Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 91
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 801

    Offroaddäck med prio på grus

    Har ju fortfarande gott om tid och funderar med mitt skadade knä Nu funderar jag på vad man ska ha för däck till min KLR650C om hojen kommer att rulla typ 90% grusväg och nån stump asfalt då och då? Skulle tro att längsta sträckan denna hoj kommer att gå på asfalt är till besiktningen vartannat år.

    Fram är det 90x90-21 och bak sitter 120x80-17 vad har ni för tips på däck? Heidenau verkar ha några däck som heter K69 och K79 fram och K74 bak i rätt dimension, sen verkar Continental ha däck som heter TKC 80 Twinduro som ser ut ganska grova.

    Vad är bäst att ha om man ska åka mycket grusväg och ofta ganska dåliga grusvägar?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Mellan dom 2 stora sjöarna
    Hoj
    HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
    Inlägg
    145
    Hej, jag kör Heidenauk60 bak och TKC-80-Twinduro fram, funkar bra på både grus och asfalt.

  3. #3
    Medlem Eidolons avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    ZX10R 2004 , Kawasaki ZXR 750 -92 (SÅLD)
    Inlägg
    342
    Fram kan du köpa rätt grova däck då du har rätt dimensioner. Ska du köra 90% grus kan du prova Michelin Starcross 5 Hard. Finns så vitt jag vet bara i 100/90/21, men det funkar.

    För 17-tumshjul har jag dålig koll, men ta ett så grovt däck som möjligt utan "mittsträng", som återfinns på t ex Heidenau K60 i vissa dimensioner.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Mellan dom 2 stora sjöarna
    Hoj
    HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
    Inlägg
    145
    Heidenaus mittsträng börjar vid 150 bredd tror jag, är iaf ingen på 130/80/17

  5. #5
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 787
    Michelin Anakee Wild
    Senast redigerat av Thorped den 2019-08-26 klockan 22:30.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

  6. #6
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 259
    Kör alltid Pirelli MT21 fram på mina grushojar, och det billigaste nabbdäck jag för tillfället kan hitta bak.

  7. #7
    2 Stripes Mc El Presidentes avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Småland
    Hoj
    XR650 + grom + Tricker
    Inlägg
    740
    Så olika vi tycker - i min värld är Pirelli MT21 det mest överskattade däcket alla kategorier!
    Dyrt, dålig hållbarhet och dålig känsla vid blöt underlag.
    Har testat en mängd olika däck och fabrikat under årens lopp och i min värld finns bara en vinnare; Maxxis IT Cross!
    Inte lätthittat men oslagbar kombo livslängd/pris/grepp.

  8. #8
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 597
    Jag kör också HEIDENAU K 60 SCOUT bak och TKC-80-Twinduro fram de är oslagbar kombo. Tkc däcket släpper aldrig i fram och de håller bet bättre fram än tkc i bak. Tkc 80 bak har jag provat men de tar slut på 200 mil på min KTM 990 men i fram klarar de 1000 mil.
    HEIDENAU K 60 SCOUT i bak håller otroliga 700 mil på min hoj men då är korden framme. Alla andra däck jag provat och de är många klarar bara 150- 300 mil innan de är tvärblanka.
    Nu lär väl inte HEIDENAU K 60 SCOUT finnas i 130 bredd men köp så lika mönster Scout som möjligt för de kan ev hålla lika länge. Just k60 scout har väldigt bra uppställsegenskaper på grus hojen kastar inte så mycket vid uppställ de är väldigt lätt och säker att köra bredställ genom kurvor.
    BOOST III

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Mellan dom 2 stora sjöarna
    Hoj
    HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
    Inlägg
    145
    K60 Scout finns 130/80-17.Det sitter på min Yamaha.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 801
    Tackar för tipsen, ska kolla upp vad det sitter på för däck just nu men tycker dom ser inte ut så grovt mönstrade.

    Ni som har erfarenhet vad blir skillnaden om man går på riktigt grovt mönstrade däck som Heidenau K69 och K74 mot att ha de lite snällare mönstrade TKC80 Twinduro och Heidenau K60?

