Offroaddäck med prio på grus

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Starcross 5 hard verkar bara finnas i 80x100-21 och 90x100-21, ska man gå ner på 80 i bredd med ökad profil eller ska man ha fortsatt gå på 90 i bredd?

Är lite sugen på Mitas CO2, vill jag kan jag köra 0 meter för att ta mig ut på stora grusvägssystem, blir dock mycket lättare om jag åker ca 20 m asfalt eller ännu enklare om jag kör ca 150 m asfalt. Finns oändligt mycket grusvägar där jag bor och jag skulle tro att jag kan åka hundra mil utan att alls komma i kontakt med asfalt eller i alla fall få väldigt lite asfaltåkning.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Absolut 90/100.

Med den (fram)tunga hojen behöver du de extra millimetrarna i skuldra för att skydda fälg och slang mot genomslag.

C-02 är ett jädra monster. Jag hade avvaktat, men valet är ditt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vart bor du om man får fråga? Och vad det gäller däck så är jag förvånad över hur bra ett tkc80 är fram. Bak håller jag med om att det är dåligt. Men mitt framdäck tycks hålla hur bra som helst.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vart bor du om man får fråga? Och vad det gäller däck så är jag förvånad över hur bra ett tkc80 är fram. Bak håller jag med om att det är dåligt. Men mitt framdäck tycks hålla hur bra som helst.

Västra Rödupp, västra sidan av Kalixälven mellan Bränna och Jockfall ca 3 km söder om där asfalten slutar. Men från där vi bor går det en grusväg över "bergen" så jag kommer ut på vägen som går parallellt med Ängesån och från den ifrån tar man sig västerut på grus upp mot Ängeså, Lansjärv och från Lansjärv är det inte så långt på asfalt till "Edeforsvägen" mot Flakaberg, Harads. Norrut från samma väg kommer man upp mot Paharova, Lahanajärvi och troligtvis även mot Tärendö. Tar jag färjan över älven och kör ca 5 km asfalt finns hyfsat mycket grusvägar där man också tar sig i alla fall till Storsien och om jag minns rätt Lappträsk med endast en kort bit asfalt genom Allsån. Har inte hundra koll på grusvägarna då man kommer en bit här ifrån men att det finns vägar att åka på är det i gå tvivel om även om många vägar inte är i så bra skick.

Dexon hade bra pris på Starcross 5 Hard och Mitas CO2 men dom har inte K60 däcket utan bara K60 Scout. Ska ta mig en fundering och är Mitas däcket för extremt för jag väl köpa ett K60 däck från däckonline.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Bra läge att bo på om man blivit grusbiten. Har du hört talas om tet? https://www.transeurotrail.org/sweden/#2.22/53.69/6.35
Själv är jag halvbesatt av att åka grus. Redan kört cirka 200mil i år. Har även ett gpx spår från mig i rosvik till Kåbdalis där man kan gå på tet spåret. Hoppas hösten blir gynnsam för grusåka.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra läge att bo på om man blivit grusbiten. Har du hört talas om tet? https://www.transeurotrail.org/sweden/#2.22/53.69/6.35
Själv är jag halvbesatt av att åka grus. Redan kört cirka 200mil i år. Har även ett gpx spår från mig i rosvik till Kåbdalis där man kan gå på tet spåret. Hoppas hösten blir gynnsam för grusåka.

Är nu i Ruka, Finland och vi har åkt TET från Jokkmokk (via grus från Boden). Helt otroligt roligt!




Buy quality, cry once
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan väl säga inte säga att jag blivit grusbiten än, lyckades ju gå omkull 27 maj och har inte kört KLR:en sen dess till idag. Dock blev det bara från ett garage till andra garaget ca 80 m totalt. Det går dock framåt för jag kom ju upp på hojen och orkade resa den från stödet.

