Offroaddäck med prio på grus

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag kör med Tracker bak på min 701:a sedan några veckor tillbaka.

Klart nöjd med greppet i både gräs, lera, lösgrus och hårdpackat dito. Relativt dåligt grepp på asfalt - klart sämre än MT-21. Det är dock förutsägbart dåligt och släpper mjukt och kontrollerat. Som referens har jag tidigare kört TKC-80, MT-21, T-63 och Motoz Desert H/T.

Jag har inte kört med Tracker länge nog för att bilda mig en ordentlig uppfattning om livslängd, men så här ser det ut efter ca 75 mil med 50/50-körning;

View attachment 453706
View attachment 453707

Givet slitaget hittills så räknar jag med ca 200-250 mil ur ett bakdäck.

Oj, det där ser riktigt lovande ut Eidolon! En bild säger mer än 1000 ord. Drygt 200 mil är vad jag lyckades få ut ur mina TKC 80 på DR:en med 34,5 bänkade bakhjulshästar. Håller Tracker ens i närheten av detta miltal med 690/701-effekt så låter det verkligen som en het kandidat. Asfaltsgreppet är helt irrelevant för mig i detta avseende. De (oftast) korta transportsträckor jag behöver genomföra genomlids i 70-80 km/h för att inte överhetta eller förstöra klackarna i onödan.

Till 690:in har jag dubbla fälgar och därför skiftat lite fram och tillbaka mellan 908RR och MT21 beroende på åksällskap och ändamål. Eftersom jag slarvat med bokföringen har jag tyvärr ingen riktigt bra uppfattning om hur många mil respektive bakdäck rullat i dagsläget.

Är dock fortfarande lite sugen på input gällande Mitas C02 eftersom jag blev imponerad av bilderna efter Notrightriders Finlandseskapader. Skulle C02 kunna fungera som ett grusvägsdäck över längre distanser och ett billigare alternativ än D908 och nya Tracker som ett bättre alternativ till MT21 för surhålen och stigarna vore det ju perfekt! Frågan kvarstår dock om 120/90-18 gör att Mitasdäcket inte kommer till sin rätt på 690/701?

MVH BG
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det där var en klart intressant rekommendation Niklas. :Bugar
Verkar erbjuda allt fäste jag behöver. Frågan är väl då bara hur lång livslängden kan tänkas bli i jämförelse med t.ex. föregångaren AC10, Mitas C02 eller det enda som jag har egen erfarenhet av -Dunlop 908RR och MT21. Du får gärna återkomma med en recension när du hunnit bilda dig en uppfattning. Antar att det är på 790:n som du ska testa? Det dröjer nämligen ett tag till innan det blir dags för mig att beställa.

MVH BG

Jag kommer att testa dem på endurohojen nu först och när jag har kört slut på Karoodäcken på 790:n så blir eventuellt Tracker på den också.
Det är lite av en djungel det här med däck, eller egentligen inte vilken sorts däck man ska ha, snarare vilken typ av körning man ska göra, sen är det relativt enkelt att välja däck :)
Det vore najs med dubbla fälgar på 790:n också så att man kan gå 100/0 på respektive kategori...
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Oj, det där ser riktigt lovande ut Eidolon! En bild säger mer än 1000 ord. Drygt 200 mil är vad jag lyckades få ut ur mina TKC 80 på DR:en med 34,5 bänkade bakhjulshästar. Håller Tracker ens i närheten av detta miltal med 690/701-effekt så låter det verkligen som en het kandidat. Asfaltsgreppet är helt irrelevant för mig i detta avseende. De (oftast) korta transportsträckor jag behöver genomföra genomlids i 70-80 km/h för att inte överhetta eller förstöra klackarna i onödan.

Till 690:in har jag dubbla fälgar och därför skiftat lite fram och tillbaka mellan 908RR och MT21 beroende på åksällskap och ändamål. Eftersom jag slarvat med bokföringen har jag tyvärr ingen riktigt bra uppfattning om hur många mil respektive bakdäck rullat i dagsläget.