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 801
    Har kollat och däcket bak verkar heta Bridgestone Battlax Adventure (måste kolla lite bättre hojen stod dåligt till för att läsa) och fram sitter ett Dunlop Trailmax, nån som vet vad man kan säga om dessa däck? De är mycket däck kvar men vad man man säga spontant känns framdäcket ut väldigt fint i mönstret, är ju snudd på att Dunlop TT100 däcken på lill Hondan har lika grovt mönster.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Mellan dom 2 stora sjöarna
    Hoj
    HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
    Inlägg
    145
    Tycker du att något av dom verkar vara 90% grusdäck? Du har fått bra tips på grusdäck, eller kör på det du har och lär dig den dyra vägen. Ok, no hard fealings, lycka till.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 801
    Citat Ursprungligen postat av Street Bandit Visa inlägg
    Tycker du att något av dom verkar vara 90% grusdäck? Du har fått bra tips på grusdäck, eller kör på det du har och lär dig den dyra vägen. Ok, no hard fealings, lycka till.
    Nä däcken som sitter på ser ju inte ut att vara grusdäck enligt mig men nu är jag ju ganska okunnig om detta har kanske redan lärt mig den hårda vägen, för med bättre däck hade jag kanske (men här kan man ju bara spekulera) inte lagt skull hojen efter den dåliga grusvägen och krossat knäet.

    Så Heidenau K60 bak och TKC-80 fram får det nog bli då, KLR650C har 120x90-17 bak men vissa byter till 130x80-17 då det får plats men rent spontant känns det väl som att ett smalare däckt är att föredra på underlag med sämre fäste eller tänker jag galet?

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Mellan dom 2 stora sjöarna
    Hoj
    HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
    Inlägg
    145
    Jag har provat båda dimensioner, kan inte påstå att jag känt någon skillnad.
    Har för mig att omkretsen är den samma med.

  15. #15
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 019
    Vilka dimensioner kör du med på smt'n?

    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag kör också HEIDENAU K 60 SCOUT bak och TKC-80-Twinduro fram de är oslagbar kombo. Tkc däcket släpper aldrig i fram och de håller bet bättre fram än tkc i bak. Tkc 80 bak har jag provat men de tar slut på 200 mil på min KTM 990 men i fram klarar de 1000 mil.
    HEIDENAU K 60 SCOUT i bak håller otroliga 700 mil på min hoj men då är korden framme. Alla andra däck jag provat och de är många klarar bara 150- 300 mil innan de är tvärblanka.
    Nu lär väl inte HEIDENAU K 60 SCOUT finnas i 130 bredd men köp så lika mönster Scout som möjligt för de kan ev hålla lika länge. Just k60 scout har väldigt bra uppställsegenskaper på grus hojen kastar inte så mycket vid uppställ de är väldigt lätt och säker att köra bredställ genom kurvor.

  16. #16
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 019
    Jag kör grus med vanliga gatdäck. Så länge man håller sig ifrån blött gräs behöver man inte oroa sig för att gå omkull! Testa in gräs.

    Citat Ursprungligen postat av Street Bandit Visa inlägg
    Tycker du att något av dom verkar vara 90% grusdäck? Du har fått bra tips på grusdäck, eller kör på det du har och lär dig den dyra vägen. Ok, no hard fealings, lycka till.

  17. #17
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 384
    Är det dags för facit?

    Du har en KLR.

    Det innebär att du INTE skall satsa på maxgrepp och herrejössesmönster bak. Det spelar ingen roll vad killarna med dubbla slagvolymen och snudd på tredubbla effekten säger funkar på deras hojar. Du har andra behov.

    Köra grovmönstrat har sina sidor. Det ylar, det kastar och du vet aldrig var du har hojen på asfalt.
    Det är underbart när man kör undan på daggvåta tvåspårsvägar med gräs i mitten, och byter spår fram och tillbaka utan oroliga blickar ner i det gröna.
    Men, samma däck kan skrämma skiten ur dig på transporten ut till gruset, så det gäller att veta vad man skall använda hojen till.

    Vidare: däck är så ohyggligt individuellt att man måste bygga egna erfarenheter för att veta vad som funkar för en själv.
    Om 10 säger att ett däck är kass, så är det nog så.
    Men, om 10 säger att ett däck är kalas så är det inte alls säkert att det stämmer.

    Exhibit A:

    Bifogad fil 450437
    TKC 80

    Ett skitdäck.
    Klossar som är stora på bredd och längd, men inte på höjd. Mycket gummi i marken, inga sajpningar, sliter sig snabbt platt bak och sågtandat fram. Ledsen alla i tråden som rekommenderat detta däck.
    Det är ett posörmönster för boulevarder, där man sitter på en chick cafestol och sneglar på folk som stannar och beundrar din GS med påsmetad lera och nationsdekaler på korvlådorna som du klickat hem på nätet.
    Nationsdekalerna alltså...


