KTM 790 ADV R vs BMW F850GS

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vilket ska jag utveckla?

1190 väger mycket mindre än 1290 och har en mycket aggressivare utväxling. 1290 är snällare. Finns också några enkla trim för att få upp 1190 till 160hk.

Kollade upp skillnaden mellan 1190 å 1290 å vikten är 217kg på båda samt utväxlingen är samma.. Ända som skiljer är växellådas drevet på 6:an... 1190 har 27:26 å 1290 har 35:32... Annars är allt lika..
Har du inte förväxlat då mellan R,S å T modellerna..
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kollade upp skillnaden mellan 1190 å 1290 å vikten är 217kg på båda samt utväxlingen är samma.. Ända som skiljer är växellådas drevet på 6:an... 1190 har 27:26 å 1290 har 35:32... Annars är allt lika..
Har du inte förväxlat då mellan R,S å T modellerna..
Nu vet jag inte var du har kollat för torrvikten på en 1190 är 212kg och på en 1290 229kg

6an är väl allt på en hoj? :hihi Nä men slag/borr måste väl ändå ingå i "utväxling"? :tungan
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Enligt motorcyclespecs så väger 1190 12 kilo mindre än 1290. 217 mot 229 torrviktskilon (som bara KTM använder i reklamen för att det skall låta mindre).

KTM 1290 Adventure har enligt samma källa en våtvikt på 271 kilo... 1190 då ungefär 12+5 kilo (mindre tank) mindre dvs 254 kilo.

Inga lättviktare i mina ögon...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dom borde kolla Wikipedia innan dom skriver för mycket, där står annat :fakta


En välbalanserad hoj kan upplevas som lätt tills man välter den ;)

No shit. Jag kör 260kg R1200GSA. Känns hur lätt som helst tills man ligger i leran. Gärna med full packning. Då är den inte lika lätt... men har iaf den fördelen att den vilar på cylinderbågen så det blir enklare att räta upp den (Senast i lördags längs en lerig stig norr om Sodankylä).


Buy quality, cry once
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
No shit. Jag kör 260kg R1200GSA. Känns hur lätt som helst tills man ligger i leran. Gärna med full packning. Då är den inte lika lätt... men har iaf den fördelen att den vilar på cylinderbågen så det blir enklare att räta upp den (Senast i lördags längs en lerig stig norr om Sodankylä).


Buy quality, cry once

Fördelen med boxer :hihi:hihi
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
790 adventure ser ut att ha snarlik effekt och vikt med gamla super enduro vilket är lite av en drömhoj.

Ska man använda hojen till grusväg och offroad istället för touring borde väl 790n vara en av de intressantaste hojarna?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
790 adventure ser ut att ha snarlik effekt och vikt med gamla super enduro vilket är lite av en drömhoj.

Ska man använda hojen till grusväg och offroad istället för touring borde väl 790n vara en av de intressantaste hojarna?

Absolut!

(eller då Tiger 800 XC som väger in på ca 10 kilo till med liknande effekt och fjädring... )
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
790 adventure ser ut att ha snarlik effekt och vikt med gamla super enduro vilket är lite av en drömhoj.

Ska man använda hojen till grusväg och offroad istället för touring borde väl 790n vara en av de intressantaste hojarna?

Absolut, jag blir dock rädd av alla rapporter, från flera olika marknader, om oljetrycksfall och diverse läckage på 790 motorn. (förvisso mest duke) Synd att inte KTM verkar kunna få sitt skit ihop och buggtesta sina produkter ordentligt.
Nu kan det igen likt med lc4an bero till stor del på att dessa hojar går många kilometer på bakhjulet, men det hade ändå fått mig att snegla på bmw, eller varför inte spara en slant och kolla på Yamaha. Synd. :(
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har en fullmatad BMW 1200GSA-18 här om någon är intresserad.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nja, det blir tyvärr inte kört så mycket längre att det motiverar att ha en sprittans hoj i garaget.
Klippte till på en fin båt i våras så nu blir det paus med hojeriet ett tag.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nja, det blir tyvärr inte kört så mycket längre att det motiverar att ha en sprittans hoj i garaget. Klippte till på en fin båt i våras så nu blir det paus med hojeriet ett tag.
"paus med hojeriet". Hur tänkte du nu? Har du träffat en läkare och talat om dina symptom? Det kan finnas medicin mot sådant.

:)


*Sorry for off topic, TS!*
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nja, kört så mycket under åren att jag tröttnat på de korta turerna. Det är bara långresor jag går igång på, och hur ofta har man tid med det?

"paus med hojeriet". Hur tänkte du nu? Har du träffat en läkare och talat om dina symptom? Det kan finnas medicin mot sådant.

:)

*Sorry for off topic, TS!*
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
För att återgå till topic

Det är väldigt olika hojar där BMW garanterat är bättre/bekvämare på långtouring på asfalt medans KTM är bättre utanför asfalten.

Är färgad då jag har en 790advR så ska inte skriva mer än så
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Även om jag är KTM freak hade jag valt en BMW.

790 imponerar inte ett dugg på mig. Den är mer Hyundai Elantra 2001. Mycket utrustning och häftiga elgizmos men tveksam finish och utrustning under huven.

Har skruvat lite 790 och finishen och tanken bakom alla lösningar som varit honörsord hos KTM är som bortblåst. Vem kom på att sätta ECU kontakten uppåt så att vatten kan samlas där?
Fjädringen är sämre än 640 Adventure 2001...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top