Är dock fortfarande lite sugen på input gällande Mitas C02 eftersom jag blev imponerad av bilderna efter Notrightriders Finlandseskapader. Skulle C02 kunna fungera som ett grusvägsdäck över längre distanser och ett billigare alternativ än D908 och nya Tracker som ett bättre alternativ till MT21 för surhålen och stigarna vore det ju perfekt! Frågan kvarstår dock om 120/90-18 gör att Mitasdäcket inte kommer till sin rätt på 690/701?

MVH BG

Jag är relativt snäll mot mina däck. Som referens minns jag att jag fick ut nästan 200 mil ur ett TKC-80 bak innan det var alltför slitet för min smak. Givet att det är samma miltal som du får ur däcket på en hoj med halva effekten så kanske mina 200 (förväntade) mil med Tracker är önsketänkande för dig :hihi
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag kommer att testa dem på endurohojen nu först och när jag har kört slut på Karoodäcken på 790:n så blir eventuellt Tracker på den också.
Det är lite av en djungel det här med däck, eller egentligen inte vilken sorts däck man ska ha, snarare vilken typ av körning man ska göra, sen är det relativt enkelt att välja däck :)
Det vore najs med dubbla fälgar på 790:n också så att man kan gå 100/0 på respektive kategori...

OT-varning, men jag är nyfiken; Hur kom det sig att du gick från 690:n till 790?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Klämde på Golden Tyre för grusåka. Skulle dock inte rekommendera längre asfaltsturer med dessa...

ffad6a8c9782477a7e45aa413d038465.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag är relativt snäll mot mina däck. Som referens minns jag att jag fick ut nästan 200 mil ur ett TKC-80 bak innan det var alltför slitet för min smak. Givet att det är samma miltal som du får ur däcket på en hoj med halva effekten så kanske mina 200 (förväntade) mil med Tracker är önsketänkande för dig :hihi
Jag är absolut ingen världsmästare på grus men har haft grushojar sedan 16-årsåldern och uppskattar när det går lite brett ibland, även om det som någon påpekade här knappast är det det effektivaste och snabbaste sättet att ta sig fram. Bra balans- och gaskontrollträning är det dock och väldigt nyttigt för asfaltsåkat dessutom. Viktigast är dock att det är så förbaskat kul.
:banana


Klämde på Golden Tyre för grusåka. Skulle dock inte rekommendera längre asfaltsturer med dessa...

ffad6a8c9782477a7e45aa413d038465.jpg
Ser ju riktigt greppiga ut de där Golden Tyre. Vilken modell har du valt och hur är hållbarheten på dem i jämförelse med det som diskuterats tidigare här i tråden? Verkar väl vara ganska populära borta i USA (och tydligen i Japan också om det är där du bor?) om jag fattat mina flyktiga besök på advrider-forumet rätt? Har inte hört eller sett att det pratas så mycket om dem här hemma dock.

Å tack alla för bra och givande tips på dedikerade offroaddäck!:bow
/BG
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
OT-varning, men jag är nyfiken; Hur kom det sig att du gick från 690:n till 790?

Lite OT då, ber om ursäkt här TS :)

Jag har haft 690 sedan den var ny 2014 och kört den mestadels på gruskurser och KNIX-kurser med SMC (med motardhjul på asfalt) men i och med att man "förädlar" hojen för sitt ändamål så blev den väldigt "smal" i sitt användande. Nerdrevad, extrema crossdäck och motsvarande bandäck för asfalt, något modifierad fjädring och inget som helst vindskydd gjorde att hojen bara kunde användas till just det som den moddades till. Det blev för nära enduro helt enkelt och i talt med att jag utvecklade endurokörningen med min KTM 300 så blev 690:n förpassad till just bara endurolight. Jag tappade hela vitsen med att även köra grusvägar och lite längre sträckor.

Jag testade en massa adventurehojar under 2018 och 2019, alltifrån KTM 1290 adv, 1190 Adv, 1090 Adv, Triumph Tiger 800 och 1200, BMW 1200 och 800 GS och antingen var de för stora och klumpiga, för tunga, för tråkiga eller helt saknade körglädje.

