Honda MC center Södertälje i konkurs

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Vart förbi Honda Mc center idag och såg att det var igenbommat, hörde från nån kille att de gått i konkurs och nu verkar det som att de skulle ha utförsäljning från och med imorgon på torsdag.
Någon som hört nåt eller om det finns nåt vettigt i butiken?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Var du på Tallvägen 2 ?

Du har rätt, verksamheten läggs ner och utförsäljning i morgon den 29:e klockan 10:00.

Bor du i Stockholm och har tid så är det väl bara att åka dit om du behöver något.
 
Last edited:

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Var du på Tallvägen 2 ?

Du har rätt, verksamheten läggs ner och utförsäljning i morgon den 29:e klockan 10:00.

Bor du i Stockholm och har tid så är det väl bara att åka dit om du behöver något.

Jo precis, tråkigt var ju trevliga killar där. Hoppas de löser det på något vis.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag är själv dålig kund men hojar verkar ju säljas och de skall servas. De som köper krompråmar köper dessutom många tillbehör. Det känns som att trots internet borde kundunderlaget vara tillräckligt.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En snart 50-årig verksamhet, med starkt varumärke och hela jakt- och gårdssörmland runt hörnet att sälja ATV och redskap till under höst och vinter - och ändå lyckas man inte arbeta upp en stabil lönsamhet.
Trist.

Hur hårt slog branden?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jo precis, tråkigt var ju trevliga killar där. Hoppas de löser det på något vis.

Alltid tråkigt när mc firmor lägger ner sin verksamhet.
Nu vet vi inte varför, men en anledning är att ingen vill ta över företagen numera något som min arbetsplats drabbades av. Mycket mer att hålla ordning på idag än hur det var förr i tiden.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Det går inte att sälja Honda längre.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Trist, tror som Z att en del hänger ihop med Hondas nuvarande modellutbud. Skulle i princip gärna äga en Honda men ingenting i deras modellutbud lockar eller sticker ut särskilt jämfört med konkurrenterna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här står det på deras hemsida:
https://www.mc-hornan.se/

Mycket tråkigt, men man märkte här under våren att det var rörigt i butiken bland personalen och verkstaden samt för kunder vars hojar blev servade där.

Enligt den sidan så lägger dom ner vilket inte riktigt är samma sak som en konkurs.

Kanske någon administratör kan ändra rubriken? Jag skulle i alla fall inte vara helt glad om det spreds att jag gått i konkurs bara för att jag avslutar em verksamhet.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Är det någon som vet om de rear ut sina motorcyklar och känner till något om priserna?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Enligt den sidan så lägger dom ner vilket inte riktigt är samma sak som en konkurs.

Kanske någon administratör kan ändra rubriken? Jag skulle i alla fall inte vara helt glad om det spreds att jag gått i konkurs bara för att jag avslutar em verksamhet.

I detta fallet är det en konkurs

15665C45-1260-4B3D-8762-661C11FF029B.png

...och dessutom ser inte bokslutet för 2018 ut att vara inlämnat.

Sedan skall man ha klart för sig att detta med att avveckla ett företag snyggt och ordentligt är fruktansvärt dyrt i Sverige. Inte sällan ”tvingas” man välja konkurs framför avveckling för att ägarna inte vill skjuta till pengar ytterligare till ett företag som gått hyfsat men skall läggas ner - bara för att administrationen kring en avveckling är så dyr.

I just MC-hörnans / Honda Centers fall ser det dock ut att vara en vanlig hederlig konkurs.
Intjänandet har inte varit så där hoppsan de senaste åren.
Inga siffror som bankerna känner att dom vill gå in och stötta med några millar för att överbrygga en tillfällig likviditetssvacka, direkt...

Det hela kan också vara ett tecken på en ändrad policy hos den nya Hondaimportören - Suzuki!

HondaCenter var väl en Paschetto-baby, som innebar lite extra stöttning i form av marknadsföring, konceptinredning och enhetligt utseende.
Ja, och konsignationshojar...

Börjar Suzuki riva i det upplägget kanske MC-Hörnan föll bara just därför - eller bara ledsnade i stort?
Isf kanske fler står på tur att sluta vara ”HondaCenters”..,?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I detta fallet är det en konkurs

View attachment 450428

...och dessutom ser inte bokslutet för 2018 ut att vara inlämnat.