Har inte koll på TET får väl kolla in det, är det bara ett spår genom Sverige eller är det nåt där man sammanställer folks olika GPS-spår?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan väl säga inte säga att jag blivit grusbiten än, lyckades ju gå omkull 27 maj och har inte kört KLR:en sen dess till idag. Dock blev det bara från ett garage till andra garaget ca 80 m totalt. Det går dock framåt för jag kom ju upp på hojen och orkade resa den från stödet.

Har inte koll på TET får väl kolla in det, är det bara ett spår genom Sverige eller är det nåt där man sammanställer folks olika GPS-spår?

TET är ett initiativ där man kan åka grusväg genom hela Europa.

Googla!


Buy quality, cry once
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
TET är ett initiativ där man kan åka grusväg genom hela Europa.

Googla!


Buy quality, cry once

Kollade lite på TET. Hade varit intressant med nåt system där folk skickar in sina GPS-spår över gra grusvägar och det hela sammanställs av nån vänlig själ som har alldeles för mycket tid. Är väl på så sätt "kartman" gjort med skoterlederna vilket han sen säljer för nedladdning och ett abonnemang där kartan uppdateras varje år, dock skulle det säkert krävas mycket mer då det säkert finns oändligt mycket mer lämpliga grusvägar för hoj åka än skoterleder.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kollade lite på TET. Hade varit intressant med nåt system där folk skickar in sina GPS-spår över gra grusvägar och det hela sammanställs av nån vänlig själ som har alldeles för mycket tid. Är väl på så sätt "kartman" gjort med skoterlederna vilket han sen säljer för nedladdning och ett abonnemang där kartan uppdateras varje år, dock skulle det säkert krävas mycket mer då det säkert finns oändligt mycket mer lämpliga grusvägar för hoj åka än skoterleder.

Ja, det är ungefär tanken med TET... Men det är EN sträckning fast genom hela Europa. Men hittar du en bättre sträckning är det bara att mejla. En del är asfalt för den delen (i brist på bättre).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, det är ungefär tanken med TET... Men det är EN sträckning fast genom hela Europa. Men hittar du en bättre sträckning är det bara att mejla. En del är asfalt för den delen (i brist på bättre).

Kollade in spåret och som du säger en del asfalt vad jag nu vill minnas av att ha åkt vägarna men vissa är det nog 15-20 år sen jag åkte sist. Detta spår för tankarna till min musikkariär då spelade vi i många av byarna man passerar bla Kitkiöjärvi, Parkalombolo, Kangos (ena gitarristen var väldigt förtjust i Kangoskakan), Masungsbyn, det var tider det ;) Senare i karriären tog vi oss till lite större ställen:)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En sista spark på smalbenet till er som gillar TKC 80:

Kolla på Contis egenskapsmatris för sitt "reiseendurosortiment":

lAvrfF6.png


Inget jag hittat på - detta är tillverkarens egna beskrivning:
https://www.continental-tires.com/motorcycle/tires/motorcycle-tires/off-road-enduro/tkc-80

Följ den svarta linjen, jämför med TKC 70 - som inte alls är ett speciellt bra däck, och se hur ohyggligt mycket man ändå måste avstå när man kör TKC 80. Det finns en liten, liten trekant ute till vänster där TKC 80 är bättre än TKC 70, men är det värt att avstå våtgrepp, torrgrepp, respons, feedback - allt! för lite pyttegrepp på grus?

Michelin Anakee III är milsvitt mycket bättre än TKC 70 på precis allt, och då speciellt slitagebild.
Jag håller det inte för otroligt att det exceptionellt släta Anakee III till och med är bättre än TKC 80 på grus!
På blött gräs är Anakee III dock inte helt optimalt. If you catch my drift...


YW8scQH.jpg






Fråga till Notrider hur länge håller din favvodäck med din hårda körstil och hur effektstark och tung hoj har du kört med?

Och som Boost 3 skriver: "hur länge håller din favvodäck med din hårda körstil och hur effektstark och tung hoj har du kört med?"

"Hård körstil"...? Moi?

