Ny ägare av Svartpilen 701

rmn

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
Svartpilen 701
Hej,

Jag köpte idag en helt ny Husqvarna Svartpilen 701 (min första hoj).

Under överlämning av dokument och nycklar så höll säljaren upp ett Key code card och frågade om jag visste vad det var och jag svarade att jag antog att det var ett kort jag behöver om jag tappat en nyckel och behöver göra en ny reserv.

Han svara något i stil med, enligt min tolkning, att kortet var till för att jag skulle kunna produktregistrera den för att hojen var i leveransmode och skulle behöva uppdateras, typ ställas på, för nu går den inte som den ska utan att man gör denna registrering/uppdatering.

Jag utgick ifrån att det skulle vara enkelt och frågade därför inget mer om det, men nu när jag kommit hem kan inte hitta någon info om detta. Finns inga URL'er att följa för att komma till rätt plats har kollat på https://www.husqvarna-motorcycles.com/ men lyckas inte navigera mig rätt.. Drev han med mig eller missar jag något? På kortet står bokstavligen det jag själv sa att det var till för, att göra ny nyckel vid behov.

Tyvärr fick jag inte med mig instruktionsboken då han vid tillfället inte kunde hitta den (han har varit på semester när min MC levererades från fabriken i Österrike och han gjorde hans första dag tillbaka idag vilket han sa redan när jag beställde den att han skulle vara borta, men jag får den i samband när jag får mina nya speglar i nästa vecka).

Nu är det stängt hos återförsäljaren både ikväll och imorgon men jag vill veta vad som gäller innan jag drar iväg imorgon.

Någon som har koll?
 
Last edited:

rmn

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
Svartpilen 701
Kom igen nu sporthoj, dela med er av era erfarenheter, jag behöver eran hjälp!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu är det några år sen min 701 sm kom hem. Men inget sånt fick jag till mig av ava mc iaf.

Key card har jag ett, för övrigt. Uppdateringar av programvara förutsätter jag blir genomförd när man lämnar in den på service.

Går din Svartpil som den ska tycker du?
 

rmn

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
Svartpilen 701
Tycker inte heller att det låter rimligt att dom lämnar ut den i ett "mode" som inte är korrekt. Men min sambo var med och hon är av samma uppfattning som jag. Jag behöver göra något för att den ska gå som den ska.

Jag hade tyvärr inte tid att köra den idag. Ställde in den i garaget och åkte bort för dagen/kvällen så kommer först köra imorgon när jag kommer hem igen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tycker inte heller att det låter rimligt att dom lämnar ut den i ett "mode" som inte är korrekt. Men min sambo var med och hon är av samma uppfattning som jag. Jag behöver göra något för att den ska gå som den ska.

Jag hade tyvärr inte tid att köra den idag. Ställde in den i garaget och åkte bort för dagen/kvällen så kommer först köra imorgon när jag kommer hem igen.

Håller det för orimligt att en manöver på en hemsida kan få din hoj att gå annorlunda. Men visst kan en gamling som jag ha fel.

Grattis till en frän hoj för övrigt! Å välkommen in i missbruket. ;)

Tips från en som gjort misstagen tidigare: lägg pengar på kraschpuckar och skyddsutrustning innan bling och saker som bara är fräna.
 

rmn

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
Svartpilen 701
Tips från en som gjort misstagen tidigare: lägg pengar på kraschpuckar och skyddsutrustning innan bling och saker som bara är fräna.

Hej,

Tack för ett bra tips, du har helt rätt, puckar ska inhandlas. Har köpt ny tail-tidy och bar end mirror men kraschpuckar kommer jag att behöva!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hej,

Tack för ett bra tips, du har helt rätt, puckar ska inhandlas. Har köpt ny tail-tidy och bar end mirror men kraschpuckar kommer jag att behöva!

Ja, med tanke på att puckar kostar typ 1000 och självrisk på vagnskada ligger på 5000 så kan investeringen betala sig fort om olyckan är framme. De flesta ärendena om vagnskada till försäkringsbolagen handlar om vältningar i låg eller ingen hastighet.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N

rmn

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
Svartpilen 701
Eftersom du inte har nån instruktionsbok kanske denna PDF hjälper.