    Exhibit B:


    Bifogad fil 450438

    Pirelli MT 21.
    Som redan nämnts i tråden - ett gravt överskattat däck.
    Bakdäcket hade en claim to fame för mer än 10 år sedan - det var då det enda grovmönstrade bakdäcket med tillräckligt styv stomme för att bära tunga lass. Typ 2 Pers på en GS med tyskepackning. Allt man inte behöver ha med sig. I dubbel uppsättning...

    Men det var då. Däcket är det samma, men världen har ändrats.
    Dessutom slits däcket extremt platt och kantigt, även på grus.

    Framdäcket är sämre ändå. Det saknar höjd i klackarna för att funka i lösa material, och visar för mycket gummi mot mark för att klara gräset. Dessutom är det märkligt platt från start och hjälper INTE till när man behöver klättra längsgående spår i fart.
    Slits snabbt ner och blir ändå plattare, och kan ibland uppvisa rent bisarra slitagemönster:

    Bifogad fil 450439

    Bara ett par exempel på överskattade däck. Det finns fler. Det mesta ur Metzlers Karoo-serie är ren dynga.

    Lite mer kring vad du inte skall ha:
    Du skall INTE gå upp på 130-bredd! Det förstör cykeln alldeles. Den blir understyrd, bynglig och tråkig att köra på grus.
    Stanna på 120/90

    Du skall INTE ha ett tungt bakdäck! Det kan skilja uppemot ett kilo på däck i den här klassen.
    Med 40 hästar betyder redan 500 gram en hel del för körglädjen.
    Det låter larvigt, men tro mig: var noga med att söka lätta däck till effektsvaga hojar - speciellt på grus.

    Dina senaste undringar:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Pair-K69.jpg
Visningar:	19
Storlek:	69,5 KB
Id:	450440

    Heidenau K69

    Tror inte bakdäcket finns i 17', men framdäcket förtjänar att nämnas.
    Däck av denna typen med mycket luft och lite gummi i marken kallades en gång för "sanddäck" och är utmärkta på lösa underlag, gräs, lera och det där konstiga gröna snoret ni har där uppe, som lägger sig som en jävla ektoplasmahinna där det borde finnas fäste.
    Men, lika bra som det funkar på sådana underlag, lika vidrigt är det på hårda. Det räcker med hårdpackad grusväg för att man skall vara grepplös, och däckstypen är direkt farlig på asfalt.


    Inte heller...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	K74.png
Visningar:	18
Storlek:	259,4 KB
Id:	450441

    Heidenau K74 finns i din dimension, vill jag minnas, men jag kan ha fel.
    130 går nog att få tag på, men det blir stort, tungt och brett på din KLR.
    Däcket skottar på bra, men det finns Mitas i samma kategori som är mycket roligare.

    Nå, vad skall du ha för något då?

    Fram är givet, och har redan nämnts i tråden.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	michelin-starcross-5-framdack--532483.jpg
Visningar:	26
Storlek:	34,4 KB
Id:	450442

    Michelin Starcross 5 Hard!

    Viktigt med suffixet "Hard" och att det ser ut som på bilden. Starcross är en stor familj, men detta däcket är för dig och din körning.
    Jag skall berätta:

    Det är underbart att köra grus med, det hanterar gräs bra, det klättrar obesvärat i spår tack vare att det är mönstrat ut i sidorna och det går helt anständigt på asfalt. Att klackarna är inbördes förskjutna betyder dessutom att det slits mycket snyggt och behåller sina egenskaper långt in i livet.
    Ett kalasdäck! Jag rekommenderar det förbehållslöst till någon som skall börja köra grus, som ett tryggt, pålitligt och okomplicerat däck - men kränger precis lika gärna på det själv, och det av en enda anledning.
    Det släpper så otroligt mjukt! För mig som gillar att köra med framhjulssläpp är det en saga att få ligga och balansera hojen mellan fram- och framhjulssläpp och någon gång emellanåt få känna den totala extasen när allt blir rätt och det är fart, kurs, nedlägg och släpp både fram och bak.
    Däcket är så kommunikativt och så lättkontrollerat ute på gränsen att man baxnar.
    Det var JoHu som rekommenderade det för 3 år sedan nu, och jag knappt inte köpt något annat sedan dess.
    Tjööööp!


