Skitdag i stockholmstrafiken

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Vilken skitdag jag haft i Stockholmstrafiken idag. Det börjar med att jag tar hojen från jobbet. Åker in i första rondellen på väg hem. Är helt ensam i rondellen. När jag är nästan igenom rondellen så står en bil och väntar på att köra in i rondellen. Han väntar tills jag kommer och kör sedan ut rakt framför mig. Jag vet inte hur, men jag lyckades göra någon typ av manöver och undviker att krasha rakt in i sidan på honom. Åker hem och hoppar in i bilen istället för att göra några ärenden. En sträcka på några mil som visar sig vara en orgie av bilister som beter sig vårdslöst i trafiken. Folk försöker köra så nära varandra som möjligt i 80km/h, byter fil utan att blinka eller att kolla om det evetuellt är någon som kommer att dö om dom byter fil just då. Flera tillfällen där andra trafikander fick stå på bromsen bara för att någon inte kunde vänta 2 sekunder med att köra ut framför någon annan. En snubbe i en BMW som verkade ursinnig och inte kunde förstå att han var ganska ensam om att försöka köra i 130 på en 90-väg med en ringlande kö som rullade i 50km/h.
.Idag var typ första gången på alla år jag haft körkort av något slag då jag fick känslan av att det är ju för fan helt livsfarligt att åka både bil och motorcykel i den här stan. Jag tappade helt lusten att ge mig ut på nån kvällstur senare. Är det eventuellt nån ny viral youtube-challange som är poppis just nu som går ut på att man ska köra bil med ögonbindel i rusningstrafiken?
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Välkommen tillbaka efter Semestern :D Det är ju bråttom nu....
Men håller helt med:gnissla något har hänt med bilisterna i Stockholm,

Kan oxå tala om att det är något sorts Taxi race från Arlanda mot stan vid 04-05,00 varje vardags morgon.
Där går det galet fort kan jag lova:dummer
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
En helt vanlig dag i Stockholmstrafiken, med andra ord? Väjningsplikt, blinkersanvändning eller den minsta gnutta respekt för andra trafikanter existerar helt enkelt inte här. För en del, alltså.

Vilket väcker min gamla tanke att ingen - inte en käft - skulle få sin b-behörighet så lättvindligt, utan att först ha tagit vägen via en förenklad men grundläggande a-kortsutbildning...

Mina 50 cent
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sådär har det blivit i Göteborg också. Noll respekt för andra, noll systemtänkande och noll förutsägbarhet.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Efter att ha lugnat ner mig lite så är det ju förståss som ni säger. Det här var nog inget mer extremt än vanligt, jag hade nog vant mig vid att det varit lite lugnare senaste veckorna när många var på semester fortfarande. Det var första gången som jag var så nära på att bli rammad av en bil i rondellen när jag åker hoj, men när jag tänker efter så händer det varannan dag när man tar bilen till jobbet att nån dåre kör ut framför en i rondellerna. Hur som helst...Ta det lugnt där ute, och glöm inte Stockholmsbilisternas måtto: "kör så nära varandra ni kan, annars kanske nån annan hinner först fram":arsele
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där kommer bara att bli värre.
Jag skulle påstå att en stor del av problemet är att man under många år hävdat att hastigheten är det enda som är viktigt. Allt annat är oviktigt. (Vilket det i stort sett är enligt nollvisionen).
Därav blir det ju så att eftersom principbudskapet är att man inte behöver bry sig så bryr sig folk mindre och mindre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där är väl standard i de flesta svenska städer? Problemet är trafikkompetens hos fordonsförare, inget annat.

Stockholm är inte ens en stor stad - trafiken i tex Paris eller London funkar ju betydligt bättre på alla sätt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där kommer bara att bli värre.
Jag skulle påstå att en stor del av problemet är att man under många år hävdat att hastigheten är det enda som är viktigt. Allt annat är oviktigt. (Vilket det i stort sett är enligt nollvisionen).
Därav blir det ju så att eftersom principbudskapet är att man inte behöver bry sig så bryr sig folk mindre och mindre.

