Ny här med lite frågor

Lh74

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2019
Ort
BODEN
Hoj
Ingen än
Hej är ny här, jag är en tjej på 44 år som är fast besluten att äntligen förverkliga min dröm om mc kort (A2) till nästa sommar, men jag har några frågor,
Jag gjorde syntestet igår utan problem och håller nu på fylla i hälsodeklarationen, jag har två st vid behovs mediciner , en insomnings och en mot ångest, kommer detta bli ett problem vid ansökan om lämplighetsintyg?

Mvh
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ring och hör vad dem säger på transportstyrelsen, dom bestämmer om du är lämplig på hoj ute i trafik.
Kul att du siktar på att köra hoj, tog också mitt sent (32 år)
Lycka till. :hej
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Har du tänkt bara ta A2? Tänk om, du kommer troligen använda samma övningskörningshoj för A och A2 bara att A2an är elektroniskt strypt. Teorin är också densamma.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det krävs ganska allvarliga sjukdomstillstånd eller ett dokumenterat beroende av alkohol/läkemedel/droger för att sätta käppar i hjulen för lätta behörigheter som exempelvis MC.
Det du beskriver ska inte vara något hinder.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Om du får köra bil med dina mediciner så bör du få köra MC också.
Läs på förpackningen och kolla med din läkare, tror inte det kommer vara ett problem.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Att köra mc är bästa ångestmedicinen, så det är egentligen ett ickeproblem. :)

Och gå direkt på A-kort. Du kommer inte ångra dig.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Lh74

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2019
Ort
BODEN
Hoj
Ingen än
Ok tack för infon, får nog fundera över om det blir A då istället
 

Lh74

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2019
Ort
BODEN
Hoj
Ingen än
Tack för tipsen , ser på era svar att det kanske är lika bra att sikta på A iställlet när jag ändå är på g (om det inte är mycket svårare än A2)
Skulle medicinerna bli ett problem så kommer jag be min läkare stryka dom ur min lista för kortet ska jag ha, nu är alla barnen stora och det är min tur!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kör hårt och skippa A2. Det är A du ska ha! :yoparty
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Tack för tipsen , ser på era svar att det kanske är lika bra att sikta på A iställlet när jag ändå är på g (om det inte är mycket svårare än A2)
Skulle medicinerna bli ett problem så kommer jag be min läkare stryka dom ur min lista för kortet ska jag ha, nu är alla barnen stora och det är min tur!

Välkommen till en underbar hobby! :rock
Jag var med min systerson till hans uppkörning för A-kort (han hade A2 tidigare) tidigare i somras.
Samtidigt skulle hans kompis köra upp för A2 och hade beställt en uppkörningshoj av den körskola han hade anlitat för körövningar.
Men det visade sig att de råkat ställa fram en A-hoj istället för en A2-hoj.
Det är exakt samma modell och körningen är identisk men den ena är strypt, den andra är det inte. Och strypningen gör det varken lättare eller svårare att lära sig köra. Men man får så klart inte köra upp på en ostrypt hoj om man ska ta mellanklasskort.

Med det sagt, ta A-kortet istället för A2. Du kan ändå välja att köpa en A2-hoj men du är inte begränsad till dem.
Priset för körkortet är detsamma, körövningarna, teorin och uppkörningen likaså, du slipper bara fundera på vilka hojar du inte får köpa eller köra.

(Och kompisens uppkörning gick bra, han lånade systersonens mellanklassare som han körde till uppkörningen på. Trots att kompisen aldrig suttit på hojen klarade han både körbanan och trafiken.)
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Lämpligheten påverkas inte av mediciner generellt, undantag finns dock. Handlar mer om diagnoserna bakom medicinerna, tex om man är diabetiker med dåligt blodsockerkontroll, begynnande eller fullminant demens eller neurologisk sjukdom som påverkar syn, koordination, omdöme etc, epilepsi och även alkohol/drogmissbruk.

Hade en insomningstablett vid behov varit grund för olämplighet hade jag och mina kollegor varit tvungna att skriva intyg på majoriteten av våra patienter :)
 

Lh74

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2019
Ort
BODEN
Hoj
Ingen än
Lite uppdatering, idag kom lämplighetsintyget beviljat med posten :banana
Blir att plugga i vinter å sen börja övningsköra för A till våren
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Lite uppdatering, idag kom lämplighetsintyget beviljat med posten :banana
Blir att plugga i vinter å sen börja övningsköra för A till våren

Lycka till. Du kommer inte att ångra dig. Att ge sig ut på en motorcykeltur är för mig en av de bästa metoderna för att känna glädje och må bra.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top