    Bak skall du få två förslag:
    Heidenau K60 har nämnts. Scout är dock inget för din hoj.
    Scout är egentligen ett helt annat däck, men med K60-namnet kvar för att förvilla. Eller nåt...

    Så här ser K60 ut i 120/90-utförande:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	K60.jpg
Visningar:	20
Storlek:	14,4 KB
Id:	450443

    Ett snällt, okomplicerat och hyfsat lättdrivet däck. Bra livslängd, men blir snabbt plattslitet.
    Fortsätter tugga på, dock.

    Framdäcket kan du glömma, det gör ingen glad.



    Vill du gå full monty bland det verkligt grova skall du kika på Mitas C02

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	C02.jpg
Visningar:	19
Storlek:	11,2 KB
Id:	450444

    Det här är i grunden ett gammalt Trelleborgdäck. Hette det inte 544...?

    Börjar i 130-bredd, tyvärr, men det kan funka på din hoj.
    ...och detta på grund av en mycket underlig egenskap hos detta däcket:

    När du ger styrimpuls så skickar bakdäcket ut sig själv direCkt!
    En tum, kanske - men det känns som en full decimeter!
    Magisk känsla. Först blir man lite konsternerad, men det skall vara så på den modellen.
    Däcket är stadigt och pålitligt när man lärt sig egenheten att det skickar ut rumpan utan gaspådrag, men det stannat snällt där och låter dig styra och ställa som du vill.
    Just den egenskaper gör att jag tror det kan funka även på din hoj, trots bredden.

    Körbart på asfalt, inte sämre i regn än andra crossdäck, men heller inte bättre. Eller ens bra.

    Inget populärt däck på gruppkörningar, dock!
    Höga klackar och kilformade mellanrum plockar upp stora stenar och skickar dem lååångt bakåt.



    Mina slantar.

    Jag dömer ut andras förslag, men jag gör det med egna erfarenheter- och jag kan motivera mig.
    Ledsen om jag trampar någon på tårna, men däck är så otroligt viktigt för glädjen på hojen, och jag häpnar över den skit många kör omkring på.

    Jag tror att Starcross 5 Hard är rätt för dig fram, men jag skulle nog börja med K60 bak om jag vore dig.


    Berätta hur du upplever det du lägger på
    IBA #40701

  18. #18
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 597
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    Vilka dimensioner kör du med på smt'n?
    De är inte riktigt en smt men nästan sm 990 . Jag kör tkc80 120/17 i fram och och bak Heidenau scout 170/17 bak men jag mins inte höjderna på däcken Fördelen med dessa däck på tung hoj är hållbarheten och de sitter som berg även på asfalt och blöt asfalt. Jag har tillockmed kört afaltbana med dem och de sitter otroligt hårt i asfalten. Jag har tillockmed haft uppe hojen i 240kmt med dessa däck och de funkar kallasbra.

    Notrider dömer ut dessa däck på mindre lättare hoj och de har han faktiskt rätt i. De crossdäckliknade däck han visar är såklart bäst "på grusväg" men hållbarheten är inte bra. Jag har kört alla tänkbara crossliknade däck på liknade klr (xr650) och de har bara hållit 50-150 mil i bak men då kör jag hårt på grus liknade som notrider. Om livslängden inte är viktig så köper man crossliknade däck förutsatt att man kör 70% grus och 30 asfalt.

    Jag köpte ett Mitas crossmönstrat däck till min ktm 990 fast jag viste de skulle bli skrot fort tanken va att jag skulle drifta på bana med det. De höll 20 mil grusväg innan de va 80% slitet och de sista 1-2 milen körde jag RR bana de va minst sagt roligt de va rena rama drifting de spann 1an till 4an ut på rakan och man kunde ligga med feta ställ i alla farter, så kul har jag sällan haft på afaltsbana

    Fråga till Notrider hur länge håller din favvodäck med din hårda körstil och hur effektstark och tung hoj har du kört med?
    BOOST III

  19. #19
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 019
    Kul med bra motiveringar! De tre första bilderna funkar inte för mig...

    Och som Boost 3 skriver: "hur länge håller din favvodäck med din hårda körstil och hur effektstark och tung hoj har du kört med?"

