Offroaddäck med prio på grus

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu har jag beställt däck, blev Starcross 5 Hard fram och Mitas CO2 bak. Hoppas att det blir en trevligare hoj att åka grus med nu än med de däck som sitter på.

Väntar med spänning på att få dom nya däcken, hur är dessa däck att kränga på och av är dom av det lättare eller tyngre slaget att få på och av? Tänker om jag måste fixa medhjälpare då bytet ska till då jag inte är så bra att stå på knä.

Jäkla snyggt mönster, mycket likt de MT16 jag fick dit på mina hojar! :tummenupp

mc. 4,5 Pirelli mt16.jpg Mitas c02.jpg

Ser fram mot att läsa ett utlåtande snart! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då testar jag med fönsterputs eller Yes, då jag la på däcken på Hondan hade jag fönsterputs och då det torkade verkade det bli lite "fäste" i gummit.

Jag gav ju ingen större erfarenhet av offroad men det lär ju förhoppningsvis bli stor skillnad mot de däck jag har på nu. Hoppas jag får däcken hyfsat fort men Schenker funkar inte alltid så bra här, dock något bättre än DHL som inte funkar alls utan kan ta hur lång tid som helst.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Då testar jag med fönsterputs eller Yes, då jag la på däcken på Hondan hade jag fönsterputs och då det torkade verkade det bli lite "fäste" i gummit.

Jag gav ju ingen större erfarenhet av offroad men det lär ju förhoppningsvis bli stor skillnad mot de däck jag har på nu. Hoppas jag får däcken hyfsat fort men Schenker funkar inte alltid så bra här, dock något bättre än DHL som inte funkar alls utan kan ta hur lång tid som helst.

Fördelen med fönsterputs eller Yes (utblandat i vatten i sprayflaska) är just sprayflaskan, det är så mycket lättare att applicera det snabbt och i tillräcklig mängd på det sättet... :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fönsterputs verkar ju bli halare än vatten, är väl nån form av tvålaktig lösning i den. Hoppas det går hyfsat smidigt att få av de gamla och på de nya däcken.

Nu är hojen nerdrevad en kugg fram till 14 kugg, hoppas få testa hur det känns närmaste dagarna. Blir ju väldigt lugn körning för mig nu men ska bli spännande att testa hur det känns i lågfart. Nån som har koll på rullomkretsen hur mycket det kan skilja mellan Bridgestone Trail Wing i 120/90-17 mot Mitas CO2 i 130/80-17?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fönsterputs verkar ju bli halare än vatten, är väl nån form av tvålaktig lösning i den. Hoppas det går hyfsat smidigt att få av de gamla och på de nya däcken.

Nu är hojen nerdrevad en kugg fram till 14 kugg, hoppas få testa hur det känns närmaste dagarna. Blir ju väldigt lugn körning för mig nu men ska bli spännande att testa hur det känns i lågfart. Nån som har koll på rullomkretsen hur mycket det kan skilja mellan Bridgestone Trail Wing i 120/90-17 mot Mitas CO2 i 130/80-17?

De är bara räkna ut ju...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De är bara räkna ut ju...

Jo om man har bägge däcken hemma;) har googlat men hittar ingen info om full i krets på Mitas däcket. Då jag talade med han på Dexon så så han nåt om att man mäter crossdäcken på stommarna, frågan är ju hur mycket klackarna bygger på höjden.

Har ju drevat ner en kugg nu, men blir omrullningen mycket större så får man ju ge sig på drivpaketet och öka på bakdrevet för jag vill absolut inte ha högre utväxling än original.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nå, det är inte så enkelt.
Olika tillverkare mäter bredden på olika sätt, och därav följer att rullningsomkretsen kan skilja stort mellan två däck som nominellt håller samma dimension.

C-02 har dessutom ett rejält grovt mönster och står högt från marken.

@ Bosse

Däcken är på väg. Mät när dom kommer, det kan vara intressant att veta, men uppskattningar och försök att räkna med okända variabler blir ändå bara meningslös pausunderhållning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nå, det är inte så enkelt.
Olika tillverkare mäter bredden på olika sätt, och därav följer att rullningsomkretsen kan skilja stort mellan två däck som nominellt håller samma dimension.

C-02 har dessutom ett rejält grovt mönster och står högt från marken.

@ Bosse

Däcken är på väg. Mät när dom kommer, det kan vara intressant att veta, men uppskattningar och försök att räkna med okända variabler blir ändå bara meningslös pausunderhållning.