Skulle gärna vilja att du har fel men med Noll Vision kommer hastigheterna att sänkas ytterligare och rattsurfarna känner sig ännu bättre och säkrare bakom ratten… :(
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skulle gärna vilja att du har fel men med Noll Vision kommer hastigheterna att sänkas ytterligare och rattsurfarna känner sig ännu bättre och säkrare bakom ratten… :(

Ja. Tyvärr är det nog så. Jag märker själv att om det går riktigt sakta så är risken större att jag slappnar av så mycket att jag börjar sitta och fundera på annat än körningen vilket ju såklart inte är bra. Man ska vara fokuserad på körningen när man kör.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det där kommer bara att bli värre.
Jag skulle påstå att en stor del av problemet är att man under många år hävdat att hastigheten är det enda som är viktigt. Allt annat är oviktigt. (Vilket det i stort sett är enligt nollvisionen).
Därav blir det ju så att eftersom principbudskapet är att man inte behöver bry sig så bryr sig folk mindre och mindre.
Allt handlar ju om mätbara värden, du kan lagstifta om hastigheter, du kan hålla hastigheter, det går att mäta hastigheter, det går att bötfälla på hastighetsöverträdelser, och du kan bygga upp statistik. Men hur gör du det med något så subjektivt som trafikbeteende och moral?

Dessutom, vilka poliser ska åka runt och tycka om folks beteenden? Du kan ju inte lagföra någon för att personen kör illa, vårdslöshet kräver en hel del trots allt, åtminstone så länge det inte har hänt en olycka, och dom har ju verkligen inte tid att stå och göra livet surt för den som genar lite kreativt här och var i någon timme.

Allt är ju egocentriskt idag, från selfiehysterin till trafikbeteendet, ingen tänker på gruppen eller systemet längre. Händer det en olycka är det ju större prio på att fota och filma för att jaga likes än att hjälpa till, lämna plats för räddningstjänsten, visa hänsyn osv. Man önskar ju nästan att karman slog till någon gång, och att en sån person behöver hjälp, men bara möts av mobilkameror, och ingen ringer 112, för det har ju Någon Annan redan gjort :tummenupp

Men inom en snar framtid så har vi ju alla elektronisk fotboja i trafiken, så varenda gång du kör över ett vitt streck, lite för fort eller kanske inte perfekt miljövänligt, så får du en elektronisk bot.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja. Tyvärr är det nog så. Jag märker själv att om det går riktigt sakta så är risken större att jag slappnar av så mycket att jag börjar sitta och fundera på annat än körningen vilket ju såklart inte är bra. Man ska vara fokuserad på körningen när man kör.

Därför har vi som kör vårat fordon inte problem på Autobahn till skillnad från de som bara åker med har...
Om det vore farten som dödar skulle det vara masslakt på Autobahn. :fakta

Min dam, som kör med städat än vad jag gör, känner sig mer säker på Autobahn än på Essingeleden. Och det i farter som skulle innebära körkortsindragning i Sverige! :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Allt handlar ju om mätbara värden, du kan lagstifta om hastigheter, du kan hålla hastigheter, det går att mäta hastigheter, det går att bötfälla på hastighetsöverträdelser, och du kan bygga upp statistik. Men hur gör du det med något så subjektivt som trafikbeteende och moral?

Dessutom, vilka poliser ska åka runt och tycka om folks beteenden? Du kan ju inte lagföra någon för att personen kör illa, vårdslöshet kräver en hel del trots allt, åtminstone så länge det inte har hänt en olycka, och dom har ju verkligen inte tid att stå och göra livet surt för den som genar lite kreativt här och var i någon timme.

Allt är ju egocentriskt idag, från selfiehysterin till trafikbeteendet, ingen tänker på gruppen eller systemet längre. Händer det en olycka är det ju större prio på att fota och filma för att jaga likes än att hjälpa till, lämna plats för räddningstjänsten, visa hänsyn osv. Man önskar ju nästan att karman slog till någon gång, och att en sån person behöver hjälp, men bara möts av mobilkameror, och ingen ringer 112, för det har ju Någon Annan redan gjort :tummenupp

Men inom en snar framtid så har vi ju alla elektronisk fotboja i trafiken, så varenda gång du kör över ett vitt streck, lite för fort eller kanske inte perfekt miljövänligt, så får du en elektronisk bot.

Förr, när vi hade en trafikpolis, gjorde man faktiskt så! :7peta

Korta avstånd kan filmas, att inte använda blinkers innan sväng eller filbyte kan filmas, omkörning trots möte kan också filmas och att plocka rattsurfare är inte svårt så det går att göra om man vill! :fakta
Men Tragikvärket vill inte! :huvet
För som du säger, allt ska mätas i siffror i dagens samhälle och 2 km lägre medelhastighet kan man mäta men att säkerhetsavståndet och blinkersanvändningen ökat är svårare. Och särskilt när Noll Vision inte bygger på förebyggande arbete utan att en olycka får hända men inte ska betyda död eller allvarlig skada... :(

Jag dyster? :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förr, när vi hade en trafikpolis, gjorde man faktiskt så! :7peta

