REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Batterifråga

  1. #1
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 331

    Batterifråga

    Har ett batteri som när C-tec anser att det är fulladdat mäter 12.9V. Är det att anses som slut? Sitter i sonens nyinförskaffade V-strom. Gissar att det suttit där sen hojen var ny 2013, men vet ej. Laddade ur när han parkerade hojen med parkeringsljus på.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 534
    Startar hojen är batteriet OK. Startar inte hojen så är batteriet inte OK.

    Ctek laddar till ca 14,3 Volt.
    Sedan avbryts laddning och då sjunker batterispänningen ner mot ca 12,85 Volt innan en ny laddning startas upp till ca 14,3 Volt.
    Satt du och kollade spänningen under laddningen och den aldrig blev högre än 12,9 Volt så är det inte bra.
    Men gick du ut och kollade att nu var spänningen 12,9Volt och den inte längre laddade, (grön lampa), ja då kan batteriet varit uppe på 14,3Volt och då avbröt Cteken laddningen.

    Koppla bort Cteken och mät batterispänningen imorgon.
    Är den 12,6Volt eller högre är batteriet troligen OK och hojen bör få chansen att bli startad.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
Visningar:	18
Storlek:	64,7 KB
Id:	450472  
    Senast redigerat av Comeback den 2019-09-01 klockan 22:08.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  3. #3
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 331
    Tack Comeback. Gick ner och slängde i batteriet i hojen nyss. Efter några sekunder lös instrumentpanelen upp när man vred om nyckeln, men ett tryck på startknappen gav bara ett klick, och därefter slocknar allt. Och batteriet har direkt gått ner till 12.5V. Gissar att det därmed är slut.

  4. #4
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 793
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Tack Comeback. Gick ner och slängde i batteriet i hojen nyss. Efter några sekunder lös instrumentpanelen upp när man vred om nyckeln, men ett tryck på startknappen gav bara ett klick, och därefter slocknar allt. Och batteriet har direkt gått ner till 12.5V. Gissar att det därmed är slut.
    Det skulle vara min slutsats ja. Startbatterier är gjorda för höga strömuttag och är därmed inte speciellt hållbara. Dessutom är dom väldigt känsliga för djupurladdning. Det krävs bara några rejäla djupurladdningar för att ett startbatteri ska tacka för sig. Är det ett gammalt batteri så är dåligt redan innan så kan en enda urladdning vara det som gör att det ger upp helt. Men då var det å andra sidan ganska nära förestående med byta i alla fall. Twinnar är ganska krävande för batteriet enligt min erfarenhet.

    Får du ett startbatteri att hålla i 10 år så är det bra. Men troligen kommer det att behöva bytas tidigare än så. Hur tidigt beror lite på hur ofta den körs, om det är ordning på laddsystemet och vad det är för batteri.

    V-strom är ju en stor twin så den är ganska krävande för batteriet och då är det troligen ett batteri som kan ge rejält med CCA vilket medför att det blir lite extra känsligt och håller lite sämre.
    The man, the myth, the concept.

  5. #5
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 331
    Tror att det är så att hojen stått ett tag. Sannolikt gammalt och djupurladdat...

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 534
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Tack Comeback. Gick ner och slängde i batteriet i hojen nyss. Efter några sekunder lös instrumentpanelen upp när man vred om nyckeln, men ett tryck på startknappen gav bara ett klick, och därefter slocknar allt. Och batteriet har direkt gått ner till 12.5V. Gissar att det därmed är slut.
    Håller med. Ett friskt Biltema 80-269 fulladdat klarade att driva en 12V 55W strålkastarlampa i 60 minuter (som jag minns det?) innan spänningen går under 12 Volt.
    Det motsvarar drygt 4 Ah.
    Svår start 100A under 10 sek =100A*10s/3600s=ca 0,3 Ah
    Dvs kopplar man en strålkastarlampa till batteriet (eller tänder ljuset på hojen om man kan göra det manuellt) så bör inte spänningen sjunka under 12 Volt på 4minuter för det blir ca 0,3 Ah.

    Jag har en känsla av att kassa batterier som man kopplar en 55W eller 60W strålkastarlampa till, på dom batterierna dyker spänningen DireKT långt under 12 Volt.
    Eftersom du använder Ctek rekomenderar jag originalbatteri eller att sonen köper batteri från
    https://www.mdsbattery.co.uk/
    tex deras bästa
    https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html
    Det tar ca en vecka från beställning till man kan hämta batteriet på posten.
    Jag har idag samma Yuasa som GSX1300R inregistrerades med hösten 2007.
    En fördel med kvalitetsbatteri är att normal driftspänning är ca 12,7 Volt.
    Dvs en Ctek som slår till underhållsladdning vid ca 12,85Volt kommer ge det några "mini" laddningar varje dygn.
    Lågprisbatterier som Biltemas har man ökat mängden svavelsyra i för bättre prestanda # vilket innebär att normal driftspänning ligger i området 13,0 till 13,2 Volt.
    Vid 12,9 Volt startade inte hojen (min SV650S). Biltemabatteriet måste laddas först.
    Och då finns risken (med så hög "normalspänning") att Cteken inte slår till för underhållsladdning innan batteriet är kass.
    Själv laddar jag mina hojbatterier med konstantspänningsaggregat som håller 13,7 Volt över batterierna när hojarna står i garaget.
    Konstantspänningsaggregatet håller ca 14,3 Volt och så är varje hojbatteri anslutet med en likriktardiod i serie som minskar batterispänningen till ca 13,7Volt.
    Och likriktardioden hindrar också att ett batteri kan ladda ur sig till ett annat batteri.

    #Nackdelen med mera billig svavelsyra / mindre dyrt bly är kortare livslängd......
    Senast redigerat av Comeback den 2019-09-02 klockan 13:03.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Håller med. Ett friskt Biltema 80-269 fulladdat klarar att driva en 12V 55W strålkastarlampa i 60 minuter innan spänningen går under 12 Volt.
    Det där är ett föredömligt enkelt test som skulle spara många "batteri-trådar"...

    -Ladda fullt
    -Låt stå ett par timmar
    -Mät spänningen
    -Belasta med en 50-60W lampa
    -Mät spänningen när belastningen är aktiv (bränn inte fingrarna bara, halogenlampor blir läskigt varma...)
    -Det bör inte skilja mer än 0,5V eller något åt det hållet när kopplar in belastningen (läs: sprakar dit de tillfälligt tvinnade kablarna...)

    Faller spänningen 1-2V omedelbart efter att man kopplat på belastningen, då är det antingen ett batteri med väldigt liten kapacitet, eller så orkar det inte hålla spänningen = gammalt och trött och bör bytas.

  8. #8
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 331
    Plockade upp ett splirrans nytt Yuasa hos butiken som sålde hojen i fredags. Inga problem, inget gnäll och självklart kostnadsfritt.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 534
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Plockade upp ett splirrans nytt Yuasa hos butiken som sålde hojen i fredags. Inga problem, inget gnäll och självklart kostnadsfritt.
    Då är det bara att ladda det och sedan sätta det i hojen !
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  10. #10
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 331
    På plats nu. All good . Tack för all info. Man lär sig något varje dag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

1. Varierar år från år. När jag var i Östeuropa + Balkan senast var det ca +40C i augusti och som att köra i en hårtork. Då var det löst överkroppsskydd och [...]

k1322
Vill du annonsera ovan? Klicka här