Så kom då 790:n och den var väldigt intressant eftersom KTM har en förmåga att tänka lite utanför lådan. De har lång erfarenhet av långlopp som Dakar och de vet hur man bygger cyklar som har en inbyggd körglädje. Vi (min sambo och jag) lånade och testade 790 adventure flera gånger under 2019 och vi visste bägge två att det var helt rätt så nu till 2020 så blev det så. Min sambo har en 790 Adventure R och jag slog till på en Advenrture R Rally eftersom jag har intresserat mig och jobbat med fjädring på hoj sedan mitten på 90-talet. Vi har knappt hunnit köra nånting eftersom snön fortfarande ligger på grusvägarna här upp i norr men i det lilla vi hunnit med så har hojarna verkligen levererat. Jag tror inte att det är så många som förstår hur stor skillnaden det är mot alla de andra adventurehojarna med tankens placering (som jag tyckte var skitful från början) och den väldigt rappa motorn.
790 Adv R är den första av de stora adventurehojarna som jag upplever kan köras som en endurohoj samtidigt som den är bekväm på längre asfalt och grustransporter...

Därför bytte jag :)

Ni kan ju kolla på Marco Iob hur man kan hantera en 790... :)

https://www.youtube.com/watch?v=KjHEd68Eiq4
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Lite OT då, ber om ursäkt här TS :)

Jag har haft 690 sedan den var ny 2014 och kört den mestadels på gruskurser och KNIX-kurser med SMC (med motardhjul på asfalt) men i och med att man "förädlar" hojen för sitt ändamål så blev den väldigt "smal" i sitt användande. Nerdrevad, extrema crossdäck och motsvarande bandäck för asfalt, något modifierad fjädring och inget som helst vindskydd gjorde att hojen bara kunde användas till just det som den moddades till. Det blev för nära enduro helt enkelt och i talt med att jag utvecklade endurokörningen med min KTM 300 så blev 690:n förpassad till just bara endurolight. Jag tappade hela vitsen med att även köra grusvägar och lite längre sträckor.

Jag testade en massa adventurehojar under 2018 och 2019, alltifrån KTM 1290 adv, 1190 Adv, 1090 Adv, Triumph Tiger 800 och 1200, BMW 1200 och 800 GS och antingen var de för stora och klumpiga, för tunga, för tråkiga eller helt saknade körglädje.

Så kom då 790:n och den var väldigt intressant eftersom KTM har en förmåga att tänka lite utanför lådan. De har lång erfarenhet av långlopp som Dakar och de vet hur man bygger cyklar som har en inbyggd körglädje. Vi (min sambo och jag) lånade och testade 790 adventure flera gånger under 2019 och vi visste bägge två att det var helt rätt så nu till 2020 så blev det så. Min sambo har en 790 Adventure R och jag slog till på en Advenrture R Rally eftersom jag har intresserat mig och jobbat med fjädring på hoj sedan mitten på 90-talet. Vi har knappt hunnit köra nånting eftersom snön fortfarande ligger på grusvägarna här upp i norr men i det lilla vi hunnit med så har hojarna verkligen levererat. Jag tror inte att det är så många som förstår hur stor skillnaden det är mot alla de andra adventurehojarna med tankens placering (som jag tyckte var skitful från början) och den väldigt rappa motorn.
790 Adv R är den första av de stora adventurehojarna som jag upplever kan köras som en endurohoj samtidigt som den är bekväm på längre asfalt och grustransporter...

Därför bytte jag :)

Ni kan ju kolla på Marco Iob hur man kan hantera en 790... :)

https://www.youtube.com/watch?v=KjHEd68Eiq4

Stiligt. Tack för utförligt svar!

Vi såg hur du tittade på Anders 790 i fjol, så det var kul att höra att du hittade hem med en sådan själv. Extra kul med Rally-varianten dessutom :yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Stiligt. Tack för utförligt svar!