Jag kör faktiskt snålt! Jag gillar att köra fort, fort, fort!
Då håller det inte att bredsladda och spruta grus högt och lågt. Mina däck räcker länge.


Det blir lite larvigt när man hör LC8-ryttare beklaga sig över däckskontot.
Helvitte! Det smattrar 5 meter upp i trästammarna när dom drar iväg, och dom är svåra som satan att komma förbi. Dels för att dom river upp generationers stenskärv ur vägkroppen, och dels för att dom ligger och kör på bredden så det bara är diket kvar för att komma förbi.


"Oh vilket däckslitage".
Visst, det är underbart kul att ligga på två spår och åka, men det är ineffektivt.

Roligare då att ha brasan klar när de andra kommer.


Slitage var det!

Här är ett redigt nedgånget Starcross 5 Hard:


5k9IY7W.jpg


Det lades på i Kuluntalahti, alltså i sydspetsen på kartan nedan.

By0vxlA.png


Arrangören hade tagit med sig däck för de flesta smakinriktningar...

A5ZeBPf.jpg



Sedan rullade detta däcket 5 dygn med mycket högt tempo och långa dagsetapper - totalt just under 250 mil under dessa 5 dagar, och till 98% på grus. Vi var en enda svenskpatrull bland ett 50-tal finländare fördelade på 10 - 12 andra patruller, så det gällde att hålla undan.


Men, inte nog med det! Dagen efter målgång stack vi två från Göteborg norr över igen, rundade Bottenviken och drog en Ironbutt-körning hem. 165 mil, 98% asfalt. Bilden på slitaget är tagen där vi stämplade ut körningen: bensinmacken som är den egentliga grunden där Per Björklund startade Bike Trollhättan. Historisk mark.

Samtidigt plåtade jag bakdäcket - Mitas C-02

wYIFFTL.jpg


Detta däcket har bara gått sista dagen på touren, samt Ironbuttkörningens avslutande 160 mil.
Klart körbart för flera dagars ytterligare grusbus.
Framdäcket hade visserligen fortfarande ett snällt och kommunicerande grepp kvar, men inget man skulle ge sig ut på ny körning med.

Dock inget speciellt anmärkningsvärt slitage, anser jag - med tanke på körningen.
Meen, jag kör ju så mjukt och försiktigt.

Hojen var en 25 år gammal Africa Twin RD 04.
Typ 60 häst, 225 kg tom - men gick med varierande packning hela touren.

9wfhDTs.jpg


På bilden:
Tält, liggunderlag, sovsäck, ombyte, regnställ, sandaler, hygien, verktyg, reservdelar, slangar, skruvsortiment mm.


Kul tur!
1DaKNlE.jpg


Händelsrik...




Däckonani?
Det fanns en prequel… Vi skulle ju till Finland också.

PQJNRjd.png


Sverige skulle korsas på grus och två dagar, och jag startade på en omgång Anakee III som stod och vägde mellan slut och sopslut.

oAOqKy0.jpg


Men, det var inte jag som kraschade på vägen upp.
Inte hårdast i vart fall...

Vad jag vill ha sagt är att man kan köra på vad skit som helst.
Man kan köra grus på landsvägsdäck, som sagts tidigare i tråden - inga problem.

Men, man minskar sina marginaler drastiskt!
Speciellt om man skall köra i grupp och hålla tempot uppe.

Man hyvlar ner sina egna marginaler till ett minimum, och plötslig måste man köra på den absoluta toppen av sin förmåga. I timme efter timme. Det finns inte utrymme för ett enda misstag, eller felbedömning.
Eller spårbyte mitt i böjen. Allt måste klaffa. Hela tiden. Dagen ut. Veckan lång.


Just därför är det otroligt viktigt att intressera sig för de däcken man lägger på, suga åt sig av de egenskaper däcken presenterar för dig och sålla bort sådant du inte gillar - för att kunna satsa på egenskaper man trivs med istället.