Det är väl bara att ta frugans symåttband och mäta runt däcket då dom kommit, är väl bara att hoppas bakdäcket inte skiljer jättemycket i omkrets..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag drevet ner en kugg fram, har bara testat hojen en kort sväng till stugan men den känns bättre vid krypkörning. Nu blev det inte nåt mycket smygande med den men det kändes starkare och lugnare på nåt vis. Det varvar ju lite mer på ladsvägen men inget som jag direkt tänkte på turen till stugan då jag kanske låg och runt 80 km/h

Däcken ligger nu bagaget på Cadillacen då jag hämtade som igår på eftermiddag. Får jag se när jag får lagt om dom för jag är nu någorlunda fri från min manliga förkylning som jag drabbades av i veckan så det har blivit älgjakt idag så nu är det vila resten av dagen som gäller, men med lite tur så kanske jag också hinner sko om i helgen.

Ska ta och mäta omkretsen på däcken och jämföra det nya och det gamla, då kan man ju räkna ut hur mycket man eventuellt ska dreva om tänker att jag mäter omkretsen med pålagda och pumpade däck, mäter Trail Wing däcket innan jag tar av det och sen mäter jag omkretsen på det nya Mitas däcket då jag lagt på och pumpat det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu sitter de nya däcken på fälgarna, framdäcken var ju djävligare att få av och på än bakdäcket. Hur gör ni med balansering av däcken på offroadhojar, förstår om man balanserar på hojar som används att mata mil efter mil i högre farter, men hur är det med crossdäcken? Balanserar man crossdäcken eller är det onödigt?

Jag har en sån där balanseringsaxel och klistervikter hemma så det är ju inget större problem att göra men är det bara onödigt är det ju slöseri med vikter och tid.

Ska pausa en stund ochvtänktezsen få på hjulen på hojen

Minnet är ju också bra men kort, grannen kom förbi då jag började med bakhjulet så då vi hade lagt av bakdäcket kom jag på att jag skulle mäta omrullningen. Men då jag la det gamla lösa däcket på det nya pålagda bakhjulet verkar de väldigt lika i diameter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Rullomkrets mätes enligt följande:

Ställ däcket på golvet. Markera på däcket precis där däcket möter golvet och gör en motsvarande markering på golvet. Rulla exakt ett varv och upprepa. Mät sträckan mellan markeringarna på golvet.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu sitter de nya däcken på fälgarna, framdäcken var ju djävligare att få av och på än bakdäcket. Hur gör ni med balansering av däcken på offroadhojar, förstår om man balanserar på hojar som används att mata mil efter mil i högre farter, men hur är det med crossdäcken? Balanserar man crossdäcken eller är det onödigt?

Jag har en sån där balanseringsaxel och klistervikter hemma så det är ju inget större problem att göra men är det bara onödigt är det ju slöseri med vikter och tid.

Ska pausa en stund ochvtänktezsen få på hjulen på hojen

Minnet är ju också bra men kort, grannen kom förbi då jag började med bakhjulet så då vi hade lagt av bakdäcket kom jag på att jag skulle mäta omrullningen. Men då jag la det gamla lösa däcket på det nya pålagda bakhjulet verkar de väldigt lika i diameter.

Har du vikter och utrustning kan man ju lika gärna balansera, i vart fall fram. Det märks sällan något på grus, men skall du köra asfalt är det skönt att skippa skångrande i onödan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag balanserade då jag ändå höll på, nu sitter däcken på hojen och jag har testkört en repa efter min skogsväg. Nu tar jag det ju lugnt men det verkade helt klart bättre fäste efter den små slemmiga vägen, man ser ju tydligt också skillnaden på spåret där man kört;) Jag kan inte säga att jag tänkte på att hojen skulle varit högre växlat nu så nån jätteskillnad på rullomkretsen tror jag inte att det är.

Nu ser däcken ut så här.


 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bakdäck till KTM 690 Enduro?

Är det dags för facit?
*en massa intressanta resonemang*

Jag tror att Starcross 5 Hard är rätt för dig fram....

Intressant tråd och mycket väl underbyggda ställningstaganden av notrightrider. Sådant gillar jag.:tummenupp

Jag passar på att låna tråden och all grusexpertis här på forumet eftersom min fråga också gäller däck med fullt fokus på grus/offroad-åka. Men den här gången till en KTM 690 Enduro som jag införskaffade för ett år sedan efter att ha sladdat runt i 15 säsonger på en DR650SE skodd med huvudsakligen TKC80. I brist på effekt och bättre vetande tyckte jag att TKC80 funkade helt okey till DR:en eftersom jag hellre åkte brett än fort.:tungan

Med 690:in ville jag dock ha lite bättre fäste och fram föll valet på Starcross 5 hard efter att ha kört slut på det MT21 som föregående ägare monterat. Kan inte säga annat än att jag är toknöjd och det är precis som ni beskriver ett stort lyft i jämförelse med MT21 (och framförallt TKC80) ifråga om fäste. Dels på grus men framför allt i spår när det är lite blött och halt.