Vi såg hur du tittade på Anders 790 i fjol, så det var kul att höra att du hittade hem med en sådan själv. Extra kul med Rally-varianten dessutom :yoparty

Det var efter att jag fått köra Anders hoj ganska mycket som jag insåg att 790 Adv skulle fylla mina behov på ett utmärkt sätt :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad har ni för uppfattning om att köra på asfalt med Michelin Starcross 5 Hard och Mitas C02? Har ca 3 km asfalt till grusvägarna då vägen som normalt tar mig ut på grusvägnätet fortfarande har 30-40 cm snö efter stora delar, är sen vår här. Grusvägarna som har varit plogade verkar vara torra och fina men de som varit oplogade är det snö kvar på på skuggsidan. Är ju ren transport det rör sig om men nöts dom väldigt fort om man kör asfalt försiktigt?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Vad har ni för uppfattning om att köra på asfalt med Michelin Starcross 5 Hard och Mitas C02? Har ca 3 km asfalt till grusvägarna då vägen som normalt tar mig ut på grusvägnätet fortfarande har 30-40 cm snö efter stora delar, är sen vår här. Grusvägarna som har varit plogade verkar vara torra och fina men de som varit oplogade är det snö kvar på på skuggsidan. Är ju ren transport det rör sig om men nöts dom väldigt fort om man kör asfalt försiktigt?

Mitas C02 har jag ingen erfarenhet av ännu men jag har kört ett hundratal mil med Stracross 5 fram på min 690 och är imponerad över hur hur snyggt och lite det slits för att vara så grovmönstrat. Så länge du håller dig under 80 km/h i timmen på asfaltstransporterna och undviker hårda inbromsningar så tror jag inte att du behöver bekymra dig bosse-l.

MVH BG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar lösa sig av naturen självt, där det var 40 cm snö i lördags är det farbart men man riskerar att spåra sönder vägen på vissa ställen. Låter ut bra, är väl hur som helst inte så sugen att ligga och köra fort med dessa däck på asfalt.

På två dagar har mesta snön farit
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Bakdäck till KTM 690 Enduro?



Intressant tråd och mycket väl underbyggda ställningstaganden av notrightrider. Sådant gillar jag.:tummenupp

Jag passar på att låna tråden och all grusexpertis här på forumet eftersom min fråga också gäller däck med fullt fokus på grus/offroad-åka. Men den här gången till en KTM 690 Enduro som jag införskaffade för ett år sedan efter att ha sladdat runt i 15 säsonger på en DR650SE skodd med huvudsakligen TKC80. I brist på effekt och bättre vetande tyckte jag att TKC80 funkade helt okey till DR:en eftersom jag hellre åkte brett än fort.:tungan

Med 690:in ville jag dock ha lite bättre fäste och fram föll valet på Starcross 5 hard efter att ha kört slut på det MT21 som föregående ägare monterat. Kan inte säga annat än att jag är toknöjd och det är precis som ni beskriver ett stort lyft i jämförelse med MT21 (och framförallt TKC80) ifråga om fäste. Dels på grus men framför allt i spår när det är lite blött och halt.

Min fråga gäller alltså nu därför främst ett lämpligt bakdäck...

Eftersom jag dessutom är ute efter den omöjliga ekvationen grepp OCH livslängd har jag uteslutit rena crossdäck.

Under fjolårssäsongen hann jag pröva MT21 bak. Upplevelsen var att det greppade riktigt bra rakt fram men i kurvor släppte det abrupt när jag kom ner till en viss nedläggningsvinkel under påslag. Jag vet inte om det beror på att det nästan verkar ha tätare mellan klackarna på sidorna än mitt på, eller om jag gjorde bort mig som gick ner på 130-bredd (från original 140) i en förhoppning om att få lite mer fäste. Kanske blir då däcket lite för platt och får inte tillräckligt mycket nabbutstick på sidorna?

Nåväl, hann även prova Dunlop D908RR i 140-dimension. Ett slitstarkt däck men som emellertid renderade i lite mer hjulspinn rakt fram än MT21 (och som oxå var lite sämre på att skotta upp mig ur surhål:D). Däremot höll det i bättre och släppte snyggare/snällare när jag vinklat omkull hojen några grader och jag upplevde det därför som mer förtroendeingivande än MT21 på grusväg. På minuskontot står också att D908 tyvärr är rätt dyrt i inköp.