Sedan skall man ha klart för sig att detta med att avveckla ett företag snyggt och ordentligt är fruktansvärt dyrt i Sverige. Inte sällan ”tvingas” man välja konkurs framför avveckling för att ägarna inte vill skjuta till pengar ytterligare till ett företag som gått hyfsat men skall läggas ner - bara för att administrationen kring en avveckling är så dyr.

I just MC-hörnans / Honda Centers fall ser det dock ut att vara en vanlig hederlig konkurs.
Intjänandet har inte varit så där hoppsan de senaste åren.
Inga siffror som bankerna känner att dom vill gå in och stötta med några millar för att överbrygga en tillfällig likviditetssvacka, direkt...

Det hela kan också vara ett tecken på en ändrad policy hos den nya Hondaimportören - Suzuki!

HondaCenter var väl en Paschetto-baby, som innebar lite extra stöttning i form av marknadsföring, konceptinredning och enhetligt utseende.
Ja, och konsignationshojar...

Börjar Suzuki riva i det upplägget kanske MC-Hörnan föll bara just därför - eller bara ledsnade i stort?
Isf kanske fler står på tur att sluta vara ”HondaCenters”..,?

:tummenupp Fast jag tror inte det är så svårt och dyrt att avveckla, om man vill det. Det kräver ju iofs att man gör det före kronkalle står bakom dörren.

Har man många år i branschen så bör man veta ganska väl vad som ger dåligt med pengar, vad som kostar pengar och så drar man bara ner där. Höj priserna på vissa tjänster, dra ner ordentligt på inköp av varor, sparka ut personal lite successivt. Har man inga ambitioner att växa kan man ju gärna vara underbemannad och låta kunder vänta. Rea ut gamla hyllvärmare, osv

Jag tror mer det handlar om viljan, när man väl bestämmer sig för att lägga ner har man nog tröttnat så pass att man bara vill avsluta så snabbt som möjligt.

Det är roligare att växa än att trappa ner.

Medan jag skriver så kom jag att tänka på en leksakshandlare här jag bor, han bestämde sig för att begära sig själv i konkurs precis innan julhandeln började. Han kunde ha tagit julhandeln för att sälja varulagret och därmed reducera sina egna personliga skulder efteråt men orkade väl inte mer.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
I detta fallet är det en konkurs

View attachment 450428

...och dessutom ser inte bokslutet för 2018 ut att vara inlämnat.

Sedan skall man ha klart för sig att detta med att avveckla ett företag snyggt och ordentligt är fruktansvärt dyrt i Sverige. Inte sällan ”tvingas” man välja konkurs framför avveckling för att ägarna inte vill skjuta till pengar ytterligare till ett företag som gått hyfsat men skall läggas ner - bara för att administrationen kring en avveckling är så dyr.

I just MC-hörnans / Honda Centers fall ser det dock ut att vara en vanlig hederlig konkurs.
Intjänandet har inte varit så där hoppsan de senaste åren.
Inga siffror som bankerna känner att dom vill gå in och stötta med några millar för att överbrygga en tillfällig likviditetssvacka, direkt...

Det hela kan också vara ett tecken på en ändrad policy hos den nya Hondaimportören - Suzuki!

HondaCenter var väl en Paschetto-baby, som innebar lite extra stöttning i form av marknadsföring, konceptinredning och enhetligt utseende.
Ja, och konsignationshojar...

Börjar Suzuki riva i det upplägget kanske MC-Hörnan föll bara just därför - eller bara ledsnade i stort?
Isf kanske fler står på tur att sluta vara ”HondaCenters”..,?