Min fråga gäller alltså nu därför främst ett lämpligt bakdäck...

Eftersom jag dessutom är ute efter den omöjliga ekvationen grepp OCH livslängd har jag uteslutit rena crossdäck.

Under fjolårssäsongen hann jag pröva MT21 bak. Upplevelsen var att det greppade riktigt bra rakt fram men i kurvor släppte det abrupt när jag kom ner till en viss nedläggningsvinkel under påslag. Jag vet inte om det beror på att det nästan verkar ha tätare mellan klackarna på sidorna än mitt på, eller om jag gjorde bort mig som gick ner på 130-bredd (från original 140) i en förhoppning om att få lite mer fäste. Kanske blir då däcket lite för platt och får inte tillräckligt mycket nabbutstick på sidorna?

Nåväl, hann även prova Dunlop D908RR i 140-dimension. Ett slitstarkt däck men som emellertid renderade i lite mer hjulspinn rakt fram än MT21 (och som oxå var lite sämre på att skotta upp mig ur surhål:D). Däremot höll det i bättre och släppte snyggare/snällare när jag vinklat omkull hojen några grader och jag upplevde det därför som mer förtroendeingivande än MT21 på grusväg. På minuskontot står också att D908 tyvärr är rätt dyrt i inköp.

Efter att ha läst notrightriders rekommendation av Mitas C02 blev jag sugen på att testa detta framledes. Upptäckte dock att det bara verkar finnas i 120/90-18. Vad tror ni? Blir det för smalt i jämförelse med 140/80-18?

Eller finns det något annat däck som ger bättre kantgrepp än MT21, men som ändå inte helt slitits i trasor efter en dags gasande med KTM:en?

Tack på förhand för väl motiverade svar!;)
/BG
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag kommer att köra på nya Michelin Tracker i år, som är ett allround crossdäck som är godkänt för gatan. En alldeles ny konstruktion som får väldigt fina betyg. Även adventurefolket som kör större hojar har börjat använda detta eftersom det kombinerar fäste med livslängd och som sagt, godkänt för gatåka.

https://enduro21.com/index.php/40-g...elin-tracker-off-road-all-terrain-enduro-tyre
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag kommer att köra på nya Michelin Tracker i år, som är ett allround crossdäck som är godkänt för gatan. En alldeles ny konstruktion som får väldigt fina betyg. Även adventurefolket som kör större hojar har börjat använda detta eftersom det kombinerar fäste med livslängd och som sagt, godkänt för gatåka.

https://enduro21.com/index.php/40-g...elin-tracker-off-road-all-terrain-enduro-tyre

Det där var en klart intressant rekommendation Niklas. :Bugar
Verkar erbjuda allt fäste jag behöver. Frågan är väl då bara hur lång livslängden kan tänkas bli i jämförelse med t.ex. föregångaren AC10, Mitas C02 eller det enda som jag har egen erfarenhet av -Dunlop 908RR och MT21. Du får gärna återkomma med en recension när du hunnit bilda dig en uppfattning. Antar att det är på 790:n som du ska testa? Det dröjer nämligen ett tag till innan det blir dags för mig att beställa.

MVH BG
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Det där var en klart intressant rekommendation Niklas. :Bugar
Verkar erbjuda allt fäste jag behöver. Frågan är väl då bara hur lång livslängden kan tänkas bli i jämförelse med t.ex. föregångaren AC10, Mitas C02 eller det enda som jag har egen erfarenhet av -Dunlop 908RR och MT21. Du får gärna återkomma med en recension när du hunnit bilda dig en uppfattning. Antar att det är på 790:n som du ska testa? Det dröjer nämligen ett tag till innan det blir dags för mig att beställa.

MVH BG

Jag kör med Tracker bak på min 701:a sedan några veckor tillbaka.

Klart nöjd med greppet i både gräs, lera, lösgrus och hårdpackat dito. Relativt dåligt grepp på asfalt - klart sämre än MT-21. Det är dock förutsägbart dåligt och släpper mjukt och kontrollerat. Som referens har jag tidigare kört TKC-80, MT-21, T-63 och Motoz Desert H/T.

Jag har inte kört med Tracker länge nog för att bilda mig en ordentlig uppfattning om livslängd, men så här ser det ut efter ca 75 mil med 50/50-körning;

IMG_20200427_133916800.jpg
IMG_20200427_133930880.jpg

Givet slitaget hittills så räknar jag med ca 200-250 mil ur ett bakdäck.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top