Offroaddäck med prio på grus

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kollade på gearingcommander och man verkar få ungefär samma utväxling med 15/42 som är standard som med 16/45 så det är kanske läge att byta bakdrev till 45 kuggar och sen ha ändra framdrev, om jag inte minns helt galet ska det även finnas 17 kuggar framdrev till KLR. Frågan är ju om man måste byta kedja eller om den klarar av tre kuggartill bak och en kugg fram? I första läget är väl ett byte till 14 kuggar fram enklast att göra och räcker inte det får det bli 45 kuggar bak.


45 bak och labba med framdrev låter vettigt. 14, 15, 16 räcker för att täcka.
Det finns mycket riktigt 17 att köpa fram till KLR, men vill minnas att man behöver fräsa undan material i kåpan för att få frigång. Känns ovärt.

Jag håller med Nothing i det mesta även om jag inte är fullt lika kategorisk... :)

Det beror enormt mycket på hoj vilken typ av däck som passar. Det beror ännu mer på föraren vilka däck som passar.

På min 690 (som möjligtvis påminner om KLR:en men inte mer än så:) så satt det Metz Enduro 3 som original. Funkar kanon på asfalt men hade en ganska jobbig flytande rörelse på grus, fick inget förtroende alls. Asfalt kanon, grus värdelöst.
Jag testade då med MT 21 som jag måste säga fungerar riktigt bra på en 690, både för grus och lättare offroad. Håller bra och bra fäste. Vet dock av erfarenhet att det inte fungerar på tyngre hojar typ 990.

I våras så tänkte jag att nu går jag all-in så det då åkte ett Starcross 5 på fram och ett Bridgestone nånting på bak, rena crossdäck alltså. Starcross 5 i Medium faktiskt... och här är jag helt överens med Nothingrider, ett sjuuuuukt bra fäste på egentligen alla underlag utom asfalt. Hojen är som pånyttfödd, alla tveksamheter är som bortblåsta och jag kan i princip göra precis vad jag vill med hojen oavsett grus eller ren terräng. Däcken håller också relativt bra, mycket bättre än jag trodde plus att de inte kostar nånting. Fram- och bakdäck för 1100-1200 spänn är ju ingenting. Rekommenderas starkt!!!


Kategorisk. :yoparty
Ibland måste man stryka med de breda penslarna för att få reaktioner.
Självklart är det ohyggligt viktigt att man själv trivs med däcken, och ser till att känna mer själv än man lyssnar på andra.


Starcross 5 i Medium borde sett ut så här:


CzCT0Ow.jpg


...eller hur?

Lite öppnare mönster, bättre än Hard på mjukt grus, sämre på asfalt. Det går aldrig att få extra allt, man måste välja bort något för att få mer av det andra.




Tack för ett mycket informativt och tänkvärt inlägg, bra att ha med sig. En anledning till att folk inte byter till bättre däck är nog att om man kör med något som funkar ok så vill de inte riskera att köpa på sig något som möjligen är sämre. Alla har väl inte heller ditt engagemang i frågan? ;)

Apropå din erfarenhet av TKC70, vad var det du inte gillade med det däcket och vilken sort hoj körde du dem på? Det har ju fått bra resultat i flera tester, kanske lite dålig livslängd ev?

Nä, jag har alltid varit däcksintresserad. Det finns inte en enda produkt eller tillbehör som man kan hänga på en hoj som gör så stor skillnad på uppträdandet som däcken.

Man kan ödelägga en hoj med gamla plattslitna däck, eller med fel sorts nya.
Och, man kan spara sig själv ett inbyte när man plötsligt hittat rätt sulor, och hojen känns ny igen.

Ett bedrövligt skitdäck som alltför ofta hamnar på customhojar är Metzeler 880 Marathon.
Folk lägger på det för att det håller länge. Och det gör det!
Skrämmande länge, på hojar som bara rullar några 100 mil per år.
10 år senare kan hojen annonseras ut med tillägget "däcken håller många säsonger till".

Visst, mönster finns det, men eftersom däcket var riktigt äckligt i väta redan som nytt, hurdant är det då efter 10 år...?

Jag har kört med ett sådan på den gamle snut LTn, och det var riktigt riktigt obehagligt i väta.
Ideliga småsläpp redan under moderata nedlägg. "Tjipp" så var det ett nytt spår därbak.
När man lärt sig att ge fan i att korrigera så slappnade man av lite, men det instinktiva att slå av lite, resa upp och byta spår bara förlängde plågan. Riktigt lugnt blev det dock aldrig.
Bidragande orsak var så klart valet av däck på framhjulet Michelin PR 4. Ett genuint bra våtdäck.
Det blir självklart en obalans i hojen när greppskillnaden mellan fram och bak är så galaktisk.

