Abs problem kawasaki er6n

SinnerAndSaint

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
eskilstuna
Hoj
2014 Kawasaki Er6N
Hej,
Har som rubriken lyder strul med ABS bromsarna. Lampan lyser konstant och dom fungerar inte.
Har försökt kolla lite kablar och en koppling bakom en kåpa som man tydligen kan dra isär för att få abs ur funktion men den satt ihop så där låg inte felet.
Någon som har enkla tips på vad jag kan göra själv innan jag lämnar in den? Eller om det finns någon shyst Youtube klipp jag kan titta på.
Tack på förhand!

Mvh
 
Last edited:

Tjuvluft

Guest
om du nyligen haft loss nått av hjulen så kan du av misstag kommit åt givaren eller kransen .
kolla att det rätt avstånd mrellan givare o krans .
kolla äv bromsljuskontakterna .
ta av plusspolen 1h
i annat fall måste du läsa ut felkoderna ur styrdonet med en fekodsläsare/dator.

överkurs*
och är du nörd så skriver du ett eget can.protokoll och tar en kvaser o läser ut själv hemma ,,,, hehe
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla så inget skräp sitter fast i givarna och att kransarna den ska läsa ifrån på fälgarna är rena.
 

SinnerAndSaint

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
eskilstuna
Hoj
2014 Kawasaki Er6N
om du nyligen haft loss nått av hjulen så kan du av misstag kommit åt givaren eller kransen .
kolla att det rätt avstånd mrellan givare o krans .
kolla äv bromsljuskontakterna .
ta av plusspolen 1h
i annat fall måste du läsa ut felkoderna ur styrdonet med en fekodsläsare/dator.

överkurs*
och är du nörd så skriver du ett eget can.protokoll och tar en kvaser o läser ut själv hemma ,,,, hehe

Hehe okej har inte kunskapen eller grejerna för o kolla det andra, men hur långt ska avståndet vara mellan givaren och kransen?

Tack för hjälp!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vanliga ABS-fel, ärg/fukt i kontaktdonen till sensorerna, avstånd mellan sensor och hjul/sensorplatta.
Man kan Ohm-mäta sensorerna, förhoppningsvis är det ju bara en som är trasig så mät båda och jämför, sen vilken som är hel/trasig är nästa internetsökning...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jodå bromsarna fungerar, men abs fungerar inte. Att hård bromsa i 70 kmh resulterade i en sladd
Det är lite OT, och inte för att vara sån, men det verkar som att du kanske ska jobba lite med bromstekniken, i all välmening. Det låter som att du har alldeles för mycket bakbroms, och då får du alldeles för lång bromssträcka, oavsett om ABSen funkar eller inte.

Du har fått bra tips i tråden, ett annat kan vara att gå igenom dom, och om det ändå inte funkar, ta loss batteripolerna en timme, ifall du har felkoder i styrdonet som måste resetas.
 

SinnerAndSaint

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
eskilstuna
Hoj
2014 Kawasaki Er6N
Det är lite OT, och inte för att vara sån, men det verkar som att du kanske ska jobba lite med bromstekniken, i all välmening. Det låter som att du har alldeles för mycket bakbroms, och då får du alldeles för lång bromssträcka, oavsett om ABSen funkar eller inte.

Du har fått bra tips i tråden, ett annat kan vara att gå igenom dom, och om det ändå inte funkar, ta loss batteripolerna en timme, ifall du har felkoder i styrdonet som måste resetas.

Ja det har jag absolut! Så förstår vad du menar:) är rätt ny med hojkörning så håller på med körkortet nu. Så vet att min bromsteknik är kass, förlitade mig för mycket på abs funktionen (som inte fungerade).
Ska absolut träna mer på bromsteknik och gå igenom alla tips jag fått här inne o se om jag kan få snurr på ABSen.
 

SinnerAndSaint

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
eskilstuna
Hoj
2014 Kawasaki Er6N
Vanliga ABS-fel, ärg/fukt i kontaktdonen till sensorerna, avstånd mellan sensor och hjul/sensorplatta.
Man kan Ohm-mäta sensorerna, förhoppningsvis är det ju bara en som är trasig så mät båda och jämför, sen vilken som är hel/trasig är nästa internetsökning...

Tack ska kolla det!:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top