    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Är det dags för facit?

    ... massa matnyttigt...

    Berätta hur du upplever det du lägger på

  20. #20
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 259
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Är det dags för facit?

    Du har en KLR.

    Det innebär att du INTE skall satsa på maxgrepp och herrejössesmönster bak. Det spelar ingen roll vad killarna med dubbla slagvolymen och snudd på tredubbla effekten säger funkar på deras hojar. Du har andra behov.

    Köra grovmönstrat har sina sidor. Det ylar, det kastar och du vet aldrig var du har hojen på asfalt.
    Det är underbart när man kör undan på daggvåta tvåspårsvägar med gräs i mitten, och byter spår fram och tillbaka utan oroliga blickar ner i det gröna.
    Men, samma däck kan skrämma skiten ur dig på transporten ut till gruset, så det gäller att veta vad man skall använda hojen till.

    Vidare: däck är så ohyggligt individuellt att man måste bygga egna erfarenheter för att veta vad som funkar för en själv.
    Om 10 säger att ett däck är kass, så är det nog så.
    Men, om 10 säger att ett däck är kalas så är det inte alls säkert att det stämmer.

    Exhibit A:

    Bifogad fil 450437
    TKC 80

    Ett skitdäck.
    Klossar som är stora på bredd och längd, men inte på höjd. Mycket gummi i marken, inga sajpningar, sliter sig snabbt platt bak och sågtandat fram. Ledsen alla i tråden som rekommenderat detta däck.
    Det är ett posörmönster för boulevarder, där man sitter på en chick cafestol och sneglar på folk som stannar och beundrar din GS med påsmetad lera och nationsdekaler på korvlådorna som du klickat hem på nätet.
    Nationsdekalerna alltså...


    Exhibit B:


    Bifogad fil 450438

    Pirelli MT 21.
    Som redan nämnts i tråden - ett gravt överskattat däck.
    Bakdäcket hade en claim to fame för mer än 10 år sedan - det var då det enda grovmönstrade bakdäcket med tillräckligt styv stomme för att bära tunga lass. Typ 2 Pers på en GS med tyskepackning. Allt man inte behöver ha med sig. I dubbel uppsättning...

    Men det var då. Däcket är det samma, men världen har ändrats.
    Dessutom slits däcket extremt platt och kantigt, även på grus.

    Framdäcket är sämre ändå. Det saknar höjd i klackarna för att funka i lösa material, och visar för mycket gummi mot mark för att klara gräset. Dessutom är det märkligt platt från start och hjälper INTE till när man behöver klättra längsgående spår i fart.
    Slits snabbt ner och blir ändå plattare, och kan ibland uppvisa rent bisarra slitagemönster:

    Bifogad fil 450439

    Bara ett par exempel på överskattade däck. Det finns fler. Det mesta ur Metzlers Karoo-serie är ren dynga.

    Lite mer kring vad du inte skall ha:
    Du skall INTE gå upp på 130-bredd! Det förstör cykeln alldeles. Den blir understyrd, bynglig och tråkig att köra på grus.
    Stanna på 120/90

    Du skall INTE ha ett tungt bakdäck! Det kan skilja uppemot ett kilo på däck i den här klassen.
    Med 40 hästar betyder redan 500 gram en hel del för körglädjen.
    Det låter larvigt, men tro mig: var noga med att söka lätta däck till effektsvaga hojar - speciellt på grus.

    Dina senaste undringar:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Pair-K69.jpg
Visningar:	19
Storlek:	69,5 KB
Id:	450440

    Heidenau K69

    Tror inte bakdäcket finns i 17', men framdäcket förtjänar att nämnas.
    Däck av denna typen med mycket luft och lite gummi i marken kallades en gång för "sanddäck" och är utmärkta på lösa underlag, gräs, lera och det där konstiga gröna snoret ni har där uppe, som lägger sig som en jävla ektoplasmahinna där det borde finnas fäste.
    Men, lika bra som det funkar på sådana underlag, lika vidrigt är det på hårda. Det räcker med hårdpackad grusväg för att man skall vara grepplös, och däckstypen är direkt farlig på asfalt.


    Inte heller...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	K74.png
Visningar:	18
Storlek:	259,4 KB
Id:	450441

    Heidenau K74 finns i din dimension, vill jag minnas, men jag kan ha fel.
    130 går nog att få tag på, men det blir stort, tungt och brett på din KLR.
    Däcket skottar på bra, men det finns Mitas i samma kategori som är mycket roligare.