Visst, jag fick ut mer än 2000 mil ut ME 880 Marathon, men om man hatar typ hälften av dessa milen, är besparingen då värt något...?


Tillbaka till din fråga:

TKC 70 var en besvikelse, och därtill även ett andrahandsval. Jag hade bokat Anakee III hos en gummiverkstad nere i Bayern, men dom flaggade redan innan avfärd med att dom hade fått åtskilligt restnoterat från Michelin centralt vid de senaste leveranserna. Dom höll ett par andra kombinationer vikta för mig som jag kunde välja mellan om inte Michelin levererade det beställda.


Tourance i olika varianter har jag kört utan att imponeras. TKC 70 var nytt - på med det.


Hojen var en sprillans ny CRF 1000, och originaldäcken åkte av efter 180 mil.
"Vad skall vi göra med dessa däcken, dom är ju nästan nya?"

Släng dem.

"Passt". Det var inte ett höjt ögonbryn ens.


TKC 70 är som alla däck jävligt diffusa när man överhettar dem - och det gjorde jag direCkt när jag kom upp i bergen. Det är en mjuk gummiblandning, och hög andel kiseldioxid dessutom, men jisses vad dåligt dom hanterade hettan. Jag körde mitt i 2017-års värmebölja som gavs namnet "Lucifer" och yttertemperaturen sträckte sig mot 40 grader bitvis.

Men, jag har kört Anakee III under liknande förhållanden, det var helt oberört.

Hur mycket av min aversion mot TKC70 som består av att det gick varmt tidigt vet jag inte.
Jag upplevde det fortsatt som oprecist även i svala gryningstimmar, och med lite småsläpp bak ut mot gränsen.
Snälla och rara släpp, men inget jag behövde just där och då.

Slitagebilden var dessutom riktigt trist - blev snabbt platt bak på resan hem, och framdäcket visade tidigt sågtandsslitage.

Det som var bra var faktiskt våtgreppet. Överraskande när man är missnöjd i övrigt. Det höll i överraskande bra i åskskurarna.

Alltsomallt så är Anakee III ännu så länge ett absolut favoritdäck i segmentet.

Det gör otroligt bra ifrån sig på asfalt, slits mycket snyggt och behåller sina egenskaper ända in på slutet, är rocksteady i väta och funkar faktiskt på grus.

Kass på gräs och i lera, dock.


Tyvärr verkar det inte vara ett speciellt populärt däck, folk verkar döma ut det genom att se på det spejsiga mönstret och säga att det inte funkar på grus. Nähä? Ut och prova, säger jag.

uTg9rCZ.jpg


Här är en bra bild på hur detta med dual compound funkar.
Hårdare gummiblandning i mitten, och mjukare på sidorna. Tittar man noga så ser man att däcket är mer slitet på sidorna än på mitten.



Det finns ett vinande hos Anakee III som en del kan störa sig på, men i min värld är det ett kalasdäck.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
45 bak och labba med framdrev låter vettigt. 14, 15, 16 räcker för att täcka.
Det finns mycket riktigt 17 att köpa fram till KLR, men vill minnas att man behöver fräsa undan material i kåpan för att få frigång. Känns ovärt.




Kategorisk. :yoparty
Ibland måste man stryka med de breda penslarna för att få reaktioner.
Självklart är det ohyggligt viktigt att man själv trivs med däcken, och ser till att känna mer själv än man lyssnar på andra.


Starcross 5 i Medium borde sett ut så här:


CzCT0Ow.jpg


...eller hur?

Lite öppnare mönster, bättre än Hard på mjukt grus, sämre på asfalt. Det går aldrig att få extra allt, man måste välja bort något för att få mer av det andra.






Nä, jag har alltid varit däcksintresserad. Det finns inte en enda produkt eller tillbehör som man kan hänga på en hoj som gör så stor skillnad på uppträdandet som däcken.

Man kan ödelägga en hoj med gamla plattslitna däck, eller med fel sorts nya.
Och, man kan spara sig själv ett inbyte när man plötsligt hittat rätt sulor, och hojen känns ny igen.

