Tillverka något lämpligt att låsa fast hojen i

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Bor i radhus i Sthlm. Har garage i länga som ockuperas av en bil. Har hojen stående på annan plats än bostaden.

I perioder har jag tänkt ha hojen hemma, ståendes ute på framsidan. Även om jag inte har någon direkt stöldbegärlig hoj kan man ge sig f-n på att någon flottig idiot ska ge sig på den bra för att den inte är fastlåst i något.

Jag tänkte att försöka tillverka någon form av enhet som inte är alltför stor i volym men som ändå har en godtagbar vikt som gör att ev. angripare drar sig för att göra sig besväret. Ca 75-100 kg. Har funderat på att gjuta betong i t. ex. en större parasollfot och sänka ner någon sorts lämplig låsbygel för låskätting.

Kanske någon här som fixat något liknande tidigare?? All input och kreativitet tas tacksamt emot!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gräv en grop och lägg ner en färdiggjuten plint som du monterar ett fäste för låskedjan på.
Eller gjuter ner en plint med samma fäste. Om du känner för det så kan du ju gjuta ner under en betongplatta (om du nu har en sån framför huset.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Kapell. Bra ljus, gärna något styrt med rörelsedetektor. Och så en enkel ögla, fastgjuten i backen, som håller kättingen. Yippie-kay-ey...! Och du har sållat bort 98% av parasiterna, big time...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kapell. Bra ljus, gärna något styrt med rörelsedetektor. Och så en enkel ögla, fastgjuten i backen, som håller kättingen. Yippie-kay-ey...! Och du har sållat bort 98% av parasiterna, big time...


Exakt, de enda du inte sorterat bort är de som snor hojen oavsett. Mot dem funkar bara försäkring.

Kapell är så himla underskattat. Köp ett fult grått på Biltema. Jag gillar skivbromlås med larm också, skrämmer iväg pillarna, provsittarna och pundarna. Plus i princip tar det bort risken helt med att glömma låset när jag ska iväg.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du har inte möjlighet att fästa ett markankare i någon betonggrej där du tänka att ställa hojen?
Typ att det står någon del av ett hus eller annan byggnad som du kan fästa den i. Asfalt duger inte.
Googla på "Motorcycle ground anchor" så ser du lite olika varianter.

Typ en sån här. Då snor de i alla fall inte hjulet
ankare.jpg
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Allt som ger intrycket av att vara jobiggare och ett moment till för rövaren är bra, de väljer helst en annan hoj då som är enklare. Jag har installarat extra dödarknappar på våra hojar också. Lagom gömda som avslagna inte möjliggör start av motorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Kapell, smutsigt
2) Skivbromslås
3) Kätting med lås och
4) Golvögla
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/golvogla-for-katting-2000040311
Sedan när jag hade hojen ute
ordnat så att när man tog av kapellet så drogs ett blinkrelä som drog signalhornet på hojen.
Tut Tut Tut.....
Om man inte bröt bort en dold brytare.
Och normalt har jag billiga slipon på hojen.
Akrapovic sätts på enbart till bankörning och besiktning.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om möjligt så ha kättingen hängande en bit upp från marken. Tänk en fästpunkt i vägg/motsvarande och den andra i övre del av bromsskiva. Hojen ska då ej gå att rulla för att få kätting på mark, två skivbromslås kan lösa det.

Det är svårare att klippa en frihängande kätting än en liggande på backen.

Bra belysning och kapell som tidigare nämnt är bra. Samt insyn så att buset inte får stå ifred. Mina hojar stod förut på uteplatsen utan insynsskydd som vetter mot ett busstorg. På 9 år hade jag inte en enda påhälsning.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Efter att någon gjort ett halvhjärtat försök att sno min hoj som stod ute (dom lyckades ha sönder kapellet och bryta av en skruvmejsel i tändningen) så köpte jag ett Oxford hänglås med larm + en rejäl kedja. Larmet hörs inte på jättelångt håll, men förhoppningsvis skrämmer det bort någon. Det i kombination med en rejäl betongklump att fästa kedjan i borde väl vara en okej lösning.
https://www.xlmoto.se/skivbromslas-med-larm-oxford-boss-14mm#?p
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter att någon gjort ett halvhjärtat försök att sno min hoj som stod ute (dom lyckades ha sönder kapellet och bryta av en skruvmejsel i tändningen) så köpte jag ett Oxford hänglås med larm + en rejäl kedja. Larmet hörs inte på jättelångt håll, men förhoppningsvis skrämmer det bort någon. Det i kombination med en rejäl betongklump att fästa kedjan i borde väl vara en okej lösning.
https://www.xlmoto.se/skivbromslas-med-larm-oxford-boss-14mm#?p

Kan bara instämma. En garagekompis har Oxford hänglås med larm. När jag höll på med min hoj med garagedörrarna öppna kom en annan MC-ägare som blev intresserad av Oxfordlåset. Jag petade på det för att aktivera larmet.
Inte en enda av de som gick förbi på trottoaren 4 meter från Oxfordlåset reagerade.

