Funderingar kring icke-runda däck/fälgar

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har en BMW F800GS, på vilken det tills alldeles nyligen satt Metzler Tourance fram. Funkade bra, inga problem. Då däcket var slitet bytte jag förra veckan till ett Mitas E08. Gjorde detta själv (som alltid, har bytt ca 30 däck själv) hemma på köksbordet, och balanserade upp med hjälp av vikter och Biltemas rigg.

Dock visade det sig att däcket inte var runt, och studsade nått åt helsike när jag väl körde med det. Vid uppmätning var det stor diff mellan högsta och lägsta punkt (se bilder). Körde kanske 20 mil på däcket, och kände sen att det inte gick att ha det så. Köpte ett Michelin Sirac och slängde på i stället, i går. Och till min förvåning upplever jag även detta som studsigt, dock inte lika mycket.

Trodde så klart att Mitasdäcket var ett måndagsexemplar, och att det skulle lösa sig med nytt byte. Upplever inte heller att fälgen är oval (vid kontrollmätning), men vad vet jag.

Kände ingen studs alls med det gamla, ursprungliga däcket.
1. WTF?
2. Hur stor diff i rundhet kan ansese vara acceptabel?
2. Vem/var i Stockholm lämnar man in? Dvs till någon som inte bara hanterar däck, utan även kan kontrollera/mäta upp hjulets rundhet etc, och rikta, om så behövs. Är ekerfälg.

69655604_10220392236345794_3012768869216419840_o.jpg

69363608_10220392233665727_1744835072499908608_o.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har du sett till att däcket krupit på ordentligt i kanterna?

Jepp, varit noga med det. Hela vägen upp. Har även släppt ur all luft några gånger, och pumpat upp till 3 bar. Och i samband med det sprayat lite såpa/vattenblandning i skarven mellan däck och fälg. Vilken iofs varit tight. Kör vanligen ca 2.3 fram.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jepp, varit noga med det. Hela vägen upp. Har även släppt ur all luft några gånger, och pumpat upp till 3 bar. Och i samband med det sprayat lite såpa/vattenblandning i skarven mellan däck och fälg. Vilken iofs varit tight. Kör vanligen ca 2.3 fram.
Då kanske det inte är helt runt, har du möjlighet att byta ut det mot ett nytt där du köpte det?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Första var från dackonline, och det andra från MC-varuhuset. Men känns så ossanolikt att jag skulle få två däck på raken som inte är runda. Suckar lite...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Märk ut högsta punkten, rotera däcket 90 grader och kolla om den flyttar sig med rotationen eller ej.
Och det kan krävas mer är 3 bar för att få däcksidorna att sätta sig på en tight fälg. När jag praoade på gummiverkstad runt -94 fick jag lära mig att ett personbilsdäck ska "poppa" vid max 3 bar men det ska sedan upp till 4,5 bar för att sätta sig ordentligt. Oftast sätter det sig bra när det poppar men är fälgen lite stor/däcket lite trångt kan det trassla.

Annars är ju http://www.wheeler-dealer.se det självklara tipset. Det Kjelle inte kan om MC-däck är troligen ändå en lögn.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Toppen. Ska prova att höja trycket lite.

Vet att Kjelle är bra på däck, men kan han rikta/hantera ekerfälgar?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag använder Biltemas däckpasta och pumpar till det smällt två gånger.
Tryck ? Kollar trycket, men pumpar tills det smällt två gånger.
Vanligen kommer smällarna mellan 3 bar och 4 bar.
Då har båda sidorna satt sig.
Sedan bara släppa luften montera ventilinsatsen och pumpa till "rätt" däcktryck
enligt instruktion eller lägre om jag t.ex. vill ha den lättare att svänga.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har inte upplevt detta problem tidigare, trots många däcksbyten. Därav konfunderad.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Toppen. Ska prova att höja trycket lite.

Vet att Kjelle är bra på däck, men kan han rikta/hantera ekerfälgar?

