Skitdag i stockholmstrafiken

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du menar typ som att vara 23 år och sitta på en r-hoj? Det verkar ju gå sådär...

Jo. Det finns ju en anledning till att unga manliga förare på supersporthojar är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.
Om jag inte minns fel så såg jag för några år sedan statistik som sade att dom stod för mindre än 10% av hojbeståndet men ca 50% av dödsolyckorna.

Och eftersom jag själv en gång var under 24 så förstår jag varför det ser ut så. Jag var med facit i hand inte riktigt klok. Jag hade egentligen bara behövt en strömbrytare som reglerade gasen för dom lägen som var mellan tomgång och fullgas använde jag sällan. Nu är jag snarast förvånad att jag överlevde dom första åren med körkort.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, kan kan dom ju, men gör dom det? Dels är det ju som sagt inte mätbara värden, Polisen har ju sen tiotalet år fokus på fortkörning, det är både lönegrundande och statistiskt namnam för både politiker och polischefer, för att inte tala om Tragikvärket.

Min högst personliga bild är att respekten för Polisen har försvunnit. För några år sedan så märktes det om det var en polisbil ute på dom större vägarna runt Stockholm, det blev ett märkbart annat tempo, och det var tomt framför polisbilen, för ingen körde om. Idag är det som vilken annan bil som helst, ingen bryr sig, och att köra om en målad polisbil i skyltat med rejäl moms verkar ju inte bekomma folk heller. Och då är ju inte hastigheten i sig problemet, utan den totala disrespekten för lag och ordning, och uppträdande i trafikmiljön.

Men visst, ut med bilar med dashcam, och filma alla som struntar i blinkers, sitter med ansiktet i mobilen osv, och sen är det ju bara att kolla upp bilens ägare, matcha dennes körkortsbild mot filmen och skicka ut böter. Nu är jag visserligen en anhängare av det personliga mötet, det svider mer att bli stoppad och utskälld än att bara få en räkning 3 månader senare. Eller så publicerar Polisen, Transportstyrelsen, åklagaren eller Länsstyrelsen varje vecka dom som har fått böter på FB, sin hemsida, Twitter och Insta, det är ju ändå publika uppgifter, så kanske det inte är så jävla kul att få höra det jämt. Det sägs ju att unga idag dricker mindre för att dom är rädda för att göra bort sig och bli uthängda på sociala medier, då kanske man kan göra samma sak med dåligt trafikbeteende :tummenupp

Nej. Dom gör det inte i någon större utsträckning. Dels för att det är smaskigare att ha ett nyckeltal som säger att man ska låta 100 människor blåsa i alkometern (Vilket ju förvisso är ett bra mål i sig) eller att fånga ett visst antal fortkörare än att stoppa och prata med folk som beter sig dumt.
En annan del av det är troligen att det inte finns lika mycket trafikpoliser numera vilket leder till att dom faktiskt inte ser så mycket längre. Dom som inte är trafikpoliser är ju oftast på väg någonstans och har då föga intresse att stoppa någon som gör ett illa genomtänkt filbyte.

Så nej. Dom gör det inte. För ett antal år sedan så gjorde dom sådant och då var det också ett annat klimat i trafiken. Polisens uppdrag att synas för att förebygga dumheter har i viss mån prioriterats ned vad gäller trafik och det kan jag tycka är lite synd sett i perspektivet att det gör att folk beter sig som idioter i trafiken.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top