Själv har jag förmånen att få slita ner åtskilliga omgångar däck om året, för egna pengar så klart.
Både grus och landsvägsdäck, och jag kastar mig över nya kombinationer av däck som ibland funkar kalas, och ibland mindre bra tillsammans.

Ny hoj innebär nya möjligheter att få labba fram nya däcksvarianter som passar just den hojen.

Jag förvånas över ointresset kring däck, även hos många som ändå kör en hel del mil.
Det bokas samma däck som förra gången - utan att ens fundera över om det är bra däck för just den hojen - eller ens bra däck överhuvudtaget.


Märkligt!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om jag går tillbaka i tiden då man körde xr650r som är mer lika en KLR 650 så kom jag fram till att Pirelli Mt 21 va en bra kombo mellan hållbarhet och grepp. Men som jag nämnt körde jag mycket hjulspinn på den tiden så bakdäcken höll i regel bara 150-200 mil och då va nästan korden framme. Men detta Mt 21 höll ovanligt bra och de beror säkert på rel breda klackar. Fästet va såklart sämre än med mindre klackar men de blev billigast att köra dessa däck och greppet dög bra till både asfalt och grusväg.
När jag körde Turbo på xr650r med 100-125 bakhjuls hk höll bakdäckendäcken bara 30-50 mil vad jag än satt dit.

https://www.frosogummi.se/motorcykeldack/mc_dack/pirelli_mt21-
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nä, XR 650 R och KLR har bara cylindervolymen gemensamt.

Det skiljer 20 hästar, ryckutjämnare i baknavet, och andelen XR-ägare som byter till TM 40 är ungefär lika hög som antalet KLR-ägare som låter CV-fuggen sitta kvar.

XR 650 R är en stubbryckare och däcksslaktare.
Redan utan turbo.
KLR är... ...ja, vad tusan...? En Advuter? Comventurer..?

XRV 750 hade fö ungefär samma effekt som XR 650 R och var 100 kg tyngre.
Ändå var den gamle ATn en ren smekning mot däcken, jämfört med XR.


Däck och framförallt däckskombinationer är som sagt väldigt personligt.

Men prova något nytt ibland, gott folk!
En ny kombination kan locka fram helt nya egenskaper ur en hoj man kanske börjar känna sig lite mätt på med den gamla vanliga skoningen.

Man kan gå tillbaka till den gamla favoriten sedan igen, bara för att känna skillnaden och för att antingen få bekräftat att gammal är äldst, eller kanske rent av att samma däck inte nödvändigtvis måste funka optimalt på alla hojar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nä, XR 650 R och KLR har bara cylindervolymen gemensamt.

Det skiljer 20 hästar, ryckutjämnare i baknavet, och andelen XR-ägare som byter till TM 40 är ungefär lika hög som antalet KLR-ägare som låter CV-fuggen sitta kvar.

XR 650 R är en stubbryckare och däcksslaktare.
Redan utan turbo.
KLR är... ...ja, vad tusan...? En Advuter? Comventurer..?

XRV 750 hade fö ungefär samma effekt som XR 650 R och var 100 kg tyngre.
Ändå var den gamle ATn en ren smekning mot däcken, jämfört med XR.


Däck och framförallt däckskombinationer är som sagt väldigt personligt.

Men prova något nytt ibland, gott folk!
En ny kombination kan locka fram helt nya egenskaper ur en hoj man kanske börjar känna sig lite mätt på med den gamla vanliga skoningen.

Man kan gå tillbaka till den gamla favoriten sedan igen, bara för att känna skillnaden och för att antingen få bekräftat att gammal är äldst, eller kanske rent av att samma däck inte nödvändigtvis måste funka optimalt på alla hojar.

Har du ätit taggtråd?
Jag sa bara att xr650 är mer lika klr än de stora Ktm 990 som jag pratat om tidigare.
Om däcken håller bra till en xr som sliter däck borde de hålla bra till klr också.
Och by the way så skiljer de bara 10 hk mellan dem i verkligheten dvs bromsade siffror på bakhjul.

