Köpråd

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Hej, jag har insett att jag behöver en annan hoj.
Vi ska åka två på den, jag är rätt kort (ca173) och planerar för en rejäl långtur nästa sommar, troligen Europa 2-3veckor.
Men jag använder även hojen till kortare turer, jobbet mm.

Jag har funderat på följande:
Triumph Tiger 1050 - upplever den hög.
Triumph sprint GT - Känns toppen.
Yamaha FJR - "gubbig"?
Kawasaki zzr 1400 - monster?Körställning?
Kawasaki GTR 1400 - tung?

Budget, max 80ksek

Vad säger ni, hjälp mig lite med för och nackdelar här. Vindskydd, vikt, storlekar på väskor etc.

//L

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hade en Z1000SX -14 med orginal väskorna.
Den funkar bra till allt lätt smidig och rapp & fin motor. Funkar utmärkt att åka på semester med även sportig körning hemma. Även billig försäkring.

Även Honda VFR är samma typ av mc.
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Jag hade en Z1000SX -14 med orginal väskorna.
Den funkar bra till allt lätt smidig och rapp & fin motor. Funkar utmärkt att åka på semester med även sportig körning hemma. Även billig försäkring.

Även Honda VFR är samma typ av mc.
Jo, jag har kikat på z1000sx också men tycker att väskorna är för små när vi är två samt att hela hojen känns lite "trång" .
Sedan så är den också lite över budgeten kanske

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Varför inte Honda VFR 1200 ? bra krut & bra körställning

och lets face it... Honda e ju ändå Honda
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, jag har kikat på z1000sx också men tycker att väskorna är för små när vi är två samt att hela hojen känns lite "trång" .
Sedan så är den också lite över budgeten kanske

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Det borde gå att hitta en Z1000SX med sidoväskor för din budget, men det kanske inte blir en ny. :hihi
Men, byt isf passagerarsadeln, för den är något som alla som åkte bakpå min klagade på.

Och om ni nu vill ha högar med packning med er kommer ni nog behöva både tankväska och toppbox utöver sidoväskor lite oavsett vilken hoj ni väljer. Men på hojresor behöver man inte så hiskeligt med packning med sig, för man kommer ändå vara i hojkläderna större delen av tiden.

Funderar du på ZZR1400 kan du ju titta på kompisen Hayabusa med. Och Blackbird.
GSX1250 är också en väldigt bekväm åka-långt-hoj. Sidoväskorna får du fixa från GIVI eller nån annan tillbehörstillverkare.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
FJRen är inte dum alls, den är en grym kompromiss av ombonad hoj och körglädje. När frugan hänger på packväskorna på sin Tiger så tappar hon halva toppfarten och får 50% högre soppaförbrukning, på FJRen märks det inte, dom är väldigt väl integrerade i hojen, men det ser inte konstigt ut utan. Väder och vind är inga problem, och man sitter grymt bra. Stor tank är också smidigt när man ska köra långt, man kommer klart längre på 24-25L än på 18-19. Det finns smidigare hojar att lirka sig mellan bilköer med, men jag gissar att det är ett mindre problem i Luleå.
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
... Väder och vind är inga problem, och man sitter grymt bra. Stor tank är också smidigt när man ska köra långt, man kommer klart längre på 24-25L än på 18-19. Det finns smidigare hojar att lirka sig mellan bilköer med, men jag gissar att det är ett mindre problem i Luleå.

Bilköer är ett mindre problem, ja
Ska jag vara ärlig så det enda jag har emot FJR är att den är lite "för perfekt" (kör Triumph nu, dessa har ju ofta lite karaktär som det så fint heter)

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min Triumph Sprint RS 955 hängde bra med till över 6000mil innan jag sköt topplockspackningen.
1050 motorn är på många sätt fixad genom att man åtgärdat svaga punkter i 955an.
https://www.blocket.se/gavleborg/Triumph_Sprint_1050_GT_Abs_86647521.htm?ca=15&w=3&last=1
och en Triumph var i många år den hoj som låg högst för minst strul av alla testade Europeiska MC på Motorrads 5000mila test.
Den andra hojen jag tycker du borde testa är Yamaha FJR. Yamaha toppar den här listan över problemfrihet
med sina hojar och slippa fixa med kedjesmörjning är trevligt.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html/10

Jag är numera 172cm, krymper :mad:.
Suzuki GSX1300R och Kawasaki ZZR1400 skiljer obetydligt här
http://cycle-ergo.com/
men jag har testat ZZR1400 på mässa och jag nådde ner mycket sämre med fötterna på ZZR1400 än på GSX1300R för sadeln är mycket bredare på ZZR1400 än GSX1300R.