Signalhorn på Sprint RS och GSX1300R låter MYCKET mer än Oxford larmet.
Eller byter inte ägaren batteri i Oxford tillräckligt ofta?
Tyvärr ser jag larmfunktionen i Oxford enbart som säljsnack.

Det ska var tyst på gatan och hojen ska stå direkt under Öppet sovrumsfönster om man ska höra när Oxfordlarmet går.

Däremot tror också jag på kedja och något kedjan är fäst vid.
Och att hojens signalhorn går igång när man tar av kapellet eller rubbar hojen.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Under 8 år i Japan har jag aldrig använt någon form av lås utöver ett skivbromslås. Detta används dessutom enbart hemma. Aldrig en ovälkommen smekning på hojen.

Samma sak med bilen. Dåligt med utrymme i Tokyo och det är inte ovanligt att någon parkerat 20cm ifrån och ändå lyckats ta sig ut utan att slå upp en buckla i bilen bredvid.

Sverige har ett attityd- och kulturproblem. Hojen i Sverige står så innihelvete inlåst att det vore lättare för tjyven att skaffa ett jobb och köpa cykeln. Dessutom på en adress där jag inte är folkbokförd.

Det är sorgligt att avundsjukan och kriminaliteten gått så långt.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Kan bara instämma. En garagekompis har Oxford hänglås med larm. När jag höll på med min hoj med garagedörrarna öppna kom en annan MC-ägare som blev intresserad av Oxfordlåset. Jag petade på det för att aktivera larmet.
Inte en enda av de som gick förbi på trottoaren 4 meter från Oxfordlåset reagerade.

Signalhorn på Sprint RS och GSX1300R låter MYCKET mer än Oxford larmet.
Eller byter inte ägaren batteri i Oxford tillräckligt ofta?
Tyvärr ser jag larmfunktionen i Oxford enbart som säljsnack.

Det ska var tyst på gatan och hojen ska stå direkt under Öppet sovrumsfönster om man ska höra när Oxfordlarmet går.

Däremot tror också jag på kedja och något kedjan är fäst vid.
Och att hojens signalhorn går igång när man tar av kapellet eller rubbar hojen.

Jag tror...och hoppas att även om det inte är någon annan än tjuven som hör larmet så är det nog för att få den personen tillräckligt stressad för att ge upp. Mitt lås låter jävligt jobbigt på nära håll när det går igång. I min förra lägenhet där jag parkerade på gatan kanske 25 meter från lägenheten så hörde jag det gå igång när jag hade stängda fönster. Den gången gick det igång av sig själv för att låset och kedjan halkade ner lite. Men jag hade ju inte vaknat av det om jag låg och sov.

Vid stöldförsöket av min hoj misstänker jag att dom inte såg att jag hade en fet kedja med vanligt lås utan larm i bakhjulet och surrat runt en stolpe. Det var ju på natten när det var mörkt. Hade jag haft larmet då hade dom kanske gett upp innan dom bröt av skruvmejseln i tändningslåset.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Kan bara instämma. En garagekompis har Oxford hänglås med larm. När jag höll på med min hoj med garagedörrarna öppna kom en annan MC-ägare som blev intresserad av Oxfordlåset. Jag petade på det för att aktivera larmet.
Inte en enda av de som gick förbi på trottoaren 4 meter från Oxfordlåset reagerade.

Signalhorn på Sprint RS och GSX1300R låter MYCKET mer än Oxford larmet.
Eller byter inte ägaren batteri i Oxford tillräckligt ofta?
Tyvärr ser jag larmfunktionen i Oxford enbart som säljsnack.

Det ska var tyst på gatan och hojen ska stå direkt under Öppet sovrumsfönster om man ska höra när Oxfordlarmet går.

Däremot tror också jag på kedja och något kedjan är fäst vid.
Och att hojens signalhorn går igång när man tar av kapellet eller rubbar hojen.

Men det är så fin neongul färg på Oxford:s lås med larm ju! :hihi Jag har inga höga förhoppningar på våra larmande Oxfordlås annat än att än att de flesta som stjäl grejer är klåpare! Tjutandet kaaaaaaanske får dem att välja nåt annat objekt istället pga att de blir lite extra stressade. Är det nån som verkligen kan o vill sno hojen så gör de det iaf oavsett lås med speldosa i!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vid stöldförsöket av min hoj misstänker jag att dom inte såg att jag hade en fet kedja med vanligt lås utan larm i bakhjulet och surrat runt en stolpe. Det var ju på natten när det var mörkt. Hade jag haft larmet då hade dom kanske gett upp innan dom bröt av skruvmejseln i tändningslåset.

