Startproblem trots tre livstecken. KTM 640 Duke

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Gnista, bränsle och kompression.

Vad mer kan jag sakna. Jo, liv i maskinen.

Det är en lc4 från 2005. 1800mil.

Köpte den för en spottstyver men har aldrig hört den gå, den förra ägaren var inte så hemma på motorer. Men tror att han pratade något om toppackning som skulle bytas, därav att han hade börjat riva ner allt runt omkring.
Precis lyckas få ihop den och lokalisera var samtliga lösa skruvar skulle sitta. :smasha

Jag har ingen aning varför han fick för sig att packningen skulle vara trasig. Jag har inte själv kontrollerat kompet men det lär väl göras eventuellt imorgon om jag får tid över. Det känns riktigt bra om man känner på kicken dock.

Hojen har stått still rätt länge. Vet ej hur länge, men senast besiktad 2014.

Min tanke med maskinen är väl att börja försöka få igång motorn. Startar den så kommer jag direkt börja plöja ner pengar på den. Innan dess vill jag inte lägga allt för mycket, kan sluta dyrt. :fakta

Saker jag kontrollerat/rengjort än så länge är
-förgasare
-bensintank
-svänghjul med tillbehör
-decomp

Stiftet blir blött och gnistan är blå och stark. Fast den tänder inte en endaste gång. Har både kört på starten samt försökt mig att kicka igång odjuret.
Försökte även med startgas.
Den ska väl gå igång trots att man håller decomp inne hela tiden?

Nästa plan är väl att byta stift, nytt batteri, kolla ventiler samt att eventuellt springa igång den.
Är det något som jag totalt missar här eller varför vill den inte ens tända?

Boris! Hjälp mig nu :tungan
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har du kolla ventilspel samt att dom öppnar när dom ska.. Kan vara orsak att den inte startar..
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Har som sagt inte kollat ventiler än. Tänkte göra det i det snaraste, så fort jag hinner.
Att bekräfta att ventilerna öppnar i rätt tid är väl vara att kolla att kamkedja står rätt?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den ska väl gå igång trots att du inte använder man decomp alls?
Den används väl endast för att komma förbi TDC om autodecompen inte har slagit till som den ska?

Har inte haft KTM med man decomp men på Husan jag hade kunde man absolut inte starta med man decomp aktiverad.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De går inte igång om man håller inne decompen på styret.
Man kan inte göra komptest om den har kvar den automatiska decompen på kammen de går endast göra om den är bortplockad eller de sitter trimkam utan decomp.
Gör inge fler startförsök utan att kolla att kammen står rätt och ventilspelet är justerat/kollat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bor du faktiskt i Helsingborg har du ju bara någon mil till mitt garage. Bara att rulla bort den och rulla upp plånboken.

Man får börja med att verifiera att kammen sitter rätt. Det gör man genom att ställa den i TDC och kontrollera märkningen på kammen och kamdrevet. Görs med vattenpump av. Sedan får man kontrollera att autodekompen fungerar. Det gör man genom att sätta på locket och dra runt och höra klicket från dekompen. Sedan ställer man ventilerna.

Nu vet man att felet inte sitter i motorn utan i tändning eller förgasare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De går inte igång om man håller inne decompen på styret.
Man kan inte göra komptest om den har kvar den automatiska decompen på kammen de går endast göra om den är bortplockad eller de sitter trimkam utan decomp.
Gör inge fler startförsök utan att kolla att kammen står rätt och ventilspelet är justerat/kollat.

Jo det gör den. Går utmärkt att trycka på elstarten och hålla inne handtaget men man rasar kammen ganska fort:fyllisar:fyllisar
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
De går inte igång om man håller inne decompen på styret.
Man kan inte göra komptest om den har kvar den automatiska decompen på kammen de går endast göra om den är bortplockad eller de sitter trimkam utan decomp.
Gör inge fler startförsök utan att kolla att kammen står rätt och ventilspelet är justerat/kollat.

Ska göras. Tack för tips :)
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Jo det gör den. Går utmärkt att trycka på elstarten och hålla inne handtaget men man rasar kammen ganska fort:fyllisar:fyllisar

Nu verkar det som att mitt förra meddelande försvann.
Skrev iallafall att det är jag som har pratat lite med dig angående min 690 häromveckan om tps problem, som jag först misstänkte.

Den såldes till Peter som nu fått en ny bränslepump av mig. Får hoppas att det löser problemet. :jisses

Bor i Kågeröd och har funderat på att höra av mig till dig men först gå igenom de mest basic sakerna.
Denna hoj har jag precis köpt, dagen efter jag sålde 690.
Denna 640 har stått på "förvaring" i mitt garage under ett halv års tid.:tungan

Jag vill egentligen inte lägga allt för stora summor på den tills dess att jag vet att den startar.
Maskinellt sett verkar den fin, men i övrigt totalt misshandlad. Vet inte ens om jag bör lägga upp dessa bilderna ifall det kränker någon :hihi

Hur snabbt dödar man en kam om man håller inne decompen?
Blir eventuellt att införskaffa en vassare kam nu isåfall, jag körde säkert någon minut totalt på starten:hoppskrat:crash

https://www.forumbilder.com/i/rd7V
https://www.forumbilder.com/i/rd7J
https://www.forumbilder.com/i/rd7m
https://www.forumbilder.com/i/rd7r
https://www.forumbilder.com/i/rd72
https://www.forumbilder.com/i/rd77
https://www.forumbilder.com/i/rd70
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo det gör den. Går utmärkt att trycka på elstarten och hålla inne handtaget men man rasar kammen ganska fort:fyllisar:fyllisar

Jag har aldrig lyckats få igång en 640 eller Husaberg eller annan hoj med decompen intryckt "hela tiden". Men däremot har jag tryckt in decompen de första varven för att hjälpa startmotorn att dra runt motorn och sedan släppt den så den startar. Jag har inte sett något slitage på kam med den startmetoden hur menar du att kammen slits om man trycker in decompen?
De enda jag varit orolig för med den startmetoden är att ventilen ska krocka med kolven (men de har inte hänt)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top