Bättre gnista med tändhatt av?

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Upptäckte något som verkar skumt för mig. Har en gammal 80-talare som brukar ha ojämn tomgång när den stått still några veckor. Idag kände jag på avgasrören att cyl 4 var kall.
Drog loss tändhatten och när jag hade den en cm från tändstiftet började den hoppa igång på 4:an också och tomgången ökade. Satte jag på tändhatten så började den misstända.
Upprepades flera ggr. Jag är inget elektronikproffs men för mig verkar det underligt att det blir bättre gnista med tändhatten av.

Kan någon förklare fenomenet?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur pigg och fräsh är tändhatten? Det kan ju vara så illa att den är sopslut och när du trycker ner den blir det så mycket krypströmmar att det jordar i blocket istället för att ge en gnista.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedan kan du ha en rolig kompis.. drar man ett fett blyerts
Streck längs isolatorn kan man få gnistan att gå mellan tändhatten och tändstiftets förskruvning på isolatorns utsida

Då misständer motorn.
 

Lasseåmål1

Medlem
Gick med
2 Apr 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR 800
Upptäckte något som verkar skumt för mig. Har en gammal 80-talare som brukar ha ojämn tomgång när den stått still några veckor. Idag kände jag på avgasrören att cyl 4 var kall.
Drog loss tändhatten och när jag hade den en cm från tändstiftet började den hoppa igång på 4:an också och tomgången ökade. Satte jag på tändhatten så började den misstända.
Upprepades flera ggr. Jag är inget elektronikproffs men för mig verkar det underligt att det blir bättre gnista med tändhatten av.

Kan någon förklare fenomenet?

Det stämmer att gnistan blir starkare, vanligt problem på gamla bilar på 60 talet att man testade så! Troligen blir det en ökad spänning när strömmen i te laddar ur direkt, utan liksom laddar upp å sedan urladdning till stiftet! Har fått det här förklarat för mig av en expert en gång men kommer inte ihåg allt!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Tändhattar o kablar ser nya ut men behöver såklart inte vara det.

Beställer nytt så får vi se.

Tack för svaren båjjs.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Börja med att byta stiftet. Om isoleringen är dålig i stiftet kan det bli som Lasseåmål skriver. Stift är förbrukningsvara.
Var också försiktig med att lyfta tändhatten när motorn är igång. Spänningen blir högre än under drift och kan skada isoleringen i tändspolen.
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Börja med att byta stiftet. Om isoleringen är dålig i stiftet kan det bli som Lasseåmål skriver. Stift är förbrukningsvara.
Var också försiktig med att lyfta tändhatten när motorn är igång. Spänningen blir högre än under drift och kan skada isoleringen i tändspolen.

Stiften är bytta för 50 mil sedan. Misständning fanns före och efter stiftbyte.
Beställde ett komplett kit med spolar, kablar och hattar igår.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Gnistan blir mer koncentrerad eftersom du behöver komma upp i en högre spänning innan det slår över ner till stiftet, det finns naturligtvis ett avstånd när det inte orkar slå över någon gnista längre, men innan dess så kommer gnistan att bli mer koncentrerad.
Att det inte tänder på den cylindern på tomgång kan ha ett antal orsaker, dålig synkade/slitna förgasare så att du får fel blandning på den cylindern, dålig komp....
Testa att byta plats på två stift resp tändkablar för att se om felet är kopplat till en specifik cylinder eller följer med stift eller kabel/tändhatt.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Förlåt om jag kapar tråden.

Det marknadsförs en del tändspolar som hävdar högre effekt. Givet att det stämmer, och är möjligt med tex större stator och mer energi till en gnista, skulle det spela någon som helst roll om man jämför med en gnista som är god nog att antända blandningen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
mer energi till en gnista, skulle det spela någon som helst roll om man jämför med en gnista som är god nog att antända blandningen?

Nä. Blandningen tänds eller inte tänds. Har man misständning kring varvtalet för maxvrid (högst dynamisk kompression) är det läge att knacka ihop gnistgapet eller montera saftigare tändspole.

T.ex. en luft/olje-gixxer 1127 med 130 hästar original klarar av ca 400 turbo-hästar innan man behöver bekymra sig om tändningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver:
Drog loss tändhatten och när jag hade den en cm från tändstiftet började den hoppa igång på 4:an också och tomgången ökade. Satte jag på tändhatten så började den misstända.
Upprepades flera ggr. Jag är inget elektronikproffs men för mig verkar det underligt att det blir bättre gnista med tändhatten av. slut citat

Skit på insidan av tändhatten som leder strömmen ner mot tändstiftmuttern ?
När du lättade på tändhatten blev enklare vägen över stiftet.
Bara tvåa för det skrev Hoztic redan i #2....:rodnar
Alternativt
Spricka i tändhatten fylld med fukt. När du lättade på tändhatten så hade sprickan ingen bra motordel (ventilkåpa)
att hoppa över gnistan till.

Byt tändhatt och gärna tändkabel. För överslaget till motorn kan också gå genom spricka i tändkabeln.

Och byt till nytt tändstift.
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Nu har prylarna landat. :tummenupp

n8q5gyO.jpg
[/IMG]
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top