Ett bedrövligt skitdäck som alltför ofta hamnar på customhojar är Metzeler 880 Marathon.
Folk lägger på det för att det håller länge. Och det gör det!
Skrämmande länge, på hojar som bara rullar några 100 mil per år.
10 år senare kan hojen annonseras ut med tillägget "däcken håller många säsonger till".

Visst, mönster finns det, men eftersom däcket var riktigt äckligt i väta redan som nytt, hurdant är det då efter 10 år...?

Jag har kört med ett sådan på den gamle snut LTn, och det var riktigt riktigt obehagligt i väta.
Ideliga småsläpp redan under moderata nedlägg. "Tjipp" så var det ett nytt spår därbak.
När man lärt sig att ge fan i att korrigera så slappnade man av lite, men det instinktiva att slå av lite, resa upp och byta spår bara förlängde plågan. Riktigt lugnt blev det dock aldrig.
Bidragande orsak var så klart valet av däck på framhjulet Michelin PR 4. Ett genuint bra våtdäck.
Det blir självklart en obalans i hojen när greppskillnaden mellan fram och bak är så galaktisk.

Visst, jag fick ut mer än 2000 mil ut ME 880 Marathon, men om man hatar typ hälften av dessa milen, är besparingen då värt något...?


Tillbaka till din fråga:

TKC 70 var en besvikelse, och därtill även ett andrahandsval. Jag hade bokat Anakee III hos en gummiverkstad nere i Bayern, men dom flaggade redan innan avfärd med att dom hade fått åtskilligt restnoterat från Michelin centralt vid de senaste leveranserna. Dom höll ett par andra kombinationer vikta för mig som jag kunde välja mellan om inte Michelin levererade det beställda.


Tourance i olika varianter har jag kört utan att imponeras. TKC 70 var nytt - på med det.


Hojen var en sprillans ny CRF 1000, och originaldäcken åkte av efter 180 mil.
"Vad skall vi göra med dessa däcken, dom är ju nästan nya?"

Släng dem.

"Passt". Det var inte ett höjt ögonbryn ens.


TKC 70 är som alla däck jävligt diffusa när man överhettar dem - och det gjorde jag direCkt när jag kom upp i bergen. Det är en mjuk gummiblandning, och hög andel kiseldioxid dessutom, men jisses vad dåligt dom hanterade hettan. Jag körde mitt i 2017-års värmebölja som gavs namnet "Lucifer" och yttertemperaturen sträckte sig mot 40 grader bitvis.

Men, jag har kört Anakee III under liknande förhållanden, det var helt oberört.

Hur mycket av min aversion mot TKC70 som består av att det gick varmt tidigt vet jag inte.
Jag upplevde det fortsatt som oprecist även i svala gryningstimmar, och med lite småsläpp bak ut mot gränsen.
Snälla och rara släpp, men inget jag behövde just där och då.

Slitagebilden var dessutom riktigt trist - blev snabbt platt bak på resan hem, och framdäcket visade tidigt sågtandsslitage.

Det som var bra var faktiskt våtgreppet. Överraskande när man är missnöjd i övrigt. Det höll i överraskande bra i åskskurarna.

Alltsomallt så är Anakee III ännu så länge ett absolut favoritdäck i segmentet.

Det gör otroligt bra ifrån sig på asfalt, slits mycket snyggt och behåller sina egenskaper ända in på slutet, är rocksteady i väta och funkar faktiskt på grus.

Kass på gräs och i lera, dock.


Tyvärr verkar det inte vara ett speciellt populärt däck, folk verkar döma ut det genom att se på det spejsiga mönstret och säga att det inte funkar på grus. Nähä? Ut och prova, säger jag.

uTg9rCZ.jpg


Här är en bra bild på hur detta med dual compound funkar.
Hårdare gummiblandning i mitten, och mjukare på sidorna. Tittar man noga så ser man att däcket är mer slitet på sidorna än på mitten.



Det finns ett vinande hos Anakee III som en del kan störa sig på, men i min värld är det ett kalasdäck.

Ja, nog är det skillnad på däck och däck. Minns hur det var när jag bytte från något Pirelli (Dragon? hyfsat sportigt men gammal modell) som jag använt några gånger på min supermoto eftersom det satt på från fabrik (dock inkl en vända med ett Metzeler Roadtec som jag upplevde som opålitligt som tusan), till Michelin Pilot Road 4. Förvisso en haltande jämförelse eftersom jag samtidigt bytte från något för smala gjutna fälgar i 3,25”/3,75” till ekerfälgar i 3,5”/4,25” men skillnaden var verkligen natt och dag. En hoj som jag tidigare i princip fått chansa mig igenom kurvorna på eftersom känslan av framhjulsgreppet upplevdes som helt oförutsägbart, nervositeter av minsta ojämnhet etc, glashalt i väta, etc till en hoj som andades trygghet, gav feedback och grepp i överflöd även med nedlägg, och som dessutom fungerade utmärkt på blött underlag.