Självklart. Han brukade iaf tidigare helst inte ekra upp från grunden utan hade någon bra kontakt som gjorde sådant men kontroll/justering av ekrar ingår i monteringen vare sig man vill eller ej. Precis som det ska vara.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En enda gång har jag haft stora svårigheter att få ut däcket mot fälgkanten jag pumpade i 6 bar flera ggr på raken utan ventil men de blev bara lite bättre. Tillslut hällde jag i minst 0,5dl diskmedel genom ventilen och pumpade upp till 0,3-0,4 bar och körde en sväng med hojen (under 200kmt) för då blir däcket varmt samt att diskmedlet far dit de kärvar. Efter en sådan färd på några km så pumpar man snabbt upp det till 5 bar (med ventil i) så sätter sig däcket där de ska. Sedan släpper man såklart ut luften till önskat tryck.
Olja funkar lika bra som diskmedel och oljan har fördel att de stoppar pysläckor runt fälgkanter om man har det problemet. Jag brukar skopa i uppimot 1dl olja i bildäck med tvivelaktiga rostiga ärgade fälgkanter då blir de tät efter några mil och de blir täta för alltid speciellt med hypoidolja för de löser upp gummit lite.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tack för all input. Drog upp trycket till 4bar och släppte av ett par gånger nu i kväll. Tyckte inte det hjälpte nämnvärt, och redan innan såg det ut som att däcket satt uppe på kanten som det skulle. Jag kör med detta en vecka eller två nu, och känns det ff dåligt efter det så får jag kontakta Kjelle för genomgång/felsökning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för all input. Drog upp trycket till 4bar och släppte av ett par gånger nu i kväll. Tyckte inte det hjälpte nämnvärt, och redan innan såg det ut som att däcket satt uppe på kanten som det skulle. Jag kör med detta en vecka eller två nu, och känns det ff dåligt efter det så får jag kontakta Kjelle för genomgång/felsökning.

Jag gissar att däcket pga av "hög" friktion inte lämnat diket i mitten av fälgen där däcket är som lägst och då kommer däcket "puta ut" där det är som högst för med motsatta sidan av däckkanten "i" diket så räcker däckkanten till för att det ska kunna "puta ut" på andra sidan.

Jag tror att det går att lösa genom att montera av hjulet och trycka loss däckkanten från fälgen varvet runt.
Smörja det losstryckta däcket och fälgen ordentligt (använder själv Biltemas däckpasta)
men Boost 3 använder vanlig motorolja om jag fattat det rätt.
Pumpa utan ventilinsats till däcket poppat på båda sidor.
Släppa luften, montera ventilinsatsen och pumpa till "körtryck"

Boost 3:
Tillslut hällde jag i minst 0,5dl diskmedel genom ventilen och pumpade upp till 0,3-0,4 bar och körde en sväng med hojen (under 200kmt) för då blir däcket varmt samt att diskmedlet far dit de kärvar. Slut Boost 3.

Lägg märke till att Boost 3 hade väldigt lågt tryck i däcket när han körde runt.
Dvs däcket kunde röra sig väldigt mycket på fälgen pga av det låga lufttrycket.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nja, är ganska övertygad om att däcket sitter där det ska. Har ju bytt ett par förut i mina dar :). Har även provat att köra med lågt tryck, men ska ge det ett nytt försök. Pån igen, bara!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, är ganska övertygad om att däcket sitter där det ska. Har ju bytt ett par förut i mina dar :). Har även provat att köra med lågt tryck, men ska ge det ett nytt försök. Pån igen, bara!

Men det är ju exakt det däcket inte gör. För då kan inte två däck i följd sitta ojämnt.
Det är därför jag tror du bitvis fått för stor friktion mellan fälg och däck.
Så när trycket stiger har däcken inte lätt vid lågt tryck gått ut som de ska på "fälgkanterna" överallt.
Utan en del av däcken (den låga delen) ligger kvar nära diket på mitten fälgen.
Sämre glid i ditt däckglidmedel. Än det brukat vara.
Tillverkaren har bytt till billigare levarantör. Har hänt förr.....
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har nu plockat av hjulet igen, plockat ner däcket från fälgkanten, kört rejält med Biltemas däcksmörjning, och dessutom kompletterat upp med diskmedel/vatten-blandning. Inte en chans att däcket inte skulle glida upp som det ska nu. Är dessutom ett TT-däck som inte är speciellt tight. Pumpat upp till 4 bar och låtit det sätta sig (vilket inte var något som helst problem). Sen tillbaka till 2.3bar, så som jag vill ha. När jag sätter hjulet i balanseraren konstaterar jag att det ff inte är helt runt. Bättre än innan, men ff diff på kanske 3 mm på radien. Frågan är då: kan det anses vara inom tillverkningstolerans?

Och när jag ändå var i farten så har jag mätt upp korrekt sag på hojen samt justerat styrlager till korrekt moment. Hojens känns mycket bättre nu på alla sätt och vis, men det där med däckets rundhet stör mig ff lite. Men jag kan leva med det. Blir säkert nytt däck till våren i alla fall.

Tack för glada tillrop och moralisk support :).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
3mm låter för mycket på ett offroaddäck de borde gå reklamera. Om de vore ett crossdäck kan man ta 3mm utan problem. Och om de vore ett sporthojsdäck är de helt åt hell.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top