Köpa ny mc hjälm från utlandet via webshop, går att lita på?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Tyvärr inte. Jag har nog gett upp hoppet om att få nån.
La ett case hos Ebay så jag får tillbaks pengarna.. Men jag vill ju ha hjälmen :gråta
Skulle den mot förmodan dimpa in så kommer en recension :)
Hur har det gått, såhär en knapp månad senare, kom det någon hjälm?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Hjälmar är väl ändå en rätt måttlig utgift i sammanhanget. Varför hålla på med shady utländska sajter, varför inte bara gå in i random svensk butik och köp en hjälm. För under tusenlappen får man en riktigt bra och bekväm hjälm, godkänd och allt. Man kan prova på plats och känna att den passar. Är det värt att chansa på ett internetköp? Vad kostar en mc i snitt, 40-50 tusen? Var år då kostnaden för en schysst hjälm i jämförelse..?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
För under 1000:- får du nog en taskig moppehjälm tillverkad i plast.
Runt 4000:- för de billigaste fiberhjälmarna.
Har man slängt en plasthjälm hårt i backen så vet man att man inte vill ha huvudet i en sån..
För under tusenlappen får man en riktigt bra och bekväm hjälm, godkänd och allt..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För under 1000:- får du nog en taskig moppehjälm tillverkad i plast.
Runt 4000:- för de billigaste fiberhjälmarna.
Har man slängt en plasthjälm hårt i backen så vet man att man inte vill ha huvudet i en sån..

Nja. I stort sett samtliga hjälmar som exempelvis Biltema har är komposithjälmar. Dom flesta med kolfibermix. Det är i stort sett bara den allra billigaste jethjälmen som är i ABS plast och den kostar 399.
Samtliga deras hjälmar kostar under tusenlappen och är i komposit samt är godkända enligt ECE normen.
Dom har dessutom fått relativt bra omdömen i dom tester som jag sett.

Så det är fullgott skydd i dom. Däremot är det kanske sämre passform i visirer, sämre ventilationsreglage mm som gör att kvalitetskänslan sjunker. Dessutom är det rätt mycket vindbrus i dom. Men skyddar gör dom.

Det finns i stort sett ingen korrelation med att dyrare skulle skydda bättre vad gäller hjälmar så länge som det är en godkänd hjälm. Däremot är det design, kvalitet på reglage och antagligen kvalitet på tyg i inredningen som gör att dom kan göras billigare.

Med det sagt. Jag har full förståelse för att du vill ha en dyrare hjälm om du vill ha lite bättre känsla i reglade för ventilation och låg ljudnivå i hjälmen. Jag har själv en Schuberth som kostar mångdubbelt mer. Men det är inte för att jag för ett ögonblick tror att den skyddar bättre. Det är enbart för att den är tystare, bekvämare och har ventilationsreglage som håller.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag glömde bort biltema. Deras hjälmar verkar ju vara riktigt bra för det priset. Och fiber.
Jag har testat och de passar inte mitt huvud tyvärr, hade varit perfekt reservhjälm.

Nja. I stort sett samtliga hjälmar som exempelvis Biltema har är komposithjälmar. Dom flesta med kolfibermix. Det är i stort sett bara den allra billigaste jethjälmen som är i ABS plast och den kostar 399.
Samtliga deras hjälmar kostar under tusenlappen och är i komposit samt är godkända enligt ECE normen.
Dom har dessutom fått relativt bra omdömen i dom tester som jag sett.

Så det är fullgott skydd i dom. Däremot är det kanske sämre passform i visirer, sämre ventilationsreglage mm som gör att kvalitetskänslan sjunker. Dessutom är det rätt mycket vindbrus i dom. Men skyddar gör dom.

Det finns i stort sett ingen korrelation med att dyrare skulle skydda bättre vad gäller hjälmar så länge som det är en godkänd hjälm. Däremot är det design, kvalitet på reglage och antagligen kvalitet på tyg i inredningen som gör att dom kan göras billigare.

Med det sagt. Jag har full förståelse för att du vill ha en dyrare hjälm om du vill ha lite bättre känsla i reglade för ventilation och låg ljudnivå i hjälmen. Jag har själv en Schuberth som kostar mångdubbelt mer. Men det är inte för att jag för ett ögonblick tror att den skyddar bättre. Det är enbart för att den är tystare, bekvämare och har ventilationsreglage som håller.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag glömde bort biltema. Deras hjälmar verkar ju vara riktigt bra för det priset. Och fiber.
Jag har testat och de passar inte mitt huvud tyvärr, hade varit perfekt reservhjälm.

Jag har själv Biltemahjälm som extrahjälm för dom gånger någonn ska åka med som inte har egen hjälm. För det så går det ju inte att ha hjälmar så att man säkert har en hjälm som passar perfekt eftersom olika huvuden är olika.

Jag själv upplever lite samma sak som du. Dom sitter inte jättebra på mitt huvud. Gissningsvis är dom utformade mer för dom som har lite bredare huvudform.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har själv Biltemahjälm som extrahjälm för dom gånger någonn ska åka med som inte har egen hjälm. För det så går det ju inte att ha hjälmar så att man säkert har en hjälm som passar perfekt eftersom olika huvuden är olika.

Jag själv upplever lite samma sak som du. Dom sitter inte jättebra på mitt huvud. Gissningsvis är dom utformade mer för dom som har lite bredare huvudform.

Med betoning på lite bredare huvud än huvud som passar bra i Schubert, Schubert som kanske är marknadens smalaste hjälm ?