Men TKC 70 då, nog måste det vara bättre på grus än Anakee III? Crf1000 är ju också en relativt tung hoj, vilket kanske kan ha påverkat slitage och tendenser till överhettning? Iofs ska det väl vara anpassat till Adventure-hojar så borde funka till en neo-Affe, kan man tycka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
45 bak och labba med framdrev låter vettigt. 14, 15, 16 räcker för att täcka.
Det finns mycket riktigt 17 att köpa fram till KLR, men vill minnas att man behöver fräsa undan material i kåpan .


Det är så jag tänker att byter man till 45 kugg bak så täcker man nog mina behov med att bara byta framdrev då jag inte har planer på att ligga och tugga mil efter mil i höga farter med denna hoj och med 16/45 har man original utväxlingen. Stämmer nog att man måste göra nåt för att 17 kuggars drevet ska få plats och då är det nog enklare att bara byta till 42 bak.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skönt att någon faktiskt törs säga att Anakee3 är är ett bra däck. Låter satan men är riktigt trevligt, hållbart och stabilt på allt utom lera/gräs.

Pirelli STR kör jag nu som sagt, är mycket nöjd. Däremot verkar det inte vara särdeles punkteringssäkert...


Buy quality, cry once
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har TKC 80 fram på min 650GS Dakar. På asfalt tycker jag det funkar skitbra. Däremot på grus. Har fan inget fäste alls. Har provat olika tryck och styvat upp hojen bak så mycket det går. Provar nåt annat nästa gång den saken är klar.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har TKC 80 fram på min 650GS Dakar. På asfalt tycker jag det funkar skitbra. Däremot på grus. Har fan inget fäste alls. Har provat olika tryck och styvat upp hojen bak så mycket det går. Provar nåt annat nästa gång den saken är klar.

Jag är redo att hålla med. Slirar hejvilt bak. Fram däremot gillar jag tkc80.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har ju kört massor med grus o har testat Michelin pure power 160/55-17 bak och det är ett dual compound däck. Funkar utmärkt att ligga o sladda på grus i bra fart med ett trevligt betende o väldigt tydligt i att tala om vad som händer.

Drygt 1000 mil höll det på en 2T motard.

Mvh
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag är redo att hålla med. Slirar hejvilt bak. Fram däremot gillar jag tkc80.

Då håller du ju inte alls med :hihi
Det är fram jag tycker det är värdelöst. Bak hade jag inte mycket att fela det på. Även om jag nog föredrar E-09 bak som jag har nu. Iaf i terräng.
Men...det kanske beror på min körstil eller på att Dakaren är väldigt lätt fram
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Håller på och testar Mitas E-12 bakdäck / Mitas E-13 framdäck.
Trivdes bra med 09 Dakar så detta blir nog perfekt!

6974301b049974d97aa3ebc4a7270bd8.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Starcross 5 i Medium borde sett ut så här:


CzCT0Ow.jpg


...eller hur?

Lite öppnare mönster, bättre än Hard på mjukt grus, sämre på asfalt. Det går aldrig att få extra allt, man måste välja bort något för att få mer av det andra.


.

Precis så och precis så uppträder det också. Ett riktigt kanondäck på lösare underlag :)

Det stör mig ganska mycket det här med däck som är t.ex 50/50 för grus respektive asfalt.
50/50 innebär ju bara att man inte har roligt någonstans, med 80/20 så får man åtminstone halvskoj på det ena eller andra underlaget...:)

Gör som PG Lundmark när han körde Rally Los i dalarna för många år sen. Då hade han hjul med landsvägsdäck på sin tävlingshoj, körde ner till Dalarna från Arvidsjaur, l depån så krängde han om till medhavda grusdäck, vann tävlingen med stoooor marginal, lade om till landsvägsdäck och körde hem.

