Baksmällar vid motorbroms. Suzuki Intruder VL 1500 -00

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Är en gammal gubbe som åker Intruder 1500. Har KN filter med stora öppningen. VH Propipe och Dynatec tändning. Har genom åren försökt få bort smällarna vid avdrag utan större resultat. Har 167,5 huvudmunstycken och 37,5 tomgång. Mina försök resulterar ofta i att det blir så fett så något stift sotar igen. Senaste justeringen har gjort att hon går riktigt bra tycker jag, minimalt med smällar, men vid senaste åkningarna vill hon ha 0,68 vid vanlig landsvägsåkning. Det tycker jag är i överkant. Skruvarna ute 4 på bakre och + 5 min på främre. Jag gillar inte baksmällarna vid motorbroms. Men verkar jäkligt svårt att få bort. Bökigt att justera också när man måste lossa gasarna för att komma åt skruvarna. Jag tycker jag provat allt och lossat gasarna säkert 50 gånger genom åren. Nu har jag fått hem nya avgaspackningar som jag ska byta vid tillfälle, så det inte är något fuffens med dom.
Någon som har några tips?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Är du säker på att du inte har luftläckage någonstans i avgassystemet?

Min tanke är att om hojen sotar igen tändstiften så borde den inte gå för magert.

Mvh,
Ingvar
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Har inte pair valve. Den sotar ju bara för att jag öppnat bränsleskruvarna så mycket för att bli av med smällarna. Just nu har jag skruvarna som jag skrev i frågan. Nu smäller det nästan inget, men då suger den i sig 0,68/mil istället vid normal körning på väg. Riskerar väl att sota stiften igen... Jag har provat från 2,5 varv på skruvarna med mycket smällar och fått öka stegvis med provkörningar och läsa stiften innan jag hamnade där jag är nu. Var nere på 0,5 i förbrukning men ett jäkla smällande så fort man drog av gas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då jag läst en hel del om KLR650 senaste tiden verkar dessa enligt vad som skrivs på nätet ofta lida av smällar på avslag, detta beror då på att packningen mellan toppen och avgasröret läcker och rekommenderas att efterdras då man kört ett tag. Kan nog vara läge att kolla upp eventuella luftläckage i avgassystemet som Ingvar redan nämnt, vet inte hundra hur det ligger till men jag tror att ju närmare toppen läckaget är ju större risk för smällar är det då luften som sugs in ger syre för att tända de varma avgaserna med en smällar som följd.

Det är ju detta som utnyttjas som avgasrening på motorer som har "luftinsprutning" i avgaserna som det är på ex Triumphs twinar som smäller bra med öppna ljuddämpare om man inte tar bort SAI systemet.
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Har skaffat nya avgaspackningar. Inte bytt än. Tycker man borde märka om det läcker någonstans, antingen höra eller se lite sotstoft.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De flesta CV-förgasarmotorer är inte designade för funktion vid gasavslag utan vid gaspådrag så alla smäller mer eller mindre på avslag. Intruder 1400 har ett speciellt membran som öppnas vid gasavslag som ska fetta upp bränsleblandingen (miljöbuse) medans 1500 har seconday air (miljövänligare) som man kan plugga.
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Hur går man tillväga för att göra den pluggningen? Vore intressant att prova den varianten. Finns en liten slang som går till insuget på hö sida, kan det vara den? Andra änden på slangen går upp till något elektriskt om jag minns rätt.
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Tror den där secondary air bara finns på hojar i USA p g a deras avgasregler. Bakom kromkåpan på hö sida har jag lite verktyg så det verkar inte finnas något annat där.
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Det är bara det kruxet att jag har inga sådana på min hoj. Kanske inte var uppfunnet år 2000? Har läst om att USA har det för att lugna miljökämparna. Men på min finns inget sådant. Min hoj är uttagen i Svea rike.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är bara det kruxet att jag har inga sådana på min hoj. Kanske inte var uppfunnet år 2000? Har läst om att USA har det för att lugna miljökämparna. Men på min finns inget sådant. Min hoj är uttagen i Svea rike.

Då återstår väl bara att prova Tex Apotekets öronproppar. (Om du inte redan använder öronproppar)
Och när jag läser tidigare inlägg i tråden så verkar det som svårt få bort avgassmällar på din hoj.
Så hjälper inte öronproppar, sälj den och köp en modernare hoj.
Själv gammal gubbe och löser det med öronproppar.....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min smäller våldsamt - trots original ljuddämpare på min Intruder 1400 - vid besiktningen - trots uppfettad lågfart - trots att uppfettningskretsarna internt i förgasarna funkar. Besiktarna brukar säga "HERRE JÄKLAR!"
 

1500

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2019
Ort
Ramnäs
Hoj
Intruder 1500 -00
Jodå, öronproppar har man alltid när man åker. Ja, det kanske är så att det är näst intill omöjligt att få bort smällarna. Man vill ju inte feta på för mycket på lågfarten heller, förbrukningen höjs ju och tanken rymmer inte så mycket. Sedan riskerar man ju sotiga stift.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top