Någon som kan Motocross ktm sx125 och sx85

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Har plötsligt fått stopp när jag körde min 125a. Bytte stift, ny växel olja, nytt filter. När jag kickar så händer inget, stift skitigt men tänder. Likadant med grabbens 85a bytte stift o den gick igång några sekunder , så fort jag gasa lätt dog den o går ej igång igen.. snälla finns d någon här som vet vad problemet är så vore jag tacksam för all hjälp jag kan få.
:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är där fin gnista och den tänder till men dog på gas så är ju första misstanken förgasaren. Stått mycket och gammal soppa? Satt igen något munstycke?

Första felsökningen tycker jag är startgas. Startar den lätt men dör efter någon sek när den brännbara gasen är slut så kan man skulle på förgasaren. Är det fortsatt stendöd så pekar det på tändningen.
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Tack! Nej de e ny soppa på båda. Plockat ner förgasare och ska rengöra dem, hur gör man det? Medel??
Var sprutar man isf in startgas? Jag e rätt ny på detta. Skulle bli en kul far o son sport. Har ej råd o lämna in till verkstad samt jag vill gärna lära mig hur d funkar.
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Tändnignen, ska man byta tändhatt isf?
Min liksom bara dog på banan. Har rätt stift. Likaså grabbens. Var soppa torsk men tankade efter tvätt och den funkade i 20 sek sen tvär dog.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tändnignen, ska man byta tändhatt isf?
Min liksom bara dog på banan. Har rätt stift. Likaså grabbens. Var soppa torsk men tankade efter tvätt och den funkade i 20 sek sen tvär dog.

Börja inte byta saker på måfå, det brukar mest bli dyrt.....

Man plockar av luftfiltret och sprutar in startgas i luftburken och kickar samtidigt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag kan inte mycket om motorer.
Men har båda cyklarna stannat nästan samtidigt? Känns konstigt.
Om det är så borde det varit något fel på bensinen. Är du säker på att fått till rätt blandning med tvåtakt oljan?
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Ok, men fått höra att d kan skada kolven, ngt du vet stämmer? Eller de e ingen fara. Låt oss säga det ej går med startgas, vad kan det isf vara. ?
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Ja blandningen ska va den samma. Kört på den blandningen hela tiden. Funkat bra då.
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Inte samtidigt. Med en veckas mellanrum. Samma procedur. Bara slutade o vägra starta. Men båda e döda nu startar ej alls.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kolla med startgas.
Hjälper inte det: kolla så reedventilerna är hela

Man måste börja någonstans.

Är gnistan fin med nytt stift och inget hjälper så av med cylindern och kolla.
Vad menas med "stift skitigt men tänder"?
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
tjerna. jo skitigt menar jag med oljigt. men putsa av de så staratde den i någr sek.
Kickade igång 85an och den gick igång efter några kickar, men sen bara dog. precis som den ej fick soppa....
Min 125a rengjorde jag förgasaren, och nytt stift (enligt bruksvisning) den startar inte alls. ska köpa startgas och pröva imorn som ni säger. Men fattar ej varför det händer, grabben kör inte hårt med sin. Och bensinen är den samma som alltid. om startgas ej går vad kan då gått fel el sönder??:va:va
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
När jag körde enduroslinga på vintrarna med en gammal 250cc cross så sköt den stift ofta, jag tror det berodde på att den gick för fett iom att det var halt, stenhårt underlag och för fisiga påslag på gasen. På crossbana på somrarna gick den alltid bra. Mina stift var dock heldöda, bara att byta och köra en halvtimme till.

Kan vara kolven som gett upp också, har du kompression? Men börja du med startgas.
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Ska kolla startgas imorn . Men fattar ej grabbens, startar efter den varit stilla men dör efter 20 sek... återkommer.
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Startgas gick ej heller. Nu slog d mig jag lagt i 1 l växel låds olja, o ser nu den ska ha endast 0.5 dl ! Så den tömms nu. Men min 125a startar ej heller med gas. Och gnista finns.... vad kan va fel. Och ngn som vet hur mkt vx olja 125a ska ha?? Tack alla som e på min tråd med tips.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ingen expert men det är ju lite konstigt att den inte tänder på startas om du har gnista, gjorde du som Boris sa tog loss luftfiltret och sprutade in direkt i luftburken, förgasaren och sen testat kicka direkt utan luftfilter?

Då du satt i nytt tändstift är det torrt eller blött då du provat starta och tar ur den igen? Är det torrt får hojen inte bränsle, är det blött tänder den inte?

Kan man känna att man har komp? Att man har motstånd då man kickar behöver väl inte betyda väl inte att man har nog med komp i motorm. Skulle nog vara bra med att testa kompen med kompprovare, ska man inte byta kolvar hyfsat frekvent i såna där maskiner har du koll på när det är gjort?

Är väl lite konstigt om bägge maskinerna ger upp hyfsat samtidigt men det kan väl hända.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ta loss topparna o kolla om dom har nypt. Sitter kolvringen fast har du lite komp men dom startar inte.

Lättast är att börja med att ta av avgassystemet och kolla upp i avgas porten med en ficklampa.

När du kollar i avgas porten så ber du någon sakta dra kicken nedåt så kolven paserar porten långsamt så du hinner se om kolven är repig.

Är kolven repig så tar du av toppen som nästa steg.

Är cylindern repig? Sitter det alu rester på cylinder väggen?

Gör det det ovanstående är det bara att ta av cylindern för mera noggran besiktning.



Lägger bägge två av samtidigt så är det bränslet som felet ligger i.

Tankat diesel? Folk gör det misstaget varje dag.

Tankevurpa med %? som farbror melker sa.

Fel dunk, vatten i, som exempel.
 

KtmFarochson

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm Sx 125cc (2005)Mx och Ktm Sx 85cc (2008)
Bränsle stämmer, tankar även bilen men 95 så brukar ha med dunken till hojjarna med så de e lugnt. Men ja på min 125 så e nog stiftet torrt vill jag påstå. Men den starta inte ens lite. Men grabbens går igång men dör inom 3 sek... Har prövat st gas direkt in i förgasaren o filter borttaget men utan lycka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top