Korta avstånd kan filmas, att inte använda blinkers innan sväng eller filbyte kan filmas, omkörning trots möte kan också filmas och att plocka rattsurfare är inte svårt så det går att göra om man vill! :fakta
Men Tragikvärket vill inte! :huvet
För som du säger, allt ska mätas i siffror i dagens samhälle och 2 km lägre medelhastighet kan man mäta men att säkerhetsavståndet och blinkersanvändningen ökat är svårare. Och särskilt när Noll Vision inte bygger på förebyggande arbete utan att en olycka får hända men inte ska betyda död eller allvarlig skada... :(

Jag dyster? :(
Ja, förr ja, det var bättre förr :fakta

Jag håller alltid skyltat förbi fartkameror och över såna där hastighetsmätarsladdar dom lägger ut ibland (utom med trampcykeln :hihi), jag vill inte bidra till hysterin. Men, gör jag rätt? Om majoriteten håller hastighetsgränsen, så att medlet är säg, 68 på en viss 70-väg, mätarhastighet osv, men det ändå händer en olycka, för att någon kör på fyllan, rattsurfar, drar en handtralla eller somnade med nyllet i burgare, kommer dom då sänka hastigheten ännu mer, eftersom ett snitt på 68 uppenbarligen var alldeles för fort? Eller är det bättre att blåsa förbi med lätt moms, och visa att trots att medlet ligger 15 knyck över skyltat så händer det inga olyckor?

Det är ju återigen den där jävla statistiken, dom tittar ju bara på medelvärdet, inte om just det fordon som orsakade olyckan körde för fort eller inte, eller höll skyltat men inte anpassade hastigheten. Om jag sätter på en könsorganformad takbox på bilen måste jag väl kunna köra hur fort jag vill, för statistiskt sett så har väl ingen bil med en sån takbox någonsin varit med om en olycka i Sverige, eller ens internationellt? :D

Näe, du är nog inte så dyster, du tittar bara upp från din mobil och ut på verkligheten...
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Intressant, jag upplevde exakt samma sak igår i Sthlms-trafiken :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Allt handlar ju om mätbara värden, du kan lagstifta om hastigheter, du kan hålla hastigheter, det går att mäta hastigheter, det går att bötfälla på hastighetsöverträdelser, och du kan bygga upp statistik. Men hur gör du det med något så subjektivt som trafikbeteende och moral?

Dessutom, vilka poliser ska åka runt och tycka om folks beteenden? Du kan ju inte lagföra någon för att personen kör illa, vårdslöshet kräver en hel del trots allt, åtminstone så länge det inte har hänt en olycka, och dom har ju verkligen inte tid att stå och göra livet surt för den som genar lite kreativt här och var i någon timme.

Allt är ju egocentriskt idag, från selfiehysterin till trafikbeteendet, ingen tänker på gruppen eller systemet längre. Händer det en olycka är det ju större prio på att fota och filma för att jaga likes än att hjälpa till, lämna plats för räddningstjänsten, visa hänsyn osv. Man önskar ju nästan att karman slog till någon gång, och att en sån person behöver hjälp, men bara möts av mobilkameror, och ingen ringer 112, för det har ju Någon Annan redan gjort :tummenupp

Men inom en snar framtid så har vi ju alla elektronisk fotboja i trafiken, så varenda gång du kör över ett vitt streck, lite för fort eller kanske inte perfekt miljövänligt, så får du en elektronisk bot.

Det finns många andra trafikbeteenden som går att ha koll på också. Exempelvis går det att filma när någon inte håller avstånd och på så vis styrka brott (för det är ju faktiskt ett brott), Det går likaså att bötfälla för underlåtenhet att använda körriktningsvisare vid filbyte mm.
Och rent allmänt. Om polisen identifierar någon som beter sig illa i trafiken så har dom faktiskt full rätt att stoppa fordonet och ta ett snack. Och jag är övertygad om att dom allra flesta förare faktiskt tänker till lite extra om man blir stoppad av polisen som vänligt påpekar att man nog inte beter sig helt lämpligt i trafiken. För ingen tycker att det är jättekul att bli stoppad av polisen även om man inte får böter.

Fler synliga polisfordon i trafiken gör nog också att folk sköter sig bättre.

