.

Hej.
Tack.
Kan kolla hur det ser ut med bestyckningen, men borde inte vara ändrat.
Det är en vän till mig som ägt den, och han har nog inte skruvat i den, och haft den sedan ny,
Luftfiltret är nytt i alla fall.
/Tobias
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top