KTM 790 ADV R vs BMW F850GS

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vill utöka aktionsradien(jämfört med 690 enduro) men ändå ha en "liten" hoj för att kryssa mellan bilar i köer och köra grus i Norrland.

KTM är egentligen självklart för mig, men dels tycker jag den är svinful och den lilla erfarenhet jag har av BMW F800GS är mycket god. Så jag är förvirrad. BMW kommer ev vara mer lättsåld i framtiden, men istället är väl folk mer känsliga för att det är rätt stämplar i boken. Hoppas köpa lätt beg och än dyker det inte upp några KTM 790 men det kommer väl. Har inte bråttom, hojen kommer mest bli en garageprydnad.

Vilken hade ni valt?
OBS, jag är gubbe nog för BMW och har redan haft en G450X.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kan varmt rekommendera att du testar r1250gs. Provkörde en igår och den var grym på alla sätt! Väldigt rapp motor och "roligare" att köra än mina radfyror pga. vridet. Jäklar vad den drar. Wunderbart. Har själv inte testat 850 men den får också bra betyg i tester. Kommer sannolikt hamna en 1250 i mitt garage nästa år. Jag är 25 och ser det inte som ett gubbar-märke. Längesen det tappa den stämpeln tycker jag. :tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hade jag varit ute efter större hade det blivit 1290.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Då min förra ktm var ett enda stort problembarn skulle jag nog ganska snabbt börja snegla på Bmw'n istället.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har haft två 690, en 500, en 950sm och en 990 adv. Alla årsmodell 2006-1012 så det kan ju gått åt helvete efter det.

Men känner mig trygg med dom. Enklare med delar också.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Apropå 790:n. Har du läst tråden med Albin500s problem med olja/oljetryck på 790?
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288027-Motorrenovering-KTM-Duke-790&highlight=

Oljetrycket är tydligen inte ett helt okänt problem, enligt en länk som postade i "Albin-tråden":
https://www.790dukeforum.com/forum/712-ktm-790-duke-issues-problems/1010-low-oil-pressure-light.html

Användarfel? Fel på hojen? Ingen aning. Men detta kan vara bra att ha med sig inför ditt beslut. Jag har ingen åsikt utan tipsar bara.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Jag vart helt inne på att skaffa en 790 Duke. Efter att ha provkört den och ett antal andra modeller flertalet gånger så valde jag en annan modell. Kom aldrig riktigt överens med 790.
Har du tittat på Yamaha Tenere 700? Ser riktigt fin ut.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tänker att dukemänniskor har helt andra idéer om hur hojen ska upplevas. Men visst kan de ha lite att säga.
F800gs har för lite effekt. Därav kollade jag åt F850gs.

Ja, det är oroväckande med oljetrycket. Förhoppningsvis har ktm fixat något på senare årsmodeller utan att säga något.

Ett alternativ är att jag köper en sen 990adv men känns inte lika kul. 1090 blev ju bara en kort fluga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Triumph Tiger 800XC är ingen dum hoj heller; 215 kilo fulltankad, 220mm fjädring, 21" framhjul, 95 hk. Finns orange om nu färgen är så viktig... :krama
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag har en GS800, som jag inte tycker är fantastisk. Så jag ska välja Triumph Tiger 800XC nästa gång.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Triumph blir det inte oavsett hur bra modellen är.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänker att dukemänniskor har helt andra idéer om hur hojen ska upplevas. Men visst kan de ha lite att säga.
F800gs har för lite effekt. Därav kollade jag åt F850gs.

Ja, det är oroväckande med oljetrycket. Förhoppningsvis har ktm fixat något på senare årsmodeller utan att säga något.

Ett alternativ är att jag köper en sen 990adv men känns inte lika kul. 1090 blev ju bara en kort fluga.

Det är väl lika tråkigt när kylvätskan rinner ut som när oljan läcker ? och allt annat ?
Av 10 ägare, totalt 11 KTM790 hojar som skrivits om på MCN har 8 ägare haft problem
Min gissning är att KTM790 utvecklats under ledning av en oerfaren projektledare.

1) Citat:
Absolutely appauling build quality in 8000 miles i have had 5 oil leaks, thermostat, thermostat housing, 2 sets of clocks, panels, rear brake assembly, warped disc, head bearings, and continuesly cutting out regardless to speed etc, subframe bolts and the loan 790 that has only covered 342 miles has an oil leak from the sump gasket and also cuts out it has spent more time in the workshop than what i have been able to ride it yet KTM says it's still fit for purpose that was when they eventually got back to the dealer after ignoring 5 emails from myself slut citat.

