Köpa ny mc hjälm från utlandet via webshop, går att lita på?

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Ska köpa ny hjälm nu och kollat runt lite på nätet efter en Suomy som jag hittat. Återförsäljaren är jag dock orolig för.. sidan heter: moebel-roething.com. Någon som kanske handlat där? Känns sådär att betala några tusen sen får man aldrig varan. Det är bara på detta ställa jag dessutom bara hittar hjälmen jag vill ha i rätt storlek..
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Den där sidan verkar jäkligt shady. Priserna är för bra för att vara sanna, och namnet verkar vara taget av nåt möbelföretag.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Är ute efter excel hjälm från Suomy. Samma priser i Tyskland + Sverige men har inte min storlek (utgående)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
När ett företag, oavsett land under "contact us" inte har telefonnummer, adress och det där andra man vill se utan bara ett mail-formulär, då backar jag.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag ställde liknande fråga på ett annat forum. Jag fick som svar av "nördarnas konung" på området att man alltid skulle leta upp vad som motsvarar F-skattekonto i Sverige till företaget om man var osäker. Sen vad det heter i just Tyskland vet jag inte men det måste ju gå ta reda på. Finns inte sådant skulle man droppa det företaget med en gång.
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Slog upp lite info från Scamadviser.com;
Sidan har enbart funnits i 230dagar
Det finns inga recensioner eller liknande om den hemsidan
Företagets email adresser är gratis ( tex Hotmail/gmail)
Företaget är stationerat i ett hög risk land (scam, korruption mm)

Sen använder den hemsidan Http istället för den säkrare Https (vilket du kan se i en webbläsare att en sida är säker är att det är ett hänglås som är låst i adressfältet samt så är det grönt, då är det säkert att handla skulle jag säga)


Sen tyckte jag deras kundvagn samt checkout är väldigt "fishy"
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har köpt mycket grejer från fc-moto.de
Vet att det finns en tråd om folk som haft problem med köp de gjort från dem, men själv har jag säkert beställt 6-8 ggr utan problem.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har köpt mycket grejer från fc-moto.de
Vet att det finns en tråd om folk som haft problem med köp de gjort från dem, men själv har jag säkert beställt 6-8 ggr utan problem.
Jag har slutat köpa från fc-moto efter att de inte tyckte att de behövde ge mig ett kvitto, de menade att faktura räcker.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Fan kollade också det med sidans ratings... suck blir ingen beställning där!
Behöver en storlek S och vill gärna ha en Suomy excel ??.. verkar vara ont om återförsäljare för detta märke också. FV-moto har XS men blir för trång från 56cm till 53cm eller vad det är. Ligger egentligen på 57cm omkrets.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fan kollade också det med sidans ratings... suck blir ingen beställning där!
Behöver en storlek S och vill gärna ha en Suomy excel ??.. verkar vara ont om återförsäljare för detta märke också. FV-moto har XS men blir för trång från 56cm till 53cm eller vad det är. Ligger egentligen på 57cm omkrets.

Verkar fullt logiskt att en fejksida mest försöker sälja små hjälmar hehehe
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har köpt en sån hjälm :) Jag har dock inte fått den än... Säljaren är bortplockad från Ebay
För under 300:-, en AGV Pista GP R Carbon Rossi Soleluna
Full karbon och hela tjiddevippen
Tror folk att det är en äkta AGV för de pengarna?
Och nej, jag kommer aldrig att använda den, den kommer att stå på nån hylla med avklippt hakband.

Öppna ett case på paypal så får du pengarna tillbaka o med lite tur en billig hjälm så småningom.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja tänka sig...
"hjälmarna säljs för en tiondel av normalpriset"
Har man inte tillräckligt med hjärna för att förstå konflikten här, behöver man kanske inte nån hjälm...:dummer

När hjälmkrav infördes i Thailand för tjugo år sen så var en förutsättning att det skulle kunna gå att köpa en godkänd hjälm för max 100 bath, jag tror många människor är fattiga snarare än korkade
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Fått hem en suomy apex nu från speedaddicts, bra pris åkte dock på tullen.. Men en grymt skön hjälm! Köpte en S, min omkrets på huvudet = 57cm. Kört en gång och är även tyst o fin. Kan rekommenderas!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har köpt en sån hjälm :) Jag har dock inte fått den än... Säljaren är bortplockad från Ebay
För under 300:-, en AGV Pista GP R Carbon Rossi Soleluna
Full karbon och hela tjiddevippen
Tror folk att det är en äkta AGV för de pengarna?
Och nej, jag kommer aldrig att använda den, den kommer att stå på nån hylla med avklippt hakband.
Hur har det gått, såhär en knapp månad senare, kom det någon hjälm?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top