KTM 790 ADV R vs BMW F850GS

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Även om jag är KTM freak hade jag valt en BMW.

790 imponerar inte ett dugg på mig. Den är mer Hyundai Elantra 2001. Mycket utrustning och häftiga elgizmos men tveksam finish och utrustning under huven.

Har skruvat lite 790 och finishen och tanken bakom alla lösningar som varit honörsord hos KTM är som bortblåst. Vem kom på att sätta ECU kontakten uppåt så att vatten kan samlas där?
Fjädringen är sämre än 640 Adventure 2001...

Hårda ord om en fjädring som ”experterna” säger är det bästa som satts på en produktionshoj. Öhlins vill inte ens bygga fjädring till den...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hårda ord om en fjädring som ”experterna” säger är det bästa som satts på en produktionshoj. Öhlins vill inte ens bygga fjädring till den...
Då borde du nog sluta lyssna på "experter". I call bullshit på den.....

Vanliga 790 gaffeln är en glorifierad cykelpump. Sådant som sitter på billiga gathojar. Tänk Honda 600. Stötdämparen är den billigaste standardgrejen från hyllan hos WP. Enklaste instegsdämparen på en gathoj. Billigare och sämre grejer än vad som någonsin monterats på en KTM offroad cykel.

R fjädringen är betydligt bättre. Framgaffeln är internt en vanlig xplor. Dvs lika tekniskt avancerad som WP 48 OC som kom 2003. Knappast high end. Bakdämparen är en väldigt gatshimsad PDS. Inget special, inget extra. Inget dåligt men väldigt 2003.

Istället för att ta tillvara på 15 års fjädringsutveckling så har excelnissarna på ekonomiavdelningen vunnit.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Bra snack. Ja det var R jag pratade om, standard hojen skulle jag inte röra med tång. Billigt alternativ om man ändå tänkt kliva upp på xplor PRO iofs.

Har kört 640 adv och en del andra gamla järn. Fantastisk hoj om man sätter den mot andra tillverkare under samma era. Sjukt akterseglad sedan 14 år tillbaka dock

Hur många timmar i sadeln blev det innan du kom fram till att 790advR är ett skämt? Blir ju lite nyfiken
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hårda ord om en fjädring som ”experterna” säger är det bästa som satts på en produktionshoj. Öhlins vill inte ens bygga fjädring till den...

Det var inte "marknadsavdelningen" du menade? Gäller alla hojar.

Idag råder sjuk prispress så räkna inte med att någon tillverkare plötsligt kan sälja 20.000kr-fjädring på en hoj som skall säljas på samma marknad till ungefär samma pris.

Oavsett hur man ser på det så konkurrerar dessa hojar med tex Yamaha T7 och skall man ta 40% mer betalt så gäller 40% mervärde också...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Öhlins vill inte ens bygga fjädring till den...

Och du menar att det skulle vara något slags ultimat mätetal på att originalfjädringen är så bra att den inte går att förbättra...?

Öhlins bygger inte heller fjädring till Hyosung, Kymco och Baotian.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag ska ärligt talat att jag tvekar inför 790 adv r trots min lojalitet mot KTM. Kanske kan man köpa ett beggat exemplar om något år så den första ägaren får prova ut vad som funkar och inte.
F850gs är nog en bra stadshoj som även klarar lite grus. Men det är inte tillräckligt intressant för det priset än.

Kanske väntar jag ett år till, eller så kanske jag måste kolla på en med mer effekt. Alltså 1090 el 1190.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Och du menar att det skulle vara något slags ultimat mätetal på att originalfjädringen är så bra att den inte går att förbättra...?

Öhlins bygger inte heller fjädring till Hyosung, Kymco och Baotian.

Nä jag säger bara vad dom sa, till T7 byggde dom nyligen fjädring som testas och kommer ut på marknad snart. Till 790 adv r tyckte dom inte att det fanns marknad då fjädringen redan är så pass bra.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Sen finns det sjukt mycket recensioner på youtube som inte är sponsrade om man orkar fördjupa sig kring dessa hojar ( 850 GS, 790 adv R dvs )
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bra snack. Ja det var R jag pratade om, standard hojen skulle jag inte röra med tång. Billigt alternativ om man ändå tänkt kliva upp på xplor PRO iofs.