Har själv med brett huvud inte en chans i Biltemas 82991 utan den är väl anpassad för den vanligaste EU huvudformen "oval" som är mellan Schubert (smal) och X-Lite 802R (bred eller rundskalle) som passar mig perfekt.
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test

Anm.: X-Lite 803 är lite smalare än X-Lite 802 vilket innebär att X Lite 803 antagligen passar många fler i EU än 802an, bra va för X-Lite....
På mitt huvud klämde min nya 803 så mycket på sidorna att det gick några 100 mil innan jag klarade mer än 1 timme, trots samma storlek som på min 802a XL. Och baktill har jag stoppat in en kökssvamp på 803an. Och upptill 2 kökssvampar.
Håret verkar bli allt mindre med åren....på 802an räckte det med en kökssvamp upptill. Väljer gröna kökssvampar, grönt ska det ju va ....
https://www.biltema.se/hem/stadning/stadartiklar/svampar/kokssvampar-10-st-2000033238

Ventilationen är mycket bättre på 803an än på 802an, körde hela sommaren utan pinlock. Vilket var omöjligt för mig med 802an, pinlock alltid nödvändigt i 802an.
Med 803an medföljer ett gummibit som man kan använda för att täta kring näsan och tvinga utandningsluften nedåt. Den här gummibiten använder jag inte. Vill vid behov kunna peta upp visiret och klia mig överallt i ansiktet med ett finger. Och givetvis kliade det nästan direkt nedanför gummibiten när jag provade den, irreterande minst sagt.

Stabiliteten på 803an är också mycket bättre än på 802an.
Inte alls de hjälmvibrationer jag upplevde vid högre fart med 802an.
Stabilare för 803an är mer åt det ovala hållet, 802an rundare ?
Eller bidrar min kökssvamp i nacken till att flytta hjälmens aerodynamiska centrum bakåt jämfört med den gemensamma tyngdpunkten för skalle och hjälm ?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Med betoning på lite bredare huvud än huvud som passar bra i Schubert, Schubert som kanske är marknadens smalaste hjälm ?

Har själv med brett huvud inte en chans i Biltemas 82991 utan den är väl anpassad för den vanligaste EU huvudformen "oval" som är mellan Schubert (smal) och X-Lite 802R (bred eller rundskalle) som passar mig perfekt.
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test

Anm.: X-Lite 803 är lite smalare än X-Lite 802 vilket innebär att X Lite 803 antagligen passar många fler i EU än 802an, bra va för X-Lite....
På mitt huvud klämde min nya 803 så mycket på sidorna att det gick några 100 mil innan jag klarade mer än 1 timme, trots samma storlek som på min 802a XL. Och baktill har jag stoppat in en kökssvamp på 803an. Och upptill 2 kökssvampar.
Håret verkar bli allt mindre med åren....på 802an räckte det med en kökssvamp upptill. Väljer gröna kökssvampar, grönt ska det ju va ....
https://www.biltema.se/hem/stadning/stadartiklar/svampar/kokssvampar-10-st-2000033238

Ventilationen är mycket bättre på 803an än på 802an, körde hela sommaren utan pinlock. Vilket var omöjligt för mig med 802an, pinlock alltid nödvändigt i 802an.
Med 803an medföljer ett gummibit som man kan använda för att täta kring näsan och tvinga utandningsluften nedåt. Den här gummibiten använder jag inte. Vill vid behov kunna peta upp visiret och klia mig överallt i ansiktet med ett finger. Och givetvis kliade det nästan direkt nedanför gummibiten när jag provade den, irreterande minst sagt.

Stabiliteten på 803an är också mycket bättre än på 802an.
Inte alls de hjälmvibrationer jag upplevde vid högre fart med 802an.
Stabilare för 803an är mer åt det ovala hållet, 802an rundare ?
Eller bidrar min kökssvamp i nacken till att flytta hjälmens aerodynamiska centrum bakåt jämfört med den gemensamma tyngdpunkten för skalle och hjälm ?

Hmm. Tja. Jag är nog kanske inte någon jättebra referens för jag har ett jättesmalt huvud. Såpass att schuberth är på gränsen till att vara för bred.
Men jag har å andra sidan problemet att många kepsar ser toklöjliga ut på mig eftersom skärmarna är så breda i förhållande till mitt ansikte. Så att jag upplever biltemahjälmen som rätt bred betyder ju iofs inte att den är för bred för någon annan.
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Jag har slutat köpa från fc-moto efter att de inte tyckte att de behövde ge mig ett kvitto, de menade att faktura räcker.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Då kan jag berätta för dig att det är i stort sett bara när du anväder dig av en kontantkassa som man får ett kvitto. Vid internet handel vill bokföringsfolket inte ha kvitton utan där fungerar alla fakturor och kontoutdrag som kvitto.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Då kan jag berätta för dig att det är i stort sett bara när du anväder dig av en kontantkassa som man får ett kvitto. Vid internet handel vill bokföringsfolket inte ha kvitton utan där fungerar alla fakturor och kontoutdrag som kvitto.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Lustigt att vårt bokföringsfolk tycker om att få kvitto på betalningen, framförallt vid personliga utlägg.
Och att det är första gången det händer trots att det inte är första gången jag köper på internet

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lustigt att vårt bokföringsfolk tycker om att få kvitto på betalningen, framförallt vid personliga utlägg.
Och att det är första gången det händer trots att det inte är första gången jag köper på internet

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Jag har använt fakturan istället för kvitto vid ett flertal tillfällen när jag handlat saker för företaget som utlägg. Det har aldrig varit några problem för min del.
Men det beror kanske på exakt vilken person det är som handlägger det på bokföringsavdelningen då.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag ruttnade på deras attityd när jag ville ha ett kvitto på köpet och de sa nej. Har för mig att jag får det av dem tidigare.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top