Köpråd

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hör dig
Sitter det handtagsvärmare som standard på fjr?
Är 4000mila servicen jättedyr (= köp en som gått mer eller bra mycket mindre?)
Jag har en del andra yamahatillverkade fordon hemma och ja, Yamaha är synonymt med kvalitet för mig också.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Som någon sade: "ventilkoll" är bara ett sätt att tjäna pengar. Lägg de pengarna i kakburken istället, och du kan köpa en NY hoj när/om toppen rasar vid 20.000 mil... vilket den inte ens lär göra.
Jag har nog aldrig ens hört talas om en shimsjusterad motor som egentligen behövt justering ens vid +10.000 mil.

Så byt oljor, kör och var glad. På tidigaste modellerna fanns väl någon kamkedjesträckare som funkade sämre men det lär vara åtgärdat på de hojarna?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Är inte en FJR väldigt mycket gunghäst? (Har aldrig kört någon). Och går de ens att få de snygga? :va

Ang. ZZR1400 så kan jag bara instämma med de svar du redan fått kring karaktären. Den är bekväm, jäkligt stadig på hand och har en motor som aldrig behöver varvas annat än för nöjes skull. Som helhetspaket finner jag den mycket svårslagen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Honda Blackbird som någon redan nämnt är populära semester motorcykel.

Sen finns det ju alla adventure cyklar. Själv hade jag en Super Tenere tidigare bekväma cyklar som kan ta mycket packning
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag inte jättemånga mil bakom styret på FJR1300 men någon gunghäst är det inte. Och jag tycker att det är en rätt stilig hoj utan en massa designgimmicks. En av få som gör sig både med och utan väskor.

ZZR1400 har inte fastnat hos mig. Och uppenbarligen inte hos särskilt många andra heller.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Nu har jag inte jättemånga mil bakom styret på FJR1300 men någon gunghäst är det inte. Och jag tycker att det är en rätt stilig hoj utan en massa designgimmicks. En av få som gör sig både med och utan väskor.

ZZR1400 har inte fastnat hos mig. Och uppenbarligen inte hos särskilt många andra heller.

Kawan har ändå sålts, i stort sett oförändrad även den, i snart 15 år, så ett visst intresse kan ändå skönjas :D

Ang. FJR så är smaken som vanligt delad. Grunden är visserligen helt OK och modellen har helt klart karaktär, men de gigantiska vindrutorna förstör linjerna totalt i eget tycke. Jämför med första generationens pannor (ST1100). Snygga linjer på själva cyklarna, fula rutor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är inte en FJR väldigt mycket gunghäst? (Har aldrig kört någon). Och går de ens att få de snygga? :va
Jämför du med en R1a så visst, det är ju ett helt annat segment, men gunghäst är det verkligen inte. Första generationens bakdämpare tappade sugen efter några tusen mil, vilket ju inte är helt ovanligt att dämpare gör, dessutom hade den två lägen, som man växlade mellan med en spak, med eller utan last, och har man den i olastläget, och kör fulllastad, så kan den säkert bli något mjuk.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eftersom du har Luleå som bostadsort i din profil och dessutom frågar om serviceintervaller så finns ju ytterligare en faktor att väga in - den service du kan få för just det märket.

Och utan att försöka vare sig hylla eller smutskasta någon på internet så kan jag lugnt konstatera att jag nog aldrig har träffat någon som inte varit nöjd med Yamahacenter Luleå. Tyvärr har jag inte samma erfarenhet av andra handlare runt Luleå.
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Eftersom du har Luleå som bostadsort i din profil och dessutom frågar om serviceintervaller så finns ju ytterligare en faktor att väga in - den service du kan få för just det märket.

Och utan att försöka vare sig hylla eller smutskasta någon på internet så kan jag lugnt konstatera att jag nog aldrig har träffat någon som inte varit nöjd med Yamahacenter Luleå. Tyvärr har jag inte samma erfarenhet av andra handlare runt Luleå.

Exakt mina tankar också, som jag skrev tidigare så har jag bara goda erfarenheter av Yamaha.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hör dig
Sitter det handtagsvärmare som standard på fjr?
Är 4000mila servicen jättedyr (= köp en som gått mer eller bra mycket mindre?)
Jag har en del andra yamahatillverkade fordon hemma och ja, Yamaha är synonymt med kvalitet för mig också.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Stor service "6000" mil på sprint RS kostade ca 10000kr på Johans MC. Då ingick byte av några shims.
Stor service "2400 "mil på GSX1300R kostade ca 7000kr på Johans MC. Inga shims behövde bytas.

Så jag gissar FJR 4000mila ligger i det området.
Men det är ju bara fråga den du tänker låta göra servicen hos på vad det kommer kosta.
Är det en modern handlare så räcker det med att hen får Regnummer och mil så skriver datorn ut ett prisförslag på vad som ska göras. Med reservation för om shims behöver bytas.
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Stor service "6000" mil på sprint RS kostade ca 10000kr på Johans MC. Då ingick byte av några shims.
Stor service "2400 "mil på GSX1300R kostade ca 7000kr på Johans MC. Inga shims behövde bytas.

Så jag gissar FJR 4000mila ligger i det området.
Men det är ju bara fråga den du tänker låta göra servicen hos på vad det kommer kosta.
Är det en modern handlare så räcker det med att hen får Regnummer och mil så skriver datorn ut ett prisförslag på vad som ska göras. Med reservation för om shims behöver bytas.
Ja, eller så skruvar man själv. Det bör ju inte vara alldeles för svårt ifall man har lite mekvana tänker jag.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, eller så skruvar man själv. Det bör ju inte vara alldeles för svårt ifall man har lite mekvana tänker jag.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Det är lite trångt att få loss saker från toppen, ramen går lite speciellt på FJR, men i övrigt är det ju ingen raketforskning. Att byta kardanolja är både enklare och betydligt billigare än att byta drev och kedja tex.

Jag böt kamkedjespännnare, det var heller inga konstigheter, lika lite som att byta bakdämpare eller renovera gaffelbenen. Visst, det var lite mer pyssel att få loss benen på den än på någon av mina R-hojar, men å andra sidan är centralstöd smidigt och jag spände fast bakhjulet i golvet, och då kunde jag ta bort framhjulet.

Om du köper en FJR och behöver byta batteri, överväg seriöst att byta till ett litiumbatteri, det sitter nämligen till höger bredvid gaffeln, längst upp innanför sidokåpan, så det gör en hel del för tyngdpunkten att få bort 4-5kg där.

Nu är det ett tag sen det hände något här, men det finns otroligt mycket bra info om FJR här, och hojarna har ju varit ganska lika i många år: www.fjr1300.info
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top