Jag håller helt med dig att crossdäcksmönstrade däck är absolut bäst för säker rolig framfart på stigar till fina grusvägar.
För att enkelt förklara för de som inte provat crossmönsterliknade däck är att fästet på grusväg med både blankpolerade ytor liknade asfalt och rullgrus blir rel lika dvs allt fäste blir förutsägabart man blir inte överraskad över hala partier. Man kan säga att fästet på blankpolerade ytor som bildäck/lastbil plattat till blir halt och rullgrus blir mindre halt ,,,ja ni fattar :)
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Passade på att fota lite då jag var på tråkig älgjakt, dvs siter på pass hade tänkt fota mer men vi fick igång älg med min unghund. Han inte genskjuta älgarna pga mitt knä trots att jag gick allt vad jag kunde efter vägen då min ungjämte kom över vägen jag var på med ko och kalv, var väl inte hela världen för jag hade nog inte skjutit ändå då det var "för dåligt jobb" då älgarna var stötta av oss då vi kom men han fick fast dom efter drygt 3 km men sen passerade dom en större bäck och då släppte han.

Hade tänkt ta lite mer kort representerade de vägar jag kommer att åka på men nu fick jag istället hämta hunden och min inhyrda hundförare.

Dessa bilder på väl ge ett litet hum om hur vägarna runt mig ser ut, sen finns ju en del "vanliga" grusvägar som är lite bättre mellan småbyarna i kommun. Vet inte men tänker att på dessa vägar borde väl Mitas CO2 kanske inte vara så dåligt val?







 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har du ätit taggtråd?

Alltid! :brinnerup

Nä, jag gjorde inte kopplingen att vi hade en LC8 i den andra vågskålen. Sorry!




Passade på att fota lite då jag var på tråkig älgjakt, dvs siter på pass hade tänkt fota mer men vi fick igång älg med min unghund. Han inte genskjuta älgarna pga mitt knä trots att jag gick allt vad jag kunde efter vägen då min ungjämte kom över vägen jag var på med ko och kalv, var väl inte hela världen för jag hade nog inte skjutit ändå då det var "för dåligt jobb" då älgarna var stötta av oss då vi kom men han fick fast dom efter drygt 3 km men sen passerade dom en större bäck och då släppte han.

Hade tänkt ta lite mer kort representerade de vägar jag kommer att åka på men nu fick jag istället hämta hunden och min inhyrda hundförare.

Dessa bilder på väl ge ett litet hum om hur vägarna runt mig ser ut, sen finns ju en del "vanliga" grusvägar som är lite bättre mellan småbyarna i kommun. Vet inte men tänker att på dessa vägar borde väl Mitas CO2 kanske inte vara så dåligt val?







Härliga vägar!

Det kommer gå fint.

Den nominella skillnaden i bredd mellan 120-bredd och 130 är bara 10 mm.

Tillverkare anger dock bredd på lite olika sätt.
C-02 kommer i sitt 130-utförande att ge ett belastat fotavtryck som är ungefär 4 cm bredare än K-60 i 120-bredd, och dessutom några procents ökad rullomkrets.

Det sista är enkelt kompenserat med 1 kugg mindre framdrev.

Den ökade bredden är det inte säkert att du ens kommer att märka, så länge du bara tuffar fram. .
Med lite hårdare attack skulle åtminstone jag sakna möjligheten att hålla lite slir på bakhjulet, speciellt om man vill snäva åt en tajt böj ytterligare. .

Men det är överkurs. Tjöööp nu, så du hinner ut och köra innan snön lägger sig. :banana
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag förstår att det är viktigt att hitta de snabbaste däcken. Har du laddat ner 112-appen? Har du mottagning på mobilen där? Ska du bränna runt ensam med ditt knä eller har du sällskap? Du kan nog ha lika kul på en uppsättning TKC80. Gaffeln sätter gränsen. Dämpning och fjädringsväg.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top