2) och 3) Citat:
Soooo much fun but some reliability issues. Failed rear shock on one bike, leaking fork seal and warped front discs on the other
Value & Running Costs
5 out of 5
My wife and I both own 790 dukes and have just had the 12 month service completed on both. My wife's bike needed a new rear shock as it had leaked all of the oil from it. My bike needed the front discs replacing as they were warped (I'm not heavy on the brakes at all. ). It also required new seels on the front shocks as one was leaking quite badly. Everything done on warranty - dealer service was excellent slut citat

4) Citat: Rust has formed on the triple clamp after just 3 months and exhaust has a hole in it awsell as liquid leaking out of the lambda sensor. Since the maps were updated it cuts out when cold but completely fine when warmed up. KTM however, are rectifying all problems under the warranty. slut citat

5) Citat: The bike is massively let down by three different oil leaks to date in under 700 miles. It’s sad but It may be the first and last KTM I purchase as it was also supplied brand new with lots of other cosmetic faults. Scratched tank, scratched subframe, damaged clutch lever, peeling graphics...........REALLY POOR. slut citat

6) Citat: I have 5700 miles on mine it now has its second oil leak as well as overheating issues because it goes through an entire reservoir of coolant in two days. My heads up display has had 11 cracks appear over night and I've had to replace the front sprocket as the first one fell apart plus a set of fork seals which were leaking when i picked the bike up. slut citat.

0 fel) Citat: So far so good. Never had a KTM before slut citat.

0 fel) Citat: Nothings fell off yet ! slut citat.

0 fel) Citat: I’ve had no problems as yet and only had it 2 months, 1000 miles. So far runs like a dream. slut citat

7) Citat: Couple of small issues, launch control doesn't work.. Paint gone funny on the body around the tank and coolant level keeps going down but currently being fixed under warranty. Parts are fairly expensive, slut citat

Min anmärkning: KTM special oljefilter avsågs med Parts fairly expensive

8) Citat: Had to have it recovered before i even got it home due to an electrical fault, I literally had the bike 6 hours. This obviously gives me great concern going forwards. slut Citat

https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/790-duke/
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.

Detta i samband med Albins tråd om sin KTM får mig att allvarligt ifrågasätta deras QC från fabrik. Snackade med en svensk jag träffa på mc-träff i Tyskland som åkte spritt ny KTM adventure. Han kom 100 meter från handlaren innan bakdämparen gick åt helvete, låste sig i översta läget och vägrade röra sig. Fick åka tillbaka och lämna in den för reparation samma dag som han hämtat ut den. Jonte köp vad du vill men efter vad man hör om KTM så känns den där 850 som ett säkert skott.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Utveckla gärna!

Vilket ska jag utveckla?

1190 väger mycket mindre än 1290 och har en mycket aggressivare utväxling. 1290 är snällare. Finns också några enkla trim för att få upp 1190 till 160hk.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vilket ska jag utveckla?

1190 väger mycket mindre än 1290 och har en mycket aggressivare utväxling. 1290 är snällare. Finns också några enkla trim för att få upp 1190 till 160hk.
Hatkärleken då?

Det jag är rädd för med 800 kubik är att jag inte kan snitta 160 på motorväg. Min 990 adv krokna på autobahn långt innan jag tyckte det för fort.
1090 adv r som är mer lik min gamla älskling löser bara delar av min effektlust.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hatkärleken då?

Det jag är rädd för med 800 kubik är att jag inte kan snitta 160 på motorväg. Min 990 adv krokna på autobahn långt innan jag tyckte det för fort.
1090 adv r som är mer lik min gamla älskling löser bara delar av min effektlust.
Jag är en man på 28 år som bor i centrala Göteborg och jag brukar få sansa mig för att inte köra mer än en service per år (1500mil) och då nöjeskör jag endast. Det resulterar i att denna cykel kostar mig 35-40k om året och då gör jag ändå alla servicearbeten själv.

Jag behöver något som är billigare i drift och ser ingen annan utväg än att gå över till EL.

Men 1190 är nog den bästa cykel jag någonsin kommer äga.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top