Men Honda MC-center, liksom alla andra Honda-återförsäljare, står väl helt på egna ben, utan någon som helst backning från Honda/KGK/Suzuki? Det är ÅFs egna likviditetet som utlöser fritt fall. Honda/KGK räcker väl vare sig ut en hjälpande hand eller skickar dem djupare ner i skiten, eller? Men sorgligt är det. Inte så att Sö'tälje direkt ingår i min resrutt. Mer för att ytterligare en handlare som tar ner skylten knappast gynnar de återstående. Inte ett dyft. Och inte heller oss konsumenter av detta ädla fortskaffningsmedel. Någonstans. Någonsin...
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dyrt hyreskontrakt, sviktande försäljning som medför uteblivna skatte inbetalningar samt även hyresinbetalningar å skulder på ett par miljoner.. De är summan av konkursen..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl ganska enkelt egentligen hela cirkusen. Handlar man inte lokalt utan beställer allt på nätet så mister man snart den lokala representationen. Vill man ha möjligheten att få hjälp när man handlar och prova olika storlekar av kläder så måste man betala extrakostnaden för det.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är väl ganska enkelt egentligen hela cirkusen. Handlar man inte lokalt utan beställer allt på nätet så mister man snart den lokala representationen. Vill man ha möjligheten att få hjälp när man handlar och prova olika storlekar av kläder så måste man betala extrakostnaden för det.

Precis!
Eller, ändå mer nasty - prova ut det man vill ha och få hjälp att hitta rätt storlek lokalt, för att sedan beställa globalt. Stimulerande miljö att jobba i...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är väl ganska enkelt egentligen hela cirkusen. Handlar man inte lokalt utan beställer allt på nätet så mister man snart den lokala representationen. Vill man ha möjligheten att få hjälp när man handlar och prova olika storlekar av kläder så måste man betala extrakostnaden för det.

Just kläder ser jag som svårt att lagerhålla idag. Det blir snabbt gammalt och hamnar i rea-backen. Du måste ha de flesta storlekar hemma. Arbetsintensivt (jobbade på Naturkompaniet i min ungdom, jävlar vad mycket pill det är med kläder, returer, vika, hänga upp, larmmärka - plus tiden det tar att hjälpa kunder rätt).

Innan internet hade vi inte samma val och enkelhet att prisjämföra med Europa som vi har idag. Man gick till sin handlare och betalade vad det kostade.

Dessutom problemet med de höga inköpspriserna från svenska importörer, där utpriserna blir långt mycket högre än vad de stora tyska eller engelska drakarna har.

Jag vill gärna handla MC-kläder i butik, men inte till vilket pris som helst. När jag köpte mitt Held-ställ för ett antal år sedan fanns den modellen jag ville ha hos Bröderna Hörberg i Lödde. Kostade 12000 kr. Från FC-Moto, €400 med frakt. Båda ställen var den utgående modellen. Det var ett enkelt val, tyvärr.

Däremot handlar jag gladeligen tillbehör till hojen från min handlare, oavsett om det blir något dyrare (vilket det faktiskt väldigt sällan blir, snarare tvärtom) än internet.

Tror JE68 som är "min" handlare gör rätt - stabila storsäljande märken (BMW, Triumph, KTM), i princip bara nya hojar i butiken, snabb omsättning på inbyteshojar, bra kund och serviceupplevelse, inte så mycket kläder i butiken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Precis!
Eller, ändå mer nasty - prova ut det man vill ha och få hjälp att hitta rätt storlek lokalt, för att sedan beställa globalt. Stimulerande miljö att jobba i...
Det gjorde jag, nästan. Jag var i en butik, inte mc-relaterad dock, och efter mycket väntande på den otrevliga personalen, som var totalt ointresserad av att hjälpa till, och historiskt alltid har varit ganska stöddiga och arroganta, så tog jag upp mobilen och beställde från en annan firma, som dock också har butiker, och gick därifrån. Jag fick det jag skulle ha till ett bättre pris, och slapp sponsra en butik med otrevlig personal. Lustigt nog är den butiken stängd numer, medan resten av kedjan expanderar...

Jag klurade på om jag skulle dra till Södertälje idag, men utförsäljning, innebär det att dom säljer loss det dom har till ordinarie pris, eller är det 10%, 20% eller 50% rabatt? Och vad har dom i butiken, lite gamla oljefilter till Honda och en sidoväska till en Shadow, eller har dom kläder och blandade tillbehör också?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Precis!
Eller, ändå mer nasty - prova ut det man vill ha och få hjälp att hitta rätt storlek lokalt, för att sedan beställa globalt. Stimulerande miljö att jobba i...

Ja det är inte ok, alls. Provar man i butik, handlar man i samma butik.
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top