    Nå, vad skall du ha för något då?

    Fram är givet, och har redan nämnts i tråden.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	michelin-starcross-5-framdack--532483.jpg
Visningar:	26
Storlek:	34,4 KB
Id:	450442

    Michelin Starcross 5 Hard!

    Viktigt med suffixet "Hard" och att det ser ut som på bilden. Starcross är en stor familj, men detta däcket är för dig och din körning.
    Jag skall berätta:

    Det är underbart att köra grus med, det hanterar gräs bra, det klättrar obesvärat i spår tack vare att det är mönstrat ut i sidorna och det går helt anständigt på asfalt. Att klackarna är inbördes förskjutna betyder dessutom att det slits mycket snyggt och behåller sina egenskaper långt in i livet.
    Ett kalasdäck! Jag rekommenderar det förbehållslöst till någon som skall börja köra grus, som ett tryggt, pålitligt och okomplicerat däck - men kränger precis lika gärna på det själv, och det av en enda anledning.
    Det släpper så otroligt mjukt! För mig som gillar att köra med framhjulssläpp är det en saga att få ligga och balansera hojen mellan fram- och framhjulssläpp och någon gång emellanåt få känna den totala extasen när allt blir rätt och det är fart, kurs, nedlägg och släpp både fram och bak.
    Däcket är så kommunikativt och så lättkontrollerat ute på gränsen att man baxnar.
    Det var JoHu som rekommenderade det för 3 år sedan nu, och jag knappt inte köpt något annat sedan dess.
    Tjööööp!


    Bak skall du få två förslag:
    Heidenau K60 har nämnts. Scout är dock inget för din hoj.
    Scout är egentligen ett helt annat däck, men med K60-namnet kvar för att förvilla. Eller nåt...

    Så här ser K60 ut i 120/90-utförande:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	K60.jpg
Visningar:	20
Storlek:	14,4 KB
Id:	450443

    Ett snällt, okomplicerat och hyfsat lättdrivet däck. Bra livslängd, men blir snabbt plattslitet.
    Fortsätter tugga på, dock.

    Framdäcket kan du glömma, det gör ingen glad.



    Vill du gå full monty bland det verkligt grova skall du kika på Mitas C02

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	C02.jpg
Visningar:	19
Storlek:	11,2 KB
Id:	450444

    Det här är i grunden ett gammalt Trelleborgdäck. Hette det inte 544...?

    Börjar i 130-bredd, tyvärr, men det kan funka på din hoj.
    ...och detta på grund av en mycket underlig egenskap hos detta däcket:

    När du ger styrimpuls så skickar bakdäcket ut sig själv direCkt!
    En tum, kanske - men det känns som en full decimeter!
    Magisk känsla. Först blir man lite konsternerad, men det skall vara så på den modellen.
    Däcket är stadigt och pålitligt när man lärt sig egenheten att det skickar ut rumpan utan gaspådrag, men det stannat snällt där och låter dig styra och ställa som du vill.
    Just den egenskaper gör att jag tror det kan funka även på din hoj, trots bredden.

    Körbart på asfalt, inte sämre i regn än andra crossdäck, men heller inte bättre. Eller ens bra.

    Inget populärt däck på gruppkörningar, dock!
    Höga klackar och kilformade mellanrum plockar upp stora stenar och skickar dem lååångt bakåt.



    Mina slantar.

    Jag dömer ut andras förslag, men jag gör det med egna erfarenheter- och jag kan motivera mig.
    Ledsen om jag trampar någon på tårna, men däck är så otroligt viktigt för glädjen på hojen, och jag häpnar över den skit många kör omkring på.

    Jag tror att Starcross 5 Hard är rätt för dig fram, men jag skulle nog börja med K60 bak om jag vore dig.


    Berätta hur du upplever det du lägger på
    Håller med om att TKC80 suget, och att Mitas C02 är kanonbra. Fortsätter dock gilla MT21, som kanske passar mig som kör ganska snällt. Individuellt mao :-).

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Chronic, kul! Det sjunger bra! Plockade ut ägarlista från transportstyrelsen så får väl se om jag går vidare med det. Skulle mest va intressant att veta vad s [...]

frogish
Vill du annonsera ovan? Klicka här