Vad det gäller vikt så är min Triumph Sprint RS intressant för Tjänstevikten är 220kg och Totalvikten är 500kg dvs maxlast 280 kg. Den är alltså godkänd för två breda bitar på sadeln + bagage. Är det så med alla Triumph, stor Maxlast ? Bra för breda bitar.
Vad jag kunnat se är det många hojar som bara har Maxlast 180kg vilket minskar storlek på förare plus passagerare och bagage.
 
Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Bara köp ZZR1400 så är det klart sen. Den motorn är magisk. Men se till att det är originalsystem på så det slipper låta som en Nissan Micra med sönderrostat avgassystem på tomgång.
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Är det någon årsmodell av Fjr som man ska hålla sig ifrån eller till?
Ser att man får fina hojar för inte allt för stora pengar.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur är den i karaktären? Hetsig? Bra vrid antar jag? Sittställning? Bränsleförbrukning?

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Jag upplever ZZR1400 som en riktigt gedigen hoj med bra tryck, men utan att vara det minsta knepig. Den känns lättare än vad den är när den är i rörelse, och jag upplever den som fånigt stabil i höga hastigheter.
Motorn är väldigt mysig.
Sittställningen är lite sportigare, men för mig som är 192 cm är det inget som märks eller är ansträngande. Provkör en och känn efter, även om du inte kommer skaffa en är det en hoj som är värd att provköra bara för känslan.

Bränsleförbrukningen är väl som det mesta annat nånstans mellan 0.5 och 1.5 liter milen beroende på körstil. :hihi
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om jag inte är helt ute och cyklar men jag tror tidiga årgångar av FJR var 5 växlade så dom var lite mer högvarv i motorvägs fart. Vet inte vilket år det ändrades. Tror vilket som är en riktigt bra motorcykel
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hur är den i karaktären? Hetsig? Bra vrid antar jag? Sittställning? Bränsleförbrukning?

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Jag köpte mig förfadern till ZZR1400, ZX-12R i våras. Den är rätt snarlik i dimensionerna. Med 180 kusar i motorn skulle man kunna tänka sig att karaktären är hetsig men det är den verkligen inte. Trots lite ryckig insprutning från tidigt 00-tal så gör den stora motorvolymen att man kan ha rätt låga varv i hög fart och svänghjulsmassan är större än på en mindre motor.

ZZR1400 som har en ännu större motor och lite modernare borde vara ännu lugnare i karaktären.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag inte är helt ute och cyklar men jag tror tidiga årgångar av FJR var 5 växlade så dom var lite mer högvarv i motorvägs fart. Vet inte vilket år det ändrades. Tror vilket som är en riktigt bra motorcykel

2018 har jag för mig den sjätte växeln kom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bilköer är ett mindre problem, ja
Ska jag vara ärlig så det enda jag har emot FJR är att den är lite "för perfekt" (kör Triumph nu, dessa har ju ofta lite karaktär som det så fint heter)

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Om du med karaktär menar en hoj som går när den känner för det så är dom väldigt karaktärslösa, problemfriare hoj har jag aldrig haft, sånär som på att jag efter 5000 mil fick byta kamkedjespännare. Dämparen bak var däremot inge kul på dom tidigare, så det blev en Wilbers där, och då passade jag på att byta fjädrar fram också, det gjorde underverk för väghållningen.

Men visst, tar du i ordentligt så börjar den ju ha lite hyss för sig, men väldigt odramatiskt. Underkylt regn innebär att det spinner lite, rakt fram och väldigt kontrollerbart, grus är samma sak, det finns bättre hojar att piska grusväg med, men den kommer inte med överraskningar.

Om jag inte är helt ute och cyklar men jag tror tidiga årgångar av FJR var 5 växlade så dom var lite mer högvarv i motorvägs fart. Vet inte vilket år det ändrades. Tror vilket som är en riktigt bra motorcykel
Att den är femväxlad betyder inte att den har samma utväxling 1-5 som andra hojar, men saknar sjätte växeln ;) Den har bara en mindre tätstegad låda än andra hojar, men den varvar inte mer än en motsvarande 6-växlad hoj på femman.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
FJR är en nobrainer. Bara att köpa, en av de bästa hojar som någonsin konstruerats. Därför har den sett nästan likadan ut i decennier - sjätte växeln tillkom av marknadsmässiga skäl, inte för att den behövdes.

INGEN har varit missnöjd med en FJR...:fakta
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
...INGEN har varit missnöjd med en FJR...:fakta

Jag hör dig
Sitter det handtagsvärmare som standard på fjr?
Är 4000mila servicen jättedyr (= köp en som gått mer eller bra mycket mindre?)
Jag har en del andra yamahatillverkade fordon hemma och ja, Yamaha är synonymt med kvalitet för mig också.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top