Precis. Det är därför jag föreslår det jag själv haft.
Steg 1) i försvaret av hojen är det smutsiga kapellet.
När dom rycker av kapellet så drar ett vanligt blinkrelä signalhornet för Tut, Tut, Tut

Det var så enkelt som en klädnypa fastsatt på hojen, en R60 jag hade på slutet av 1960-talet.
Där klädnypan klämmer var borrat hål igenom för två små skruv. Klädnypan tryckte ihop skruvskallarna. På utsidan muttrar som höll två sladdar.
En sladd till batteriet. En sladd till bilblinkreläet * som var vidarekopplat till signalhornet.
Mellan skruvarna en plastbit med snöre till kapellet. Tror jag hade en krok på snöret som jag krokade loss från plastbiten innan jag ryckte kapellet själv.
Och jämför ljudet från hojens signalhorn med ljudet från Oxfordlåset på längre och längre avstånd. Största avstånd signalhornet hörs, största avstånd Oxford hörs.....

Jag har en sista fundering. Då och då går billarmen här där jag bor.
Jag hör ett billarm typ 1 gång/månad. Inte en enda gång har jag gjort något mer än att kolla mot bilarna som står på parkeringen ca 40 meter från mina balkongdörrar.
När vi testade Oxfordlarmet på hojen med öppna garagedörrar var det inte en enda förbipasserande på trottoaren 4m från larmet som brydde sig. De gick bara förbi.

Min slutsats är att hör du inte själv larmet och ingriper. #
Så kommer ingen annan ingripa.

Sverige är landet där en amerikan som antastas av två kriminella dömda för misshandel, ja då döms amerikanen med sällskap av 2 personer, därav en livvakt, för misshandel av de två kända kriminella.

Sverige är inte Kenya där rån var ett "Hanging offence" när jag reste genom Kenya 1977.
Där det gick att läsa i tidningen att två män försökt råna en juvelerarbutik i Nairobi.
Där allmänheten ingripit.
Där en av rånarna var död när polisen kom till platsen.
Den andra rånaren dog i polisbilen(!) på väg till polisstationen(!).

Eller där en ryggsäckturistande kvinna jag träffade berättade att hon till slut blivit så förbannad på män som nöp henne att till slut när en man nöp henne i rumpan när hon gick på trottoaren i Nairobi så hon slog till honom med handväskan.
Personer i omgivningen kastade sig över mannen.
Han låg på gatan omgiven av folk som sparkade på honom när hon gick därifrån.

# Och om du ingriper så kan yrkestjuven slå dig sönder och samman för han har redan så många brott på lut för rättegång (rättegång kan blir 2 år efter brottet) att det inte betyder ett dugg för hans straff.
Men du däremot (om du är laglydig) får fullt straff ifall tjuven skadas,
du döms både för misshandel och till skadestånd.
Och detta vet tjuven !
Han kan slå dig utan konsekvenser (på grund av allt han redan har som väntar på rättegång) , du kan inte slå tillbaka utan stor chans att du blir dömd för misshandel.

En kollega låg hemma och sov med familjen när en tjuv bröt sig in i deras hus på landet. Hunden vaknade skällde och jagade iväg tjuven men tog honom ute på landsvägen och bet sig fast i benet. Där tjuven låg med hunden tuggande på benet när de kommit ut och ringde polisen.
Polisen kom, grep tjuven, och gav dem rådet:
Nästa gång ringer ni inte oss. Låt hunden tugga färdigt.
Och när rättegången var över förstod dom varför.
De fick betala 17000kr i skadestånd till tjuven som brutit sig in i deras hus.

* MC hade inte blinkers på 1960-talet. Man signalerade sväng genom att släppa styret med ena handen och vinka med armen......precis om på en trampcykel idag.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Allt som ger intrycket av att vara jobiggare och ett moment till för rövaren är bra, de väljer helst en annan hoj då som är enklare. Jag har installarat extra dödarknappar på våra hojar också. Lagom gömda som avslagna inte möjliggör start av motorn.
Det är ju åtminstone bra om man inte har elektronisk startspärr :tummenupp Jag brukar sätta en brytare till soppapumpen annars.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Immobilizer har inga av våra och minns jag inte galet så var det just soppapumpen på min ER6n som jag satte den på och gick på en av "dödarknappens" trådar på min sambos VN800 o seriekopplade en knapp.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top