Efter att ha läst notrightriders rekommendation av Mitas C02 blev jag sugen på att testa detta framledes. Upptäckte dock att det bara verkar finnas i 120/90-18. Vad tror ni? Blir det för smalt i jämförelse med 140/80-18?

Eller finns det något annat däck som ger bättre kantgrepp än MT21, men som ändå inte helt slitits i trasor efter en dags gasande med KTM:en?

Tack på förhand för väl motiverade svar!;)
/BG


120/90 på 690/701 funkar alldeles utmärkt.
Jag provar just nu Mitas C21 och C02 på 690 och jämfört med MT21 så känns de initialt betydligt vingligare på asfalt och hårda grusvägar, men fortfarande kontrollerat. I terräng är de mycket bättre än MT21.
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vad har ni för uppfattning om att köra på asfalt med Michelin Starcross 5 Hard och Mitas C02? Har ca 3 km asfalt till grusvägarna då vägen som normalt tar mig ut på grusvägnätet fortfarande har 30-40 cm snö efter stora delar, är sen vår här. Grusvägarna som har varit plogade verkar vara torra och fina men de som varit oplogade är det snö kvar på på skuggsidan. Är ju ren transport det rör sig om men nöts dom väldigt fort om man kör asfalt försiktigt?
Ska ta en bild så får du se hur mitt starcross 5 ser ut efter 200mil på min tenere-700. Jag kör oftast som att jag har stulit hojen dvs hårda inbromsningar, sätta ner ett stillastående framhjul i över 100kmh. Ligger ofta över 120 på e4. Kör typ 50/50 grus asfalt. Jag är imponerad över detta däck!
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ska ta en bild så får du se hur mitt starcross 5 ser ut efter 200mil på min tenere-700. Jag kör oftast som att jag har stulit hojen dvs hårda inbromsningar, sätta ner ett stillastående framhjul i över 100kmh. Ligger ofta över 120 på e4. Kör typ 50/50 grus asfalt. Jag är imponerad över detta däck!
Låter som att vi ska köra tillsammans :brynad
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag kör TKC80 fram och Motoz Tractionator Adventure bak och jag skulle vilja ha något med mer grepp när det blir blött (mest gräs, lite mer i lera), framförallt fram. Vad är nästa däck att kolla på? Kör en 1090r.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag kör TKC80 fram och Motoz Tractionator Adventure bak och jag skulle vilja ha något med mer grepp när det blir blött (mest gräs, lite mer i lera), framförallt fram. Vad är nästa däck att kolla på? Kör en 1090r.
Kör du inte mycket asfalt skulle jag själv lagt på ett crossdäck fram lera och gräs vill du ha öppet rensande mönster på
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kör du inte mycket asfalt skulle jag själv lagt på ett crossdäck fram lera och gräs vill du ha öppet rensande mönster på
Jo, det har jag ju tänkt, men vad finns det för "crossdäck" som tål 230 kg hoj? :hihi:gnissla Dessutom är det ju "quality of life" om det är slanglöst.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jo, det har jag ju tänkt, men vad finns det för "crossdäck" som tål 230 kg hoj? :hihi:gnissla Dessutom är det ju "quality of life" om det är slanglöst.
S12xc har jag kört själv och haft med ktm 990 och superenduro som haft på men xc:finns väl inte längre tror jag .
Slanglöst crossdäck kan du nog glömma ;) Är lite förtjust i Michelin efter diverse bottennapp så jag hade nog kikat på Michelin tracker om det inte finns nåt med xc stomme i sortimentet
:faktaDu har inte 230kilo på ett hjul och det lever snällare på en 1090 än en crossbana.
Sett en superenduro ladda bra i platåhopp på crossbana utan att ta kål på däcken så du behöver nog inte oroa dig för det
4mm slang klarar det mesta om du inte gör hål i den själv :brynad:hihi:brynad
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
+1 på Michelin Tracker. Riktigt bra enduro/crossdäck för både tyngre och lättare hojar och dessutom är det gatlegalt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top