2019 års modell (bara utgick ifrån att det var den det gällde):
https://www.husqvarna-motorcycles.c...ke_bed_19_3402284_sv_om__ssv_se__aepi__v1.pdf


Här är länken där de årsmodeller finns om det gäller äldre årsmodell:
https://www.husqvarna-motorcycles.com/se/service/user-manuals/


Grattis till vad jag tycker är en av marknadens fetaste hojar just nu! Inte alls avis!

Hej daspunner,

Jag var inne och läste även där och kunde inte hitta något relevant kring just detta
Jag sitter nu och fundera på om han syftade på att jag behöver ha med mig kortet vid service men jag behöver registrera kortet bara på mig. Oavsett är det konstigt att bräde jag och min fästmö har uppfattat lite annorlunda. Jag kan dock inte hitta någon info som söder detta varken i manualen eller på nätet så jag får helt enkelt sätta mig på hojen idag och provköra och se.

Tack för kommentaren om hojen, har gått och funderat ett bra tag vilken det skulle bli, Svartpilen 701 var den jag ville ha från början men sedan kom en rad olika alternativ in i besultsprocessen men till slut landade jag ändå på den jag ville ha från start. Den känns som Min helt enkelt. :)
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Är Husqvarnas modeller alltid uppkopplade till en server via mobilnätet eller hur ska det gå till? Du träffade nog en av säljare som inte vet vad han pratar om.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Menar säljaren att du själv ska ställa på, garantiregga och eventuellt uppdatera hojen innan du börjar köra...? På en splitter ny hoj...?

Detta i kombination med borttappad instruktionsbok låter som en oseriös försäljare.
 

rmn

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
Svartpilen 701
Menar säljaren att du själv ska ställa på, garantiregga och eventuellt uppdatera hojen innan du börjar köra...? På en splitter ny hoj...?

Detta i kombination med borttappad instruktionsbok låter som en oseriös försäljare.

Hej,

Nej, han reggade den kostnadsfritt, han försäkrade den även till mitt önskade försäkringsbolag och ställde på den i trafik. I e-mail skrev han tidigare att när hojen kommer in så kommer AVA MC (bör räknas som ganska seriösa :) att göra leveransservice, dvs. fyllas på testa och provköra innan dom släpper hojen till kund. Allt detta fick jag ett papper på där allt sånt var avcheckat. Det enda som det nu är förvirring kring är just denna registrering av Keycodecard och hur det på något sätt skulle kunna påverka statusen på hur min hoj presterar. Kommer vara hemma och köra om ca 1 timme så snart vet jag/ni. :)

Jag tror att det helt enkelt har att göra med att jag/min fästmö som inte är tillräckligt med erfarenhet och att han formulerade något som var självklart för honom inte var det för oss så vi missuppfattade det han sa.
 

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
ystad
Hoj
ducati scrambler 2015
kanske inte helt relevant men, gissar att det är ganska lika. Detta är info från när jag köpte min svartpilen 401 2018.

Keycode har som du säger med nyckeln till hojen att göra. Husqvarnas motorcyklar måste registreras annars går de ej att starta över huvud taget.
Tror att din motorckel är i inkörningsläge (tror att växlingsindikatorn börjar blinka vi 6-7 tusen v/min bl.a) och kommer vara det till att du lämnar in den på 100 milaservice.
Lämnade aldrig in min keycode eller registrerade den någonstans. Fick för mig att det var något jag skulle bli tvungen om jag gjorde av med bägge nycklar.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag hittade detta bild när jag googlade "Husqvarna key code card".

Skärmklipp.JPG

Tror egentligen inte den fyllar nån annan funktion. Vanligt förfarande med nyckelkoder på fordon.
 

rmn

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
Svartpilen 701
Hej,

Tack för många tankar kring vad detta kunde vara och jag har inte än blivit klokare kring vad säljaren syftade på.
Vad jag har blivit klokare på är att min Svartpilen 701, går ju precis så som en Svartpilen 701 borde gå. Det var inga sura minen under visiret vill jag lova. :)
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top