Har kört 640 adv och en del andra gamla järn. Fantastisk hoj om man sätter den mot andra tillverkare under samma era. Sjukt akterseglad sedan 14 år tillbaka dock

Hur många timmar i sadeln blev det innan du kom fram till att 790advR är ett skämt? Blir ju lite nyfiken

Jag har bara kört den en heldag på allt ifrån crossbana till motorväg. Men jag pysslar ju med att bygga om fjädring och har plockat fjädringen i bitar för att bygga om så det duger för kunder som skall åka seriös offroad och mindre europeiska rallyn typ Hellas Rally och Croatia Rally.

Och tar man en vanlig WP OC gaffel som satt på 640 anno 2005 så är det snabbt och lätt att kopiera shimsningen från Rally och få prestandan som räckte för top10 i Dakar det året.

Det nya XPLOR upplägget med kompression i ena benet och retur i det andra innehåller mindre delar och är därför billigare att producera, dessutom attraktivt att man får snygg och smidig justering uppe på toppen. Men redan på endurohojarna så är den hydrauliskt underdimensionerad när det börjar gå lite fortare. Och med en tung 790 så inträffar det såfort man kör lite mer offroad. Lösningen är tyvärr att bygga om cartidgen från grunden och det är ett antal tusen i delar och en dags jobb.

Så min dom är att även R fjädringen är i huvudsak för kurviga asfaltvägar och besök på grus snarare än seriös offroad och det är tyvärr ganska dyrt att bygga om den för detta. Det är priset man får betala för att en 790 inte kostar mer än vad 950 gjorde för 15 år sedan. Jag tycker dock det är lite ofint att man säljer en R version som har mer budget fjädring än vad standardhojarna hade för 15 år sen. Samtidigt säljer man nu en R Rally special i limiterad upplaga för massor av pengar med den fjädring som faktiskt är avsedd för offroadåkning på riktigt.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag har bara kört den en heldag på allt ifrån crossbana till motorväg. Men jag pysslar ju med att bygga om fjädring och har plockat fjädringen i bitar för att bygga om så det duger för kunder som skall åka seriös offroad och mindre europeiska rallyn typ Hellas Rally och Croatia Rally.

Och tar man en vanlig WP OC gaffel som satt på 640 anno 2005 så är det snabbt och lätt att kopiera shimsningen från Rally och få prestandan som räckte för top10 i Dakar det året.

Det nya XPLOR upplägget med kompression i ena benet och retur i det andra innehåller mindre delar och är därför billigare att producera, dessutom attraktivt att man får snygg och smidig justering uppe på toppen. Men redan på endurohojarna så är den hydrauliskt underdimensionerad när det börjar gå lite fortare. Och med en tung 790 så inträffar det såfort man kör lite mer offroad. Lösningen är tyvärr att bygga om cartidgen från grunden och det är ett antal tusen i delar och en dags jobb.

Så min dom är att även R fjädringen är i huvudsak för kurviga asfaltvägar och besök på grus snarare än seriös offroad och det är tyvärr ganska dyrt att bygga om den för detta. Det är priset man får betala för att en 790 inte kostar mer än vad 950 gjorde för 15 år sedan. Jag tycker dock det är lite ofint att man säljer en R version som har mer budget fjädring än vad standardhojarna hade för 15 år sen. Samtidigt säljer man nu en R Rally special i limiterad upplaga för massor av pengar med den fjädring som faktiskt är avsedd för offroadåkning på riktigt.

Tack för att du orkar förklara

För att vara frågvis, vilken annan produktionshoj i äventyrssegmentet anser du ha bättre fjädring från fabrik? Försöker inte vara dryg utan är genuint intresserad.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Var och provkörde f850gs. Bra hoj helt klart men lite väl städad och tråkig för mig. För mycket elektronik också men går väl att speca ner. Öhlins hade lånat en hoj av dom så kanske kommer de hitta på något kul. Säljaren ville absolut att jag skulle köra storebror och så är det väl när man närmar sig 40. Men svårt att slanga i rusning med en sån. Så nu är valet mellan 790, 850 och 1090/1190. 1190 mest för att den är billig.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag kör en 990 smt privat och provkörde ett par KTM för ett tag sedan.
1290 r - Stort klumpigt as. Gott vrid som påminde om min 990. Inte rolig att slanga pga. vikten.
790 r - Sjukt mycket turbulens! klen motor, snabb men klen. För städad.

990 smt - Powaaaah. Rå. Inget för offroad men jag roar mig med diverse grusvägar i alla fall, och det är kul! Fin att slanga. Problem med turbulens så jag får åka utan ruta för att det ska kännas ok.


Jag hade absolut kollat på 1190 adv. och för mig skulle det lutat mer åt S än R, även om R är coolare ;)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag med. Har haft 4 stycken med sammanlagt 10 000 mil utan några maskinella problem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top