Men som det ser ut idag så är det ju tyvärr så att eftersom man ersätter trafikpoliser med fartkameror så blir det färre och färre polisbilar i trafiken vilket gör att risken för att få en pratstund med polisen för att man betett sig olämpligt är i stort sett försumbar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Därför har vi som kör vårat fordon inte problem på Autobahn till skillnad från de som bara åker med har...
Om det vore farten som dödar skulle det vara masslakt på Autobahn. :fakta

Min dam, som kör med städat än vad jag gör, känner sig mer säker på Autobahn än på Essingeleden. Och det i farter som skulle innebära körkortsindragning i Sverige! :)

Nej. Så är det ju. På Autobahn är det ju ett absolut krav att du faktiskt är förare. Är man frånvarande så riskerar det att straffa sig hårt med allvarliga konsekvenser. Gör man fel i 150-200 så blir ju följderna värre vilket gör att man faktiskt är tvungen att skärpa sig.

Det får mig osökt att tänka på ett uttalande från en ansvarig för säkerhetsutveckligen hos någon av dom större biltillverkarna för en massa år sedan där han sade att det enda sättet att få folk att sluta krocka vore att sätta en spetsig kon i mitten av ratten på alla bilar. På så sätt skulle alla förare hela tiden vara medvetna om att ett misstag skulle vara ödesdigert och därmed skulle dom skärpa sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej. Så är det ju. På Autobahn är det ju ett absolut krav att du faktiskt är förare. Är man frånvarande så riskerar det att straffa sig hårt med allvarliga konsekvenser. Gör man fel i 150-200 så blir ju följderna värre vilket gör att man faktiskt är tvungen att skärpa sig.

Det får mig osökt att tänka på ett uttalande från en ansvarig för säkerhetsutveckligen hos någon av dom större biltillverkarna för en massa år sedan där han sade att det enda sättet att få folk att sluta krocka vore att sätta en spetsig kon i mitten av ratten på alla bilar. På så sätt skulle alla förare hela tiden vara medvetna om att ett misstag skulle vara ödesdigert och därmed skulle dom skärpa sig.

Du menar typ som att vara 23 år och sitta på en r-hoj? Det verkar ju gå sådär...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns många andra trafikbeteenden som går att ha koll på också. Exempelvis går det att filma när någon inte håller avstånd och på så vis styrka brott (för det är ju faktiskt ett brott), Det går likaså att bötfälla för underlåtenhet att använda körriktningsvisare vid filbyte mm.
Och rent allmänt. Om polisen identifierar någon som beter sig illa i trafiken så har dom faktiskt full rätt att stoppa fordonet och ta ett snack. Och jag är övertygad om att dom allra flesta förare faktiskt tänker till lite extra om man blir stoppad av polisen som vänligt påpekar att man nog inte beter sig helt lämpligt i trafiken. För ingen tycker att det är jättekul att bli stoppad av polisen även om man inte får böter.

Fler synliga polisfordon i trafiken gör nog också att folk sköter sig bättre.

Men som det ser ut idag så är det ju tyvärr så att eftersom man ersätter trafikpoliser med fartkameror så blir det färre och färre polisbilar i trafiken vilket gör att risken för att få en pratstund med polisen för att man betett sig olämpligt är i stort sett försumbar.
Ja, kan kan dom ju, men gör dom det? Dels är det ju som sagt inte mätbara värden, Polisen har ju sen tiotalet år fokus på fortkörning, det är både lönegrundande och statistiskt namnam för både politiker och polischefer, för att inte tala om Tragikvärket.

Min högst personliga bild är att respekten för Polisen har försvunnit. För några år sedan så märktes det om det var en polisbil ute på dom större vägarna runt Stockholm, det blev ett märkbart annat tempo, och det var tomt framför polisbilen, för ingen körde om. Idag är det som vilken annan bil som helst, ingen bryr sig, och att köra om en målad polisbil i skyltat med rejäl moms verkar ju inte bekomma folk heller. Och då är ju inte hastigheten i sig problemet, utan den totala disrespekten för lag och ordning, och uppträdande i trafikmiljön.

Men visst, ut med bilar med dashcam, och filma alla som struntar i blinkers, sitter med ansiktet i mobilen osv, och sen är det ju bara att kolla upp bilens ägare, matcha dennes körkortsbild mot filmen och skicka ut böter. Nu är jag visserligen en anhängare av det personliga mötet, det svider mer att bli stoppad och utskälld än att bara få en räkning 3 månader senare. Eller så publicerar Polisen, Transportstyrelsen, åklagaren eller Länsstyrelsen varje vecka dom som har fått böter på FB, sin hemsida, Twitter och Insta, det är ju ändå publika uppgifter, så kanske det inte är så jävla kul att få höra det jämt. Det sägs ju att unga idag dricker mindre för att dom är rädda för att göra bort sig och bli uthängda på sociala medier, då kanske man kan göra samma sak med dåligt trafikbeteende :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top