Det bästa var kommentaren i hans träningsdagbok: "Rally Los i Dalarna, fjanttävling...":D

Och ja, ibland måste man vara lite kategorisk, sticka ut näbben och tycka nånting, mycket bra! :)
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit ute en kort sväng idag och krypkört skogsväg, traktorväg då flickan ville köra fyrhjuling, regnade igår så lite vattenpölar och lite slemigt var det på nåt ställe.

Utan att ha nån större erfarenhet av detta med offroad hojar konstaterade jag att jag att Dunlop Trailmax däcket fram och Bridgestone Trail Wing däcket bak saknade allt vad man kan kalla fäste. Hade framhjulssläpp i typ 10 km/h i en vattenpöl och noll grepp på bakhjulet då man gasade. Måste ta mig samman och köpa däck nu så man får bort dom där däcken som sitter på för dom verkar ju endast duga till asfalt och hårdpackade grusvägar.

Beställde också ett 14 kuggar framdrev av kvalitetsmärket Snell på Xlmoto då jag köpte lite andra grejer, tänker att det får duga att testa med och sen får det bli helt nytt drivpaket av bättre kvalisort längre fram.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Håller på och testar Mitas E-12 bakdäck / Mitas E-13 framdäck.
Trivdes bra med 09 Dakar så detta blir nog perfekt!

6974301b049974d97aa3ebc4a7270bd8.jpg

De Mitas e12 bakdäcket har jag kört med men de höll extremt kort jag tror de är gjort av suddgummi. De va bra fäste på grus i 5 mil innan de blev slut :gråta .Framdäckets mönster känner jag igen från något annat märke som jag kört på xr650 de mönstret va skitbra på grus.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag beställt däck, blev Starcross 5 Hard fram och Mitas CO2 bak. Hoppas att det blir en trevligare hoj att åka grus med nu än med de däck som sitter på.

Väntar med spänning på att få dom nya däcken, hur är dessa däck att kränga på och av är dom av det lättare eller tyngre slaget att få på och av? Tänker om jag måste fixa medhjälpare då bytet ska till då jag inte är så bra att stå på knä.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu har jag beställt däck, blev Starcross 5 Hard fram och Mitas CO2 bak. Hoppas att det blir en trevligare hoj att åka grus med nu än med de däck som sitter på.

Väntar med spänning på att få dom nya däcken, hur är dessa däck att kränga på och av är dom av det lättare eller tyngre slaget att få på och av? Tänker om jag måste fixa medhjälpare då bytet ska till då jag inte är så bra att stå på knä.

Grattis.

Starcross 5 är enkelt.
C-02 sätter emot lite mer, men inga egentliga problem.
Mycket smörja och rumsvarmt däck underlättar.

Ta hjälp!
Sabba inte läkningen med något dumt på garagegolvet.

Och, jag blev lite sur på dig när du var ute och vinglade på slätdäcken efter olyckan.
Dumma karl!

Slutligen; inte ”åka”.
Du måste köra, köra, köra!

Speciellt med det bakdäcket du valt.
Lugna, men bestämda och distinkta signaler till hojen ger det uppförande du önskar.
Vims och vel bakom styret ger precis samma cirkus tillbaka.

Have fun, och grattis till den nya hojen du kommer att uppleva.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad använder ni för däcksmörja? Då jag krängde på däcken på Hondan så hade jag bara fönsterputs men det funkade fint. Är det "riktig" däcksmörja som gäller? I sånt fall får man väl åka om gummiverkstaden och kolla om man kan få köpa eller få lite.

Puttrade efter fyrhjulingen i ca 20 km/h efter en skogsväg, får väl erkänna att det var lite dumt men kul.

Däcken är skickade idag så jag bör väl ha dom i början av nästa vecka, Schenker brukar ta lite tid att få grejerna hit upp. Ska bli spännande att testa dom och se hur hojen känns då.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Biltema har. Duger fint!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Biltema har. Duger fint!

Jo jag vet att dom har men jag har 12 mil enkel väg till Biltema, är nog enklare att kolla med gumiverkstaden om man får köpa lite där.

Funkar det med nåt annat man har hemma i hushållet?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När jag kränger däck på crossen så tar jag vad som finns i närheten. Såpa eller diskmedel har funkat hitintills
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Yes, Bliw, RFSUs bögpasta - allt som är halkigt utan att vara petroleumbaserat funkar.

Min favorit ute på körning är billigt hårgel.
Smidig förpackning - speciellt om man hittar det i tub, lagom halkigt några minuter - och sedan biter det till och blir klistrigt istället = minskad risk att spinna av slangen när man kör utan däckslås.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top